Reforma veřejných financí v ČR ZS 2008/2009 PRESENTACE téma 1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Důchodová reforma (úvod do problematiky) Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Tato prezentace byla vytvořena
 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
Reformy v sociální oblasti Změny ve financování sociálních služeb Ing. Ondřej Mátl.
Odměňování za práci Plat =odměňování zaměstnanců – státu, územních samosprávných celků (krajů a obcí), státních fondů, příspěvkových organizací, jejíž.
GENERALI TOP TALENT 2007 Návrh koncepce penzijní reformy Jan Krejsa.
Mateřská a rodičovská dovolená
Měření úrovně finanční gramotnosti dospělých
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Petr NEČAS ministr práce a sociálních věcí 9. dubna 2008 Bilance dopadů sociálních reforem za rok 2008.
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. 22. května IFA. 1. Příjmové daně 2. Věcný záměr nového zákona o daních z příjmů 3. Nový zákon o daních z příjmů (NZDP)
DAŇ Z PŘÍJMŮ ZE ZÁVISLÉ ČINNOSTI
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Zabezpečení v případě nemoci a svízelných sociálních situacích Mgr. Hana Svobodová.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Zábavná matematika.
V rámci všech serverů společnosti Aliaweb, spol. s r.o. oslovíte přes uživatelů Kurzy.cz finanční portál pro laiky i odborníky, tj. investice a.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Sociální pojištění Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
– – Úsporná opatření platná od ledna 2011 a jejich dopady na občany.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
Sociální zabezpečení a důchodová politika
NÁVRH KONCEPCE PENZIJNÍ REFORMY V ČR Generali TOP Talent 2007 Bc. Martin SVOBODA.
Ministr práce a sociálních věcí Petr NEČAS 17. července 2008 Dopady sociálních reforem leden - květen.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Úsporná opatření v působnosti MPSV a daních z příjmů.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Národní protikrizový plán vlády Miroslav Kalousek ministr financí.
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Celá čísla Dělení.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. března 2014.
Měření flexibility trhu práce v ČR pomocí strukturálních indikátorů Jan Pavel MF, oddělení koordinace hospodářských politik.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Sociální reforma 2011 Státní sociální podpora  Rodičovský příspěvek  Příspěvek na bydlení  Posuzování zdravotního stavu dětí  Sankce za neplnění povinné.
definice daně přímé daně (daň z příjmu, majetkové daně) nepřímé daně
Generali pojišťovna Penzijní připojištění se státním příspěvkem.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Daňová reforma 2010 Snížení administrativní zátěže pro poplatníky a státní správu MF ČR Peter Chrenko.
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
Přednost početních operací
Daňová reforma ČR Konference ODS k reformním krokům vlády ČR Vlastimil Tlustý, 3. května 2007 Návrh nového zákona o dani z příjmů.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Stabilizace veřejných rozpočtů – novely daňových předpisů Michal Radvan Za využití Kalousek, M. Návrhy změn právních předpisů. Daňová reforma 2008 – 2010.
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ Mgr. Michal Oblouk.
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Reforma veřejných financí v ČR ZS 2008/2009 PRESENTACE téma 1 skupina VI Reforma veřejných financí v ČR ZS 2008/2009 Sociální a zdravotní systémy 5hp301 1

Svátek má: Tereza Výčet členů týmu a jejich témat: PRESENTUJÍCÍ členové Reforma veřejných financí skupina VI Výčet členů týmu a jejich témat: Jiří Štekláč NF | xstej71@vse.cz David Rychetský NF | xrycd02@vse.cz Úvodní slovo, daňová reforma Státní rozpočet (SR) Tomáš Hýbner NF | xhybt02@vse.cz Martin Šťastný NF | xstam56@vse.cz Reforma zdravotního systému Důchodová reforma Klára Vančáková NF | xvank14@vse.cz Reforma sociálního systému Sociální a zdravotní systémy 5hp301 2

Co rozumíme pojmem reforma veřejných financí?... ÚVODNÍ SLOVO reforma Reforma veřejných financí skupina VI Co rozumíme pojmem reforma veřejných financí?... … změna struktury příjmů a výdajů a změna systémů determinujících příjmy a výdaje ve státním rozpočtu a ostatních veřejných rozpočtech tak, aby výdaje v těchto rozpočtech dlouhodobě nepřevyšovaly příjmy. Sociální a zdravotní systémy 5hp301 3

Proč je nutné reformu realizovat? ÚVODNÍ SLOVO reforma Reforma veřejných financí skupina VI Proč je nutné reformu realizovat? • neuspokojivý stav veřejných financí (permanentně vysoké záporné saldo SR) • neudržitelná schopnost financování některých systémů (sociální, zdravotní, důchodový …) Sociální a zdravotní systémy 5hp301 4

Důvody vysokých deficitů? ÚVODNÍ SLOVO reforma Reforma veřejných financí skupina VI Důvody vysokých deficitů? • volební cyklus (fiskální expanze 2006) • nepopulárnost snižování výdajů • absence institutu bankrotu ve veřejných financích (alespoň dočasně) Sociální a zdravotní systémy 5hp301 5

Důvody neudržitelnosti některých systémů? ÚVODNÍ SLOVO reforma Reforma veřejných financí skupina VI Důvody neudržitelnosti některých systémů? • dlouhodobé změny struktury obyvatelstva (časem začne klesat počet přispěvatelů a růst počet příjemců) Sociální a zdravotní systémy 5hp301 6

Státní rozpočet STÁTNÍ ROZPOČET téma 7 Sociální a zdravotní systémy Reforma veřejných financí skupina VI Státní rozpočet Sociální a zdravotní systémy 5hp301 7

• snižování rozpočtového deficitu STÁTNÍ ROZPOČET cíle Reforma veřejných financí skupina VI Cíle reformy rozpočtu • snižování rozpočtového deficitu • zpomalení nárůstu vládního dluhu • snižování mandatorních výdajů Sociální a zdravotní systémy 5hp301 8

Důvody reformy z hlediska rozpočtu STÁTNÍ ROZPOČET důvody Reforma veřejných financí skupina VI Důvody reformy z hlediska rozpočtu • stále vyšší zadlužování • maastrichtská kritéria Sociální a zdravotní systémy 5hp301 9

Maastrichtská kritéria STÁTNÍ ROZPOČET důvody Reforma veřejných financí skupina VI Maastrichtská kritéria • schodek veřejných financí nesmí přesáhnout 3 % HDP • celkový veřejný dluh nesmí překročit 60 % HDP Sociální a zdravotní systémy 5hp301 10

Saldo státního rozpočtu (mld. Kč) STÁTNÍ ROZPOČET ukazatele Reforma veřejných financí skupina VI Saldo státního rozpočtu (mld. Kč) Sociální a zdravotní systémy 5hp301 11

Saldo státního rozpočtu/HDP (% HDP) STÁTNÍ ROZPOČET ukazatele Reforma veřejných financí skupina VI Saldo státního rozpočtu/HDP (% HDP) Sociální a zdravotní systémy 5hp301 12

Státní dluh (mld. Kč) ukazatele STÁTNÍ ROZPOČET 13 Reforma veřejných financí skupina VI Státní dluh (mld. Kč) Sociální a zdravotní systémy 5hp301 13

Státní dluh/HDP (% HPD) STÁTNÍ ROZPOČET ukazatele Reforma veřejných financí skupina VI Státní dluh/HDP (% HPD) Sociální a zdravotní systémy 5hp301 14

cíle STÁTNÍ ROZPOČET 15 Sociální a zdravotní systémy 5hp301 Reforma veřejných financí skupina VI Sociální a zdravotní systémy 5hp301 15

cíle STÁTNÍ ROZPOČET 16 Sociální a zdravotní systémy 5hp301 Reforma veřejných financí skupina VI Sociální a zdravotní systémy 5hp301 16

Daňová reforma DAŇOVÁ REFORMA téma 17 Sociální a zdravotní systémy Reforma veřejných financí skupina VI Daňová reforma Sociální a zdravotní systémy 5hp301 17

Daňová kvóta (2008) DAŇOVÁ REFORMA daňová kvóta 18 Reforma veřejných financí skupina VI Daňová kvóta (2008) Sociální a zdravotní systémy 5hp301 18

Vývoj a vládní predikce daňové kvóty (2000-2010) DAŇOVÁ REFORMA daňová kvóta Reforma veřejných financí skupina VI Vývoj a vládní predikce daňové kvóty (2000-2010) Sociální a zdravotní systémy 5hp301 19

Reforma přinesla změny těchto daní DAŇOVÁ REFORMA změny Reforma veřejných financí skupina VI Reforma přinesla změny těchto daní • Daň z příjmu fyzických osob • Daň z příjmu právnických osob • DPH • Majetkové, spotřební, ekologické … Sociální a zdravotní systémy 5hp301 20

Hlavní změny daně z příjmu fyzických osob DAŇOVÁ REFORMA DPFO Reforma veřejných financí skupina VI Hlavní změny daně z příjmu fyzických osob • místo 4 sazeb (12%,19%,25%,32%) zůstala jedna 15% daňová sazba • základem daně je superhrubá mzda namísto mzdy hrubé očištěné od sociální a zdravotní daně placené zaměstnancem Sociální a zdravotní systémy 5hp301 21

Hlavní změny daně z příjmu fyzických osob DAŇOVÁ REFORMA DPFO Reforma veřejných financí skupina VI Hlavní změny daně z příjmu fyzických osob • došlo k zastropování sociální a zdravotní daně, v příjmu nad 80.000,- Kč, placené jak zaměstnancem, tak zaměstnavatelem • došlo ke změně slev na dani Sociální a zdravotní systémy 5hp301 22

Kolik úšetří FO na daních oproti roku 2007? DAŇOVÁ REFORMA reformní úspora DPFO Reforma veřejných financí skupina VI Kolik úšetří FO na daních oproti roku 2007? Polepšení oproti 2007 Hrubý příjem poplatníka Sociální a zdravotní systémy 5hp301 23

43 % 15 % 23 % Bezdětný poplatník s příjmem 21.000,- Kč/měsíc DAŇOVÁ REFORMA Příklad DPFO Reforma veřejných financí skupina VI Bezdětný poplatník s příjmem 21.000,- Kč/měsíc Sociální a zdravotní pojištění (12,5%) 2.625,- Kč 2.625,- Kč Superhrubá mzda (mzdové náklady – 135 % hrubé mzdy) 28.400,- Kč 7.400,- Kč Sleva na dani 2.070,- Kč Záloha na daň (15% ze superhrubé mzdy – sleva) 2.190,- Kč 2.190,- Kč Čistá mzda 16.185,- Kč 12.215,- Kč (2.625+2.190) : 21.000 = 23 % 12.215 : 28.400 = 43 % 15 % 23 % 43 % Sociální a zdravotní systémy 5hp301 24

Porovnání efektivního zdanění před a po reformě DAŇOVÁ REFORMA efektivní daň DPFO Reforma veřejných financí skupina VI Porovnání efektivního zdanění před a po reformě Efektivní zdanění Příjem, při kterém si poplatník polepší o minimum 2007 Příjem, kde začíná strop na sociální a zdravotní daň Hrubý příjem [Kč] Sociální a zdravotní systémy 5hp301 25

Změna v roce 2009 - zmírnění progrese DAŇOVÁ REFORMA efektivní daň DPFO Reforma veřejných financí skupina VI Změna v roce 2009 - zmírnění progrese Efektivní zdanění Sazba snížena na 12,5 %, sleva na poplatníka klesá z 2.070,- Kč na 1.380,- Kč => zmírnění progrese => pohoršení pro nízkopříjmové skupiny … Hrubý příjem [Kč] Sociální a zdravotní systémy 5hp301 26

Fiskální vývoj daně z příjmu fyzických osob DAŇOVÁ REFORMA DPFO Reforma veřejných financí skupina VI Fiskální vývoj daně z příjmu fyzických osob Inkaso DPFO [mld. Kč] -24 mld. Kč Sociální a zdravotní systémy 5hp301 27

Hlavní změny daně z příjmu právnických osob DAŇOVÁ REFORMA DPPO Reforma veřejných financí skupina VI Hlavní změny daně z příjmu právnických osob • sazba daně se snižuje z 24 % v roce 2007 na 21 % v roce 2008, 20 % v roce 2009 a 19 % v roce 2010 • plánuje se ovšem rozšíření daňového základu Sociální a zdravotní systémy 5hp301 28

Změny sazeb a inkasa DAŇOVÁ REFORMA DPPO Reforma veřejných financí skupina VI Změny sazeb a inkasa Snížení DPPO => -81 mld. Kč Rok 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 růst HDP 1,9% 3,6% 4,5% 6,3% 6,8% 6,0% 5,0% Sociální a zdravotní systémy 5hp301 29

Hlavní změny daně z přidané hodnoty DAŇOVÁ REFORMA DPH Reforma veřejných financí skupina VI Hlavní změny daně z přidané hodnoty • snížena 5 % sazba se zvýšila na 9 % (+26 mld.) • v rámci ekologické reformy některé ekologické produkty přeřazeny do snížené sazby Sociální a zdravotní systémy 5hp301 30

• zrušení minimálního základu daně DAŇOVÁ REFORMA další reformy Reforma veřejných financí skupina VI Další daňové změny • zrušení minimálního základu daně • zrušení společného zdanění manželů • přesun daňové zátěže od přímých daní do spotřeby (ekologické daně, DPH, spotřební …) • … Sociální a zdravotní systémy 5hp301 31

Problém daňových výjimek DAŇOVÁ REFORMA daňové výjimky Reforma veřejných financí skupina VI Problém daňových výjimek • nepřehlednost systémů -> administrativní zátěž jak pro poplatníka tak úřad -> neefektivita • daňová distorzita -> chovám se jinak, než bych se choval -> nepřirozenost • daňová nerovnost -> jedny skupiny platí daně za druhé -> nespravedlnost Sociální a zdravotní systémy 5hp301 32

… zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů … DAŇOVÁ REFORMA daňové výjimky Reforma veřejných financí skupina VI … zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů … § 4, (1) Osvobozeny od daně jsou: zi) náhrady (příspěvky) pobytových výloh poskytované orgány Evropské unie zaměstnancům (národním expertům) vyslaným k působení do institucí Evropské unie zl) příspěvky poskytované poslanci Evropského parlamentu, zvolenému na území České republiky, z rozpočtu Evropské unie, zj) renta, náhrady a naturální plnění poskytované bývalému prezidentu republiky podle zvláštního právního předpisu, Sociální a zdravotní systémy 5hp301 33

… zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů … § 10, (3) DAŇOVÁ REFORMA daňové výjimky Reforma veřejných financí skupina VI … zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů … § 10, (3) Od daně jsou, kromě příjmů uvedených v § 4, osvobozeny a) příjmy podle odstavce 1 písm. a), pokud jejich úhrn u poplatníka nepřesáhne ve zdaňovacím období 20 000 Kč; přitom příjmem poplatníka, kterému plyne příjem z chovu včel a u kterého nepřekročí ve zdaňovacím období počet včelstev 40, je částka 500 Kč na jedno včelstvo Sociální a zdravotní systémy 5hp301 34

Návrh MF ČR na daňovou reformu do roku 2010 DAŇOVÁ REFORMA reforma 2010 Reforma veřejných financí skupina VI Návrh MF ČR na daňovou reformu do roku 2010 • sjednocení vyměřovacího základu daně • sjednocení místa výběru daní • nový, jednodušší, daňový řád • odstranění nadbytečných výjimek Sociální a zdravotní systémy 5hp301 35

Návrh MF ČR na daňovou reformu do roku 2010 DAŇOVÁ REFORMA reforma 2010 Reforma veřejných financí skupina VI Návrh MF ČR na daňovou reformu do roku 2010 • lepší právní postavení poplatníka • zamezit dvojímu zdanění, nezdaňovat kapitál u právnických osob • zafixovat systém, umožnit pouze změnu parametrů - fiskálním nástrojem bude sazba Sociální a zdravotní systémy 5hp301 36

Reforma zdravotnictví REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ téma 37 Reforma veřejných financí skupina VI Reforma zdravotnictví Sociální a zdravotní systémy 5hp301 37

Krizový vývoj českého zdravotnictví REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ krize zdravotnictví Reforma veřejných financí skupina VI Krizový vývoj českého zdravotnictví • poskytovatelé zdravotní péče • zdravotní pojišťovny • stát • uživatel zdravotní péče - občan Sociální a zdravotní systémy 5hp301 38

Podíl výdajů na zdravotnictví REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ krize zdravotnictví Reforma veřejných financí skupina VI Podíl výdajů na zdravotnictví Sociální a zdravotní systémy 5hp301 39

• odpovědnost institucí REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ cíle Reforma veřejných financí skupina VI Hlavní cíle reformy • volná soutěž • odpovědnost institucí • posílení role občana Sociální a zdravotní systémy 5hp301 40

Dvě základní stránky reformy REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ stránky reformy Reforma veřejných financí skupina VI Dvě základní stránky reformy • institucionální reforma • reforma systému financování Sociální a zdravotní systémy 5hp301 41

Institucionální reforma REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ instituce Reforma veřejných financí skupina VI Institucionální reforma • poskytovatelé zdravotní péče • zdravotní pojišťovny • stát • uživatel zdravotní péče - občan Sociální a zdravotní systémy 5hp301 42

Reforma financování reforma REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ 43 Reforma veřejných financí skupina VI Reforma financování Sociální a zdravotní systémy 5hp301 43

Reforma financování • zdravotní plány • osobní účty REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ finance Reforma veřejných financí skupina VI Reforma financování • zdravotní plány • osobní účty • regulační poplatky Sociální a zdravotní systémy 5hp301 44

Regulační poplatky – nejdiskutovanější téma REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ regulace Reforma veřejných financí skupina VI Regulační poplatky – nejdiskutovanější téma • smysl • názory opozice • hodnocení OECD Sociální a zdravotní systémy 5hp301 45

Důchodová reforma DŮCHODOVÁ REFORMA téma 46 Reforma veřejných financí skupina VI Důchodová reforma Sociální a zdravotní systémy 5hp301 46

• penze jsou závislé na národních aktivech DŮCHODOVÁ REFORMA něco z historie Reforma veřejných financí skupina VI Málokdo si uvědomuje … • penze jsou závislé na národních aktivech • v 90. letech se na dluhy zakládalo • ztráta národních aktiv -> závislost na příjmu z daní Sociální a zdravotní systémy 5hp301 47

Důchodový systém nemůže mít dlouhého trvání... DŮCHODOVÁ REFORMA populační problém Reforma veřejných financí skupina VI Důchodový systém nemůže mít dlouhého trvání... • populace stárne • počet pojištěnců roste Sociální a zdravotní systémy 5hp301 48

Vývoj počtu poplatníků a důchodců DŮCHODOVÁ REFORMA populační problém Reforma veřejných financí skupina VI Vývoj počtu poplatníků a důchodců 4 880 187 4 848 236 4 788 289 4 843 380 4 595 773 4 583 373 4 530 096 Počet poplatníků 2 719 161 2 683 784 2 645 100 2 625 685 2 590 844 2 577 798 2 584 018 Počet důchodců 2 028 865 1 995 350 1 961 870 1 944 915 1 914 219 1 907 830 1 922 722 Počet starobních důchodců 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 Rok • nárůst počtu poplatníků pojistného se zvýšil cca o 7 %, starobních důchodců cca o 5 % Sociální a zdravotní systémy 5hp301 49

Poměr důchodců a poplatníků pojistného DŮCHODOVÁ REFORMA populační problém Reforma veřejných financí skupina VI Poměr důchodců a poplatníků pojistného Sociální a zdravotní systémy 5hp301 50

Vývoj počtu poplatníků a důchodců DŮCHODOVÁ REFORMA populační problém Reforma veřejných financí skupina VI Vývoj počtu poplatníků a důchodců 4 880 187 4 848 236 4 788 289 4 843 380 4 595 773 4 583 373 4 530 096 Počet poplatníků 2 719 161 2 683 784 2 645 100 2 625 685 2 590 844 2 577 798 2 584 018 Počet důchodců 2 028 865 1 995 350 1 961 870 1 944 915 1 914 219 1 907 830 1 922 722 Počet starobních důchodců 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 Rok Sociální a zdravotní systémy 5hp301 51

Poměr důchodců a poplatníků pojistného DŮCHODOVÁ REFORMA populační problém Reforma veřejných financí skupina VI Poměr důchodců a poplatníků pojistného Sociální a zdravotní systémy 5hp301 52

Postupné prodlužování věku … DŮCHODOVÁ REFORMA odchod do důchodu Reforma veřejných financí skupina VI Postupné prodlužování věku … Sociální a zdravotní systémy 5hp301 53

Systém založený na třech pilířích … DŮCHODOVÁ REFORMA třípilířový systém Reforma veřejných financí skupina VI Systém založený na třech pilířích … • I. pilíř: průběžně financovaný důchodový účet • II. pilíř: povinné spoření na penzi • III. pilíř: dobrovolné spoření na penzi Sociální a zdravotní systémy 5hp301 54

Reforma má jasnou logiku … DŮCHODOVÁ REFORMA průběh Reforma veřejných financí skupina VI Reforma má jasnou logiku … • penzijní systém směřuje do deficitu • vláda chce deficit snížit • kdo nebude pracovat 35 let má smůlu Sociální a zdravotní systémy 5hp301 55

Možná by stálo za úvahu … DŮCHODOVÁ REFORMA průběh Reforma veřejných financí skupina VI Možná by stálo za úvahu … • nabídnout vládou větší flexibilitu • výše důchodu odstupňovaná dle počtu odpracovaných let Sociální a zdravotní systémy 5hp301 56

Predikce podílu starobních důchodů (55+) na HDP DŮCHODOVÁ REFORMA průběh Reforma veřejných financí skupina VI Predikce podílu starobních důchodů (55+) na HDP Sociální a zdravotní systémy 5hp301 57

Sociální reforma SOCIÁLNÍ REFORMA téma 58 Sociální a zdravotní systémy Reforma veřejných financí skupina VI Sociální reforma Sociální a zdravotní systémy 5hp301 58

Mandatorní výdaje … SOCIÁLNÍ REFORMA výdaje 59 Reforma veřejných financí skupina VI Mandatorní výdaje … Sociální a zdravotní systémy 5hp301 59

Odstranění automatických valorizačních schémat SOCIÁLNÍ REFORMA konec automatiky Reforma veřejných financí skupina VI Odstranění automatických valorizačních schémat • novelizace zákona o živ. a exist. minimu • cílem je podpora motivace k práci • valorizační schémata zrušena u všech sociálních transférů kromě důchodů Sociální a zdravotní systémy 5hp301 60

Státní sociální podpora, sociální péče SOCIÁLNÍ REFORMA sociální podpora Reforma veřejných financí skupina VI Státní sociální podpora, sociální péče 700,- Kč 15 - 26 let 610,- Kč 6 - 15 let 500,- Kč 0 - 6 let Výše přídavku Věk dítěte • přídavek na dítě • sociální příplatek Sociální a zdravotní systémy 5hp301 61

• rychlý, klasický, pomalejší SOCIÁLNÍ REFORMA příspěvky Reforma veřejných financí skupina VI Rodičovský příspěvek • rychlý, klasický, pomalejší • čerpání ve třech výměrách - zvýšené 11.400,- Kč - základní 7.600,- Kč - snížené 3.800,- Kč Sociální a zdravotní systémy 5hp301 62

• porodné v pevné výši dle pořadí dítěte 1. dítě – 15.000,- Kč SOCIÁLNÍ REFORMA příspěvky Reforma veřejných financí skupina VI Porodné • porodné v pevné výši dle pořadí dítěte 1. dítě – 15.000,- Kč 2. a další – 13.000,- Kč • příspěvky v pevné výši dle věku (pěstouni) 10.000,- Kč 15 - 26 let 9.000,- Kč 6 - 15 let 8.000,- Kč 0 - 6 let Výše přídavku Věk dítěte Sociální a zdravotní systémy 5hp301 63

• školní pomůcky – zrušeno! SOCIÁLNÍ REFORMA příspěvky Reforma veřejných financí skupina VI Příspěvky na … • školní pomůcky – zrušeno! • pohřebné • na zvýšené životní náklady – zrušeno! Sociální a zdravotní systémy 5hp301 64

Dávky státní sociální podpory SOCIÁLNÍ REFORMA dávky Reforma veřejných financí skupina VI Dávky státní sociální podpory -435 103 -433 102 -430 Pohřebné návrh -86 -85 -84 Příspěvek na školní pomůcky - zrušení 14 13 12 Příspěvek při převzetí dítěte návrh -535 1 420 -407 1 432 -409 1 438 Porodné návrh -8 003 26 530 -5 672 27 299 -4 442 26 906 Rodičovský příspěvek návrh -671 3 564 -439 3 874 -477 4 211 Sociální příplatek návrh -3 336 7 090 -2 743 7 457 -2 652 7 669 Přídavek na dítě návrh úspora (-) náklady   2010 2009 2008 Dávky sociální péče pro zdravotně postižené -3 336 7 090 -2 743 7 457 -2 652 7 669 Přídavek na dítě návrh úspora (-) náklady   2010 2009 2008 Sociální a zdravotní systémy 5hp301 65

Sociální služby a nezaměstnanost SOCIÁLNÍ REFORMA sociální služby Reforma veřejných financí skupina VI Sociální služby a nezaměstnanost • sociální služby – navrhované změny • nezaměstnanost – fixní částky na podporu zaměstnávání osob se ZP • nezaměstnanost – zpřísnění vyplácení podpor Sociální a zdravotní systémy 5hp301 66

Základní ukazatele nemocenského pojištění SOCIÁLNÍ REFORMA vývoj ukazatelů Reforma veřejných financí skupina VI Základní ukazatele nemocenského pojištění Sociální a zdravotní systémy 5hp301 67

Účinnost se přesouvá na další rok … SOCIÁLNÍ REFORMA účinnost Reforma veřejných financí skupina VI Účinnost se přesouvá na další rok … • 1.-3. den – nenáleží nemocenská dávka • 4.-30. den – 60 % DVZ -též při ošetř.člena rod. • 31.-60. den – 66 % • 61. - … 72 % Sociální a zdravotní systémy 5hp301 68

• věcné plnění sociálních dávek,rodinná politika SOCIÁLNÍ REFORMA a reforma kráčí dál … Reforma veřejných financí skupina VI Další etapy reformy • věcné plnění sociálních dávek,rodinná politika • negativní daň • Národní úřad pro zaměstnanost a soc. správu • reformy lékařské posudkové kontroly Sociální a zdravotní systémy 5hp301 69

ZDROJE • vlastní hlavy • www.finance.cz • www.csob.cz • www.mfcr.cz Reforma veřejných financí skupina VI • vlastní hlavy • www.finance.cz • www.csob.cz • www.mfcr.cz • cds.mfcr.cz • www.mpsv.cz • www.duchody-duchodci.cz • www.statnisprava.cz • www.britskelisty.cz • www.cepin.cz • www.czso.cz Sociální a zdravotní systémy 5hp301 70

LOUČÍME SE DĚKUJEME ZA POZORNOST! 71 Sociální a zdravotní systémy Reforma veřejných financí skupina VI DĚKUJEME ZA POZORNOST! Sociální a zdravotní systémy 5hp301 71