INTERPRETATIVNÍ STRUKTURY Hlavní cíl = pochopit, jak osobnost vědomě chápe sebe sama a svět, ve kterém žije. Jak lidé dávají smysl určitým věcem, jak vytvářejí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EFT – na emoce zaměřená terapie
Advertisements

Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Elementární prosociálnost Etika viva. Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje.
Pozitivní hodnocení sebe
Psychologické směry Psychologie.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
PSYCHICKÉ JEVY.
Obecná ustanovení © Vladimír Plecitý, Osobnost člověka = jedinečné spojení biologických, psychologických a společenských aspektů, přesněji hodnot.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Humanistický proud v psychologii
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
Psychologie osobnosti a sociální psychologie. Alfréd Adler (1870 – 1937)  Zakladatelem druhé vídeňské psychologické školy  Za základní význam v životě.
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Psychologie test.
Humanistická psychoterapie Carl R
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
OSOBNOST.
12. Osobnost.
Motivační témata a životní příběhy
Humanistické a existenciální teorie v SP
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Kognitivní aspekty osobnosti
Psychologie osobnosti a jejího vývoje
Motivační témata a životní příběhy
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Prace : Alish Sarsenali Kontrol: Ingrid Matošková Praha 2014 Predmet : Psyhologia.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Strategie osobnosti pro chápání světa a sebe sama Hlavní cíl = pochopit, jak osobnost vědomě chápe sebe sama a svět, ve kterém žije. Jak lidé dávají smysl.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Psychologie osobnosti
Psychologické aspekty zdraví
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Sociální psychologie osobnosti
Agrese a agresivita.
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Viktor Frankl Eliška Dlouhá V8A.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Humanistická a existenciální psychologie
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
Skupinová dynamika.
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
VIKTOR FRANKL Adéla Bělinová, C4A. Viktor Emil Frankl Židovský původ Neurolog a psychiatr Existenciální analýza a logoterapie Chirurg, psycholog,
Diagnostika osobnosti Seminář 6 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
KONFERENCE OD ANALÝZ KE KOORDINACI SOCIÁLNÍCH SLUŽEB V DĚČÍNĚ ING. RENÁTA GREŠÍKOVÁ Kvalita služeb a potřeby člověka.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
P s y c h o t e r a p i e Psychoterapie = léčba psychologickými prostředky, tj. ovlivňováním pacientova prožívání a počínání významovou stránkou jeho interakce.
Námitky proti filozofické reflexi či diskusi a odpovědi na ně
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociologie pro SPP/SPR
Humanistická a existenciální psychologie
Nevědomí.
Dějiny psychologie současná psychologie.
Základní směry v psychologii
Transkript prezentace:

INTERPRETATIVNÍ STRUKTURY Hlavní cíl = pochopit, jak osobnost vědomě chápe sebe sama a svět, ve kterém žije. Jak lidé dávají smysl určitým věcem, jak vytvářejí jejich význam v každodenním životě. –humanistická teorie osobnosti Abrahama Maslowa, Carla R. Rogerse –logoterapie Viktora E. Frankla Základní předpoklad = subjektivní zkušenosti jsou určitým způsobem uspořádávány; to umožňuje dotyčné osobě odhadovat, kontrolovat a interpretovat životní události. –personální konstrukty George Kellyho, –řadu teorií a výzkumů “já” (jáství).

Humanistické teorie –osobnost se vyvíjí na základě vnitřních prožitků (pocitů a myšlenek) a individuálního pocitu vlastní hodnoty –lidská přirozenost je vrozeně dobrá (nebo, přinejhorším neutrální) s pozitivním směřováním k sebeuskutečnění klíčoví autoři Rogers Maslow

Humanistické teorie: Rogersovy ústřední myšlenky důraz na důležitost „jáství“ (self) duševní zdraví souvisí se stupněm kongruence (shody) mezi sebepojetím a prožíváním (organismické hodnotící procesy)

Podmíněné pozitivní přijetí: pozitivní chování vůči osobě je závilé na tom, zda se chová určitým (žádoucím) způsobem Nepodmíněné pozitivní přijetí: pozitivní chování vůči osobě není ničím podmiňováno Rogersovy ústřední myšlenky

rozvíjející vztah: AEA (akceptace, empatie, autentičnost) plně fungující osobnost –vzrůstající tevřenost rožívání –vzrůstající existenciální kvalita žití (jsem činitel žití, nesnažím se ho „zvládat“) –vzrůstající důvěra v organismus –plnější fungování v přítomném okamžiku Rogersovy ústřední myšlenky

Humanistické terorie: Maslowova hierarchie potřeb hierarchie potřeb – základní fyzické potřeby musí být uspokojeny, aby se rozvinuly vyšší potřeby růstu sebe uskutečnění (sebe-aktualizace)- Maslow věřil v naši vrozenou tendenci směřovat k uskutečnění všech našich předpokladů

Maslowova hierarchie potřeb

Logoterapie Viktora E. Frankla ústřední pojem = vůle ke smyslu člověk jako bytost – má 3 dimenze –fyziologickou –psychologickou –noologickou (neuspokojování potřeb smysluplnosti života – problémy v jádru osobnosti) svobodná vůle – nesvobodni v podmínkách života máme svobodu k nim zaujmout postoj

smysl nelze „vložit“ zvenčí, každý ho musí v situacích svého života vždy znovu objevovat –vykonáním činu –prožitím hodnoty (láska - filia, agapé) –utrpením sebetranscendence –jakýkoli čin, který je konán s ohledem na druhé přesahuje hranice já, nese v sobě smysl krátkodobé naplňování smyslu jednotlivými činz se skládá a vytváří-životní smysl existenciální vakuum –„nedělní neuróza“ (vnitřní prázdnota) Logoterapie Viktora E. Frankla

Personální konstrukty George Kellyho kniha Psychologie osobních konstruktů (1955) – bouře v psychologii potřeba jednat, potřeba orientovat se ve světě j každý z nás si pro orientaci vytváří osobní konstrukty – charakteristické cesty hledání odlišností a podobností –jsou hierarchicky uspořádané –liší se vzájemně rozsahem „vhodnosti“ popisu (např. přátelský/nepřátelský vs. liberální/konservativní)

Personální konstrukty George Kellyho nepotřebujeme další termíny např. nevědomí=konstrukty preverbální, skryté, odložené úzkost=událost mimo rozsah užívaných konstruktů podobnost konstruktů je pro sblížení lidí důležitější než podobnost jejich chování sdílení významu (smyslu) REP test (Role Repertory test)

REP test – pro zájemce v AJ 1. Mother 2. Father 3. Brother nearest clients age 4. Sister nearest client’s age 5. Teacher client liked 6. Teacher client disliked 7. Previous, most recent boy or girl friend 8. Wife or husband, or present boy or girl friend 9. Employer or supervisor 10. Close associate who dislikes client 11. Person met in last six months whom client would most like to know better 12. Person whom client would most like to be of help to, feels most sorry for 13. Most intelligent person client knows personally 14. Most successful person that client knows personally 15. Most interesting person client knows personally

Integrace osobnosti “Já” (jáství). W. James: self as I, self as me činné „Já“ – sebepojetí (sebeobraz) „Já“ v jednotě

Integrace osobnosti “Já” (jáství). sebepojetí (sebeobraz) „Já“ –podle Jamese 3 oblasti materiální Já (tělo, oblečení, „majetek“) sociální Já (jak mne vidí ostatní) duchovní „Já“ (souhrn mých stavů vědomí, mých psychických zvlástností a dispozic – pochopení sebe sama: svých motivů, rysů, hodnot, přesvědčení…) –Higgins – skutečné já, ideální já, „žádoucí“ já jsemchci býtměl bych být

Integrace osobnosti “Já” (jáství). činné „Já“ –interpretuje a strukturuje prožívání –podle Blassiho 4 dimenze: původce činnosti (vůle) jednota s obrazem Já jednotnost různých aspektů činnosti odlišitelnost od ostatních kontinuita

Integrace osobnosti “Já” (jáství). činné „Já“ –G. Allport: proprium – jádro osobnosti, všechny aspekty, které tvoří vnitřní jednotu 1. rok - tělové Já 2. rok – sebeidentita 3. rok – sebehodnocení (jak zvládám svět) rok – seberozšíření (to co mám a nemám rád) ml.šk.věk – obraz o sobě (dobré Já, špatné Já) dospívání – racionální aktér (důležitá rozhodnutí jsou součástí Já) dospívání – vlastní usilování (cíle potřeby, pocity – jejich vlastnictví a zodpovědnost za ně) dospělost - já jako poznávající (uvědomění si a přijetí subjektivity, její průběžná reflexe)