19. Vnitřní tvoření směsi a spalování ve vznětových motorech a DISI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tepelné motory Jan Nguyen 2.D Telskol.
Advertisements

Diagnostika Common rail
Palivová soustava vznětových motorů
Projekt spolupráce auto a IT oborů
Spalovací motory – termodynamika objemového stroje
I. Zákon termodynamiky doc. Ing. Josef ŠTETINA, Ph.D.
Spalovací motory zážehové
MOTORY VY_32_INOVACE_03 - MOTORY.
Zážehový motor 1,4 l / 92 kW TSI
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Otázka č.17 a) Klikové mechanismy.
Čtyřdobý zážehový motor (čtyřtakt)
TEPELNÉ MOTORY.
Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů
18. Vnitřní tvoření směsi – vysokotlaká vstřikovací zařízení
17. Spalování u SI motorů Zapalovací systémy. Spalovací prostory
Vznětové motory Vznětový motor je v principu konstruován stejně jako zážehový motor. Palivo je do spalovacího prostoru dopravováno odděleně.
Pružiny.
Výuka předmětu automobily
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
Spalovací motory.
Spalovací motory vznětové
ZÁŽEHOVÝ MOTOR.
VYUŽITÍ TEPELNÉ ENERGIE V PRAXI
Tepelné motory.
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
Pístové stroje . Pístové stroje s klikovým ústrojím se vyznačují vratným pohybem některých jejich mechanických částí. Pístové stroje mohou.
Tepelné stroje -motory
Spalovací motor zážehový
Pístové spalovací motory
PROPORCIONÁLNÍ TECHNIKA V HYDRAULICE Seminář 4. června 2014
Tekutinové mechanismy
(čtyřdobý zážehový motor)
SPALOVACÍ MOTORY.
Spalovací motory s pístem
Čtyřdobý motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 2.Carnotův cyklus 2.Carnotův.
Čtyřdobý zážehový motor – konstrukce, popis činnosti
Tepelné motory.
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Strojírenství Stavba a provoz strojů Tekutinové mechanizmy (ST42)
Vznětové motory Střední odborná škola Otrokovice
Mgr. Lenka Hanáková 2.ročník Gymnázium Otrokovice
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
Vstřikovače vznětových a zážehových motorů
Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. Druhá úroveň Třetí úroveň Čtvrtá úroveň Pátá úroveň Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá úroveň.
1 1 Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. Druhá úroveň Třetí úroveň Čtvrtá úroveň Pátá úroveň 1 Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá.
Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/ Švehlova střední škola polytechnická Prostějov.
Spalovací Motory Benzínové
Palivová soustava vznětového motoru OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co mají tyto věci společného?
MOTORY Mgr. Martin Tichý MOTORY Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.1.18/ „Řemesla s techniky začneme od píky“ Datum vytvoření: Datum.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:F8 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Tučímová. Dostupné.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 1. Spalovací motor jako zdroj energie. 2. Charakteristika automobilových paliv. 3. Pracovní.
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
FYZIKA 3 VZNĚTOVÝ MOTOR ZŠ HejniceZ. Hyxa. Vznětové (Dieselovy) motory Palivo – motorová nafta Vznětový motor se vyrábí pouze ve čtyřdobé verzi, místo.
Palivová soustava vznětového motoru Tato soustava je jedna z nejdůležitějších pro funkčnost motoru. Palivem pro vznětový motor je nafta. Skládá se ze.
Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/ Švehlova střední škola polytechnická Prostějov.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_23-01 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceZákladní.
Tepelné stroje z pohledu základního kursu fyziky 3. Poznámky k přednášce.
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Pneumatické řízení. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Pístové spalovací motory
Spalovací motory 1 VY_32_INOVACE_21_420
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
Spalovací motor Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou)
Palivová soustava zážehového benzínového motoru s karburátorem
Transkript prezentace:

19. Vnitřní tvoření směsi a spalování ve vznětových motorech a DISI Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů 19. Vnitřní tvoření směsi a spalování ve vznětových motorech a DISI Vstřikovací zařízení CI. Tlakové vlny Pístové vstřikovací čerpadlo - proměnlivý činný zdvih, plnění válce cizím zdrojem, výtlačný a odlehčovací ventil. Charakteristika čerpadla, korekce. Elektronická regulace výstřiku. Sdružený vstřikovač, individuální čerpadla (PLD), bloková čerpadla. Rotační čerpadla. Akumulační CR systémy a jejich řízení. Vnitřní tvoření směsi a spalování CI a SI Přímý vstřik DI CI. Nepřímý vstřik IDI CI (komůrkové spalování). Zážehové motory s přímým vstřikem do válce DISI (GDI, wall-guided, air-guided, spray-guided).

19. Vnitřní tvoření směsi a spalování ve vznětových motorech Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů 19. Vnitřní tvoření směsi a spalování ve vznětových motorech Vnitřní tvoření směsi a spalování Zdroje energie pro rozprášení a promísení směsi práce palivového čerpadla, práce pístu - pohyb náplně využití vzrůstu tlaku při spalování, komůrkové motory (nepřímý vstřik). spalování od stěny – Meurer. Model současné tvorby směsi a jejího hoření (konkurující si děje). Průběhy tlaku a rychlosti hoření pro přímý a nepřímý vstřik Možnosti ovlivnění tvrdosti chodu a emisí ‑ dvojvstřik, stupňovitý vstřik, vícenásobný vstřik (multi-jet) s ovlivněním dohoření sazí, řízené tvoření směsi u stěny.

18. Vnitřní tvoření směsi – vysokotlaká vstřikovací zařízení Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů 18. Vnitřní tvoření směsi – vysokotlaká vstřikovací zařízení

18. Vnitřní tvoření směsi – vysokotlaká vstřikovací zařízení Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů 18. Vnitřní tvoření směsi – vysokotlaká vstřikovací zařízení

18. Vnitřní tvoření směsi – vysokotlaká vstřikovací zařízení Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů 18. Vnitřní tvoření směsi – vysokotlaká vstřikovací zařízení Blokové a rotační vstřikovací čerpadlo. Dlouhé trubky k válcům – ovlivnění průběhu vstřiku dynamickými vlnovými ději, horší řiditelnost průběhu.

18. Vnitřní tvoření směsi – vysokotlaká vstřikovací zařízení Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů 18. Vnitřní tvoření směsi – vysokotlaká vstřikovací zařízení Blokové a rotační vstřikovací čerpadlo. Dlouhé trubky k válcům – ovlivnění průběhu vstřiku dynamickými vlnovými ději, horší řiditelnost průběhu. Rotační čerpadlo s rozdělovačem bylo v původní variantě Bosch s axiální vačkou levné, ale dávalo vstřikovací tlaky vhodné pro komůrkové motory (do 300 bar). Princip s protiběžnými pístky Rosa Master/Lucas CAV byl mechanicky nevhodný (rázy při náběhu pístků na zdvihátka pístků s volným chodem pro regulaci dávky). ELktronický přepouštěcí ventil tuto nevýhodu odstarnil, ale zmizela i cenová výhodnost. Současně délka vstřikovacích trubek omezuje možnosti dělení výstřiku.

18. Vnitřní tvoření směsi – vysokotlaká vstřikovací zařízení Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů 18. Vnitřní tvoření směsi – vysokotlaká vstřikovací zařízení

18. Vnitřní tvoření směsi – vysokotlaká vstřikovací zařízení Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů 18. Vnitřní tvoření směsi – vysokotlaká vstřikovací zařízení

Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů 18. Vnitřní tvoření směsi – vysokotlaká vstřikovací zařízení

18. Vnitřní tvoření směsi – vysokotlaká vstřikovací zařízení Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů 18. Vnitřní tvoření směsi – vysokotlaká vstřikovací zařízení CR I3 Bosch

18. Vnitřní tvoření směsi – vysokotlaká vstřikovací zařízení Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů 18. Vnitřní tvoření směsi – vysokotlaká vstřikovací zařízení Přívod tlakového paliva Jehlový ventil (jehla otevírá do válce po prodloužení ovladače) Kompenzátor teplotních dilatací Doraz pro upevnění v hlavě Hydraulické utěsnění ovladače Seřízení vůle Elektrický přívod Přímočinný piezoelektrický ovladač

18. Vnitřní tvoření směsi – vysokotlaká vstřikovací zařízení Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů 18. Vnitřní tvoření směsi – vysokotlaká vstřikovací zařízení

18. Vnitřní tvoření směsi – vysokotlaká vstřikovací zařízení Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů 18. Vnitřní tvoření směsi – vysokotlaká vstřikovací zařízení Piezo ovladač

Spalování ve vznětových motorech Spalovací prostory pro přímý vstřik Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Spalování ve vznětových motorech Spalovací prostory pro přímý vstřik Energie pro tvorbu směsi se dodává palivu (vysokotlaký přímý vstřik do otevřeného prostoru) palivu + vzduchu (vysokotlaký přímý do dutiny v pístu nebo vstřik na stěnu pístu - M-způsob) palivu + vzduchu + hořícím plynům (nepřímý vstřik - komůrkové motory)

Spalování ve vznětových motorech Spalovací prostory pro přímý vstřik Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Spalování ve vznětových motorech Spalovací prostory pro přímý vstřik Energie pro tvorbu směsi se dodává hlavně palivu - mnohaotvorové trysky, ideální posice uprostřed při 3 - 4ventilové hlavě, vysoké vstřikovací tlaky. Prostory bez záměrného víření (Hesselmann původně s obvodovým vírem). Pro kompresní poměry nad 14 nutný zvýšený zdvihový poměr (>1.2). Nejvýhodnější z hlediska spotřeby paliva i emisí, používají se u stále menších vrtání (technologický problém s velikostí otvůrků pro potřebný počet 7 - 12 otvůrků). Možnost otvůrků ve dvou úrovních, vhodné i pro HCCI. Hradby, směrování otvůrků a průbojnost paprsku nesmí připustit dopad paliva na válec

Spalování ve vznětových motorech Spalovací prostory pro přímý vstřik Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Spalování ve vznětových motorech Spalovací prostory pro přímý vstřik Prostory pro málootvorové trysky - zatím nutné pro nejmenší rychloběžné motory energie pro tvoření směsi se dodává palivu i vzduchu obvodový vír roztáhne palivo mezi paprsky a pomůže využít par po dopadu paliva na stěnu pístu na konci komprese se zesílí přesunem do dutiny pístu o malém průměru (zachování momentu hybnosti při zmenšeném momentu setrvačnosti) v kombinaci se squish (radiální vír)

Spalování ve vznětových motorech Spalovací prostory pro přímý vstřik Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Spalování ve vznětových motorech Spalovací prostory pro přímý vstřik Prostory pro málootvorové trysky radiální vír roznese palivo axiálně po dutině v pístu a zesílí turbulenci kolem HÚ při změně smyslu rotace radiálního víru nebezpečí přehřátí ostrých hran nepoužitelné při překrytí ventilů při kombinaci s obvodovým vírem se vstřikuje do hranice mezi radiálním vírem od squish a sekundárním vírem od odstředivé síly obvodového víru (postupuje dostředivě na dnu dutiny v pístu).

Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Spalování ve vznětových motorech Spalovací prostory pro nepřímý vstřik (komůrkové motory) Přívod energie na tvoření směsi během spalování - dělený spalovací prostor se vstřikem do komůrky tlaková komůrka se škrcením vírová komůrka s podporou víru + nízké emise sazí i NOx (viz Sandia diagram  - T) + vysoké pe bez kouření, měkký chod, snížené pmax působící na píst + malé nároky na vstřikovací tlak - velké tepelné ztráty povrchem komůrky - ztráty škrcením při přefuku hořící směsi - velké tepelné zatížení - nadbytečný kompresní poměr nutný pro start - velké tlaky po kompresi - není vhodné pro přeplňování

Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Spalování ve vznětových motorech Spalovací prostory pro nepřímý vstřik (komůrkové motory) Přívod energie na tvoření směsi během spalování - dělený spalovací prostor se vstřikem do komůrky tlaková komůrka se škrcením vírová komůrka s podporou víru tlaková s variabilní geometrií - škrcení jen tehdy, kdy potřebné

16. Vnitřní tvoření směsi u SI Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů 16. Vnitřní tvoření směsi u SI DISI (GDi): - wall or air-guided - spray guided Nízké zatížení – vrstvená chudá směs (zápalná i při celkově vysokém přebytku vzduchu), tumble + vstřik paliva, snížené až odstraněné škrcení Vysoké zatížení – homogenní stechiometrická směs (VW FSI a Alfa Romeo) Spray-guided spalování s čepovou tryskou, CR vstřikováním Siemens (BMW)

Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů Regulace dávky (vysunutí regulační tyče vstřikovacího čerpadla) u vznětového motoru Výkonnostní regulace vozidlového motoru Omezovací dvourežimová regulace

Konstukční cvičení a metodiky konstruování spalovacích motorů