Prvky tekutinových mechanismů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vodní elektrárny Marek Mik.
Advertisements

Indukční stroje 5 jednofázový motor.
Regulace a měření doc.Ing.Karel Kabele,CSc.
Výkonové vypínače vn a vvn
Palivová soustava vznětových motorů
Čerpadla Zubové čerpadlo Rotační zubové čerpadlo
Návrh výukového materiálu pro strojníky dobrovolných jednotek požární ochrany Příloha č. 3 Čerpadla Lukáš Žejdlík Ostrava 2011.
Tato prezentace byla vytvořena
Točivá redukce pomocí parní turbíny
I. Zákon termodynamiky doc. Ing. Josef ŠTETINA, Ph.D.
Tato prezentace byla vytvořena
Indukční stroje 3 jednofázový motor.
Zážehový motor 1,4 l / 92 kW TSI
Konstrukce, princip funkce a základní charakteristiky hydromotorů
Otázka č.17 a) Klikové mechanismy.
Vznětové motory Vznětový motor je v principu konstruován stejně jako zážehový motor. Palivo je do spalovacího prostoru dopravováno odděleně.
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
Spalovací motory.
Radiální pístové hydromotory a hydrogenerátory
Grantový projekt multimediální výuky
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
Pístové stroje . Pístové stroje s klikovým ústrojím se vyznačují vratným pohybem některých jejich mechanických částí. Pístové stroje mohou.
Synchronní stroje I. Konstrukce a princip.
Čerpadla Druhy a jejich použití.
Přímočarý hydromotor – hydraulický válec Pohony hydraulického rýpadla
Hydraulické mechanismy
Tekutinové mechanismy
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
ČVUT V PRAZE Fakulta stavební Katedra TZB ČVUT V PRAZE Fakulta stavební Katedra TZB TZB20- Vytápění Regulace, automatizace a měření ve vytápění.
Tepelné motory.
Roboty a manipulátory Pohony RaM I.
30. Hydrostatické mechanismy
Strojírenství Stavba a provoz strojů Tekutinové mechanizmy (ST42)
Tato prezentace byla vytvořena
Synchronní stroje I. Konstrukce a princip.
Tato prezentace byla vytvořena
Spalovací Turbína.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Hydrodynamické mechanismy
Projekt: UČÍME SE V PROSTORU Oblast: Strojírenství
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
TZB21- Regulace otopných soustav
Tato prezentace byla vytvořena
Wankelův motor Střední odborná škola Otrokovice
Pohony NC strojů, odměřovací zařízení. Pohony pro obráběcí stroje musí splňovat mnoho náročných parametrů Nejdůležitější parametry: maximální přesnost.
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Hydraulické řízení. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Spalovací Motory Benzínové
Mechanické převody. Seznámení studentů se základními stavebními prvky strojů a strojního zařízení. Úvod do problematiky mechanických spojů.
Stroje a zařízení – části a mechanismy strojů
VY_32_INOVACE_AUT2_19 Retardéry. Účelem retardéru je vozidlo zpomalit, nikoliv však zastavit. Retardér nelze použít ani jako brzdu parkovací. Používají.
Ozubené převody Autor: Ing. Bc. Petra Řezáčová
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceCharakteristika,
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceCharakteristika,
Hydraulická soustava vrtulníku EC 135 Poslední aktualizace: Verze: 1.0 © Použití pouze se svolením autora. ČVUT FD, Ústav letecké dopravy.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceZákladní.
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Pneumatické řízení. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Stroje a zařízení pro výrobu a přenos energií 2.Přednáška BW03 - STROJNÍ ZAŘÍZENÍIng. Svatava Henková, CSc.
ESZS Přednáška č.12.
ČSN EN Výbušné atmosféry – Část 37: Neelektrická zařízení pro výbušné atmosféry – Neelektrické typy ochrany bezpečnou konstrukcí „c“, hlídání.
Klikový mechanismus Ing. Bc. Petra Řezáčová
Spalovací motory 1 VY_32_INOVACE_21_420
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství.
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
Měniče napětí.
Spínací přístroje vysokého a velmi vysokého napětí I.
E1 Přednáška č.7.
Transkript prezentace:

Prvky tekutinových mechanismů Hydraulických a pneumatických prvků se vyrábí velké množství v nejrůznějším provedení, tvarech a velikosteh, zpravidla v typizovaných řadách a lze je rozdělit podle funkce do čtyř hlavních skupin: Převodníky – prvky určené k převodu energie z tekutiny na pevný člen a naopak (generátory, motory) Řídicí prvky – určené k řízení směru a parametrů průtoku tekutiny (jednosměrné ventily, rozváděče, škrtící ventily, tlakové ventily a jejich kombinace) Pomocné prvky – zajišťující správnou funkci tekutinového mechanismu (nádrže, vedení, čističe, akumulátory) Speciální prvky – zajištující určité specifické funkce, např. v pneumatickém mechanismu odstraňování vlhkostí, přidávání oleje do stlačeného vzduchu,….)

Prvky tekutinových mechanismů Hydrostatické převodníky Hydrogenerátory Hydromotory rotační přímočaré s kyvným pohybem Zubové lamelové pístové axiální pístové axiální radiální radiální řadové

Kompresory

Kompresory objemové rychlostní (odstředivé) Klasifikace dle principu činnosti Další dělení Stacionární přenosné pojízdné chlazené vodou, vzduchem s přímým pohonem pohon přes převod řemenový, ozubená kola, hydroststický, hydrodynamický, elektromotor, spalovací motor objemové pístové křídlové šroubové rootsův rychlostní (odstředivé) radiální axiální Objemové (statické)– pracují na principu opakovaného stlačování media v pracovním prostoru (změna objemu) Rychlostní (dynamické) – pracují na principu změny energie kinetické (pohybové) na energii tlakovou. Turbokompresory – jsou typickým představitelem rychlostních kompresorů. Nasávané médium získá na lopatkách oběžného kola vysokou rychlost. Po průchodu tvarovaným difuzorem se pak změní energie pohybová na energii tlakovou.

Turbokompresory Turbokompresorový motor Turbovrtulový motor Turbodmychadlový motor

Kompresory Pro malou až střední výkonnost kompresoru (100m3.h-1 až 1500m3.h-1) jsou vhodné kompresory pístové, buď jednostupňové do přetlaku 0,6 až 0,8 MPa nebo dvoustupňové do přetlaku 1,2 až 2 MPa. Vícestupňové kompresory nemají pro pneumatické mechanizmy využití. Se stejnými parametry jako kompresory pístové pracují křídlové kompresory a menší kompresory šroubové. Odstředivé kompresory jsou určeny pro nejvyšší výkonnosti (104m3.h-1 až 106m3.h-1) a k dosažení přetlaku 1MPa až 2MPa potřebují až 10 stupňů (lopatkových kol), u axiálních i více. Jejich velká výkonnost se uplatní v centrálních kompresorových stanicích velkých závodů (dolů, hutí).

Příslušenství Kapacita kompresoru Účinnost Q(l/min) = Plocha pístu (dm2) * Zdvih (dm) * Počet pístů * Otáčky (ot/min) Účinnost Objemová Teplotní Celková Pro menší konečné tlaky je účinnější jednostupňový kompresor Větší objemová účinnost Pro větší tlaky klesá teplotní účinnost a je efektivnější dvoustupňový kompresor

Kompresory Pístový kompresor Pracovní prostor je tvořen stěnou pracovního válce. Horní strana je víko kompresoru ve kterém jsou umístěny dva ventily, sací a výtlačný, včetně příslušných rozvodů. Dno je tvořeno pístem, který se pohybuje pomocí klikového mechanismu. Počet válců je ovozen od požadovaného výkonu. Při větších rozměrech kompresorů se volí obyčejně ležaté uspořádání, pomaluběžné. Pro vyšší tlaky je potřebné vícestupňové provedení, kdy po stlačení v prvním stupni a následném ochlazení (vzduchem nebo vodou), se stlačí v dalším stupni.

Jednostupňový pístový kompresor

Dvoustupňový pístový kompresor

Membránový kompresor Kompresor dodává suchý stlačený vzduch Bez příměsí oleje Izolovaný membránou Farmaceutický a potravinářský průmysl

Kompresory Rotační kompresor Pracuje na principu excentricky uloženého rotoru s pohyblivými lamelami. Tím, že je rotor uložen excentricky, je v závislosti na otáčení proměnlivý i objem pro stlačování vzduchu a nastává komprese. Výhody: nemá píst, ojnici, klikový hřídel, převody, klínový řemen pracuje téměř bezestrát, vykazuje nízké hodnoty hluku je nenáročný na údržbu, má malé opotřebení

Kompresory Brzdná soustava lokomotivy 724.701. Zdroj tlakového vzduchu lamelový kompresor

Lamelový (křídlový) kompresor

Kompresory Šroubový kompresor Moderní typ kompresoru. Jeho principem jsou dvě šroubová vřetena jejichž povrch tvoří profil šroubových ploch vzájemně do sebe zapadajících (jde o náročnou technologii na výrobu). Mezi přednosti patří např. minimální nároky na údržbu.

Šroubový kompresor

Kompresory Kompresor řady L07-02 monitorování parametrů autostart po výpadku proudu vypínání při poklesu spotřeby dálkový stop-start zobrazení servisních intervalů Řídicí jednotka - ovládací panel

Kompresory Rootsův kompresor Pracuje na principu dvou stejných rotorů tvaru piškotu. Jeho zvláštností je to, že ke stlačení vzduchu dochází nedochází uvnitř kompresoru, ale až při výstupu.

Kompresory L29 Delfín proudový motor M-701 sedm spalovacích komor radiální kompresor jednostupňová axiální turbína R66 – Motor Rolls-Royce Jednostupňový radiální kompresor

Radiální turbo-kompresor Transformuje kinetickou energii na tlakovou

Kompresory Aero L 39 Albatros Republic P-47 Thunderbolt Motor Lotarev DV-2 Tah - 22 kN

Kompresory Střely s plochou dráhou letu, motor microturbo TRS 18 Motor má jednostupňový radiální kompresor, prstencovou spalovací komoru s deseti hořáky a jednostupňovou turbínu

Regulace kompresorů Výkon kompresorů a kompresorových stanic je vždy uvažován na největší provozní spotřebu. Účelem regulace je přizpůsobit výkonnost kompresoru okamžité potřebě. Ve výrobě požadujeme např: konstantní výstupní tlak (nejběžnější požadavek) Konstantní dodávaný objem (např. v hutnictví, chemii) Nejjednoduším způsobem je regulace odpojením kompresoru od pohonu. Použijeme ji zejména tam, kde spotřeba kolísá a kompresor je tak odstaven většinu doby (pouze po poklesu tlaku ve vzdušníku je opět zapojen) Výhodou je malá energetická náročnost provozu a žádné zásahy do konstrukce kompresoru. Typickým příkladem této regulace je mobilní kompresor se vzdušníkem, kde je realizována pomocí tlakového spínače (dvě hodnoty tlaků – vypínací a zapínací, ve vzdušníku) Mezi další druhy regulace patří např. Změna otáček (výkonnost je úměrná otáčkám), ovládáním sacího ventilu (otevřen trvale nebo jen částečně), odfukem za kompresorem (přebytečný vzduch ve vedení za kompresorem se odpouští do atmosféry) apod...

Hydrogenerátory

Hydrostatické převodníky Požadavky na hydrostatické převodníky Rovnoměrná změna pracovního objemu v průběhu jedné otáčky. Nerovnoměrností vznikají proudové a tlakové pulsace. Jejich velikost závisí na počtu prvků vytvářejících geometrický objem. Co největší svodový odpor – je dán dokonalostí utěsnění (resp. Přesností vůlí) vzájemně se pohybujících částí. Velikost svodového odporu úzce souvisí s průtokovou účinností. Malý vnitřní odpor – je to odpor proti pohybu kapaliny, projevující se nežádoucím úbytkem tlaku. Je dá zejména místními odpory v převodníku. Malé rozměry a hmotnosti při vysokém výkonu – tento požadavek vede na konstrukci převodníků s vysokou pohybovou frekvencí a tlakem. Rychloběžnost je omezena samonasávací schopností. Tichý a klidný chod. Vysoká životnost a spolehlivost.

Hydrogenerátory Určujícími parametry všech hydrostatických převodníků jsou tlak a průtok Jsou konstruovány na jmenovitý tlak až 40MPa, maximální tlak až 63Mpa a průtok až 1600 dm3min-1 v jedné jednotce. Tyto hydrostatické převodníky lze podle konstrukce rozdělit na: Zubové Lamelové Pístové Základním parametrem každého hydrostatického převodníku je jeho geometrický objem. Je to objem pracovního prostoru, v němž probíhá přestup energie, vztažený na jednu otáčku.

Zubové hydrogenerátory S vnějším ozubením S vnitřním ozubením Traktor MXM, CVX, Řízení má u traktoru MXM vlastní zubový hydrogenerátor

Zubové hydrogenerátory S orbitáním pohybem Vřetenové

Lamelové hydrogenerátory S kruhovým statorem S oválným statorem

Lamelové hydrogenerátory Velmi dobré vlastnosti Tichost chodu Vysoká životnost Spolehlivost Rovnoměrnost toku pracovní kapaliny Různé průmyslové obory Obráběcí stroje Systémy automatických strojů a zařízení Audi A4 - Posilovač řízení

Lamelové hydrogenerátory S oválným statorem

Lamelové hydrogenerátory

Pístové hydrogenerátory Nakladač LOCUST – axiální pístový hydrogenerátor pro obě strany pojezdu Převodovka CASE IH CVX – hydrastatický obvod Pístový hydrogenerátor s naklápěcí deskou, Pístový hydromotor s konstantním geometrickým objemem Mechanická část – planetovka…

Pístové hydrogenerátory Radiální pístový hydrogenerátor s rotačním rozvodem

Pístové hydrogenerátory S radiálním vnitřním vedením pístů S radiálním vnějším vedením pístů

Pístové hydrogenerátory Radiální s křivou oběžnou drahou Axiální pístové s rozvodovým čepem a nakloněnou deskou.

Pístové hydrogenerátory Axiální pístové s čelním rozvodem a nakloněnou deskou Axiální pístové s čelním rozvodem a nakloněným blokem.

Pístové hydrogenerátory Řadový pístový hydrogenerátor