VY_32_INOVACE_2B8 Psychická deprivace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Mgr. Veronika Švecová Univerzita Palackého v Olomouci
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Zákon o sociálních službách
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Psychické deprivace a subdeprivace
Alžběta Brožová Barbora Šimková Lenka Krejcárková.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
Rodina.
DĚTI NA CESTĚ Zdravotní, psychické a sociální důsledky náhradní péče
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Sexuální dospívání Reprodukční zdraví 8. ročník
Vliv náhradních forem péče na vývoj a život dítěte
VY_32_INOVACE_2B7. Uznávaný dětský psycholog, který se věnoval problematice rodinné výchovy, ústavní péče, terapií postižených dětí. Definoval.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Rozdíly mezi osobnostmi
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
VY_32_INOVACE_PSYPS13860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Aplikovaná psychologie
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
(Presenium) Jiří Vítovec
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
Základní charakteristika
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Příčiny neúspěchu žáků Jana Míková. John Holt: „Proč děti neprospívají“ John Holt: „Proč děti neprospívají“ Bojí se, nudí a jsou zmatené Bojí se, nudí.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Náročné životní situace DUM_11. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mgr.Michal Vičar Emoce.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
MOTIVACE.
Socializace Kejřová.
Psychologie v obezitologii
Pedie Co mají společné?.
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Rodičovství biologické a pěstounské
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_2B8 Psychická deprivace

Definice, vznik pojmu Termín deprivace pochází z latiny privatio – zproštění, zbavení, nedostatek něčeho Význam a problém tohoto termínu podrobně zkoumal a popsal profesor Zdeněk Matějček (spolupracoval s J. Langmaierem) Deprivace = stav, který vzniká, nejsou-li po dlouhou dobu a v dostatečné míře saturovány důležité potřeby člověka

Druhy deprivace Deprivace základních biologických potřeb Deprivace psychická – dělíme dále: senzorická (smyslová) – vzniká bez příjmu senzorických podnětů nebo při jejich omezení (např. u osob se smyslovou vadou) kognitivní (poznávací) – vzniká nedostatečnou stimulací k učení ( výchovným zanedbáním)

Kognitivní deprivace může vést ve svých důsledcích k tzv Kognitivní deprivace může vést ve svých důsledcích k tzv. pseudooligofrenii Senzorická i kognitivní deprivace vyplývají z neuspokojené nebo nedostatečně saturované potřeby stimulace – nazýváme je též podnětová deprivace Sociální – vzniká z nedostatku přiměřených mezilidských vztahů, které poskytují určitý model sociálního chování ) např. izolací nebo separací od přirozeného společenského prostředí – problém seniorů, chronicky nemocných nebo u osob s řečovým handicapem

Citová – nedostatečná saturace citových potřeb, chyběním stabilního vztahu s matkou Specifický citový vztah, fixace na osobu, která o dítě pečuje se objevuje již kolem 7. měsíce života děti vrůstající v ústavní péči, ale i v dysfunkčních rodinách

Projevy nedostatečné saturace v emoční oblasti Silná citová vazba sourozenců z deprivačního prostředí – navzájem si saturují pocity jistoty a bezpečí Nadměrná až vtíravá fixace na vychovatelku (nebo na jinou osobu z personálu domova), pokud ovšem není v dosahu, rychlé odpoutání a fixování se na osobu další – tzv. fluktuace citů

Omezená schopnost navazovat a udržet hlubší a trvalejší vztah V důsledku rané deprivace bývá tendence náhradního uspokojení v jídle, (i když ho má dostatek) nebo hromadění různých i nepotřebných věcí ) nálepky, papírky, víčka atp.)

Deprivační činitelé Vnější – vlivy prostředí, jejich délka a intenzita IZOLACE – sociokulturní deprivace (dlouhodobé odloučení od sociokulturních vlivů dané společnosti) extrémní případy hovoří o tzv. vlčích dětech – opoždění neuropsychického vývoje SEPARACE – předčasné a náhlé odloučení dítěte od osoby, na kterou je emočně fixováno

POBYT V ÚSTAVNÍ PÉČI – separace od běžného prostředí rodiny, nedostatek citového modelu Problémy v pozdější adaptaci na toto prostředí Může mít podobu ústavní péče od narození nebo pozdější odebrání z nefunkční rodiny Nejzávažnější deprivační činitel – podrobně dlouhodobě sledoval Zd. Matějček

DEPRIVAČNÍ ČINITELÉ V RODINĚ – tímto problémem se zabývá tzv DEPRIVAČNÍ ČINITELÉ V RODINĚ – tímto problémem se zabývá tzv. subdeprivace, kterou definoval a popsali Dytrich - Matějček v roce 1975, Matějček subdeprivaci nazývá jakousi ztlumenou, latentní podobou depr. klasické

Deprivační činitelé Vnitřní – dosažená vývojová úroveň dítěte – čím dříve, tím je závažnější (do 3 let ) pohlaví – zranitelnější chlapci organismus – tělesné dispozice, psychický a zdravotní stav osobnostní předpoklady předcházející zkušenosti dítěte

Projevy a důsledky deprivace Jde-li o deprivaci v raných vývojových obdobích objevuje se celkové opoždění neuropsychického vývoje Opoždění v řeči – chudá slovní zásoba, přetrvává dyslálie, užití řeči v sociálním kontaktu je neadekvátní Opoždění v oblasti jemné motoriky, hrubá se rozvíjí přiměřeně

Percepce, hra a praktická inteligence se rozvíjí v pásmu normy Myšlení (i v pozdějším věku je centrované na přítomnost) Motivace k učení je nižší Citová labilita, výkyvy nálad, může chybět empatie, city bývají povrchní, infantilní, vyšší city se vyvíjejí nedokonale

Důsledky. Prognóza Náprava má největší naději na úspěch do předškolního věku Obecně platí, že doba nápravy je dvakrát delší než doba, po kterou deprivace vznikala Problémy v dospělosti ve vztazích – idealizace partnerství, nemají model rodiny Promítá se na dětech rodičů, kteří byli v dětství deprivováni Matějček a Langmeier moudře konstatovali: „Pomoc znamená prevenci obtíží v generaci příští“

Zdroje: ŠVINGALOVÁ, Dana. Základy psychologie. Technická univerzita Liberec, Vysokoškolský podnik s.r.o., 2000, 55-007-00 HARTL, Pavel. Psychologický slovník. Vydání první Praha: Jiří Budka, 1993 ISBN 80-90 1549-0-5 MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Avicenum, Praha 1, 1986