V 18. století přechází baroko plynule v rokoko.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ROKOKO 18.století.
Advertisements

FRANCOUZSKÉ VÝTVARNÉ BAROKO
Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji PROJEKT CZ.1.07/1.1.08/
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
III/2 XV A
POSTIMPRESIONISMUS Konec 19. a počátek 20. století.
Románský sloh.
KLASICISMUS.
Baroko.
ROKOKO.
Itálie Francie Španělsko
SYMBOLISMUS konec 19. století
Evropské barokní sochařství
Gotická kultura a vzdělanost
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
Gotická kultura.
Barokní umění.
Baroko a rokoko Věk nové zbožnosti.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Baroko umělecký sloh konce 16. století z Itálie spojen s protireformací po Evropě se baroko rozšířilo v 17. a 18. století dělí se na umírněné (v protestantských.
Baroko v Čechách Malířství 1. část
Baroko v Čechách Malířství 2. část
Rokoko ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
ROKOKO Sestavil: 3/2012 Rokoko vzešlo z pozdního baroka. Zrodilo se ve Francii. Představuje zjemnělý malířský rukopis po předchozí barokní okázalosti.
Baroko Život v barokní době.
Barokní architektura v českých zemích
Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji PROJEKT CZ.1.07/1.1.08/
KLASICISMUS EMPÍR.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Obecná charakteristika Architektura
Gotická kultura.
1/ Barokní architektura
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Realismus.
Opakování a prohlubování znalostí na nových reprodukcích 2. část.
Rokoko, klasicismus - 1 Označení materiálu:
VY_52_INOVACE_DEK_41 EXPRESIONISMUS VINCENTA VAN GOGHA
BAROKO = poslední univerzální a jednotný styl v Evropě
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Rokoko a barokní klasicismus
NAIVNÍ UMĚNÍ.
Michelangelo Buonarroti malíř MgA. Lukáš Psík
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Edgar Degas MgA. Lukáš Psík
Kultura vrcholného a pozdního středověku
ROKOKO Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3618 _Rokoko Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO Uherské.
Naše baroko Architektura a malba. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
17. stol. - ve znamení vědy a pokroku na evropském území nedochází k velkým válkám myslitelé vystupující proti velkému vlivu šlechty a církve na královskou.
Baroko − architektura Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu
VÝTVARNÉ UMĚNÍ Sochařství vnitřní výzdoba kostelů zámecké a palácové interiéry venkovní schodiště sochy v zahradách, na mostech atd. většinou byl ztvárněný.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření listopad 2011 Ročník 8. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a společnost Dějepis Modernizace společnosti.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_20.
Dějepis – Kultura v dějinách Šablona : III/2 Pořadové číslo : 1.5 ROKOKO Autor: Mgr. Soňa Blažková Škola: ZŠ Choltice Klíčová slova : baroko,
ARCHITEKTONICKÉ SLOHY
KLASICISMUS - OPAKOVÁNÍ
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: ZŠ Průhonice
BAROKO sochařství, malířství, literatura
ŠABLONA III/2 BAROKO Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_ 287_ BAROKO
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
BAROKO sochařství, malířství, literatura
Rokoko, klasicismus Označení materiálu:
Transkript prezentace:

V 18. století přechází baroko plynule v rokoko.

Název je odvozen z francouzského rocaille = mušle, kamení, tak byl označován v té době oblíbený asymetrický ornament ve tvaru C nebo S, složený z lasturovitých útvarů. Rokoko je umělecká epocha, která začala ve Francii po smrti krále „Slunce“ Ludvíka XIV. (1715). Rokoko se představuje především jako dekorativní styl. Stěny a klenby světských i církevních staveb jsou pokryté lehkými, elegantními ornamenty provedenými ve štuku a zlatě, ve formě fresek a motivů popínavých rostlin. Ukázky. Doba největšího rozkvětu nastává kolem roku 1730. Místo mystiky, temnosvitné dynamičnosti a určitého patosu baroka nastupuje zjemnění, lehkost, hravost a galantnost.Tomu odpovídají i náměty v malířství: nikoli vypjaté scény z náboženské oblasti, ale výjevy z pastýřských her a galantní motivy (slavnosti lásky, hravé špásování mužů a žen, kratochvilné okamžiky).

Architektura Ve Francii začal používat architekt Robert de Cotte dekorativní motivy, které se plně rozvinuly v rokokových interiérech pařížských paláců třicátých let 18. století. Ve Versailles upravovali soukromé byty královského dvora architekti J. J. Gabriel a jeho syn J.A. Gabriel. Jedno z nejkrásnějších rokokových center vzniklo v Nancy – náměstí s fontánami, sochami bohů a zvířat…, dále náměstí Svornosti v Paříži a malý Trianon ve Versailles. Místo francouzské barokní zahrady se stále více začala uplatňovat „přírodní“ anglická zahrada s okrasnými stavbičkami, z nichž se zvláštní oblibě těšila „chýše“.

ROKOKO V ČECHÁCH V Čechách se rokokové prvky objevily v pozdním díle K. I. Dienzenhofera (palác Piccolomini - dnes Sylvia – Taroucca). Pražské rokokové paláce projektoval Anselmo Lurago (Goltz – Kinských). Vynikající rokokový interiér navrhl A. Lurago na zámku v Hoříně. Jeden z nejkrásnějších rokokových zámků je od J. J. Wircha v Bečvárech. Ukázka.

Sochařství Lambert - Sigisbert Adam a Michael - Ange Slódtz Oba významní sochaři období Ludvíka XV. studovali v Římě Berniniho dílo a ve své tvorbě dokázali sladit italské podněty s rokokovým stylem, a to zejména při sochařské výzdobě interiéru. Jean - Baptiste Lemoyne, dvorní sochař Ludvíka XV., vynikl jako portrétista. K jeho dílu patří jezdecká socha Ludvíka XV. ve Vojenské škole v Paříži. Francouzské sochařství ovlivnilo sochařskou tvorbu v Anglii i v Německu. V Německu sdílela oblibu francouzského rokoka s německou šlechtou i církev.

Sochařství v Čechách Ignác František Platzer patří k předním představitelům barokní a také rokokové tvorby. Dílo: Klasicistní Flora na schodišti paláce Piccolominiů se harmonicky pojí s humorem rokokových putti. Ukázka. Vedle Platzerovy dílny působila v Praze ve druhé polovině 18. století i dílna Prachnerova.

Malířství Hlavní představitelé: Antoine Watteau Fracois Boucher Jean - Honoré Fragonard G. B. Tiepolo Antonio Canal zvaný Canaletto

Francie Antoine Watteau Francouzské rokokové malířství představuje syntézu prvků italských, benátského kolorismu, francouzského klasicismu, vlámského i holandského baroka, je komorním závěrem baroka. Antoine Watteau byl největším mistrem francouzského rokoka. Rokokové zjemnění se projevilo v námětech – nejoblíbenější byly slavnosti lásky – komedie o věčně pomíjivé lásce a jaru. V divadle se Watteau seznámil s herci, herečkami a tanečnicemi, kteří se stali hlavními hrdiny jeho obrazů (Scaramouche, Harlekýn, Pierot). Námět měl u Watteaua nepatrný význam, názvy dali obrazům rytci, kteří je reprodukovali. Watteau vytvořil mnoho obrazů, jen v rytinách provedených podle nich se jich dochovalo na pět set. Ukázky: Odjezd na Cytheru, Nalodění na Kythéře Rokoko objevilo kouzlo smyslnosti a rozechvělé poetičnosti, zacházející někdy až do mravní frivolnosti a erotičnosti. Oblíbenou technikou rokokové malby se stal pastel.

Francois Boucher Jean Honoré Fragonard Inspektor manufaktury na gobelíny v Beauvais, profesor a později rektor pařížské malířské Akademie, první královský malíř a oblíbenec paní de Pompadour, kterou učil malovat a sám ji několikrát portrétoval. Ukázky: Herkules a Omphala, Toaleta Venušina Jean Honoré Fragonard Boucherův žák, poslední velký malíř francouzského rokoka, se věnoval galantním námětům a rád portrétoval herečky, zejména Madame Guimard, slavnou primabalerinu pařížské Opery. Fragonardovo koloristické umění, jehož půvab spočívá v malířském rukopise, objevil pro impresionismus A. Rodin. Ukázky: Závora, Houpačka, Koupající se, Rej amorků

Itálie Giovanni Battista Tiepolo Canaletto Reprezentuje benátské rokokové malířství. Stal se vyhledávaným malířem v cizině v období rokoka (například Apoteóza Španělska, trůnní sál královského paláce v Madridu). Ovlivnil dílo mladého F. Goyi. Ukázky: Papež Klement I. se modlí k Nejsvětější Trojici, Pulcinella a tanečnice na laně Canaletto Byl představitelem iluzionistické veduty = pohled na město. Canalettovy pohledy na Benátky si oblíbili zvláště Angličané, proto v letech 1746 – 1754 působil převážně v Londýně, kde maloval pohledy na toto město (Pohled na Londýn s Temží, Národní galerie v Praze). Ukázka. Pohled na Canale Grande

České země Norbert Grund František Xaver Palko byl typickým rokokovým malířem. Malířsky nejpůvabnější jsou jeho galantní výjevy podle grafických předloh francouzského rokoka. Maloval také lovecké výjevy, jarmareční scény, cikánské tábory, přístavy a italské komedie podle A. Watteaua. Ukázka. František Xaver Palko slezský malíř, který se stal vedoucím freskařem po Reinerově smrti. Své hlavní dílo vytvořil v Praze, kde namaloval Apoteózu svatého Mikuláše v kupoli světcova chrámu na Malé Straně.

Vytvořený obrazový a textový učební materiál vznikl v rámci projektu SIPVZ jako doplněk učebních materiálů využívaných v estetické výchově. Byl připraven výhradně pro účely výuky. Pro tyto účely nám autorský zákon dovoluje citovat autorská díla celá nebo jejich části. Doporučení: zpracované kapitoly lze využít jak pro výuku estetické výchovy, tak i dějepisu, českého jazyka, základů společenských věd…

Použitá literatura: Prokop,V.: Kapitoly z dějin výtvarného umění. Sokolov 2004 Mráz, B.: Dějiny výtvarné kultury 1 – 4. Praha 2000 Kol.: Průvodce výtvarným uměním I – V. Praha 1994 Pijoan, J.: Dějiny umění 1-12 Praha 1982 – 1990 Gombrich, E. H.: Příběh umění. Praha 1975 Herout, J.: Staletí kolem nás. Praha 1970 Hora, P.: Toulky českou minulostí 1-9. Praha 1985 – 2004 Stadler, W.: Dějiny sochařství. Praha 1996 CD ROM Artopedia 2 CD ROM Encyklopedie světové architektury CD ROM Lexikon českých výtvarníků .. Frontisi, C.: Obrazové dějiny umění, Knižní klub Ruhrberg, Schneckenburger, Frickeová, Honnef: Umění 20. století, Taschen Hrůza, J.: Svět architektury,Aventinum Praha 2000 Kol.: Dějiny českého výtvarného umění I.-VI., Academia Praha 1989 – 2006 Dempseyová, A.: Umělecké styly, školy a hnutí, Slovart 2002

Nalodění na Kythéře

Pohled na Canale Grande

S. Maria della salute, Benátky

Oslavení sv. Mikuláše, detail fresky

Toaleta Venušina

Papež Klement I. se modlí k Nejsvětější Trojici

dvojice putti

Houpačka

Koupající se

Závora

zámek Bečváry

Římská ruina s pánem a venkovany

Pulcinella a tanečnice na laně

Richard a Petr Prachnerové, Archanděl Gabriel

rokokový porcelán

rokokový interiér