francouzsky Vážené dámy a pánové! Ladies and gentlemen! německy Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 29.1 Proslov Vážené dámy a pánové! Ladies and gentlemen! Meine Damen und Herren! Mesdames et Messieurs! Dames en heren! Dame i gospodo! Дамы и господа! 女士们,先生们! Signore e signori! francouzsky německy čínsky chorvatsky česky holandsky rusky italsky anglicky Autor: Mgr. Drahomíra Párová
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 29.2 Co již víme ? INTERVIEW: Jedná se druh zprávy, která má formu rozhovoru a pravdivým způsobem informuje o různých skutečnostech. Osoba, která rozhovor řídí, musí klást provokující otázky, ale současně je tematicky usměrňovat. Odpovědi by měly tvořit kompaktní celek (např. Marek Eben - Na plovárně). PŘEDNÁŠKA: Jde o rozsáhlý útvar, v němž se řeší a předkládají složitější vědecké a odborné problémy. Posluchači se buď dozvídají nové poznatky, nebo hlouběji poznávají takové, které znají pouze zběžně. Jsou zde kladeny velké nároky na posluchače i přednášejícího, především na soustředěnost a spolupráci. Osnova se skládá z úvodu, stati a závěru (vysokoškolský výklad). DISKUSE: Jejím cílem je osvětlit nějaký problém z různých hledisek a hledat možná řešení vzájemnou výměnou názorů. Uvádějí se důkazy a příklady, vyslovují se námitky. Účinná diskuse je založena na dialogu. REFERÁT: Vyjadřuje jím nové či aktuální informace. Je podrobný, obsahuje všechny základní údaje o daném předmětu či jevu. Cílem je podnítit posluchače k hlubšímu zájmu o dané téma. Účinnost lze zvýšit použitím názorných pomůcek, mezi které patří nákresy, diapozitivy, PPT prezentace apod. Referát má obyčejně osnovu: - stručná celková zpráva - výčet hlavních problémů - hodnocení - získávací závěr
29.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 29.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? PROJEV: Řečník jím zaujímá stanovisko k nějakému jevu, stručně jej rozebírá a hodnotí, v žádném případě jím nepoučuje. Hlavním posláním je přispět k slavnostnosti určitého okamžiku. Obsahem projevu bývá hodnocení minulého období nebo skutečnosti, vyhlídkové perspektivy (oficiální projev žáků při příležitosti ukončení studia). PROSLOV: Je kratší, méně oficiální projev (slavnostní zahájení nějaké akce - výstavy,...). PŘÍPITEK: Jedná se o krátkou formu proslovu, který bývá pronášen při některých slavnostních příležitostech. Má být obsahově krátký. Jeho nejčastějším obsahem je vtipné, neotřele formulované blahopřání. ŘEČ: Je to nejpropracovanější řečnický útvar. Cílem je plně získat posluchače. (závěrečná řeč u soudu, prezidentský projev se někdy také blíží řeči).
29.4 Co si řekneme nového? PROJEV Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 29.4 Co si řekneme nového? PROJEV Než začneme mluvit, musíme si uvědomit: - co je cílem projevu - připravíme si osnovu - ke komu budeme hovořit - jak dlouho budeme hovořit (optimální pozornost udržíme dobře připraveným a předneseným projevem 15 - 20 minut) - kde budeme vystupovat (velikost místnosti, zda budeme mít k dispozici mikrofon) - kdy budeme hovořit (dopoledne jsou posluchači pozornější než odpoledne, večer) Zásady, které bychom měli dodržet: 1. přehlednost - oslovení posluchačů, vytyčení tématu, vlastní stať, závěr, v němž poděkujeme za pozornost, kterou nám posluchači věnovali 2. logická výstavba - neodbíháme od tématu, vyjadřujeme se přesně 3. srozumitelnost - vždy mluvíme spisovným jazykem, dbáme na výslovnost, silovou modulaci hlasu (nešeptáme ani nekřičíme), klidně dýcháme a nespěcháme, dáme pozor na neúměrná gesta a mimiku Nedostatky a chyby mluvního projevu 1. Slova a obraty vyskytující se neúměrně často jsou velmi rušivé, komické a nežádoucím způsobem nápadné. Jedná se například o tvary: "jako", "že ano", "zkrátka", "jaksi" atd. 2. Parazitní zvuky - mluvčí jimi vyplňuje dlouhé pauzy mezi větami nebo větnými úseky. Někdy tak vzniká dojem, že řečník jimi chce krýt rozpačitost a pomalost svého myšlení. 3. Nesprávné zakončení vět. 4. Nesprávný výběr nebo užití slov (emociální, expresivní, hanlivá, vulgární, zastaralá, slangová aj.).
Loučení s devátou třídou a konec školního roku Vážený pane řediteli, učitelé a žáci, dnes, 30. června, tu máme sice obyčejný den, ale pro všechny žáky je přece jen něčím mimořádný. Jde o poslední vyučovací den v tomto školním roce a pro nás deváťáky dokonce o poslední den na základní škole vůbec. Každý rok jsme se jako ostatní žáci těšili na konec roku i na nastávající prázdniny, avšak tento rok víme, že tomu tak je naposledy. Dnes se musíme po devíti letech rozloučit a ukončit náš "společný život" a začít nový na středních školách. Ode dneška budeme moci na základní školu už jen vzpomínat - na nabytá kamarádství, společné průšvihy, spolupráci s ostatními, zbytečné hádky, ale i na učitele. Na to, co jsme spolu prožili a divili se, cože to po nás všechno chcete. Ovšem většině z nás snad brzy dojde, že jste to s námi mysleli dobře a že jste nás chtěli pouze něčemu naučit. Byla to od vás příprava na střední školy a na náš budoucí život. Nejtěžší bude se rozloučit s kamarády, s nimiž jsme chodili devět let do třídy. Doufám, že se budeme scházet i nadále a jednou za čas zavzpomínáme na staré dobré časy. Za nás všechny Vám přeji krásné prázdniny, mnoho pohody, sluníčka a zážitků. Děkujeme za vše! Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 29.5 Procvičení a příklady. VYTVOŘ PROJEV PRO NASTÁVAJÍCÍ ŠKOLNÍ PLES
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 29.6 Něco navíc pro šikovné Rétorika (řečnictví) je nauka pojednávající o verbálním projevu. Je vedle gramatiky a dialektiky jedním ze tří původních svobodných umění (tzv. trivium), která se vyučovala na středověkých univerzitách. Jde o jednu z nejstarších jazykových disciplín, která vznikla již ve starověku. Postup tvorby řečnických děl 1. inventio = nalezení látky či tématu řeči 2. dispositio = uspořádání a strukturalizace té látky 3. elocutio = nalezení výrazu a formy, v nichž bude řeč pronesena 4. memoria = zapamatování si připravené řeči, uložení si do paměti 5. actio = samotný přednes, výstup Známí řečníci Prótagorás z Abdér Démosthénés Isokratés Platón Aristotelés Cicero Fidel Castro Winston Churchill Adolf Hitler Benito Mussolini Platón W. Churchill Démosthénés
29.7 CLIL What is this passage from the movie "King's speech"? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Czech language and literature 29.7 CLIL What is this passage from the movie "King's speech"?
29.8 Test znalostí Proslov je : Parazitní zvuky jsou: Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 29.8 Test znalostí Proslov je : a/ kratší méně oficiální projev b/ dlouhý méně oficiální projev c/ kratší projev vyzývající k činnosti d/ dlouhá řeč Parazitní zvuky jsou: a/ nevhodné zvuky vyplňující pauzy mezi větami. b/ vhodné zvuky vyplňující pauzy mezi větami c/ důležité pomůcky při projevu d/ způsobeny potleskem publika Hlavním posláním projevu je: a/ hodnotit b/ přispět ke slavnostnosti okamžiku c/ vyzvat k činnosti d/ informovat Cílem řeči je: a/ odradit posluchače b/ vytvořit zápis z mluveného projevu c/ co možná nejlépe urazit posluchače d/ získat posluchače Správné odpovědi: a b d Test na známku
29.9 Použité zdroje a citace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 29.9 Použité zdroje a citace http://www.smp.webgarden.cz/na-zasmani (slideč.1) http://www.cesky-jazyk.cz/slohovky/proslovy/louceni-se-zakladni-skolou.html ( slide č.3) http://kamizdat.wz.cz/sloh/8/retorika.htm ( slide č. 2,4,5,6) http://cs.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9mosthen%C3%A9s (slide č. 6) http://cs.wikipedia.org/wiki/Plat%C3%B3n (slide č.6) http://voiceseducation.org/category/tag/winston-churchill ( slide č.6) http://nafilmu.cz/2011/11/23/epicka-scena-kralova-rec-proslov/ (slide č.7) http://www.cinemaaonline.com/allreviews/the-king%E2%80%99s-speech-the-royal-underdog-and-the-quirky-rainmaker/attachment/the-kings-speech-movie-photo-01 (slide č.7) Obrázky z databáze klipart
29.10 Anotace Autor Mgr. Drahomíra Párová Období 01 – 06/2012 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 29.10 Anotace Autor Mgr. Drahomíra Párová Období 01 – 06/2012 Ročník 9. ročník Klíčová slova Proslov, projev, přípitek, řeč, mluvní projev, rétorika Anotace Prezentace popisující přípravu a zásady mluvních projevů ( proslov, projev)