TOP Firemní filantrop – žebříček odpovědných firem působících v ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PKML.
Advertisements

Klub UNESCO Kroměříž byl založen dne 9. září 1991 představiteli společenského, kulturního a politického života Kroměříže s cílem naplňování programu UNESCO.
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ŠÍŘÍME PRINCIPY CSR A UDRŽITELNÉHO PODNIKÁNÍ.
Město Týniště nad Orlicí pro občany SNÍŽENÍ NÁKLADŮ PRO VAŠE DOMÁCNOSTI, FIRMY, OBČANSKÁ SDRUŽENÍ A BYTOVÁ DRUŽSTVA.
Produkce odpadů 2002 – 2007 obce ORP Šumperk
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě za období 2005 až 2012 VÝROBA za uvedené období celkem: ks vozidel PRODEJE za uvedené období celkem:
na EDUCE – Střední odborné škole, s.r.o.
Reporting udržitelného rozvoje - nový pohled na těžební činnost.
Neziskové organizace a jejich financování
Obecná část rozpočtového práva III
Fundraising PE 415.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
PREZENTACE KA 7 KONFERENCE PROJEKTU ITP ITP Ing. Jaromír Čáp, Národní vzdělávací fond, o.p.s. Velké Karlovice, Institut Trhu Práce.
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
Zápis čísla v desítkové soustavě
Kdo chce být milionářem ?
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Jak měřit transparentnost NNO?
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Zábavná matematika.
V rámci všech serverů společnosti Aliaweb, spol. s r.o. oslovíte přes uživatelů Kurzy.cz finanční portál pro laiky i odborníky, tj. investice a.
Sociální podnikání v ČR Prosinec Sociální podnikání Inovativní přístup k podnikání s pozitivním dopadem na společnost Společensky prospěšné podnikání.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
V OLEBNÍ SYSTÉMY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Integrace romské komunity v Moravskoslezském.
Studie dobrovolných aktivit ekologických NNO Tomáš Růžička
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Projekt zavádění jednotné bezpečnostní politiky v prostředí VZP ČR
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod ve výuce III_Shrnutí_Riskuj Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Ekonomická regulace Jiří Schwarz.
Zvyšování manažerských kompetencí středního managementu a zaměstnanců firem Zlínského kraje TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM.
VZDĚLÁVÁNÍ ÚČASTNÍKŮ KOMUNITNÍHO PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB VE SPRÁVNÍCH OBVODECH HL. MĚSTA PRAHY.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Technické kreslení.
Cena za podporu místní demokracie S o u t ě ž O LIDECH S LIDMI.
Ondřej Škorpil 27. října 2011 American Center Řízení agendy CSR ve Skupině ČSOB Na cestě k efektivitě: Jak integrovat CSR do strategického řízení firmy.
Venkov a zemědělství po vstupu do EU Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
Cena za podporu místní demokracie S o u t ě ž O LIDECH S LIDMI.
Národní síť Zdravých měst ČR Místní Agenda 21 Brno, NKQ, 20. února 2013.
Přednost početních operací
Program podpory regionů Společenská odpovědnost v ČSOB a Poštovní spořitelně.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Vícezdrojové financování Jitka Nesrstová Nadace VIA / Sdružení VIA.
Národní síť Místních akčních skupin České republiky, o.s. Litoměřice Ing. Jiří Krist.
Výzkum firemní filantropie Fórum dárců, o.s. Agnes, o.s
Výzkumné komunity / Privátní panely / Výzkum trhu Firemní dárcovství Radek Jiřičný Research Director
N ÁSTROJE ZVYŠOVÁNÍ KVALITY ŘÍZENÍ ÚŘADU Společenská odpovědnost úřadu.
JUDr. Ing. Robert Szurman ředitel odboru předseda Rady kvality ČR 8. Národní konference kvality ve veřejné správě, Praha Národní konference.
FIREMNÍ SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST SKUPINY ČEZ 5. prosince 2014 JUDr. Michaela Chaloupková, M B A člen představenstva ČEZ, a. s.
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Společensky odpovědné podnikání
Individuální dárcovství
Společenská odpovědnost v rámci Národní politiky kvality
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Firemní dárcovství Radek Jiřičný Research Director
Transkript prezentace:

TOP Firemní filantrop – žebříček odpovědných firem působících v ČR

Pozitivní chování firem na chování firem je brán v dnešní společnosti stále větší zřetel nastal tím přínosný trend rozvoje odpovědného přístupu malých i velkých objektů podnikání v České republice Společenská odpovědnost firem – (corporate social responsibility (dále CSR)

Etické a odpovědné podnikání Firma musí být v prezentaci svého odpovědného chování důvěryhodná. Proto společnosti zakládají nadace, nadační fondy a svou partnerskou pomoc i reklamu směřují k podpoře veřejně prospěšných projektů. Ohleduplnost a vnímání potřeb druhých se stala v dnešní moderní době nejen osobní ale i podnikatelská vlastnost. V České republice se pozvolna rozvíjí myšlenka firemní filantropie, v zemích západní Evropy je již na vysoké úrovni.

Důvody CSR chování firem Společensky odpovědné chování (CSR) přináší firmě více příležitostí pro pozitivní komunikaci firmy. CSR má vliv na cílové skupiny (zákazníci, klienti, zaměstnanci, obchodní partneři, představitelé státní správy a samosprávy, média, studenti apod.) CSR je dnes už samozřejmou součástí politiky a PR i marketingové strategie moderní firmy. Dnešní široká veřejnost citlivě vnímá a začíná svým chováním reagovat na firmy, které mají pozitivní vztah k životnímu prostředí, podporují občanské aktivity, smysluplné využívání volného času, vzdělání, demokracii, rovná práva atd.

Firemní dárcovství – součást CSR Dárcovství je osobním dobrovolným rozhodnutím vlastníka firmy. Firemní dárcovství je nedílnou součástí konceptu společensky odpovědné firmy, která tímto zveřejňuje své hodnoty a postoje. Volba zaměření na oblasti podpory: sociální a zdravotní oblast, ekologie, životní prostředí; rozvoj a život v regionu, ve kterém působí; kultura, vzdělávání, věda; mládež, senioři, národnostní menšiny; činnost neziskových organizací.

Fórum dárců Fórum dárců je sdružení zastřešující dárce v České republice (nadace, nadační fondy, firemní dárce). Svou činností 11 rok vytváří příznivé podmínky pro dárcovství na úrovni individuální, institucionální, komunitní i firemní. V rámci tohoto sdružení vznikly Asociace nadací a nadačních fondů Fóra dárců a od roku 2003 Klub firemních dárců DONÁTOR.

Klub firemních dárců DONÁTOR ve Fóru dárců Je prestižní sdružení firem, jejichž hlavním cílem je podporovat rozvoj firemní filantropie. Členové se otevřeně hlásí k principům CSR a podporují rozvoj občanské společnosti. Klub firemních dárců DONATOR je prestižní sdružení firem, jejichž hlavním cílem je podporovat rozvoj firemní filantropie, motivovat a propagovat odpovědné dárcovství v ČR. Činnost klubu byla slavnostně zahájena u příležitosti 1. konference o firemní filantropii dne 18. listopadu 2003. Klub založilo Fórum dárců v roce 2003 společně s těmito firmami: Citibank Europe plc., organizační složka, CS Cabot s.r.o., Česká spořitelna a.s., Telefónica O2 Czech Republic a.s. , Hewlett-Packard s.r.o., Johnson&Johnson s.r.o., Metrostav a.s., Philip Morris ČR a.s., Pfizer s.r.o., Plzeňský Prazdroj a.s., UniCredit Bank Czech Republic, a.s.

Členové klubu DONÁTOR Klub má v současné době 19 členů: Česká spořitelna a.s., ČEZ a.s. Citibank Europe plc. CS Cabot spol. s.r.o. GlaxoSmithKline, s.r.o. Johnson & Johnson s.r.o. Metrostav a.s. Pfizer spol. s.r.o. Philip Morris ČR a.s. Plzeňský Prazdroj a.s. Siemens s.r.o. Skanska CZ a.s. Telefónica O2 Czech Republic a.s. Tesco Stores ČR a.s. T-Mobile Czech Republic a.s. Vodafone Czech Republic a.s. Accenture Central Europe B. V. Československá obchodní banka, a.s. Kooperativa pojišťovna, a.s. Vienna Insurance Group

Metodika Standard odpovědná firma – SOF ve Fóru dárců Tato metodika definuje a vyhodnocuje náklady společnosti vynaložené na dárcovské aktivity. Jedná se o komplexní, jednotný a standardizovaný systém měření, který sleduje náklady na dárcovské a CSR aktivity a měří účinky dopadu těchto prostředků. Metodika Standard odpovědná firma mimo jiné slouží k ověřování a reportování údajů do prestižního žebříčku TOP Firemní Filantrop. Červeně označené společnosti v žebříčku se k této metodice hlásí a užívají ji - transparentní reportování dat.

Uživatelé metodiky Standard odpovědná firma – SOF (LBG) Členství je otevřeno firmám, které mají zájem o efektivní a odpovědné dárcovství a investice do komunit. Firmy, které se v ČR přihlásily k reportování dle metodiky: Česká rafinérská a. s. Česká Spořitelna a.s. Skupina ČEZ Citibank Europe plc, ČSOB a.s. GlaxoSmithKline s.r.o. Johnson & Johnson s.r.o. Nestlé Česko s.r.o. Pfizer s.r.o. Philip Morris a.s. Plzeňský Prazdroj a.s. Provident Financial s.r.o. Siemens s.r.o. Skanska CZ a.s. Telefónica O2 Czech Republic, a.s. Tesco Stores ČR a.s. Vodafone Czech Republic a.s.

Žebříček TOP Firemní Filantrop Žebříček sestavuje a vyhlašuje Fórum dárců ve spolupráci s Czech TOP 100 s cílem zjistit největší firemní dárce a ocenit ty, které dárcovství a společenskou odpovědnost považují za důležitou součást svých podnikatelských aktivit. Do žebříčku TOP FF se může zapojit každá firma, která podporuje veřejně prospěšné projekty - tj. projekty z oblasti ekologie, sociální a humanitární projekty, projekty podporující nekomerční kulturu, dodržování lidských práv, rozvoj vzdělávání, obnovu kulturních památek a další. Zapojení do žebříčku je zdarma. TOP Firemní Filantrop sleduje v české měně finanční i nefinanční příspěvky, které firmy vyčleňují na filantropické projekty a podporu potřebných oblastí.

Žebříček TOP Firemní Filantrop V ČR jediný žebříček, který sleduje firemní dárce podle objemu rozdělených prostředků Vyhlašovány i další kategorie = motivace a podpora i menších aktivních firem TOP Firemní filantrop roku podle absolutního objemu darů TOP Firemní filantrop roku pode poměru výše daru k hrubému zisku firmy TOP Firemní filantrop roku malé a střední firmy (do 49 zaměstnanců) Speciální kategorie: projekt podpořený firmou, který si klade za cíl inovativně, systémově a dlouhodobě řešit společensky závažný problém Cena pro novináře za poutavý a inovativní způsob medializace filantropických témat a neziskového sektoru

TOP Firemní Filantrop 2004 V roce 2004 žebříček sledoval tyto tři kategorie: absolutní objem rozdělených prostředků poměr darů k hrubému zisku věcné dary Firmy sledovány v kategoriích – české firmy, regionální a mezinárodní firmy působící v ČR TOP 10 FF 2004 celkem poměr darů k hr. zisku 1. ČEZ, a. s. 34 000 000 Kč 2. Česká Spořitelna, a.s. 29 000 000 Kč 3. Eurotel Praha, spol. s.r.o. 20 159 400 Kč 4. MICROSOFT s.r.o. 10 500 000 Kč vítěz věcných darů - 9 mil.Kč 5. Mostecká uhelná společnost, a.s. 8 762 854 Kč 6. Siemens Group ČR 8 500 000 Kč 7. Plzeňský Prazdroj, a.s. 8 500 000 Kč 8. Johnson&Johnson s.r.o. 7 059 200 Kč 8 % - vítěz 9. Tesco Stores ČR a.s. 4 640 000 Kč 10. MERO ČR, a.s., 4 600 000 Kč

TOP Firemní Filantrop 2005 1. ČEZ, a.s. 199 992 864 Kč Zapojeno 57 firem 1. ČEZ, a.s. 199 992 864 Kč 2. Česká pojišťovna, a.s. 154 500 000 Kč 3. Mittal Steel Ostrava, a.s. 88 342 996 Kč 4. Česká spořitelna, a.s. 56 164 595 Kč 5. Philip Morris ČR, a.s. 45 356 499 Kč 6. Microsoft, s.r.o. 43 000 000 Kč 7. RWE Transgas, a.s. 30 000 000 Kč 8. Eurotel Praha, s.r.o. 20 585 770 Kč 9. Plzeňský Prazdroj, a.s. 13 970 780 Kč 10. Komerční banka, a.s. 13 410 000 Kč

TOP Firemní Filantrop 2005 11. Česká rafinérská, a.s. 12 800 000 Kč 12. Letiště Praha, s.p. 10 030 000 Kč 13. Československá obchodní banka, a.s. 10 000 000 Kč 14. Mostecká uhelná, a.s. 9 978 000 Kč 15. Řízení letového provozu ČR, s.p. 9 722 975 Kč 16. Citibank, a.s. 9 655 128 Kč 17. Metrostav, a.s. 8 620 003 Kč 18. Siemens Group ČR, s.r.o. 8 452 000 Kč 19. Johnson & Johnson, s.r.o.. 8 379 000 Kč 20. Česká produkční 2000, a.s. 8 253 000 Kč 21. EURO RSCG 6 549 000 Kč 22. Dalkia ČR, a.s. 6 000 000 Kč 23. OEZ, s.r.o. 5 673 413 Kč 24. Veletrhy Brno, a.s. 5 436 000 Kč 25. Provident Financial, s.r.o. 4 749 000 Kč

TOP Firemní Filantrop 2006 Zapojeno 55 firem celkem poměr k hr. zisku 1. Skupina ČEZ 209 167 355 Kč 1% - 2% 2. Česká pojišťovna, a.s. 155 000 000 Kč 2% - 3% 3. Mittal Steel Ostrava, a.s. 116 169 700 Kč 2% - 3% 4. Česká spořitelna, a.s. 50 860 997 Kč 0,1%-1% 5. Johnson & Johnson, s.r.o. 38 310 532 Kč 5% 6. Philip Morris ČR, a.s. 32 662 669 Kč 0,1% - 1% 7. RWE Transgas, a.s. 30 000 000 Kč 0,1% - 1% 8. Telefónica O2 Czech Republic, a.s. 28 617 923 Kč 0,1% - 1% 9. Komerční banka, a.s. 28 580 000 Kč 0,1% - 1% 10. Československá obchodní banka, a. s. (ČSOB a Poštovní spořitelna) 27 400 000 Kč 0,1% - 1%

TOP Firemní Filantrop 2006 celkem poměr k hr. zisku 11. Toyota Peugeot Citroen Automobile Czech, s.r.o. 23 501 760 Kč neuvedeno 12. Metrostav, a.s. 18 380 959 Kč 1% - 2% 13. T-Mobile Czech Republic, a.s. 17 179 347 Kč 0,1% - 1% 14. Plzeňský Prazdroj, a.s. 13 752 100 Kč 0,1% - 1% 15. Siemens Group ČR, s.r.o. 11 724 289 Kč 0,1% - 1% 16. Dalkia ČR, a.s. 10 700 000 Kč 0,1% - 1% 17. GlaxoSmithKline, s.r.o. 9 041 102 Kč neuvedeno 18. Provident Financial, s.r.o. 7 195 833 Kč neuvedeno 19. Microsoft, s.r.o. 6 088 000 Kč neuvedeno 20. ŠKODA AUTO a.s. 5 900 000 Kč 0,1% - 1% 21. Česká rafinérská, a.s. 4 745 965 Kč 1% - 2% 22. MERO ČR, a.s. 4 499 750 Kč 3% - 5% 23. CS Cabot, s.r.o. 4 330 000 Kč neuvedeno 24. EURO RACH Prague 4 053 100 Kč 5% 25. SMP CZ, a.s. 3 990 360 Kč 5% 26. Citibank a.s. 3 977 299 Kč 0,1 % - 1 % 27. Tesco Stores ČR 2 260 017 Kč neuvedeno

TOP Firemní Filantrop 2007 1. Skupina ČEZ 241 870 386 Kč 0,64 % Zapojeno 47 firem – dohromady darovaly 758 milionů Kč celkem poměr k hr. zisku 1. Skupina ČEZ 241 870 386 Kč 0,64 % 2. Česká spořitelna a.s. 59 033 154 Kč 0,42 % 3. Česká pojišťovna a.s. 56 448 000 Kč 0,55 % 4. Dalkia Czech Republic a.s. 42 492 000 Kč 2,05 % 5. Johnson & Johnson s.r.o. 41 599 573 Kč 25,3 % 6. Telefónica O2 Czech Republic, a.s. 30 938 206 Kč 0,28 % 7. RWE Transgas, a.s. 30 000 000 Kč 0,32 % 8. Komerční banka 27 450 000 Kč 0,24 % 9. ŠKODA AUTO, a.s. 25 400 000 Kč 0,11 % 10.E.ON Česká republika s.r.o. 23 824 000 Kč 0,72 %

TOP Firemní Filantrop 2007 celkem poměr k hr. zisku 11. Vodafone Czech Republic a.s. 21 536 605 Kč 0,74 % 12. GlaxoSmithKline s.r.o. 18 247 934 Kč - 13. Plzeňský Prazdroj a.s. (SabMiller) 17 134 440 Kč 0,37 % 14. T - mobile Czech Republic a.s. 16 117 000 Kč 0,21 % 15. Metrostav a.s. 15 252 672 Kč 1,09 % 16. Philip Morris Czech Republic a.s. 13 345 216 Kč 0,52 % 17. ČSOB, a.s. 11 126 355 Kč 0,1 % 18. SIEMENS s.r.o. 10 549 868 Kč - 19. AHOLD Czech Republic, a.s. 9 464 048 Kč - 20. Česká rafinérská a.s. 7 758 905 Kč 2,04 % 21. Provident Financial, s.r.o. 6 526 917 Kč - 22. Unipetrol a.s. 5 033 000 Kč 0,06 % 23. CS Cabot spol. s.r.o. 4 870 000 Kč 1,04 % 24. Citibank Europe plc. organizační složka 4 690 988 Kč 0,82 % 25. Mero a.s. * 3 710 000 Kč 1,14 %

Zahraniční aktivity měření CSR Měření účinků firemní filantropie a corporate community investment na základě metodiky Standard odpovědná firma je v zahraničí známé jako London Benchmarking Group. LBG Česká republika/Slovensko je členem LBG International. LBG International je skupina, která sdružuje národní organizace, které jsou výlučnými zástupci pro propagaci a zavádění metodiky LBG v jednotlivých zemích. V současné době má LBG partnerské organizace v těchto zemích: Velká Británie - The Corporate Citizenship Company Česká republika - Fórum dárců Australia - Positive Outcomes Canada - SimPACT Strategy Group France - Cap-Juby Germany - Vis-á-vis Agentuer Spain - MAS Business Metodika LBG byla založená v roce 1995 organizací Corporate Citizenship Company, která je jednou z předních konzultačních firem v oblasti společenské odpovědnosti firem ve Velké Británii. London Benchmarking Group se za dobu svého fungování rozrostla na víc než 116 členských firem, které používají tuto jednotnou a komplexní metodiku měření dárcovských a CCI aktivit firmy. Ve Spojených státech je používán tzv. Corporate Giving Standard, který vychází z modelu LBG a který je administrativně zajišťován prostřednictvím Committee to Encourage Corporate Philanthropy.