RNDr. Pavel Vlach, Ph.D. kurz číslo

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vektorová grafika Říjen Ing. J. Šanovec.
Advertisements

MS Malování I. VY_32_INOVACE_57_MS_Malovani_I.
MALUJEME ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, INFORMAČNÍ
Počítačová grafika Nám umožňuje:
Zpracováno v rámci projektu SIPVZ 0120P2006
Zpracováno v rámci projektu SIPVZ 0120P2006
Inovační technologie v odborných předmětech a odborném výcviku
Zoner Callisto 4 II. Pracovní prostředí editoru Úpravy objektů Křivky Text Vkládání obrázku Barevná výplň VY_32_INOVACE_60_Zoner_Callisto4_II.
Téma: CorelDRAW - uspořádání dokumentu, šablony - 9. díl
Vypracovala: Mgr. Hana Toflová Dne: ICT2/1/3/16
VY_32_INOVACE_59_Zoner_Callisto4_I. Autor : Trýzna Stanislav Školní rok : 2011/2012 Určeno pro : šestý ročník Předmět: informatika Téma : základní orientace.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání • Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Ukázková data grafická jsou majetkem IMIP. Popisná data jsou fiktivní.
Zpracováno v rámci projektu SIPVZ 0120P2006
MS Malování II. VY_32_INOVACE_58_MS_Malovani_II.
COREL DRAW Efekty - 1 Úprava textu obálkou Přechody mezi objekty
COREL DRAW SEZNÁMENÍ Úvod, seznámení se se systémem Pracovní plocha
Zoner Callisto.
VYPRACOVALA: MGR. HANA TOFLOVÁ DNE: ICT2/1/3/13 WORD - tabulky.
Počítačová grafika (základy práce ve vektorovém kreslicím programu)
Inovační technologie v odborných předmětech a odborném výcviku
COREL DRAW - 2 PRÁCE S OBJEKTY
TEXTOVÝ EDITOR.
INKSCAPE Vektorová grafika.
VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.15/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Rudolf Pečinka, 4.C.  Obor informatiky používající počítače k:  Vytvoření umělých grafických objektů  Úpravě zobrazitelných a prostorových informací.
Téma: Vektorizace obrázků -10. díl
Vkládání kreslených útvarů
VEKTOROVÁ GRAFIKA ZONER CALLISTO.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola Chrastava, náměstí 1. máje 228, okres Liberec.
Grafika 5 CorelDraw – plošné objekty VY_32_INOVACE_7B5.
Základy práce s programem
VY_32_INOVACE_E3-07 KRESLÍME VEKTOROVOU GRAFIKOU I. AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš VYTVOŘENO: SRPEN 2011 STRUČNÁ ANOTACE: VÝKLAD LÁTKY K TÉMATU KRESBY VEKTOROVOU.
CorelDraw – čárové objekty
Malování.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Draw – posun, rotace, vlastnosti.
ProgeCAD Modifikace prvků.
Kreslíme vektorovou grafiku (6) Práce s textem Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
ProgeCAD Hladiny a kóty.
Zoner Callisto V této prezentaci najdete různé návody a rady jak pracovat s programem Zoner Calisto.
ProgeCAD Základy kreslení.
TVORBA VÝUKOVÉ PREZENTACE I.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Informatika Název a číslo učebního materiálu VY _32_INOVACE_04_10.
GIMP : úpravy fotografií
progeCAD – základy práce s CAD
Kreslíme vektorovou grafiku (1) v programu Zoner Callisto
ProgeCAD Základy kreslení.
Tipy a triky (Corel Draw) Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
Corel DRAW Úloha 1 Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Corel DRAW Úloha 3 Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Vektorové tutoriály Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
CorelDRAW – prostředí programu (12). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
CorelDRAW – vizitka (20). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Počítačová grafika Zoner Callisto geometrické tvary I. část Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy
VY_32_ INOVACE_IKR5 - 4– POWERPOINT – PRÁCE S TEXTEM Název školy:
Kreslíme vektorovou grafiku (6)
CorelDRAW – vlastnosti objektů
ZONER CALLISTO Ovládání programu
CorelDRAW – práce s rastrovou grafikou
Základy práce s programem
Zoner Callisto – křivky
ProgeCAD Základy kreslení.
Zoner Callisto křivky, nástroje alternativního panelu
CorelDRAW – tvarování křivek
Počítačová grafika Zoner Callisto geometrické tvary I. část
Základy práce s programem
ProgeCAD Modifikace prvků.
Corel PHOTO-PAINT Úloha 2 Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
ProgeCAD Modifikace prvků.
Transkript prezentace:

RNDr. Pavel Vlach, Ph.D. kurz číslo 20070310 Vektorová grafika RNDr. Pavel Vlach, Ph.D. kurz číslo 20070310

Vektorová grafika – obsah kurzu co to je vektorová grafika práce s vektorovými objekty 2D a 3D vektorové editory praktické příklady s manuálem a bez trasování bitmapové grafiky do vektorů

Obsah dnešní lekce Vektorová grafika – princip, pojmy, rozdíly od bitmapy software Základní vektorové objekty – obrys, výplň práce s vektory v Microsoft Office vektorový editor – Zoner Callisto popis panelu nástrojů použití nástroje Lupa nástroj Čára nástroj Tvary popis rozbalovacích nabídek rozbalovací nabídka Soubor rozbalovací nabídka Zobrazit rozbalovací nabídka Galerie nastavení dokumentu – velikost, vodicí linky, síť (mřížka), pravítko vlastnosti objektů v Zoner Callisto zarovnávání objektů rozmisťování objektů logické operace s objekty konstrukce tří projektů – dle manuálu vlastní konstrukce bez manuálu

Vektorová grafika tvořená matematickými objekty lze měnit jejich velikost bez ztráty kvality při stejné velikosti souboru objekty lze kombinovat logickými operacemi, různě umisťovat a zarovnávat hodí se na tvorbu log, vizitek, upoutávek, ale i prezentační grafiky, plakátů, letáků a koláží

Vektorová grafika

Objekty základní vlastností vektorových objektů je obrys a výplň lze nastavit šířku v bodech, styl obrysu (tečkovaný, čárkovaný, dvojitý), barvu rámečku výplň: lze nastavit barvu, přechodovou výplň, obrázek (bitmapu), dlaždici (bitmapovou nebo postcriptovou objektu lze vložit stín

Objekty výplň výplň obrys obrys

MS Office – základy vektorů Zobrazit – Nástroje – Kreslení stín zrcadlení základní tvary automatické tvary: čáry, křivky, šipky, vývojové diagramy, hvězdy apod. nastavení vlastností obrysu a výplně rotace

MS Office – základy vektorů otevřete MS Powerpoint a vyzkoušejte možnosti vektorové grafiky v balíku MS Office

Prostředí vektorového editoru ZONER CALISTO 4

Panel vlastností (další volby k jednotlivým nástrojům) Nástroj Šipka – výběr a změna rozměrů objektu Rozbalovací nabídka Objekty – vytvoření přechodu a kombinace různých objektů – určení pořadí, slučování, oříznutí, duplikace Nástroj Tvarování – umožňuje provést změny tvaru objektů přesuny uzlů (krajních bodů úhelníků) Nástroj Křivky – umožňuje nakreslení čáry v různých režimech Nástroj Text – vloží řetězcový nebo odstavcový text nástroj Tvary – kreslí úhelníky a ovály a další tvary Nástrojová lišta

Nástroj LUPA umožňuje změnu zobrazení dokumentu popis ikon shora: zvětšení o jednu zmenšení o jednu návrat na předchozí zvětšení zobrazení celé stránky zobrazení všech objektů zobrazení celé pracovní plochy

Nástroj KŘIVKA umožňuje kreslit čáry (křivky) Bierzův režim pokračovací čáry křivky v tomto režimu se tvoří pomocí vytahování uzlů lze nastavit typy uzlů, automatické uzavírání křivky apod. Normální režim pokračovací čáry kliknutím vytvoříme počáteční a koncový bod úsečky; lze zapnout automatické napojování úseček 3. Bierzův režim jednoduché čáry to samé jako 1.; nenapojuje čáry – dělá jednotlivé neuzavřené křivky Normální režim jednoduché čáry čáry od ruky kreslí křivky od ruky; lze nastavit přesnost

Nástroj TVAR umožňuje kreslit různé geometrické tvary obdélník, čtverec kruh, elipsa mnohoúhelník čárové kódy

Nástroj TEXT vkládání textu odstavcového (A) a řetězcového (T) vlastnosti textu jako v textových editorech

rozbalovací nabídka SOUBOR

rozbalovací nabídka ÚPRAVY

rozbalovací nabídka ZOBRAZIT

rozbalovací nabídka OBJEKTY

rozbalovací nabídka GALERIE Zatržením této volby zobrazíme okno Výplň/Pero/Průhlednost/Stín/Barvy Zatržením této volby zobrazíme okno Transformace/Zarovnání/Rozmístění/Velikost/Logické operace

NASTAVENÍ DOKUMENTU

volba PERO typ čáry – žádná, plná, tečkovaná, čerchovaná atd. potvrzení

volba VÝPLŇ typ – žádná/přechod z jedné barvy do druhé, ze středu, atd.. náhled

volba PRŮHLEDNOST Typ průhlednosti – vlastnosti jako u výplně

volba STÍN Celobarevný, průhledný, měkký Umístění stínu

volba TRANSFORMACE Změny velikosti, skosení, rotace atd. – lze též s použitím nástroje Šipka

volba ZAROVNÁVÁNÍ Zarovnání objektů – podle levého, pravého, horního, spodního okraje a středů

volba ROZMÍSTĚNÍ Rozmístí pravidelně objekty podle určitých kritérií (viz ikony)

volba SJEDNOCENÍ VELIKOSTI Sjednotí velikost podle ikony (zvětší nebo zmenší objekty podle kritérií)

volba LOGICKÉ OPERACE Spojuje, ořezává a udělá průnik objektů sjednocení objektů oříznutí objektů průnik objektů

úkol pracujte podle manuálu na 5 projektech

změnit uzel typu křivka-úsečka TVAROVÁNÍ OBJEKTŮ typ uzlu přidat-smazat uzel změnit uzel typu křivka-úsečka uzly

Úsečka (Straight segment) Křivka (Curve segment) Vzhled a editace křivek se liší podle uzlů které je ohraničují: Symetrický uzel (Symmetrical node) oba kontrolní body (kb) v přímce. Pokud pohnete s jedním kb, zároveň s ním se začne měnit poloha druhého kb tak, aby byl symetricky sdružený podle uzlu. Použití: Tento systém je dost nepraktický a využijete ho asi jen ve speciálních případech (elipsa, kružnice).

Vyhlazení (Smooth node) Je podobný předchozímu, ale při změně polohy jednoho z kb se druhý kb pohybuje pouze tak, aby oba ležely spolu s uzlem v přímce. Jeho vzdálenost od uzlu se nemění. Použití: Vyhlazení použijte všude, kde nesmí být hrana, ale symetrický uzel by zbytečně překážel (což je skoro všude :) Vrchol (Cusp node) Pokud editujete vrchol, nemusíte se o druhý kb vůbec starat. U vrcholu jsou na sobě kb nezávislé. Použití: Pokud potřebujete hranu, nebo pokud vám nevadí, použijte vrchol.

přechod mezi OBJEKTY vybereme dva objekty v rozbalovací nabídce OBJEKTY vybereme Vytvořit přechod kliknutím na přechod a nástroj TVAR můžeme dále přechod upravovat

pracovní prostředí, nástroje, rozbalovací nabídky, tutoriály COREL DRAW X3 pracovní prostředí, nástroje, rozbalovací nabídky, tutoriály

pracovní prostředí

Standardní panel nástrojů Standardní panel nástrojů, který se standardně zobrazuje, obsahuje tlačítka a ovládací prvky, které jsou zástupci mnoha příkazů nabídky

Úpravy tvaru Poskytuje přístup k nástrojům Tvar, Roztírací štětec, Zdrsněný štětec a Volná transformace

Oříznout Poskytuje přístup k nástrojům Oříznout, Nůž, Guma a Odstranění virtuálních segmentů

Lupa Umožňuje přístup k nástrojům Lupa a Ruka

Křivka Umožňuje přístup k nástrojům Ruční režim, Bezierův režim, Malířské techniky, Pero, Lomená čára, Křivka se třemi body, Interaktivní spojovací čára a Kótování

Inteligentní nástroje Umožňuje přístup k nástrojům Inteligentní výplň a Inteligentní kreslení

Obdélník a Elipsa Umožňuje přístup k nástrojům Obdélník a Obdélník se třemi body Umožňuje přístup k nástrojům Elipsa a Elipsa se třemi body

Objekt Umožňuje přístup k nástrojům Mnohoúhelník, Hvězda, Složitá hvězda, Milimetrový papír a Spirála

Ideální tvary Umožňuje přístup k nástrojům Základní tvary, Šipky, Vývojové diagramy, Tvary nápisu a Odkazovací čáry

Interaktivní nástroje Umožňuje přístup k nástrojům Interaktivní přechod, Interaktivní kontura, Interaktivní deformace, Interaktivní stín, Interaktivní obálka, Interaktivní vysunutí, a Interaktivní průhlednost

Kapátko Umožňuje přístup k nástrojům Kapátko a Plechovka barvy

Obrys a výplň Umožňuje přístup k dialogovým oknům Obrysové pero a Barva obrysu, k výběru obrysů různých šířek a k ukotvitelnému panelu Barva. Umožňuje přístup k dialogovým oknům Barva výplně, Přechodová výplň, Vzorová výplň, Texturová výplň a Postscriptová výplň a k ukotvitelnému panelu Barva

Panel vlastností Panel vlastností zobrazuje nejčastěji používané funkce, které se týkají aktivního nástroje nebo úkolu, který právě provádíte. Přestože panel vlastností vypadá jako panel nástrojů, jeho obsah se mění v závislosti na nástroji nebo úloze.

Obdélník Při vytváření, nebo editaci je zajímavá pouze funkce Zaoblení rohů: (najdete na panelu vlastností), která upraví hrany na čtvrtkružnice. Při jejím použití máte dvě možnosti: 1. Vytvoříte obdélník požadované velikosti a teprve potom hrany zaoblíte: 2. Hodnotu změníte před vytvořením obdélníku a obdélník vytvoříte trochu menší nebo větší (v jednom směru). Při deformaci obdélníku na požadovanou velikost se zároveň mění tvar zaoblení: tip: Hrany se dají interaktivně zaoblovat pomocí myši nástrojem Tvar tip: Pokud chcete obdélník editovat jako křivku, musíte ho na ni převést

Elipsa Z elipsy se dá udělat oblouk. Tuto změnu provedete buď v Panelu vlastností: ...nebo interaktivně pomocí myši nástrojem Tvar : Nejprve nástrojem Výběr vyberte elipsu. Potom nástrojem Tvar chyťte čtvereček na obrysu elipsy a táhněte ho požadovaným směrem. tip: Při editaci pomocí nástroje Tvar vytvoříte: - výseč pokud je myš uvnitř elipsy. - oblouk pokud je myš mimo elipsu. tip: Přidržením klávesy Ctrl při použití myši se úhel mění po 15° (Omezující úhel v Možnostech)

Text Nástroj Výběr: Umožňuje změnu fontu, velikosti, proporcí (kurzíva,...) vše v Panelu vlastností. Nástroj Tvar: Umožňuje měnit odstup jednotlivých písmen a řádků. Můžete pohybovat i jednotlivými písmeny. Nástroj Text: S tímto nástrojem můžete psát a označovat text. Můžete také měnit jeho zarovnání (na střed,...) tip: Dvojkliknutím na text nástrojem Výběr se kurzor automaticky přepne do nástroje Text

Mnohoúhelník Co dodat? Snad jen, že se hrany dají měnit z úseček na křivky (nástroj Tvar)

Spirála Taky se hodí. Počet okýnek se edituje (před vytvořením) v Panelu nástrojů. tip: Pokud chcete např. 3x5 čtvercových okýnek, vytvořte milimetrový papír s takovým počtem okýnek a změňte velikost na (např.) 30x50mm. Potom můžete měnit velikost (ne proporce) jak chcete a budou to stále čtverečky. tip: Milimetrový papír je vlastně seskupení obdélníčku. Na ty se dá rozložit Zrušením skupiny. 

práce s nástrojem Šipka tipy a triky práce s nástrojem Šipka

Výběr objektů tip: Pokud máte ve scéně třeba třicet objektů a chcete vybrat všechny (dvouklik na ikoně) kromě dvou, stačí vybrat všechny a potom se shiftem ty dva odebrat tip: Pokud je objekt schován pod jiným objektem, můžete ho vybrat s přidrženou klávesou Alt. tip: Pokud je vybrán seskupený objekt, můžete jeho jednotlivé objekty vybírat s klávesou Ctrl.

Měřítko a zrcadlo Změna měřítka (velikosti) se provádí "chycením za čtvereček a tažením". Rohový čtvereček způsobuje proporcionální změny. Stranovým se mení velikost pouze v jednom směru. Ctrl: Přidržením této klávesy při změně měřítka se změna mění po 100%. Shift: Způsobuje symetričnost prováděné funkce

Otočení za rohové (ohnuté) šipky objekt se bude otáčet kolem středu střed otáčení může ležet např. mimo objekt - stačí jej tam pomocí myši posunout Pokud při přesouvání středu navíc podržíte Ctrl, bude se "zarovnávat" do důležitých míst v objektu (středy stran, rohy). Při rotaci objektu se dá klávesa Ctrl taky využít. Pokud ji budete držet, bude se úhel otáčení po měnit skocích (nastaveno v Panelu vlastností. Původně 15°). tip: Se stisknutou klávesou Shift můžete při otáčení zároveň měnit velikost objektu.

Umístění neboli pohyb s objektem. Není nic lehčího, než ho "chytit a tahat ho po obrazovce". Pokud objekt nemá výplň je nejlepší ho chytit za obrys nebo za křížeček uprostřed objektu (pokud ovšem nejste v režimu otáčení/zkosení - místo křížečku je tam Střed). tip: Pokud vás zdržuje najíždění na obrys u nevyplněných objektů, můžete zapnout Jako vyplněné v Panelu vlastností. I nevyplněné objekty pak můžete chytat za "bříško". Ušetří to spoustu nervů

tipy a triky práce s nástrojem Tvar

než začnete editovat křivku, musíte ji mít vybránu než začnete editovat křivku, musíte ji mít vybránu. To provedete nástrojem Výběr, nebo přímo nástrojem Tvar (kliknutím na ni). Křivka "změní barvu" a ukážou se všechny uzly. Nyní můžete: chytnout uzel a pohybovat s ním. označit uzel (kliknutím) a měnit jeho vlastnosti v Panelu vlastností. (Del - odstranění) u označeného uzlu se zobrazí tečné kontrolní body (ne u úsečky), měněním jejich polohy měníte průběh křivky. kliknout na segment křivky, zobrazí se puntík. Můžete přidat bod (klávesa +) a měnit vlastnosti křivky v Panelu vlastností. chytnout segment křivky a táhnout (ne u úsečky). Měníte tím přímo průběh křivky. označit více vrcholů (jako u nástroje Výběr)

V panelu vlastností jsou dále možnosti:

V panelu vlastností jsou dále možnosti:

Převedení tvarů na křivky tipy a triky Převedení tvarů na křivky

převod tvarů na křivky Některé objekty v Corelu se při vytvoření nechovají jako křivky. Jsou to text, obdélník, elipsa. Pokud chceme tyto objekty editovat bod po bodu, musíme je převést na křivky. Upozornění: Převodem objektu na křivky se ztrácí možnost editování jeho "vrozených" parametrů. Vybraný objekt převedete na křivky stisknutím Ctrl-Q.

Kombinovat (Ctrl-L) Tato funkce nám poskytuje možnost "spojit" dvě nebo více křivek v jednu. V místech, kde se objekty překrývaly je po zkombinování "vnější prostor" objektu a bude tedy bez výplně. tip: Výsledný objekt má vlastnosti (obrys, výplň, některé efekty) jako poslední objekt vybraný pro zkombinování.

Rozdělit (Ctrl-K) Je to opak funkce Kombinovat. Rozdělí objekt zpět na elementy. tip: Hodí se například při editaci textu. Můžete tak na každé písmenko použít jiný efekt.

tipy a triky Logické operace

Sloučit, Oříznout, Průnik Obecně pro ně platí (a vyplývá to z jejich funkce), že upravují pouze více objektů najednou. Musíte tedy nejprve vybrat více než jeden objekt a až potom budou tyto funkce dostupné. tip: Je dobré si všimnout, jak závisí pořadí výběru objektů na vlastnostech výsledného objektu. Pro všechny tři funkce platí: Výsledný objekt má vlastnosti (výplň, obrys) objektu, který byl vybrán jako poslední. Při použití funkce Oříznout se ořezává také poslední objekt. tip: Všechny funkce se dají vyvolat z Panelu vlastností i z Rozbalovací nabídky. Jejich způsob použití se nepatrně liší.

Sloučit Spojí dva (nebo více) objekty v jeden celek. V místech, kde se objekty překrývaly, dojde k jejich "splynutí": tip: Pokud se objekty nepřekrývaly, má funkce Sloučit stejný účinek jako funkce Kombinovat -

Oříznout Z "posledního" objektu vykrojí tu část, kterou měl společnou s ostatními vybranými objekty:    

Průnik Vytvoří nový objekt. Bude mít tvar oblasti, kterou měly oba objekty společnou (kde se překrývaly):

Použití funkcí z Rozbalovací nabídky     Použití funkcí z Rozbalovací nabídky Výsledek se lišit nebude, ale při vytváření máme více možností a postup je trochu jiný: 1. "Editující" objekty se vybírají před použitím funkce. 2. V nabídce si zvolíme funkci a podle potřeby zaškrtneme Ponechat objekty (viz níže). 3. Klikneme na Sloučit s...(Oříznout..., Průnik s...). 4. Kurzor se změní na velkou šipku. Vybereme "cílový" objekt. Výsledný objekt má opět vlastnosti posledního (="cílového") objektu. Ponechat původní Cílový objekt - pokud je prázdné, cílový objekt se automaticky odstraní. Ostatní objekty - pokud je prázdné, odstraní se všechny "editující" objekty

tipy a triky vrstvy objektů

jednotlivé objekty "plavou" na pracovní ploše jednotlivé objekty "plavou" na pracovní ploše. Pokud má objekt výplň, žádný objekt, který leží pod ním, není vidět: Proto velice záleží na tom, jak jsou objekty "seřazeny" (co se týče "vzdálenosti od vašeho oka"):

Pro tento účel jsou v Corelu zavedeny funkce v menu Změnit > Zařadit: Dopředu / Dozadu - Posune objekt v pomyslném pořadí na úplný konec nahoru / dolu. O jeden vpřed / vzad - Posouvá objekt nahoru / dolu po jednom kroku. Před... / Za... - Po zvolení této funkce se kurzor změní ve velkou vodorovnou šipku. Klikněte na jakýkoli objekt (ne na ten, který chcete posouvat) a přesunovaný objekt se zařadí před / za něj. Opačné pořadí - Je možné provést pokud máte vybraných více objektů.

tipy a triky práce s nástrojem LUPA

Pokud vyberete tento nástroj, v Panelu vlastností se vám zobrazí další možnosti. Můžete kliknout na jednu z těchto ikon (funkce popsány níže), nebo: 1) Kliknout do obrázku v místě, které chcete zvětšit. 2) Kliknout tamtéž se stisknutou klávesou Shift. Obrázek se zmenší. 3) Zmáčknout levé tlačítko a táhnout myší. Tím ohraničíte prostor, který se má zvětšit.

Práce vodícími linkami můžeme nastavit vodorovné, svislé i šikmé vodící linky objekty lze potom k těmto linkám přichytit zadáváme vzdálenost vodicí linky o horního, dolního okraje nebo dvojici bodů pro šikmou vodící linku

Práce s pravítkem nastavujeme: měřítko rozdělení dílků počátek pravítka odsazení duplikátů

Práce s mřížkou nastavujeme hustotu mřížky, typ zobrazení rozumně nastavit (příliš jemná mřížka nemá smysl)

Práce s vrstvami Volbou nástroje Správce objektů zobrazíme Správce objektů zobrazuje jednotlivé vrstvy a objekty ve vrstvách můžeme měnit viditelnost vrstev a přesouvat vrstvy

Úkol pomocí tutoriálu vytvořte vzor balkonového dílce s kótami a texturami

Interaktivní výplň a síťová výplň umožňuje dynamicky aplikovat různé typy výplně na objekty síťová výplň – v objektu vytvoříte síť bodů a do části sítě můžete umístit jinou barvu

Interaktivní stín, průhlednost a přechod podobným principem jako v případě internaktivní výplně vytváříme průhlednost, stín a přechod obdobně intuitivně pracujeme s interaktiní obálkou, konturou a deformací

příklady

Úkol nakreslete hrneček podle tutoriálu

převod obrysů na křivku nutné pro plotrovou grafiku – plotr řeže podle obrysu (obrysové pero je vlastně bitmapa umístěná na tenké linii – obrys tak bude vyříznut uprostřed proto převedeme obrys na křivky – Změnit - Převést obrys na objekt

Úkol podle tutoriálu vytvořte šipku s kulatými rohy podle tutoriálu vytvořte desing webové stránky

Trasování bitmapy převádění bitmapy na vektor volba Rastr – trasování různé volby – vyzkoušejte (zdrojové soubory ve složce Source – trasování)

Úkol samostatně vytvořte informační leták (zdrojové soubory jsou ve složce Source –Leták)