Sociální pedagogika Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Sociální služby SOZ.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Vymezení a pojetí sociální práce
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Rodina.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Rozdíly mezi osobnostmi
Marketingové prostředí
Zdravá škola.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Komunitní a otevřená škola
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
KREATIVITA UČITELE JAKO VÝRAZNÁ HODNOTA VÝCHOVNÉHO PROCESU Referát na podkladě článku Václava Darmovzala uveřejněného v Pedagogické orientaci č. 2, z roku.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
Sociologie pro speciální pedagogy: Rodina
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Zdravotní výchova Mgr. Silvie Šilingerová.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Rodina a typologie rodin
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI Část 2. Mgr. Irena Kudláčková.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
P RIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ SKUPINY Mgr. Vladimír Velešík.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Pedagogické disciplíny
VZTAHY A PRAVIDLA SOUŽITÍ V PROSTŘEDÍ KOMUNITY - Rodina
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociální skupiny a role
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Rodina jako sociální instituce
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Psychologie výchovy a vzdělávání
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Sociální psychologie.
Aktuální otázky rodinné politiky
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Prvky edukačního procesu
Transkript prezentace:

Sociální pedagogika Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Zabývá se výchovnými vlivy, které vycházejí z prostředí, a určuje zásady pro organizaci prostředí z hlediska potřeb výchovy. Sociální pedagogika se snaží respektovat vlivy prostředí a ovlivnit je. Je to disciplína pedagogická, protože vlivy prostředí používá záměrně k výchovnému působení. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Předmětem sociální pedagogiky jsou sociální aspekty výchovy a vývoje osobnosti. Orientuje se na výchovu, v jejímž rámci dochází k intervenci do procesu socializace především u ohrožených a sociálně znevýhodněných skupin dětí a mládeže, ale i dospělých. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Aktuální úkoly sociální pedagogiky: ujasnit (sjednotit) terminologii vyjasnit předmět zkoumání akceptovat globální problémy společnosti přispívat k utváření zdravého životního stylu rozpracovat formy a specifické metody sociálně výchovné práce zpracovat profesiogram sociálního pedagoga vyvíjet snahu o uplatnění poznatků v praxi  Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Funkce sociální pedagogiky pedagogická – přispívá k optimálnímu rozvoji osobnosti profylaktická – prostředky a programy, které zajišťují předcházení deviacím kompenzační – aktivity směřující k vyrovnání deficitů korekční – činnosti týkající se populace umístěné ve vězeních, ústavech, domovech Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

distributivní – pomoc a práce s uprchlíky, přistěhovalci tutoriální – pomoc a ochrana těch, kteří se ocitli na okraji společnosti strukturální – ovlivňování procesů týkajících se začleňování do sociálních vrstev distributivní – pomoc a práce s uprchlíky, přistěhovalci Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Oblasti, ve kterých se uplatňují poznatky sociální pedagogiky: vlastní výchovná činnost (především spojená s ovlivňováním volného času) sociálně výchovná práce v nejrůznějších výchovných zařízeních včetně škol činnost reedukační, resocializační (včetně penitenciární a postpenitenciární péče) činnost poradenská, depistážní Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

organizování různých akcí (táborů, kurzů apod.) tvorba programů, projektů vzdělávání výchovných a sociálních pracovníků, osvěta rodičovské veřejnosti vědeckovýzkumná činnost (v rámci rezortních institucí, vysokých škol, občanských sdružení) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Postavení sociální pedagogiky v systému věd Sociální pedagogika je samostatná vědní disciplína. Sociální pedagogika zahrnuje dvě dimenze: sociální a pedagogickou: sociální dimenze je dána sociálním rámcem, společenskými podmínkami, situací v konkrétní dané společnosti Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

pedagogická dimenze spočívá v tom, jak prosazovat a realizovat společenské nároky, žádoucí cíle, požadavky, jak minimalizovat rozpory v daných podmínkách, a to pedagogickými prostředky   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Konkrétní okruhy problémů, kterými se sociální pedagogika zabývá: prostředí rodiny – životní styl, spolupráce rodiny a školy prostředí školy – vliv na rozvoj žáka prostředí lokální – spojitost výchovného procesu s místem bydliště (venkov, město) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

problematika volného času mimoškolská výchovná zařízení vrstevnické skupiny problematika volného času mimoškolská výchovná zařízení společenské organizace, hnutí, sdružení sociální komunikace člověk v situaci ohrožení sociální aspekty pedagogických profesí oblast metod a prostředků sociálně výchovného působení Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Místo sociální pedagogiky ve struktuře vědních disciplín Sociální pedagogika úzce spolupracuje s těmito obory: sociologie psychologie medicína sociální a kulturní antropologie filozofie a etika ekonomie politologie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

právo a právní disciplíny teologie ekologie sociální práce Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Úloha prostředí v procesu formování osobnosti Prostředí je jistý vymezený prostor, ve kterém se jedinec narodí, vyrůstá a které obsahuje podněty ovlivňující vrozené a získané vlastnosti jedince – rozvíjí jeho osobnost. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Životní prostředí je sféra vztahů: lidé x příroda – interakce s neživou i živou přírodou lidé x výsledky lidské aktivity (kultura) – uspokojování a kultivace materiálních i duchovních potřeb lidé x lidé – vzájemné působení Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

lokální prostředí – městská čtvrť, obec, okolí Typologie prostředí: makroprostředí – prostor, který vytváří podmínky existence celé společnosti regionální prostředí – prostor širší sociální skupiny na rozsáhlejším teritoriu uvnitř společnosti lokální prostředí – městská čtvrť, obec, okolí mikroprostředí – bezprostřední prostor, v kterém jedinec pobývá Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Podle podílu člověka na podobě daného prostředí přirozené umělé Podle povahy: pracovní obytné a rekreační Podle podílu člověka na podobě daného prostředí přirozené umělé Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

přírodní – živé i neživé Podle charakteru: přírodní – živé i neživé společenské – uspořádání společenského systému (politika, ekonomika) kulturní – spjato se společenským (umění, vědecké poznání, mravní normy, architektura) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Podle působících podnětů: frekvence (chudé, přesycené) Podle teritoria: venkovské městské velkoměstské sídliště Podle působících podnětů: frekvence (chudé, přesycené) pestrosti (podnětově jednostranné) kvality (zdravé, vadné – nezdravé)   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Každé prostředí má vždy dvě stránky: materiální (věcná, prostorová) – jaký prostor, věci, technika sociálně psychická (osobnostně vztahová) – věk, pohlaví vzdělání, podřízenost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Genotyp – soubor dispozic získaný v okamžiku zrodu od rodičů GENOTYP + PROSTŔEDÍ = FENOTYP   Genotyp – soubor dispozic získaný v okamžiku zrodu od rodičů Fenotyp – soubor znaků, jimiž se jedinec projevuje a je jimi charakterizován v určitém okamžiku svého vývoje Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Úloha prostředí ve výchově: situační – každá výchovná situace se odehrává v konkrétním prostoru (ve třídě, klubovně, doma) je to jakási „kulisa“ k této výchovné situaci výchovná, formovací – jednání dětí se mění podle prostředí Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Výchovné působení – je organizované, záměrné, jakoby uměle navozené Působení prostředí – je spontánní, přirozené a tím je „ve výhodě“ Životní prostředí = prostor, s nímž je člověk ve vzájemném působení, tj. který na člověka působí svými podněty Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

pasivní – člověk se sám přizpůsobuje podmínkám, v nichž žije adaptace = vyrovnávání se s podmínkami, s novými situacemi povahy přírodní i společenské pasivní – člověk se sám přizpůsobuje podmínkám, v nichž žije aktivní – člověk mění podmínky podle svých potřeb tím, že do nich aktivně zasahuje adjustace = vyrovnávání se se sociálními situacemi, vpravování se do sociálních vztahů maladaptace (maladjustace) = neschopnost vyrovnat se s danými podmínkami, novou situací Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Globální prostředí rozvoj nadnárodních monopolů, moderní doprava, komunikační kanály svět se zmenšuje a unifikuje jednotlivé státy postupně zbavovány své faktické suverenity (rozhodují mezinárodní struktury) investice do lidských zdrojů, zvýšené nároky na výkonnost a schopnosti uniformita, negativní vlivy médií, nadměrná migrace, postupující amerikanizace Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Úprava prostředí v pojetí sociální pedagogiky Sociální pedagogika organizuje prostředí z hlediska potřeb výchovy, tj. utváří výchovně hodnotné podněty a kompenzuje záporné vlivy. K tomu používá speciální postupy: profylaxe = činnost, která neutralizuje vliv činitelů kompenzace = vyrovnávání a vyvažování nedostatků vzniklých zápornými vlivy prostředí, zaměřena zpravidla na uspokojování potřeb Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Výchovné prostředí intencionální (přímé) – přímý vliv vychovatele na osobnost vychovávaného funkcionální (nepřímé) – vychovatel sám nevstupuje do situace, ale ovlivňuje podmínky, kterými působí na vychovávaného prostřednictvím situace Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Pedagogizace prostředí využití prostředí jako „výchovného prostředku“ uskutečňováním změn v prostředí a jejich prostřednictvím působíme na vychovávaného a ovlivňujeme jeho jednání vysoce pedagogizované prostředí ve školách, nízký stupeň v rodině Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Přirozené prostředí výchovy probíhá v něm intenzivní socializační trénink provázeno silnými citovými vazbami hodnoty v nich respektované jsou přijímány jako životně významné rodina, vrstevnická skupina, lokální prostředí Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Intencionální prostředí výchovy ve výchovných institucích školy prostředí v zařízeních pro organizované vyučování volného času instituce zaměřené na kompenzaci funkcí rodiny a náhradu rodiny – náhradní rodinná výchova či ústavní výchova spojená s výchovou ochrany domovy mládeže, domy dětí a mládeže centra volného času – tělovýchova a sport, umělecká orientace, kulturně osvětové programy hromadné sdělovací prostředky organizace zaměřené kulturně – divadla, kina – !problém v repertoáru (thrillery, akční filmy) knihovny Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

ekologická hnutí – Greenpeace, DUHA Skinheads, punk, anarchisté sekty Vedle toho je možné uvést, že socializačními a někdy přímo výchovnými činiteli jsou některá další seskupení nemající přímo institucionální charakter: ekologická hnutí – Greenpeace, DUHA Skinheads, punk, anarchisté sekty Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Vliv širšího okolí na jedince a výchovu Lokální prostředí Prostor spojený zpravidla s bydlištěm – městská čtvrť, obec. Lze ho definovat jako skupinu lidí žijících na ohraničeném teritoriu, uznávající společné tradice, symboly, hodnoty. K základním typům lokálního prostředí náleží prostředí městské a venkovské. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Znaky městského prostředí: účast obyvatel, mládeže ve velkém počtu v různých cílových a účelových skupinách dominance konzumního přístupu a povrchnost v charakteru mezilidských vztahů zánik tradičních autorit, nedostatek výrazných společenských autorit nefungující neformální společenská kontrola výrazná anonymita v životě a činnostech v lokalitě výrazný pokles institutu sousedství velká proměnlivost, rychlost změn v celém životě výrazná diferenciace v profesní struktuře a společenském rozvrstvení Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Znaky venkovského prostředí: blízkost k přírodě nižší úroveň služeb zachování lidové kultury, folklóru migrační tendence Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Vliv lokálního prostředí na výchovu  sociální přizpůsobivost – městské děti a mládež jsou adaptabilnější, racionálnější, samostatnější, odbojnější, méně sebekritické a disciplinované kontakty s lidmi, sociabilita – ve městech existuje více kontaktů, ale méně osobních styků míra radikalismu a konzervatismu – obyvatelé venkova jsou konzervativnější, i když rozdíly s rostoucí celkovou informovaností pomalu mizí životní aspirace – náročnost na povolání, vzdělání je u městských dětí a mládeže vyšší Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Regionální prostředí Širší prostředí zahrnující více lokalit, jde o komplex různých seskupení obcí typu městského i venkovského, jehož integrujícím jádrem bývá příslušná metropole. Důležitou kategorií charakterizující dané lokální či regionální prostředí je subkultura – specifická minoritní kultura v rámci kultury majoritní. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Rodina malá, primární, neformální skupina, kterou tvoří jedinci spojení pokrevními, manželskými či adoptivními vztahy je nejdůležitějším převodním mechanismem v předávání hodnot z generace na generaci je jednou z nejvýznamnějších hodnot lidské společnosti je významným zprostředkovatelem kulturních vlivů i pro moderní rodinu je základním zákonem chování tabu pro incest Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Typy rodiny nukleární – manželský pár a jejich svobodné děti rodina orientační – výchozí, původní rodina prokreační – ta, kterou člověk sám zakládá rozšířená – rozšířená koncepce rodiny o blízké příbuzné (prarodiče, strýce, tety a ostatní příbuzné) velká – byla dříve typickou rodinou (třígenerační, rodina byla pospolu i s prarodiči, nyní nefunguje tak jako dříve) úplná neúplná Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Funkčnost rodiny: funkční problémová dysfunkční afunkční Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Základní demografické pojmy: Natalita – porodnost, demografický ukazatel počtu narozených dětí na 1000 obyvatel Fertilita – plodnost, úrodnost Mortalita – úmrtnost, demografický ukazatel počtu úmrtí v poměru k počtu obyvatel Infertilita – neplodnost, neschopnost mít potomstvo Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

rozdílnost povah, názorů a zájmů nevěra alkoholismus Příčiny rozvodů: rozdílnost povah, názorů a zájmů nevěra alkoholismus nezájem o rodinu včetně jejího opuštění sexuální neshody násilí majetek Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Funkce rodiny biologicko-reprodukční ekonomická socializační emocionální výchovná ochranná, pečovatelská kulturní rekreační Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Znaky současné rodiny: množství funkcí převzaly jiné sociální instituce oblast zakládání rodiny ztrácí svoji ritualizovanou podobu snižuje se stabilita rodiny – přibližně 40% manželství končí rozvodem mění se celková struktura rodiny – klesá počet dětí, narůstá počet singles rozvoj zaznamenává antikoncepce a plánované rodičovství Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

prodlužuje se délka života a tím i trvání rodiny po odchodu dětí k proměnám dochází v organizaci rodinného cyklu – rodiče jsou stále starší, prarodiče často zapojeni do pracovního procesu zvyšují se nároky na čas rodičů strávený v pracovním procesu přibývá dvoukariérových manželství Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Charakteristika prostředí rodiny: demografická – úplná x neúplná, věk rodičů, dětí, vzdělání rodičů, velikost rodiny ekonomická – bydlení (byt, dům, velikost), vybavení bydlení, příjem rodičů, osobní prostor dítěte kulturní – materiální kultura (např. jestli má rodina knihovnu), osobnostně vztahová, zda jsou děti ke kultuře skutečně vedeny a jak využívají volný čas (souvisí to s rodiči, kteří ovlivňují celkový životní styl, životosprávu, výživu dítěte) sociálně-psychické – vztahy, klima v rodině, vztahy mezi rodiči, sourozenci, rodiči a sourozenci Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Spolupráce rodiny, školy a institucí při řešení výchovných problémů Výchova, prostředí a dispozice jsou hlavními činiteli při utváření jedince. Pokud tito činitelé nepůsobí souměrně, vznikají výchovné problémy. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Druhy výchovných problémů standardní (obvyklé): nekázeň při vyučování a o přestávkách pozdní příchody neplnění úkolů chybějící pomůcky Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

nestandardní (specifické): krádeže hrubá nekázeň vzpoury drogová závislost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Zdroje neobvyklých výchovných problémů: žák (vlastnosti, postoje, vztahy, sociální zázemí) vychovatel (osobnost, stupeň odbornosti, pedagogické schopnosti) vnější vlivy (sociální skupiny, vztahy) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Postup při řešení výchovných problémů: orientace ve vzniklé situaci zjištění příčin – fakta a souvislosti úvaha o alternativním řešení vzhledem k míře provinění volba optimálního trestu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Spolupráce rodiny a školy třídní schůzky návštěvy třídního učitele v rodině individuální návštěvy rodičů ve škole pořádání besed Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Jsme-li nuceni uložit trest, dbáme na to, aby: Ukládání trestů: Jsme-li nuceni uložit trest, dbáme na to, aby: byl udělen po zralé úvaze a na základě ověřených informací byl přiměřený provinění i věku žáka pomáhal řešit situaci a nebyl vnímán jako odplata nevedl k trvalé ztrátě důvěry v učitele nebo ve spolužáky byla zajištěna kontrola efektu výchovného opatření Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Vliv prostředí výchovných institucí na rozvoj osobnosti Charakteristika výchovných zařízení: instituce přirozené – rodina – její funkce viz 1.8 Rodina instituce intencionální výchovy (škola, poradny, domovy dětí a mládeže, krizová centra, linky důvěry, kulturní zařízení – jejich funkce a činnost viz Pedagogika 3. ročník) instituce neintencionální výchovy (tělovýchovné jednoty, společenské organizace, občanská sdružení, která jsou zaměřená na děti a mládež – jejich funkce a činnost viz Pedagogika 3. ročník)   Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK

Děkuji za pozornost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK