Teorie masové komunikace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Advertisements

Média? kulturu? komunikaci? Chcete studovat. • Chcete vědět, jak kultura ovlivňuje to, jací jsme, za co se považujeme a proti čemu se vymezujeme? • Chcete.
Sociologie médií, komunikace a jazyka
 Komunikační aktivity, jež iniciují nebo na nichž se podílejí masová média, mají svébytnou podobu danou povahou těchto médií a představují svérázný typ.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Mediální produkt.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Pojem, místo v systému, typologie, charakteristické rysy
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
Historické etapy vývoje managementu
Mediální obsah.
Sociální konstruktivismus
funkce médií ve společnosti moc médií
Mediální komunikace.
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
Poznání publika může být motivováno různě:  Chování publika je užitečným nástrojem zpětné vazby a hodnocení vlastního výkonu.  Publikum je samo o sobě.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat komunikaci?
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
ZÁKLADNÍ INFORMACE O REKLAMĚ Reklama TV spot Rozhlasový spot Billboard Leták ve schránce Inzerce v novinách Reklama v časopisech Bannery na internetu Spam.
Sociologie zpravodajství. Perspektivy zkoumání zpravodajství podle Michaela Schudsona sociologická kritické politické ekonomie kulturálních studií.
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Marketingová komunikace
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Masmédia, informativní.
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Reálné a zobrazené vzory
Mediální plán Lze ho definovat jako dokument určující, jaká média a kdy se nakoupí, za jakou cenu a jaké by měla přinést výsledky. Zahrnuje průběhové diagramy,
Mediální systém jeden ze subsystémů sociálního systému (soustava elementů n. subsystémů, institucí a jednotek v sociálních rolích) Slovník. Med kom., s.
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Hodnoty a normy Svatava Navrátilová. Hodnoty – vědy technické, přírodní, ekonomické, humanitní, sociální v sociálních vědách: jedincem, skupinou, společností.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Marketingové prostředí obce
MARKETINGOVÝ MIX.
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
Definice managementu.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_KOMUNIKOVÁNÍ_P2.
Masmédia.
Model transkulturní péče
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Tržní prostředí.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Předmět INFORMATIKA nás učí orientovat se v množství informací
 Vztahy s veřejností můžeme zaznamenat už v dávné historii. V Mezopotámii, Asýrii, Persii a Egyptě, stejně jako v antickém Řecku a Římě se používalo.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_01.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
TMKSSK. Co vlastně je masová komunikace? 1.1 Mediální komunikace (MK)1.1.  Médium z latiny (= prostředek, zprostředkující činitel) – médium je to,
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Základy mediální výchovy
MÉDIA A KOMUNIKACE.
  Rozdílné tradice analýzy 5. 04/04/11     1.
Komunikace jako nástroj propagace dodržování zákonů
Pedagogické disciplíny
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Masová média jako mediální instituce
Masová média a jejich vliv
Pedagogika jako vědecká disciplína
MARKETING 2.
Marketingová komunikace
MÉDIA A POLITIKA PŘÁTELSTVÍ BEZ ZÁRUKY?
Historie marketingu
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Mediální gramotnost: chiméra, nebo nutnost?
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Transkript prezentace:

Teorie masové komunikace

Typologie mezilidské komunikace Interpersonální Skupinová Normy podpůrné Meziskupinová Institucionálně-organizační Celospolečenská

Periodizace vývoje lidské komunikace Epocha znamení a signálů Epocha mluvení a jazyka Epocha psaní Epocha tisku Epocha masové komunikace

Žurnalista a žurnalistika Z neustálého toku informací vybírá zprávy Rozeznává co je důležité a co ne Důležité zprávy vřazuje do kontextu z něhož lze odvodit jakou má informace dosah Vyloží informaci a její kontext jasně, zřetelně a pochopitelně Odolává vnějším tlakům-mravní imperativ

Lord Northcliffe 1896 Dailly Mail „northcliffovská revoluce“ Změna ekonomických podmínek Podíl z příjmů inzerce a reklamy Přeměna vydávání novin v odvětví průmyslového a obchodního podnikání Zisk¨se stává jedním z hlavních a rozhodujících důvodů vydávání novin

MEDIACE Proces, kdy mezi dvě strany vstupuje prostředník k ovlivnění vztahu mezi nimi Media – prostředník komunikace Mediace – konstrukce- bližší termín než prostředník Media přispívají k hegemonizaci…..

Funkcionalistický přístup k chování medií ve společnosti Přiřazování společenských funkcí: Informování Socializace Kontinuita Zábava Získávání - agitace

Přenosový model Komunikace je proces přenášení sdělení od nějakého zdroje k nějakému adresátu – příjemci Zdroj – sdělení - příjemce

Kulturální model Soustřeďuje se na hledání vztahu mezi procesy sociální komunikace a vytváření společné kultury Rozhodující pojem kultura Kulturální model komunikace vnímá komunikaci jako konstruování sdíleného prostoru významů v němž se příslušníci dané kultury pohybují

Globalizace médií Homogenizace na nadnárodní úrovni Příklady z denní praxe

Kritici masové kultury z „frankfurtské školy“ Kritika fenoménu průmyslu První pojem kulturního průmyslu V roce 1944 „Dialektik der Aufklärung „antiosvícenecké“ účinky Kritika filmu, hudby

SVOBODA TISKU Od vynálezu knihtisku Vnější tisková svoboda Anglie 1695 Francie 1789 Německo 1848 USA 1791

Mediální produkce jako odvětví Charakteristické rysy: Ekonomické Politické Kulturní

Mediální magnáti Axel C. Springer Tunstall, Palmer Ted Turner –zakladatel CNN Silvio Berlusconi

Publikum, obecenstvo, veřejnost a spotřebitelé Anglický ekvivalent: Audience Německy: Publikum Je to označení institucionalizovaného kolektivního uživatele, či příjemce nějakého sdělení

Veřejné mínění a média Odezva na nejrůznější podněty Ve veřejnosti převládá omezený soubor postojů k jevům, které se stanou předmětem jejího zájmu Řím: „publicam opinionem“ Později E. Rotterdamský

Představy o vývoji mediálního publika Období elitního publika (čtenářské obce…) Období masového publika Období specializovaného publika Období interaktivního publika

Typy publika Publikum určené konkrétním mediálním produktem (deníkem, časopisem, filmem) Publikum určené konkrétním typem pořadu (publikum hudby středního proudu) Publiku určené jeho sociodemografickými rysy

Aktivita publika Publikum si vybírá Publikum se řídí zkušeností a potřebou Publikum jedná záměrně Publikum je odolné vůči ovlivnění Publikum je kritické a interaktivní

Mediální produkt Nejviditelnější projev mediální komunikace –“výrobek“ Příklady mediálních produktů - diskuze

Mediální objektivita Je to komunikační norma Tři trendy objektivity: Filozofické myšlení Ekonomické chování Technologický vývoj

Mediální mystifikace Není novým pojmem Newe Zeytung 1526 po bitvě u Moháče-líčení hrůz způsobených Turky: „Tisíc sto panen poslali Prešpurští Turkům naproti, tisíc sto napočítaných. (Turci nikdy Prešpurk neobléhali a Prešpurk měl tehdy 6500 obyvatel)

Mediální stereotypizace Stereotypy jsou nevyhnutelnou součástí sociální konstrukce skutečnosti, reprezentují mocenské vztahy, napětí a konflikty (příklady stereotypních obrazů)

Vliv médií Působení médií Dopad, vliv a účinek Cenzura jako projev přesvědčení o moci médií Propaganda, Barnumská reklama(PT Barnum „král humbuku“ Panika vyvolaná médii (Wels-Válka světů..)

Média a co dál? Digitalizace Globalizace médií Technologické proměny médií Internet a média

OTÁZKY KE ZKOUŠCE Z MEDIÁLNÍ PEDAGOGIKY I. část Technologie vzdělávání jako vědní disciplína Historie technologie vzdělávání Pedagogika médií jako součást technologie vzdělávání Cit sebehodnocení – transakcionální analýza Základy komunikace Motivace komunikace Negativní komunikace Obranná komunikace Pedagogická komunikace Mediální gramotnost a mediální výchova Masově mediální instituce Kniha jako médium Noviny jako médium Film jako médium Hudební nahrávka jako médium Vysílající média Telematická média Společenská kontrola ovládání médií Diferenciace užití médií Sociální trendy masové komunikace Pojem „masa“ Proces masové komunikace Masové publikum masová kultura Média a integrace Média a teorie informační společnosti periodizace vývoje lidské komunikace Mediace, mediální produkt Globalizace médií Vliv médií

Děkuji vám za pozornost i za komunikaci Gabriel Švejda