Procedury a funkce Základní charakteristika a použití v programu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_17 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
Advertisements

Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Třída SIMSET je druhou standardní systémovou třídou, která obsahuje prostředky pro práci se spojovými seznamy. KRUHOVÉ SPOJOVÉ SEZNAMY Spojový seznam –
Vstupy a výstupy v JavaScriptu Vstup: použitím metody prompt objektu window čtením hodnot z položek formuláře Výstup : použitím metody alert objektu window.
Pascal - větvení.
Programování v Pascalu
Algoritmizace od algoritmu k Pascalu.
1 Vnitřní řazení s využitím dynamických struktur Tvorba spojového seznamu je vcelku triviální záležitostí: a)Vytvořím prázdný seznam příkazem LIST:=nil.
10. Dynamické datové struktury
ALGO – Algoritmizace 7. cvičení 1.ročník, ZS Ing. Zdena DOBEŠOVÁ, Ph.D.
Programování v Pascalu Přednáška 8
Programování v Pascalu Přednáška 4
Programování v Pascalu Přednáška 10 RNDr. Hana Havelková.
Programování v Pascalu Přednáška 6
Programování v Pascalu Přednáška 3
Programování v Pascalu Přednáška 5 RNDr. Hana Havelková.
Programování v Pascalu Přednáška 9 RNDr. Hana Havelková.
Algoritmizace a programování Podprogramy v Delphi - 10
9. Jednotka - unit Jednotky jsou základem modulárního programování v pascalu. Mohou sloužit jako knihovny, které lze připojovat k různým programům bez.
Principy překladačů Běhová podpora Jakub Yaghob. Běhová podpora Statická podpora jazyka Překladač Interface na knihovny Hlavičkové soubory Dynamická podpora.
Programování v Pascalu Přednáška 7
Materiály k přednášce Úvod do programování Ondřej Čepek.
Základy Visual Basicu.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_15 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
Algoritmizace a programování
Algoritmizace a programování Podmíněné a cyklické příkazy- 08
Informatika I 3. přednáška
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Vyučovací hodina 1 vyučovací hodina: Opakování z minulé hodiny 5 min Nová látka 20 min Procvičení nové látky 15 min Shrnutí 5 min 2 vyučovací hodiny: Opakování.
Deklarace Radim Štefan. 2 Použité zkratky BP – Borland Pascal De – Delphi.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_18 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
Podmienený príkaz. Kĺúčové slová  Pro podmínky se v Pascalu používají klíčové příkazy IF, THEN a ELSE.  Také se jim říká „príkaz vetvenia"..  Příkaz.
Algoritmy a programovací techniky
Úvod do Pascalu. Co je Pascal? vyšší programovací jazyk poskytuje prostředky pro popis algoritmů, které odrážejí povahu řešených problémů, a nikoliv technickou.
ALGORITMIZACE A ZÁKLADY PROGRAMOVÁNÍ ŘAZENÍ PRVKŮ – OPAKOVANÝM VÝBĚREM NEJVĚTŠÍHO PRVKU (SELECTSORT) Vytvořila: RNDr. Ivanka Dvořáčková Gymnázium K. V.
ALGORITMIZACE A ZÁKLADY PROGRAMOVÁNÍ ŘAZENÍ PRVKŮ – PŘÍMOU VÝMĚNOU (BUBBLESORT) Vytvořila: RNDr. Ivanka Dvořáčková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova.
Počítače a programování 1
Cvičení.
5. Procedury a funkce Procedura je samostatně odladěný algoritmus, v programu může být volána vícekrát. Dvojí terminologie - rozlišujeme procedury a funkce.
Informatika I 7. přednáška RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
Informatika I 8. přednáška RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
STROMY Datová struktura sestávající z uzlů
10. Dynamické proměnné Dynamická proměnná se nezavádí deklarací proměnných, ale vzniká za běhu programu provedením speciálního příkazu. Nemá přidělen žádný.
7. Typ soubor Souborem dat běžně rozumíme uspořádanou množinu dat, uloženou mimo operační paměť počítače (na disku). Pascalský soubor je abstrakcí skutečného.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_08 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
XQuery Dotazovací jazyk XML Daniel Privalenkov. O čem bude prezentace Nutnost dotazovacího jazyku v XML Rychlý přehled XQuery Několik příkladů.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_16 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
BINÁRNÍ STROM Vytvořte program, který bude vytvářet "binární strom". Každý prvek bude definován z klávesnice svým obsahem a dvěma dalšími proměnnými, které.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
6. Typ záznam Strukturovaný datový typ - znamená spojení několika elementů stejného nebo různých typů do jedné proměnné. Např. pole je strukturovaný datový.
ALGORITMIZACE A ZÁKLADY PROGRAMOVÁNÍ PROCEDURY S PARAMETRY – NEJBLIŽŠÍ VYŠŠÍ A NIŽŠÍ ČÍSLO Vytvořila: RNDr. Ivanka Dvořáčková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko,
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
Pascal – if Mgr. Lenka Švancarová.
4. Typ pole 4.1 Jednorozměrná pole
Pascal – strukturované příkazy
Tvorba vlastních funkcí VBA Microsoft Excel
Vícerozměrná pole (1) Jazyk C povoluje, aby pole mělo více rozměrů (dimenzí) než jeden Z vícerozměrných polí bývá nejčastěji použí-váno pole dvourozměrné.
ALGORITMIZACE A ZÁKLADY PROGRAMOVÁNÍ
Podprogramy (subroutines) Pojmenované kousky programu, které –tvoří logicky ucelené části –se v programu opakují Jsou zapsány na jednom místě a v případě.
Cvičení 2 Podmíněné příkazy, cykly. Podmíněné příkazy Podmínka – jakýkoliv logický výraz ( a=1,……..) ( a=1,……..) Příkaz – vlastní instrukce, která se.
Pascal - větvení.
Cvičení 3-4 Procedury, funkce,řetězce. Procedury Procedura Procedura Procedura je podprogram, který mění stav programu (změnou stavu proměnných nebo změnou.
ALGORITMIZACE A ZÁKLADY PROGRAMOVÁNÍ CYKLUS S PŘEDEM DANÝM POČTEM OPAKOVÁNÍ – SOUČIN POMOCÍ SOUČTU Vytvořila: RNDr. Ivanka Dvořáčková Gymnázium K. V. Raise,
Strukturované typy proměnných v programovacím jazyce Pascal - 1.hodina
Databázové systémy a SQL
Oblast platnosti identifikátoru (1)
Opakování základních příkazů a syntaxí v programovacím jazyce Pascal
Podprogramy.
program TextovySoubor;
MU002 – Informační technologie Základy algoritmizace 5/13
Transkript prezentace:

Procedury a funkce Základní charakteristika a použití v programu

Základní charakteristika procedury a funkce tvoří posloupnost instrukcí, které potřebujeme v programu na různých místech zopakovat a jsou to ve své podstatě podprogramy, logické uzavřené programové celky jazyk Pascal umí tyto celky pojmenovat a pak toto jméno využívat k volání těchto celků tam, kde jsou požadovány jakožto výpočetní proces zvyšují také přehlednost programu a usnadňují ladění programu snad jediný rozdíl mezi procedurou a funkcí je ten, že funkce vrací hodnotu, kdežto procedura nikoli

Základní požadavky a definování prvků procedury = procedure funkce = function následuje identifikátor procedury či funkce, za nímž se uvádí seznam formálních parametrů f. parametry musí být stejného datového typu jako skutečné parametry, se kterými se daná procedura či funkce volá mohou se definovat interní datové typy, proměnné, procedury i funkce tyto nadefinované prvky však mají pouze lokální charakter, mohou se tedy použít pouze v dané proceduře nebo funkci v těle procedury a funkce se mohou použít tyto nadefinované prvky stejně jako i prvky, které mají globální charakter = globální proměnné (byly nadefinovány v hlavním programu)

Základní struktura procedury procedure (parametry); label ; const ; type ; var : ; begin ; end;

Základní struktura funkce function (parametry) : datový typ label ; const ; type ; var : <deklarace procedur a funkcí>; begin ; end; Funkce mají obdobnou strukturu jako procedury, ale začínají hlavičkou funkce a končí označením datového typu, který funkce vrací. Důležité pro funkci je to, že v těle funkce se musí objevit příkaz přiřazení, který identifikátoru funkce přiřadí hodnotu.

Modelový příklad napište funkci a proceduru pro výpočet n-té mocniny čísla

Řešení pro funkci function MOCNINA (X:real;n:integer):real; var i:integer; vysledek:real; begin if n=0 then MOCNINA:=1 else begin vysledek:=X; for i:=1to n-1 do vysledek:=vysledek*X; MOCNINA:=vysledek; end; formální parametry lokální proměnné hodnotaidentifikátor funkce

Řešení pro proceduru procedure MOCNINA_2 (X:real; n:integer; var vysledek:real); var i:integer; begin if n=0 then vysledek:=1 else begin vysledek:=X; for i:=1 to n-1 do vysledek:=vysledek*X; end; volání proměnné odkazem formální parametry lokální proměnné

Hlavní část programu – volání funkce program umocnovani; var v,x:real; n:integer; begin write('Zadej číslo: '); readln(x); write('Zadej exponent: '); readln(n); writeln(); write('výsledek je: ', MOCNINA(x,n)); writeln(); volání funkce – vrací hodnotu

Hlavní část programu – volání procedury write('Zadej číslo: '); readln(x); write('Zadej exponent: '); readln(n); writeln(); MOCNINA_2(x,n,v); write('výsledek je: ',v); writeln; end. volání procedury