Perspektivy a trendy oboru knihovnictví Jaké budou knihovny za 30 let? 1.10.2014 Zlín Vít Richter Národní knihovna ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2013 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
Advertisements

Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – 2014
Deník veřejné knihovny na rok 2009 Změny v evidenci činnosti knihoven.
Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – 2015
Vliv nových informačních technologií na činnost veřejných knihoven Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – 2015 Středočeský kraj Národní.
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Města ČR – orientace na mapě
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Český Internet po (uši v?) krizi Marek Antoš. snímek |datum |dokument | 1. Internetové prostředí 2.
Projekt Knihovny Kroměřížska spolufinancovaný Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Jak hodnotíte služby Univerzitní knihovny ZČU? Porovnání výsledků z hlediska akademických pracovníků a z hlediska studentů.
Výsledky Analýzy mzdové, věkové a vzdělanostní struktury pracovníků knihoven v ČR 2003 – 2004 Zlata Houšková Pardubice listopad 2005.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Knihovna v obci - proč? aneb Víme, co máme? Kardašova Řečice říjen 2005 Zlata Houšková.
Zkušenosti ze studijního pobytu v univerzitní knihovně University College of Borås Bibliotheca Academica – CPVŠK Plzeň, 5. listopadu 2008 Lucie Vyčítalová.
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
Elektronické služby v znalostnej spoločnosti, , Zvolen Koordinace a spolupráce – úloha Asociace knihoven vysokých škol ČR Barbora Ramajzlová.
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Jak hodnotíte služby Univerzitní knihovny ZČU? Porovnání provozů dílčích knihoven.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Informatizace veřejných knihoven Internet a veřejné knihovny jako informační centra měst a obcí PhDr. Ivana Štrossová Okresní knihovna Havlíčkův Brod.
Univerzita Karlova v Praze PEDAGOGICKÁ FAKULTA Středisko vzdělávací politiky Malátova 17, Praha 5 Tel.:
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Sexuální život u pacientů s mentálním postižením v ÚSP
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Rozvojový plán statutárního města České Budějovice v oblasti sociálních služeb na období Ing. Martina Kučerová.
Podpora poradců Podpora poradců
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Budou chodit do knihoven? Průzkumy dospělé populace 1996 – 2007 – 2010 a nová koncepce rozvoje knihoven ČR Národní knihovna ČR.
Programme for the International Assessment of Adult Competencies Zjištění týkající se postojů dospělých Jana Straková, Dům zahraniční spolupráce Tento.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Knihovny současnosti 2011 České Budějovice
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Záměry Knihovny Antonína Švehly v oblasti poskytovaných služeb pro knihovníky Knihovna Antonína Švehly 2014.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
E-knihovna pro knihovníky Seminář E-knihy III, NTK,
Vývoj vzdělávání a školství v krajích ČR Problémy a perspektivy středního školství Jan Kovařovic Seminář k projektu ESF Kvalita II Praha a Brno, 15. a.
Aplikace DVB-T Český Telecom, a.s.. 2 Agenda DVB-T MHP Platforma ČTc DVB-T MHP Platforma ČTc – aplikace Shrnutí cílů společnsti Český Telecom, a.s.
 knihovny se výrazně podílejí na snížení dopadu digitální propasti (digital divide), který existuje mezi těmi, kteří mají, a těmi, kteří nemají přístup.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Další vzdělávání v ČR.
1 Priority budoucího vývoje knihoven - jak je financovat? Vít Richter Knihovny a strukturální fondy EU II Vsetín 24. dubna 2007 Vít Richter Národní knihovna.
Čtenáři a čtení v ČR v roce 2007 Výzkum dospělé populace nad 15 let Vít Richter Národní knihovna ČR Brno
Ruská federace x WTO a OECD
Perspektivy a trendy oboru knihovnictví Praha Vít Richter Národní knihovna ČR.
Informace o přípravě Integrovaného operačního programu  Ministerstvo kultury  Ministerstvo informatiky Vít Richter Národní knihovna ČR
Příprava novely autorského zákona Celostátní porada vysokoškolských knihoven Hradec Králové Vít Richter Národní knihovna ČR
Oborová brána TECH tech.jib.cz Seminář „Okna oborů dokořán! Proč a jak využívat oborové brány & jak dál v CPK? “ Praha, NTK PhDr. Lenka Hvězdová.
Koncepce rozvoje knihoven v ČR na léta 2004 – 2010 Usnesení vlády č. 679 ze Vít Richter Národní knihovna ČR ISSS – Hradec Králové.
Knihovna společenských věd TGM v Jinonicích Společné zařízení Centra pro otázky životního prostředí UK, Fakulty humanitních studií UK, Fakulty sociálních.
Sdílení dat o veřejné správě Jaroslav Svoboda MV, úsek informatiky odbor informatizace veřejné správy.
Perspektivy a trendy oboru knihovnictví Jaké budou knihovny za 30 let? Havlíčkův Brod Vít Richter Národní knihovna ČR.
Perspektivy a trendy oboru knihovnictví Jaké budou knihovny za 30 let? České Budějovice Vít Richter Národní knihovna ČR.
Perspektivy a trendy oboru knihovnictví Jaké budou knihovny za 30 let? 2015 Vít Richter.
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – Co venkovské knihovny umějí a mohou VIII Vít Richter Národní knihovna ČR.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
„Multimediální vybavení ZŠ Dvorského“ Datum zahájení projektu: Datum ukončení projektu: Doba trvání projektu: 21,4 měsíce Celkové.
Knihovna UTB ve Zlíně a její (nejen) elektronické služby PhDr
SLUŽBY KRAJSKÉ VĚDECKÉ KNIHOVNY V LIBERCI z hlediska technického vybavení Dana Petrýdesová.
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
Transkript prezentace:

Perspektivy a trendy oboru knihovnictví Jaké budou knihovny za 30 let? Zlín Vít Richter Národní knihovna ČR

Hlavní témata  Vliv ICT na činnost knihoven  Budou lidé číst? Co budou číst?  Knižní trh  Budou lidé chodit do knihoven?  Priority pro budoucí rozvoj  Pracovníci knihoven a jejich kompetence 2

Dva scénáře budoucího rozvoje knihoven  Knihovny si i v budoucnu zachovají své významné místo v oblasti vzdělávání, uchování a zpřístupnění informací i pro volnočasové aktivity  Knihovny se stanou zbytečnou institucí, zaniknou jako telefonní budky nebo budou pouhou raritou 3

Který scénář je správný? Který je pravděpodobnější? Jaké budou knihovny za 30 let? Jaké budou knihovny v roce 2044?

Vývoj knihoven v příštích 30 letech? ?

Rozvoj médií a ICT

Dynamický rozvoj knihoven v posledních 30 letech 7

Dostupnost internetu kdykoliv a kdekoliv Prodej a využívání eknih Masová digitalizace knihovních fondů ROK 2020: zdigitalizováno 80 – 100 mil. stran Autorský zákon 8

Co bude v roce 2044? Všichni připojení 24 hodin denněVše co bylo vytištěno, bude v digitální podobě Změna způsobu vyhledávání a využívání informací Digitalizace vzdělávacích procesů Knihovny mají poprvé v historii konkurenci ve svých hlavních funkcích 9

Digitalizace lidského života  Objem informací šířených v globálním informačním prostředí překročil v roce 2010 rozsah 1 zettabytu a očekává se, že se tento objem zdvojnásobí každé dva roky.  Provoz internetu se v posledních 10 letech v zemích OECD zvýšil o %.  V letech 2008 – 2011 bylo vytvořeno více digitálních informací než zahrnují záznamy za celou uplynulou historii lidstva.  V září 2013 Národní bezpečnostní agentura (NSA) v Utahu ve Spojených státech otevřela nové datové centrum s kapacitou 12 exabytů ( petabytů). K tomu, aby bylo možno uložit všechny doposud napsané knihy ve všech různých jazycích, potřebujeme kapacitu asi 400 terabytů. Jestliže jeden petabyt obsahuje 1000 terabytů, potom by nám na uložení všech knih stačilo méně než jedno procento kapacity centra v Utahu (0,0033 %). IFLA Trend Report

Historická změna  ICT  mění se životní styl lidí  Mění se postavení knihy a knihoven v komunikaci  Knihovny se poprvé v dějinách dostávají do konkurence ve svých hlavních funkcích:  Shromažďovat  Uchovávat  Zpřístupňovat autorská díla  Knihy budou dále vyráběny, prodávány, čteny… 11

Co přinese digitalizace tištěné produkce?  Zlepšení přístupu k textům  Okamžitý přístup k milionům knih nezávisle na tom, kde jsou uloženy  Prohledávání plných textů  Objevování a zpřístupnění zapomenutých autorů  Nastane odklon od čtení tištěných textů?  Knihy – encyklopedie, slovníky, beletrie, různé obory  Noviny, časopisy  Zvýšení prodeje a zisku z e-books  Pokles prodeje a snížení zisku u tištěné produkce?  Zvýšení příjmů držitelů práv 12

Vliv digitalizace na knihovny  Jaká bude úloha knihoven?  Pokles zájmu o půjčování tištěné produkce?  Budou moci knihovny půjčovat eknihy?  Jak budou využívány výsledky masové digitalizace?  Jaké služby budou knihovny poskytovat? Knihovny musí poskytovat služby, které lidé potřebují a vyžadují 13

Budou lidé číst? Budou číst více nebo méně? Budou číst knihy? Budou číst více p-knihy nebo e-knihy?

p-kniha nebo e-kniha – jaká je budoucnost?  33 osobností: prozaici, básnici, překladatelé, nakladatelé, knihkupci, knihovníci, editoři…  Obavy nad osudem p-knihy – něco se děje  Většinový názor: p-kniha a e-kniha budou existovat vedle sebe  Kdy a v jakých proporcích? 15

16

17

Kolik minut denně věnujete mediálním aktivitám? 18

19 42% - průměr EU Zdroj: Keys Figures on Cultural Participation in EU, % - ČR Češi patří k silným čtenářským národům

Děti: Kolik knih přečteš za měsíc? 20

Mezinárodní průzkum PIAAC ( )  Zkoumá dovednosti nezbytné pro vzdělání a práci:  Čtenářskou gramotnost  Numerickou gramotnost  Dovednost řešit problémy v prostředí ICT  Čtenářská gramotnost Čechů se za 15 let nezlepšila ani nezhoršila  Mírně se zhoršuje čtenářská gramotnost mladých  Čtenářská gramotnost souvisí se subjektivním hodnocením vlastního zdraví, důvěry v ostatní, s dobrovolnictvím a s možností ovlivnit politiku  Nejvyšších dovedností dosahují lidé ve věku let  Funkční gramotnost klesá pomaleji, pokud se člověk vzdělává 21

Knižní trh  Podíl e-knih na trhu  USA, Velká Británie cca 15 % prodeje e-knih  Pokles prodeje p-knih 5-9 %  Vývoj tržeb z prodeje e-knih v USA Růst tržeb z prodeje eknih % % % % Vývoj tržeb naznačuje, že e-knihy budou spíše doplňkem tištěných knih (stejně jako zvukové knihy), než aby byly náhradou tištěných knih 22 IFLA Trend Report 2013

Knižní trh  Český trh: podíl prodeje e-knih 1,5 %  Nelegální stahování  Pokles prodeje p-knih? RokProdané e-knihy Prodeje e-knih v Česku RokOdhad počtu Počet dostupných elektronických titulů 23

Budou Češi e-knihy číst jako Američané?  V České republice se proti chřipce očkuje asi 5 % lidí  V Německu, Velké Británii, Francii či Španělsku to je přes 20 %  V USA se proti chřipce očkuje 46 % lidí 24

Budou lidé chodit do knihoven?

26

27

V budoucnu bude lépe? 28

29

30

31

32

33

34

Jaké budou knihovny za 30 let?

8 směrů pro rozvoj knihoven Knihovna jako vzdělávací, kulturní cent. Klasická knihovna Knihovna jako místo Rovnost šancí Vzdělávání, čtenářská gramotnost Pracovníci knihoven Efektivita výkon Digitální knihovna 36

Knihovny v papírovém a digitálním světě 37 Papírový svět: knihy, časopisy, noviny… Digital born Masová digitalizace Služby knihoven

Digitální knihovny a repozitáře Licencované elektronické informační zdroje Souborné katalogy Katalogy jednotlivých knihoven Bibliografické databáze Překonání roztříštěnosti informačních zdrojů 38

Centrální portál knihoven 39

Priority knihoven v příštích 30 letech Knihovna jako informační, kulturní, vzdělávací, komunitní centrum Podpora čtenářské, informační, digitální gramotnosti Specializované služby pro skupiny ohrožené vyloučením Rozšíření a zkvalitnění prostor, vybavení ICT Vývoj čtecích zařízení Koncentrace digitálních zdrojů Změny distribuce, streamování? Digitalizace Vývoj služeb v digitální prostředí Integrace tradičních a digitálních služeb = CPK Dlouhodobé uchování digitálních dokumentů Knihovník jako navigátor a poradce 40

Pracovníci knihoven

Složení pracovníků veřejných knihoven podle pohlaví 42

Věkové složení pracovníků veřejných knihoven 43

Vzdělání pracovníků veřejných knihoven 44

Požadavky na nové a inovované kompetence  Pokles objemu prací v oblasti katalogizace tištěných dokumentů – přebírání záznamů, zpracované fondy  Nové kompetence pro akvizici digitálních dokumentů a zahraniční literatury  Vyhledávání a zpracování digitálních zdrojů  Digitalizace, správa digitálních knihoven, dlouhodobé uchování digitálních dokumentů  Zvyšování a trvalá inovace kompetencí ve službách – zvládnutí různých rešeršních strategií, vyhledávání ve specializovaných databázích, referenční služby, jazykové znalosti, zvládnutí nových nástrojů a aplikací, mobilní aplikace, práce s různými koncovými zařízeními – tiskárny, skenery, PC, tablety apod.  Lektorské dovednosti – informační, mediální, digitální gramotnost, besedy  Organizace vzdělávacích a kulturních akcí  Profesionalizace práce s různými skupinami uživatelů – děti, mládež, senioři, rodiny, matky s dětmi, nezaměstnaní, zdravotně znevýhodnění apod. 45

Požadavky na nové a inovované kompetence  Nové kompetence pro akvizici digitálních dokumentů a zahraniční literatury  Pokles objemu prací v oblasti katalogizace tištěných dokumentů – přebírání záznamů, zpracované fondy  Vyhledávání a zpracování digitálních zdrojů  Digitalizace, správa digitálních knihoven, dlouhodobé uchování digitálních dokumentů  Zvyšování a trvalá inovace kompetencí ve službách – zvládnutí různých rešeršních strategií, vyhledávání ve specializovaných databázích, referenční služby, jazykové znalosti, zvládnutí nových nástrojů a aplikací, mobilní aplikace, práce s různými koncovými zařízeními – tiskárny, skenery, PC, tablety apod.  Lektorské dovednosti – informační, mediální, digitální gramotnost, besedy  Organizace vzdělávacích a kulturních akcí  Profesionalizace práce s různými skupinami uživatelů – děti, mládež, senioři, rodiny, matky s dětmi, nezaměstnaní, zdravotně znevýhodnění apod. 46

Umíme to? Co Google nenajde? Ebay, Amazon: úvod do online eshopping Rešerše na internetu Video v síti – YouTube a Vimeo Vyhledávání fotografií a jejich sdílení přes Flicker Umíte organizovat a sdílet s wiki? E-výpůjčka – ze sítě do mého mobilu (Vážné) hry Ověřování termínů a jejich třídění Jak poprvé zveřejnit text vlastní e-knihy IPad v zaměstnání Jistota je jistota: základní ochrana mého počítače Využívání podcastů Online komunikace s veřejnou správou Lépe organizovat s mentálními mapami Výměna dat na internetu prostřednictvím Droboxu Kreativní psaní pro bloggery Hudební produkce pomocí iPadu Street art Podcasting – základy a tipy Digitální fotografie Digitální zpracování obrazů Jak si vytvořím svůj vlastní blog? Filmová produkce na iPadu a iPhonu 47

48 Do jaké míry určí ICT naší budoucnost?  Vliv technologií není přímočarý a jejich působení lze obtížně prognózovat  Móda nebo hluboká a zásadní změna?  Knihovny nejsou pouze technologií  Silné historické, kulturní, sociální, psychologické a filozofické vlivy  Rostou požadavky společnosti znalostí – vzdělávání jako celoživotní kontinuální proces  Autorská práva limitují přístup k digitálním dokumentům  Světy tištěných a digitálních médií nebudou nikdy totožné  Knihovny mají v informační společnosti rozvojový potenciál  …..ale musí se měnit  O knihovnách rozhodnou jejich uživatelé  Knihovny musí definovat svůj vztah k potřebám znalostní společnosti  Musí poskytovat služby, které lidé potřebují

Trendy Bude nabídka digitálních služeb?  Půjčování v knihovnách  Budou služby knihoven koncentrovány?  Počet knihoven  Budou klesat výpůjčky tištěných knih?  Počet pracovníků  Budou knihovny půjčovat eknihy?  Zájem o prostory knihovny  Budou lidé číst?  Zájem o studium v knihovně  Budou číst knihy?  Zájem vzdělávací aktivity  Budou číst více eknihy  Zájem o kulturní akce  Bude klesat produkce a prodej pknih?  Zájem o volnočasové aktivity  Bude stoupat produkce eknih?  Zájem o rovný přístup  49

50

Dva scénáře budoucího rozvoje knihoven  Knihovny si i v budoucnu zachovají své významné místo v oblasti vzdělávání, uchování a zpřístupnění informací i pro volnočasové aktivity  Knihovny se stanou zbytečnou institucí, zaniknou jako telefonní budky nebo budou pouhou raritou 51

Děkuji za pozornost!

Perspektivy a trendy oboru knihovnictví Jaké budou knihovny za 30 let? Zlín Zlata Houšková - Vít Richter Národní knihovna ČR

Několik otázek pro budoucí vývoj  Autorská práva – dobrý nebo příznivý vliv?  Budou knihovny zajišťovat bezplatný přístup k autorsky chráněným dílům?  Knižní trh v ČR je velmi malý, neexistuje ekonomický model pro půjčování eknih  Nabídka eknih v ČR je zatím velmi omezená  Dokáží knihovny vytvořit zajímavou nabídku produktů a služeb v digitálním prostředí?  Budou existovat nějaká národní specifika v užívání eknih?  Bude se zhoršovat čtenářská gramotnost?  Pokud ano, přijme společnost nějaká opatření?  Mění se proporce v půjčování beletrie a naučné literatury? Jedná se o vliv využívání internetu?  Poklesne počet knihoven? Poklesne také počet pracovníků?  Zvládnou knihovny rozšíření svých funkcí jako informační, vzdělávací, kulturní a komunitní centra?  Budou se stavět a rekonstruovat knihovny?  Zvýší se, změní se kompetence pracovníků knihoven ve vztahu k rozvoji ICT?  Jakou roli v tom hraje věková a genderová skladba? 54