Světová literatura po roce 1945

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_8A13 Reakce kyseliny sírové s manganistanem draselným – efektní experiment Blesky pod vodou Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423,
Advertisements

Světová literatura 2. poloviny 20. století
Moderní umělecké směry 1. poloviny 20. století
VY_32_INOVACE_7A1 FINANČNÍ MATEMATIKA ZEMĚ A JEJICH MĚNA.
LES PRONOMS POSSESSIFS
Efektní motivační experiment – zapálení vaty skleněnou tyčinkou
Prof. Ph.Dr. MIROSLAV TYRŠ
Tradiční proudy světové literatury 1. poloviny 20. století
VY_32_INOVACE_7C14.  Rozložení snímků obsahují formátování a rozmístění jednotlivých částí obsahu.  Rozložení obsahuje také motiv, tedy nastavení formátování.
Sdružení Devětsil a jeho podoby
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Vznik Československa VY_32_INOVACE_1B10.
 Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace.
Světová literatura 2. poloviny 20. století I.
VY_32_INOVACE_2A8 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř.
Rozklad dichromanu amonného
Jan Palach VY_32_INOVACE_2A2.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Test - vlastnosti elektromagnetických vln Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012 VY_32_INOVACE_6C-10.
VY_32_INOVACE_ČJK44060BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Katalyzátory – efektní experiment Katalytický svařák
VY_32_INOVACE_2A12 Česká próza let
Destilace – důkaz ethanolu ve stolním víně
KURZOVNÍ LÍSTKY, PŘEVODY MĚN
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
legenda české a světové gymnastiky
Redoxní reakce - reakce glukosy s methylenovou modří
VY_32_INOVACE_8A4 Reakce sodíku s vodou
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Martin Rolek Příprava kyslíku – peroxidová střela VY_32_INOVACE_8A2.
Sublimace chloridu amonného – efektní motivační experiment Umělá mlha
Historie databází, jejich význam a základní pojmy
Grafika 7 CorelDraw – tvarování objektů VY_32_INOVACE_7B7.
Lustig – Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou Celkový rozbor textu
vznik kmitů, rezonance © 2012 VY_32_INOVACE_6C-14
VY_32_INOVACE_1C14 Tyrš a Sokol Křížovka - opakování.
LE LUXEMBOURG VY_32_INOVACE_5A12. CONTENU O INFORMATIONS GÉNÉRALES O LA GÉOGRAPHIE O LA POLITIQUE O LES SPÉCIALITÉS
VY_32_INOVACE_6B1 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Teplo, teplota- pozorování počasí Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012.
VY_32_INOVACE_6B5 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Přenos tepla Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Sametová revoluce VY_32_INOVACE_2B17.
VY_32_INOVACE_7C20 Předloha snímku Jana Vosáhlová.
VY_32_INOVACE_6B-13 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Mechanické vlastnosti pevných látek Autor: Mgr. Miloš Boháč.
VY_32_INOVACE_2B16 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Rok 1968.
VY_32_INOVACE_7A3 FINANČNÍ MATEMATIKA PŘEVODY MĚN.
Lucerna VY_32_INOVACE_1A3. sedmipatrový palác z roku 1912 s převážně secesními interiéry budovou je vedena pasáž spojující Štěpánskou a Vodičkovu ulici.
VY_32_INOVACE_2C20 Pracovní list Věra Čáslavská.
George Orwell 1984 (Nineteen Eighty-Four)
VY_32_INOVACE_7B1 Grafika 1 Rozdělení grafiky.
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.1
postmodernismus, magický realismus
Německá otázka, vznik SRN a NDR
VY_32_INOVACE_7B13 Databáze Vstupní maska.
Německá otázka. Stavba berlínské zdi
VY_32_INOVACE_7A5 FINANČNÍ MATEMATIKA RODINNÉ HOSPODAŘENÍ.
Reakce karbidu vápenatého s vodou
VY_32_INOVACE_7A4 FINANČNÍ MATEMATIKA RODINNÝ ROZPOČET.
VY_32_INOVACE_CJK4_2260_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
literatura s prvky SCI–fi, fantazy literatura
VY_32_INOVACE_2C18 Emil Zátopek legenda atletiky.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Lenka Fibigerová Česká poezie 1. poloviny 20. století - opakování VY_32_INOVACE_1A15.
Beat generation, rozhněvaní mladí muži
Významní světoví spisovatelé 2. POL. 20. STOLETÍ
Existencionalismus, neorealismus
Světová literatura 2. poloviny 20. století opakování.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Fantastická literatura-opakování TEMA: Fantastická literatura ČÍSLO PROJEKTU:1.07/1.4.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Rozdělení fantastické literatury
Autor: Mgr. Hana Novotná
Transkript prezentace:

Světová literatura po roce 1945 VY_32_INOVACE_2A14 Světová literatura po roce 1945

Historické souvislosti konec 2. světové války,vznik OSN rozdělení světa dle politické orientace (tzv. železná opona) studená válka mezi Východem a Západem, soupeření při dobývání vesmíru války na Středním východě,v Koreji, ve Vietnamu, boje o nezávislost v dalších zemích rozvoj vědy a techniky, nové objevy rozpad SSSR, konec totalitních režimů (východní Evropa), občanská válka v Jugoslávii, válka v Perském zálivu

Charakteristické rysy literatury vliv 2. světové války krize v mezilidských vztazích protispolečenská revolta formální experimenty mýty, legendy, mystika katastrofické vize populární literatura mizí hranice mezi uměním vysokým a nízkým

Literární směry a skupiny existencionalismus neorealismus beat generation rozhněvaní mladí muži nový román absurdní drama magický realismus postmodernismus sci-fi fantasy

Odlišné pohledy na 2. sv. válku západní: -nepatetické líčení, odhalování nejniž- ších pudů, rozbor psychiky jedince (tzv. pohled zdola – Clavell, Styron, Boulle, Merle, Mailer) východní: -násilný patos, politické uvědomění, pompézní hromadné scény, černo- bílé vidění hrdinů

Literární žánry povídka (Bukowski, Asimov…) novela (Camus, Sartre, Solženicyn…) román (Moravia, Amis, Márquez, Eco, Grass, Irving, Kesey, Styron, Heller, Nabokov, Orwell, Tolkien…) drama (Beckett, Ionesco, Albee, Miller, Williams) poezie (Ginsberg, Ferlinghetti, Prévert) básnická reportáž (Kerouac)

Autoři dle skupin existencionalismus: Albert Camus (Cizinec, Mýtus o Sisyfovi) Jean Paul Sartre (Hnus, Zeď, Mouchy) neorealismus: Alberto Moravia (Horalka, Římanka) Carlo Levi (Kristus se zastavill v Eboli)

beat generation: Allen Ginsberg (Kvílení, Kadiš) Jack Kerouac (Na cestě, Dharmoví tuláci) Lawrence Ferlinghetti (Obrazy zmizelého světa) William Burroughs (Feťák, Teplouš, Nahý oběd) rozhněvaní mladí muži: Kingsley Amis (Šťastný Jim)

nový román: Alain Robbe-Grillet (Gumy, Žárlivost) absurdní drama: Samuel Beckett (Čekání na Godota) Eugéne Ionesco (Židle, Plešatá zpěvačka)

magický realismus: Gabriel García Márquez (Sto roků samoty, Kro- nika ohlášené smrti…) Michail Bulgakov (Mistr a Markétka) postmodernismus: Umberto Eco (Jméno růže, Foucaltovo kyvadlo) Vladimir Nabokov (Lolita)

sci – fi: Georg Orwell (Zvířecí statek, 1984) Isacc Asimov (Já robot) Ray Bradbury (Marťanská kronika, 451 stupňů Fahrenheita) Arthur C. Clarke (Vesmírná odyssea) Stanislav Lem (Astronauti) John Wyndham (Den trifidů)

fantasy: J. R. R. Tolkien (Hobit, Pán prstenů, Silmarillion) Terry Pratchett (Úžasná Zeměplocha) J. K. Rowlingová (Harry Potter)

Další významní autoři Velká Británie: Anthony Burghess (Mechanický pomeranč) James Clavel (Král krysa) W. G. Golding (Pán much) Patrick Ryan (Jak jsem vyhrál válku) Francie: Pierre Boulle (Most přes řeku Kwai, Planeta opic)

Robert Merle (Smrt je mým řemeslem, Malevil) Jacques Prévert (Slova) Německo: Günter Grass (Plechový bubínek, Potkanka) J. M. Simmel (Láska je jen slovo)

Spojené státy americké: Truman Capote (Chladnokrevně) Arthur Hailey (Letiště, Hotel, Konečná diagnóza) Joseph Heller (Hlava XXII) John Irving (Svět podle Garpa, Pravidla moštár- ny, Hotel New Hampshire) Ken Kesey (Vyhoďme ho z kola ven) Ira Levin (Rosemary má děťátko, Stepfordské paničky)

Norman Mailer (Nazí a mrtví, Katova píseň) J. D. Salinger (Kdo chytá v žitě) William Styron (Sophiina volba) Brazílie: Paulo Coelho (Alchymista, Záhir)

Rusko: Vladimir Nabokov (Lolita) Boris Pasternak (Doktor Živago) Alexandr Solženicyn (Jeden den Ivana Děniso- viče, Souostroví Gulag) Michail Šolochov (Tichý Don, Osud člověka) Vladimir Vysockij

Vybrané osobnosti dramatu Edward Albee (Kdo se bojí Virginie Woolfové) Samuel Beckett (Čekání na Godota) Friedrich Dürrenmatt (Návštěva staré dámy) Eugéne Ionesco (Plešatá zpěvačka, Židle) Arthur Miller (Smrt obchodního cestujícího) István Örkény (Kočičí hra) Tenessee Williams (Tramvaj do stanice touha, Skleněný zvěřinec)

Filmová zpracování (výběr) Horalka Láska za časů cholery Jméno růže Lolita Mechanický pomeranč Pán much Jak jsem vyhrál válku Most přes řeku Kwai

Planeta opic Hlava XXII Svět podle Garpa Pravidla moštárny Přelet nad kukaččím hnízdem (Vyhoďme ho z kola ven) Sophiina volba Doktor Živago

Osud člověka Farma zvířat Hobit Pán prstenů 451 stupňů Fahrenheita Den trifidů Harry Potter

Použitá literatura, další studium Prokop, V. : Čítanka k přehledu světové lit. 20. století (O.K. – Soft Sokolov 2000) Prokop, V. : Přehled světové literatury 20. století (O.K. – Soft Sokolov 2000) Sochrová, M. : Čítanka IV. k Literatuře v kostce (Fragment, Praha 2008)

Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, 551 23 Jaroměř Projekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanci Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0210 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_2A14 Jméno autora: Kamila Křížová Název práce: Světová literatura po roce 1945 Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 4. Časová dotace: 25 – 30 minut Vzdělávací cíl: Seznámení s vývojem literatury Pomůcky: počítač, dataprojektor Poznámka: podle potřeby doplnit výkladem učitele Inovace: využití didaktické techniky, mezipředmětové vztahy (dějepis, ZSV) Datum: 8. 9. 2012   Materiály jsou určeny k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.