Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivity III/2 Sada Anglický jazyk Název Present simple and continuous Klíčová slova Přítomný čas prostý, přítomný čas průběhový Pomůcky Počítač, projektor Druh interaktivity Fixace Stupeň a typ vzdělání 2. stupeň základní školy Potřebný čas 45 minut Velikost 475 kB Zdroje Viz Použité zdroje
Autor:Bc. Miroslava Kutílková Anotace: Materiál vychází ze vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace, předmětu Anglický jazyk. Žáci si procvičí používání přítomného času prostého i průběhového a zejména situace, kdy který z časů použít. Očekávaný výstup: Druh učebního materiálu: Cílová skupina: Stupeň a typ vzdělávání: Typická věková skupina: Žák zvládne tvořit věty v přítomném čase prostém i průběhovém, dokáže rozlišit, kdy je vhodné použít prostou formu a kdy průběhovou. Prezentace, DUM. Je možné ji použít v rámci fixace, délka aktivity 45 minut. Žáci 6. ročníku druhého stupně. Jazyková úroveň A1. Základní vzdělávání ‒ druhý stupeň let, 6. ročník Předmět: ANGLICKÝ JAZYK DUM Číslo šablony klíčové aktivity: III/2 Název: „Present simple and continuous“ (sada AJ 6 - 8)
We use the present simple for actions that happen (or don´t happen) many times or all the time. We often use it with words such as always, never, once a week, every day, usually.
Amanda ( call ) her grandmother at the weekend. Tom ( practise ) with the football team twice a week. Jenny and Amanda often ( play ) tennis on Saturday mornings. Dad ( do ) the washing-up on Sundays.
Amanda calls her grandmother at the weekend. Tom practises with the football team twice a week. Jenny and Amanda often play s tennis on Saturday mornings. Dad do es the washing-up on Sundays.
We use the present continuous for something that is happening at the moment of speaking. We sometimes use it with words such as now, at the moment, and today.
Carlo ( call ) his grandmother now. Tom ( practise ) with the football team now. Jenny and Anna ( play ) tennis at the moment. Mum ( do ) the washing- up now.
Carlo is calling his grandmother now. Tom is practising with the football team now. Jenny and Anna are playing tennis at the moment. Mum is doing the washing-up now.
She is a teacher. What does she/he do?
He
She
He
It is sitting.
She
She
She
a) He is a driver. b) She is a doctor. c) He is a fireman / fire-fighter. d) She is reading. e) She is swimming. f) She is eating.
Zoe´s from Greece. She...likes... ( like ) England. She ( not like ) playing tennis but she ( play ) basketball. She ( love ) music and walking in the park with Jenny. It ( rain ) today so Jenny and Zoe ( not walk ) in the park. Zoe ( practise ) her English now. She ( make ) funny mistakes. Jenny and Zoe ( laugh ). They ( have ) fun.
Zoe´s from Greece. She likes England. She doesn´t like playing tennis but she plays basketball. She loves music and walking in the park with Jenny. It is raining today so Jenny and Zoe aren´t walking in the park. Zoe is practising her English now. She is making funny mistakes. Jenny and Zoe are laughing. They are having fun.
snímky 1 – 3: úvodní, povinné údaje snímek 4: slouží k zopakování používání přítomného času prostého snímek 5: cvič. 1 určené k procvičení přítomného času prostého snímek 6: řešení cvič. 1 snímek 7: slouží k zopakování používání přítomného času průběhového snímek 8: cvič. 2 určené k procvičení přítomného času průběhového
snímek 9: řešení cvič. 2 snímky 10 – 17: cvič. 3 snímek 18: řešení cvič. 3 snímek 19: cvič. 4 určené k rozlišení vhodnosti použití času prostého či průběhového snímek 20: řešení cvič. 4 snímky 21 a 22: metodické poznámky snímek 23: použité zdroje
SEIDL, Jennifer. Grammar one. Oxford: Oxford University Press, New third edition. ISBN Obrázky: Klipart