Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_9 Klíčová slovadesetinná čísla, dělení, slovní úloha Pomůckydataprojektor Druh interaktivityvýklad, cvičení Stupeň a typ vzděláníII. stupeň základní školy Potřebný čas2 vyučovací hodiny Velikost817 kB Zdroje viz použitá literatura a elektronické zdroje, archiv autora
DESETINNÁ ČÍSLA 9 Dělení III. Mgr. Bc. Hana Amlerová, 2012 Matematika 6 Základní škola s rozšířenou výukou výtvarné výchovy, Teplice, Koperníkova 2592
OBSAH Početní operace s desetinnými čísly DDělení desetinných čísel desetinným číslem Slovní úlohy z praxe
DĚLENÍ DESETINNÉHO ČÍSLA DESETINNÝM ČÍSLEM Dělence i dělitele násobíme tak, aby dělitel byl přirozeným číslem (v obou číslech posuneme desetinnou čárku o stejný počet míst doprava). Tím se podíl nezmění. Například: 9 8, 5 8 : 0, 7 = /. 10 čísla vynásobíme deseti 9 8 5, 8 : 7 = 1 4 0, , 0 6 : 10 0,006 Provedeme zkoušku násobením! výsledek: neúplný podíl 140,82 zbytek 0,006 ZK: 1 4 0,8 29 8,5 7 4 · 0,7 0, , ,5 8 0
Příklad: 57,533 1 : 1,02 = /. 100 čísla vynásobíme stem , 3 1 : = 5 6, Zkouška: , , , výsledek: úplný podíl 56,405 zbytek 0 Dělte písemně: 51,94 : 5,3 1,974 : 8,4
CVIČENÍ Čtvercová stavební parcela o délce strany 31 m byla prodána za ,50 Kč. Kolik stál 1 čtvereční metr? Řešení: a = 31 m1 m 2 ……… ,50 Kč S = ? m m 2 …………...… ? Kč S = a · a ,5 : 961 = 782,5 Kč S = 31 · S = 961 m Jeden metr čtverečný stál 782,50 Kč. 782,5 · _ ,5
CVIČENÍ V místnosti se má vytapetovat stěna o délce 6,5 m a výšce 2,6 m. Tapety se prodávají v rolích širokých 60 cm, ve kterých je 10 m tapety. Kolik rolí musíme koupit? Řešení: 6,5 m = 650 cm 60 cm ………….. 1 pruh tapety 650 cm ………… ? pruhů tapety 650 : 60 = 10,8 – tj. asi 11 pruhů 2,6 m dlouhých 1 role tapety ………… 10 m …………… ? pruhů 10 : 2,6 = 100 : 26 = 3,8 pruhu – tj. 3 celé pruhy 3 pruhy ………… 1 role 11 pruhů ……….. ? rolí tapety 3 role = 9 pruhů, 4 role = 12 pruhů Musíme koupit 4 role tapety.
CVIČENÍ Vypočítejte (21,149 – 16,781) : 0,28 = (51,46 – 12,08). (5, ,05) = [221,54 – (16,9 : 5,2)] : 8,3 = Příklad řešení: (21,149 – 16,781) : 0,28 = = 4,368 : 0,28 = 15,6 4,368 : 0,28 = /· ,6 436,8 : 28 = 15,6 · 0, _ 0 4, ,095 26,3 Pro výsledky klikni
METODICKÉ POZNÁMKY str. 1 – 3 Úvodní strany, povinné údaje, obsah. str. 4 – 5 Výklad proložený řešenými příklady. Slide možno použít pro zápis do sešitu, slouží jako opora pro frontální/dialogickou metodu výuky učitele. Po výkladové části následuje cvičení. Výsledky příkladů je uvedeno v poznámce u příslušného slide. str. 6 – 8 Cvičení – výpočet obsahu čtverce a další slovní úloha (aplikace získaných poznatků při řešení úloh z praxe); úlohy je možné řešit frontálně, zadat jako samostatnou nebo skupinovou práci. Řešení včetně zápisu a postupu výpočtu se objeví po klepnutí myší. Příklady s více početními operacemi – před řešením je vhodné s žáky zopakovat vlastnosti početních operací; řešení prvního příkladu se objeví po klepnutí myší. Příklad je možno řešit frontálně na tabuli s důsledným zápisem všech kroků ve výpočtu, další dva příklady je možno zadat jako samostatnou práci, práci ve dvojici nebo ve skupině. Výsledky 2. a 3. příkladu se objeví po kliknutí myší. str. 9 – 10 Metodické poznámky, zdroje.
POUŽITÁ LITERATURA CIHLÁŘ, J.; ZELENKA, M. Matematika 6. Praha: Pythagoras Publishing, s. ISBN ODVÁRKO, O.; KADLEČEK, J. Matematika pro 6. ročník základní školy, 2. díl. Praha: Prométheus, s. ISBN PŮLPÁN, Z.; ČIHÁK, M.; MÜLLEROVÁ, Š. Matematika 6 pro základní školy - aritmetika. Praha: SPN, s. ISBN