Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Redoxní reakce (oxidačně-redukční)
Advertisements

VY_32_INOVACE_422, 22. sada, Prvouka
VY_52_INOVACE_PŘ.9.19 – SOPEČNÁ ČINNOST - prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Alkoholy Chemie VY_32_INOVACE_239, 12. sada, CH ANOTACE
DERIVÁTY UHLOVODÍKŮ ALKOHOLY A FENOLY.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
VY_32_INOVACE_PSYM24860ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_A1-05 HALOGENIDY AUTOR : Mgr. Iveta Bartošová VYTVOŘENO : listopad 2011 STRUČNÁ ANOTACE : Zápis vyučovací hodiny Časová náročnost : 1 vyučovací.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Alkoholy.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
RZ Jsou sloučeniny vzniklé:Jsou sloučeniny vzniklé: Záměnou vodíku v uhlovodíku –OH skupinou –OH (hydroxylovou)
Karbonylové sloučeniny Chemie 9. ročník Mgr. Daniela Ponertová.
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
VY_32_INOVACE_CH.8.17 –ALKOHOLY- prezentace
VÝZNAMNÉ ALKANY Klikni na odkaz Odkaz č.1. VÝZNAMNÉ ALKANY Klikni na odkaz Odkaz č.1.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o chemických prvcích Autor Ing. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák rozlišuje chemické.
Vypravování o prázdninách
Kyslíkaté deriváty Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 28
Alkoholy a Fenoly.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: ORGANICKÁ CHEMIE Pořadí šablony a sada:
Kyslíkaté deriváty deriváty obsahující vázané atomy kyslíku dělí na:
VY_32_INOVACE_PSYPS12360ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
CZ.1.07/1.1.10/
Alkoholy a fenoly.
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
VY_32_INOVACE_TMM20860BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Zaokrouhlování čísel na desítky
Zaokrouhlování čísel na stovky
VY_32_INOVACE_CH.8.18 –DERIVÁTY UHLOVODÍKU- prezentace Název šablony Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název VM 9. ročník- Člověk a příroda.
Digitální učební materiál
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
VY_32_INOVACE_421, 22. sada, Prvouka
VY_32_INOVACE_CH.8.16 –KARBOXYLOVÉ KYSELINY- prezentace
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv.
Chromatografie VY_32_INOVACE_CH1 – 01 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
CHEMIE 9. ROČNÍK ALKOHOLY A FENOLY
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o destilované vodě Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák zná vlastnosti.
DNA.
Alkoholy Otázky na opakování. VY_32_INOVACE_G2 - 09
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY AUTOR: MGR. MARTINA MYŠKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_750_VYHLÁŠENÍ_ČESKOSLOVENSKA TÉMA: Vyhlášení.
Zpracoval: ing. Pavel Králík Zlato, stříbro, platina, měď
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_116_Fenoly AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 9.,
Elektronická učebnice – II
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
ALKOHOLY A FENOLY II..
Alkoholy VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 17 Alkoholy TEMA: Chemie - Alkoholy.
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků. 1.Hydroxyderiváty 2.Karbonylové sloučeniny 3.Karboxylové kyseliny.
ALKOHOLYFENOLY. DEFINICE Karboxylové sločeniny jsou deriváty uhlovodíků, které obsahují karboxylovou skupinu - COOH.
Ch_037_Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - alkoholy Ch_037_Deriváty uhlovodíků_Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - alkoholy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola:
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Chemie.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_13_CH 9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: ORGANICKÁ.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
HYDROXYDERIVÁTY VY_32_INOVACE_24_477
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Chemie 9. ročník ALKOHOLY. chemie 9. ročník ALKOHOLY.
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - hydroxyderiváty
Kyslíkaté deriváty deriváty obsahující vázané atomy kyslíku dělí na:
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Ilona Sadílková Materiál: VY_52_INOVACE_PV18.24 Téma: Alkoholy a fenoly Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1826 Klíčová slova: alkohol, etanol, fenol Anotace: Tato prezentace slouží jako shrnutí učiva organické chemie na téma alkoholy a fenoly jako kyslíkaté deriváty uhlovodíků pro žáky devátých ročníků. V samotném úvodu si ujasníme samotný pojem “alkohol“, budeme se věnovat etanolu a poté uvedeme jiné sloučeniny alkoholů.

ALKOHOLY A FENOLY (kyslíkaté deriváty uhlovodíků) VY_52_INOVACE_PV18.24 ALKOHOLY A FENOLY (kyslíkaté deriváty uhlovodíků) Vypracovala: Mgr. Ilona Sadílková, červenec/2011, Člověk a příroda, chemie, alkoholy a fenoly

Co si představujete pod slovem ALKOHOLY?? Úkol 1: Vytvořte během 2 min myšlenkovou mapu víte, o čem bude řeč?............

Co obsahují alkoholické nápoje? Staří Egypťané a Sumerové pili nápoje s alkoholem Výroba piva poznána již 2000let př.n.l. obecně alkohol a alkoholické nápoje obsahují ethanol

Chemické složení alkoholů jsou to deriváty uhlovodíků, který ve svých molekulách obsahují vázané atomy kyslíku Kyslíkaté deriváty uhlovodíků Alkoholy mají ve svých molekulách hydroxylovou skupinu –OH. Názvy alkoholů mají zakončení –ol. Úkol2: Pomocí tohoto modelu alkoholu sestavte racionální vzorec a pojmenujte!

Ethanol, ethylalkohol, “líh“ bezbarvá kapalina charakteristické vůně je hořlavý a jeho páry se vzduchem tvoří výbušnou směs Vznik kvašením cukrů Úkol 3: Jak po zkvašení získáme ze směsi alkohol? Ethanolové kvašení: C6H12O6 → 2C2H5OH + 2CO2 cukr ethanol

Využití ethanolu výroba chemikálií v laboratoři jako rozpouštědlo jako palivo dezinfekční prostředek v lékařství výroba alkoholických nápojů Úkol 4: Popište nyní rozdíl ve významu slova alkohol v běžném životě v chemii.

Methanol, methylalkohol Hořlavá, bezbarvá, kapalná a prudce jedovatá látka požití malého množství methanolu poškozuje zrakový nerv případně poté smrt Úkol 5: napište vzorec methanolu dle modelu. Využití: -jako rozpouštědlo -kapalné palivo -výroba formaldehydu

Glycerol, glyceralkohol,“glycerin V molekule navázány 3 hydroxylové skupiny –OH » trojsytný alkohol bezbarvá olejovitá kapalina nasládlé chuti použití: kosmetika, potravinářství, výroba výbušnin Úkol 6: zkuste vybrat ze tří využití glycerolu jedno, na které přišel sám velký fyzik Alfred Nobel.

Alfred Nobel: vynález dynamitu - jde o ester glycerolu tzv. glyceroltrinitrát- výbušnina nebo také lék na srdeční choroby -působil kyselinou dusičnou na glycerol

Ethylenglykol Ve své molekule navázané 2 –OH skupiny Bezbarvá, olejovitá kapalina, jedovatý použití: -složka do nemrznoucích chladících směsí - surovina pro výrobu plastů Úkol 7: Namalujte vzorec ethylenglykolu, pokud víte, že je to alkohol odvozený od ethanu a má dvě hydroxylové skupiny.

Fenoly Sloučeniny, ve kterých je hydroxylová skupina vázána na uhlovodíkový zbytek arenů Fenol- bezbarvá, krystalická, jedovatá a leptá pokožku Použití: výroba plastů, barviv, léčiv a prostředků k hubení škůdců

Zápis do sešitu: Alkoholy a fenoly (kyslíkaté deriváty uhlovodíků) -mají ve své molekule vázanu –OH skupiny(hydroxylovou) -zakončení názvu alkoholu je –ol Fenoly mají –OH skupinu na uhlovodíkový zbytek arenů(aromatický kruh) př. alkoholů: methanol, ethanol, ethylenglykol př. Fenolů: fenol

methanol- bezbarvá, jedovatá látka (poškozuje zrak, smrt) -jako rozpouštědlo, výroba formaldehydu ethanol- bezbarvá, příjemně vonící kapalina, vznik ethanolovým kvašením: C6H12O6 → 2C2H5OH + 2CO2 -výroba chemikálií, palivo, dezinfekce, výroba alkoholických nápojů ethylenglykol -dvě-OH skupiny v molekule, složka do nemrznoucích chladících směsí, výroba plastů, jedovatý fenol -krystalická bezbarvá látka, jedovatá, výroba léčiv, barviv, plastů Úkol 8: za domácí úkol si do sešitů k jednotlivým alkoholům namalujte jejich vzorce a napište i racionálním vzorcem.

Použité zdroje: Obrázky: http://www.google.cz/imgres?q=Nobel&hl=cs&gbv=2&tbm=isch&tbnid=6LkkwgmR2Bsc8M:&imgrefurl=http://web.me.com/dtrapp/people/Nobelium.html&docid=zxuTUmhRGeEs-M&w=247&h=251&ei=h9KATq3BDKT04QS15vHNDg&zoom=1&biw=1280&bih=822&iact=rc&dur=116&page=1&tbnh=137&tbnw=128&start=0&ndsp=28&ved=1t:429,r:1,s:0&tx=92&ty=78 http://www.google.cz/imgres?q=dynamit&hl=cs&sa=X&gbv=2&tbs=itp:clipart&tbm=isch&tbnid=-ytPVa7FqxCwqM:&imgrefurl=http://eclipse.cps.k12.va.us/Schools/OSM/Team7.htm&docid=sdylKiuaVEZqKM&w=504&h=292&ei=vtKATsDfGaWC4gTRrsHmDg&zoom=1&biw=1280&bih=822&iact=rc&dur=532&page=1&tbnh=93&tbnw=160&start=0&ndsp=28&ved=1t:429,r:15,s:0&tx=30&ty=46 http://www.google.cz/imgres?q=ethylenglykol&hl=cs&gbv=2&tbs=itp:clipart&tbm=isch&tbnid=L2cl802uT1UJbM:&imgrefurl=http://www.centrecountyrecycles.com/Recycle/AutoWaste/AutoWaste.html&docid=3ff2UGiZ74ittM&w=398&h=648&ei=4NKATv6TGIWE4gSMhqzNDg&zoom=1&biw=1280&bih=822&iact=rc&dur=78&page=4&tbnh=136&tbnw=84&start=74&ndsp=24&ved=1t:429,r:22,s:74&tx=14&ty=81 http://www.google.cz/imgres?q=ethylenglykol&hl=cs&gbv=2&tbs=itp:clipart&tbm=isch&tbnid=NqUBUlLEs9zX7M:&imgrefurl=http://www.mpo.cz/cz/prumysl-a-stavebnictvi/dance/vypis571.html&docid=_-vZpuvpFb7ZGM&w=41&h=41&ei=4NKATv6TGIWE4gSMhqzNDg&zoom=1&biw=1280&bih=822&iact=rc&dur=228&page=1&tbnh=41&tbnw=41&start=0&ndsp=25&ved=1t:429,r:0,s:0&tx=18&ty=32 http://www.google.cz/imgres?q=fenol&hl=cs&gbv=2&tbs=itp:clipart&tbm=isch&tbnid=WR0Lg8X-oQI3YM:&imgrefurl=http://mundoeducacao.uol.com.br/quimica/fenois.htm&docid=AkeoFmE1TZSH8M&w=50&h=78&ei=NNOATvm8DpGK4gTOsvHiDg&zoom=1&biw=1280&bih=822&iact=rc&dur=395&page=2&tbnh=78&tbnw=50&start=29&ndsp=28&ved=1t:429,r:8,s:29&tx=19&ty=62 http://www.google.cz/imgres?q=fenol&hl=cs&gbv=2&tbs=itp:clipart&tbm=isch&tbnid=u5Gc2LjBXe7DZM:&imgrefurl=http://h2so4.blog.hu/2009/05/18/fenolok_a_szinpadon&docid=di6efUsa-NlakM&w=349&h=335&ei=NNOATvm8DpGK4gTOsvHiDg&zoom=1&biw=1280&bih=822&iact=rc&dur=106&page=1&tbnh=125&tbnw=130&start=0&ndsp=29&ved=1t:429,r:0,s:0&tx=79&ty=77 http://www.google.cz/imgres?q=glycerol&hl=cs&gbv=2&tbs=itp:clipart&tbm=isch&tbnid=JQxPsVQRnK2jAM:&imgrefurl=http://www.esru.strath.ac.uk/EandE/Web_sites/06-07/Biodiesel/glycerine.htm&docid=VcaobxPBEDr_UM&w=79&h=86&ei=mNOATvzDBpT64QTWmLjyDg&zoom=1&iact=hc&vpx=727&vpy=559&dur=604&hovh=78&hovw=72&tx=103&ty=46&page=1&tbnh=78&tbnw=72&start=0&ndsp=23&ved=1t:429,r:20,s:0&biw=1280&bih=822 http://www.google.cz/imgres?q=metanol&hl=cs&gbv=2&tbs=itp:clipart&tbm=isch&tbnid=rZ5c2jJkqH1qXM:&imgrefurl=http://en.wikipedia.org/wiki/File:Methanol-3D-balls.png&docid=uOQP-GJ6MJTk8M&w=1100&h=731&ei=wdOATsm2Naza4QT54oixDg&zoom=1&biw=1280&bih=822&iact=rc&dur=297&page=1&tbnh=143&tbnw=221&start=0&ndsp=24&ved=1t:429,r:21,s:0&tx=122&ty=51 Beneš, Pumpr, Banýr: Základy chemie 2, Fortuna

Didaktické poznámky: Tato prezentace slouží jako shrnutí učiva organické chemie na téma alkoholy a fenoly jako kyslíkaté deriváty uhlovodíků pro žáky devátých ročníků. V samotném úvodu si ujasníme samotný pojem “alkohol“, budeme se věnovat ethanolu a poté uvedeme jiné sloučeniny alkoholů.. V prezentaci jsou také malé úkoly pro žáky, které můžete a nemusíte pokládat během prezentace. Poslední pomůckou je na slidu 12 zápis do sešitu pro žáky shrnutí.