Výsledky výzkumu eroze působené sítí odvozních cest ve flyšovém území Ing. Jaroslav Tománek, Ing. Ctibor Volný KATEDRA LESNÍ TĚŽBY FAKULTA LESNICKÁ A DŘEVAŘSKÁ ČESKÁ ZEMĚDĚLSKÁ UNIVERZITA V PRAZE
Význam lesních cest LDS umožňuje hospodaření v komplexech lesních porostů Význam pro: těžba a dopravou dřeva pěstování lesa doprava osob a materiálu průjezd vozidel záchranné služby, policie, …
Další funkce lesních cest rozčleňovancí, správní a krajinotvorná fce myslivost protipožární, ochranně preventivní, ochranářskou vojenskou, strategickou, bezpečnostní protierozní (zkrácení vlečení) turisticko-sportovní, rekreační a zdravotní
Vliv lesních cest na životní prostředí vodní eroze (škody ekologické, omezení dopravy) odnos sedimentů zábor produkční plochy způsobování svahových poruch ekologický vliv
Možná protierozní opatření opatření cest vozovkou přestavba na vyšší třídu vybudování odvodnění ozelenění výkopových a násypových svahů další možná opatření
Metodika - modelové území LS Ostravice centrální část Moravskoslezských Beskyd flyšové území plocha 2120,09 ha lesnatost 93,83 %. velký objem srážek 1100 mm
Metodika - terénní práce transekty s rozestupem 500 m 605 bodů 100m úseky 60,03 km
Evidované veličiny plocha erozních rýh (příčné, podélné) plocha plošné eroze plocha eroze násypu plocha eroze výkopu plocha sesuvů erozní rýha plošná eroze
VÝSLEDKY 1L 56,28 %; 2L 43,72% asfaltová vozovka 46,60 %; 240,92 km štěrková vozovka 29,56 %; 152,85 km zemní cesty 23,84 %; 123,28 km
Poměr plochy jednotlivých porušení 64,32 % 33,67 % 0,19 % 1,82 % eroze působená 1L, 2L 0,0007 % plochy polesí nezjišťována 3L, 4L
Porovnání zjištěných erozních ploch
Plochy eroze přepočtené na jeden kilometr cesty
Závěry eroze působená sítí odvozních cest zabírá 0,07 ‰ plochy polesí nejvíce erozních ploch jízdní pruh zemních cest (36,6 %) vozovky štěrkových cest (27,7 %) doporučena přestavba zemních cest na vyšší třídu opatřenou bit. vozovkou (štěrkové způsobují stejnou plochu eroze) eroze násypových svahů a sesuvy zanedbatelné