Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Ilona Sadílková Materiál: VY_52_INOVACE_PV18.24 Téma: Alkoholy a fenoly Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1826 Klíčová slova: alkohol, etanol, fenol Anotace: Tato prezentace slouží jako shrnutí učiva organické chemie na téma alkoholy a fenoly jako kyslíkaté deriváty uhlovodíků pro žáky devátých ročníků. V samotném úvodu si ujasníme samotný pojem “alkohol“, budeme se věnovat etanolu a poté uvedeme jiné sloučeniny alkoholů.
ALKOHOLY A FENOLY (kyslíkaté deriváty uhlovodíků) VY_52_INOVACE_PV18.24 ALKOHOLY A FENOLY (kyslíkaté deriváty uhlovodíků) Vypracovala: Mgr. Ilona Sadílková, červenec/2011, Člověk a příroda, chemie, alkoholy a fenoly
Co si představujete pod slovem ALKOHOLY?? Úkol 1: Vytvořte během 2 min myšlenkovou mapu víte, o čem bude řeč?............
Co obsahují alkoholické nápoje? Staří Egypťané a Sumerové pili nápoje s alkoholem Výroba piva poznána již 2000let př.n.l. obecně alkohol a alkoholické nápoje obsahují ethanol
Chemické složení alkoholů jsou to deriváty uhlovodíků, který ve svých molekulách obsahují vázané atomy kyslíku Kyslíkaté deriváty uhlovodíků Alkoholy mají ve svých molekulách hydroxylovou skupinu –OH. Názvy alkoholů mají zakončení –ol. Úkol2: Pomocí tohoto modelu alkoholu sestavte racionální vzorec a pojmenujte!
Ethanol, ethylalkohol, “líh“ bezbarvá kapalina charakteristické vůně je hořlavý a jeho páry se vzduchem tvoří výbušnou směs Vznik kvašením cukrů Úkol 3: Jak po zkvašení získáme ze směsi alkohol? Ethanolové kvašení: C6H12O6 → 2C2H5OH + 2CO2 cukr ethanol
Využití ethanolu výroba chemikálií v laboratoři jako rozpouštědlo jako palivo dezinfekční prostředek v lékařství výroba alkoholických nápojů Úkol 4: Popište nyní rozdíl ve významu slova alkohol v běžném životě v chemii.
Methanol, methylalkohol Hořlavá, bezbarvá, kapalná a prudce jedovatá látka požití malého množství methanolu poškozuje zrakový nerv případně poté smrt Úkol 5: napište vzorec methanolu dle modelu. Využití: -jako rozpouštědlo -kapalné palivo -výroba formaldehydu
Glycerol, glyceralkohol,“glycerin V molekule navázány 3 hydroxylové skupiny –OH » trojsytný alkohol bezbarvá olejovitá kapalina nasládlé chuti použití: kosmetika, potravinářství, výroba výbušnin Úkol 6: zkuste vybrat ze tří využití glycerolu jedno, na které přišel sám velký fyzik Alfred Nobel.
Alfred Nobel: vynález dynamitu - jde o ester glycerolu tzv. glyceroltrinitrát- výbušnina nebo také lék na srdeční choroby -působil kyselinou dusičnou na glycerol
Ethylenglykol Ve své molekule navázané 2 –OH skupiny Bezbarvá, olejovitá kapalina, jedovatý použití: -složka do nemrznoucích chladících směsí - surovina pro výrobu plastů Úkol 7: Namalujte vzorec ethylenglykolu, pokud víte, že je to alkohol odvozený od ethanu a má dvě hydroxylové skupiny.
Fenoly Sloučeniny, ve kterých je hydroxylová skupina vázána na uhlovodíkový zbytek arenů Fenol- bezbarvá, krystalická, jedovatá a leptá pokožku Použití: výroba plastů, barviv, léčiv a prostředků k hubení škůdců
Zápis do sešitu: Alkoholy a fenoly (kyslíkaté deriváty uhlovodíků) -mají ve své molekule vázanu –OH skupiny(hydroxylovou) -zakončení názvu alkoholu je –ol Fenoly mají –OH skupinu na uhlovodíkový zbytek arenů(aromatický kruh) př. alkoholů: methanol, ethanol, ethylenglykol př. Fenolů: fenol
methanol- bezbarvá, jedovatá látka (poškozuje zrak, smrt) -jako rozpouštědlo, výroba formaldehydu ethanol- bezbarvá, příjemně vonící kapalina, vznik ethanolovým kvašením: C6H12O6 → 2C2H5OH + 2CO2 -výroba chemikálií, palivo, dezinfekce, výroba alkoholických nápojů ethylenglykol -dvě-OH skupiny v molekule, složka do nemrznoucích chladících směsí, výroba plastů, jedovatý fenol -krystalická bezbarvá látka, jedovatá, výroba léčiv, barviv, plastů Úkol 8: za domácí úkol si do sešitů k jednotlivým alkoholům namalujte jejich vzorce a napište i racionálním vzorcem.
Použité zdroje: Obrázky: http://www.google.cz/imgres?q=Nobel&hl=cs&gbv=2&tbm=isch&tbnid=6LkkwgmR2Bsc8M:&imgrefurl=http://web.me.com/dtrapp/people/Nobelium.html&docid=zxuTUmhRGeEs-M&w=247&h=251&ei=h9KATq3BDKT04QS15vHNDg&zoom=1&biw=1280&bih=822&iact=rc&dur=116&page=1&tbnh=137&tbnw=128&start=0&ndsp=28&ved=1t:429,r:1,s:0&tx=92&ty=78 http://www.google.cz/imgres?q=dynamit&hl=cs&sa=X&gbv=2&tbs=itp:clipart&tbm=isch&tbnid=-ytPVa7FqxCwqM:&imgrefurl=http://eclipse.cps.k12.va.us/Schools/OSM/Team7.htm&docid=sdylKiuaVEZqKM&w=504&h=292&ei=vtKATsDfGaWC4gTRrsHmDg&zoom=1&biw=1280&bih=822&iact=rc&dur=532&page=1&tbnh=93&tbnw=160&start=0&ndsp=28&ved=1t:429,r:15,s:0&tx=30&ty=46 http://www.google.cz/imgres?q=ethylenglykol&hl=cs&gbv=2&tbs=itp:clipart&tbm=isch&tbnid=L2cl802uT1UJbM:&imgrefurl=http://www.centrecountyrecycles.com/Recycle/AutoWaste/AutoWaste.html&docid=3ff2UGiZ74ittM&w=398&h=648&ei=4NKATv6TGIWE4gSMhqzNDg&zoom=1&biw=1280&bih=822&iact=rc&dur=78&page=4&tbnh=136&tbnw=84&start=74&ndsp=24&ved=1t:429,r:22,s:74&tx=14&ty=81 http://www.google.cz/imgres?q=ethylenglykol&hl=cs&gbv=2&tbs=itp:clipart&tbm=isch&tbnid=NqUBUlLEs9zX7M:&imgrefurl=http://www.mpo.cz/cz/prumysl-a-stavebnictvi/dance/vypis571.html&docid=_-vZpuvpFb7ZGM&w=41&h=41&ei=4NKATv6TGIWE4gSMhqzNDg&zoom=1&biw=1280&bih=822&iact=rc&dur=228&page=1&tbnh=41&tbnw=41&start=0&ndsp=25&ved=1t:429,r:0,s:0&tx=18&ty=32 http://www.google.cz/imgres?q=fenol&hl=cs&gbv=2&tbs=itp:clipart&tbm=isch&tbnid=WR0Lg8X-oQI3YM:&imgrefurl=http://mundoeducacao.uol.com.br/quimica/fenois.htm&docid=AkeoFmE1TZSH8M&w=50&h=78&ei=NNOATvm8DpGK4gTOsvHiDg&zoom=1&biw=1280&bih=822&iact=rc&dur=395&page=2&tbnh=78&tbnw=50&start=29&ndsp=28&ved=1t:429,r:8,s:29&tx=19&ty=62 http://www.google.cz/imgres?q=fenol&hl=cs&gbv=2&tbs=itp:clipart&tbm=isch&tbnid=u5Gc2LjBXe7DZM:&imgrefurl=http://h2so4.blog.hu/2009/05/18/fenolok_a_szinpadon&docid=di6efUsa-NlakM&w=349&h=335&ei=NNOATvm8DpGK4gTOsvHiDg&zoom=1&biw=1280&bih=822&iact=rc&dur=106&page=1&tbnh=125&tbnw=130&start=0&ndsp=29&ved=1t:429,r:0,s:0&tx=79&ty=77 http://www.google.cz/imgres?q=glycerol&hl=cs&gbv=2&tbs=itp:clipart&tbm=isch&tbnid=JQxPsVQRnK2jAM:&imgrefurl=http://www.esru.strath.ac.uk/EandE/Web_sites/06-07/Biodiesel/glycerine.htm&docid=VcaobxPBEDr_UM&w=79&h=86&ei=mNOATvzDBpT64QTWmLjyDg&zoom=1&iact=hc&vpx=727&vpy=559&dur=604&hovh=78&hovw=72&tx=103&ty=46&page=1&tbnh=78&tbnw=72&start=0&ndsp=23&ved=1t:429,r:20,s:0&biw=1280&bih=822 http://www.google.cz/imgres?q=metanol&hl=cs&gbv=2&tbs=itp:clipart&tbm=isch&tbnid=rZ5c2jJkqH1qXM:&imgrefurl=http://en.wikipedia.org/wiki/File:Methanol-3D-balls.png&docid=uOQP-GJ6MJTk8M&w=1100&h=731&ei=wdOATsm2Naza4QT54oixDg&zoom=1&biw=1280&bih=822&iact=rc&dur=297&page=1&tbnh=143&tbnw=221&start=0&ndsp=24&ved=1t:429,r:21,s:0&tx=122&ty=51 Beneš, Pumpr, Banýr: Základy chemie 2, Fortuna
Didaktické poznámky: Tato prezentace slouží jako shrnutí učiva organické chemie na téma alkoholy a fenoly jako kyslíkaté deriváty uhlovodíků pro žáky devátých ročníků. V samotném úvodu si ujasníme samotný pojem “alkohol“, budeme se věnovat ethanolu a poté uvedeme jiné sloučeniny alkoholů.. V prezentaci jsou také malé úkoly pro žáky, které můžete a nemusíte pokládat během prezentace. Poslední pomůckou je na slidu 12 zápis do sešitu pro žáky shrnutí.