Centrum mezinárodního obchodu v Moravskoslezském kraji
Centrum mezinárodního obchodu Služby Krajské hospodářské komory zaměřené na zahraniční obchod Podpora účasti na specializovaných veletrzích a výstavách v zahraničí Certifikáty o původu Karnety ATA – dočasné vyvezení zboží osvobozené od cla REM CzechTrade Enterprise europe network (založení firmy v EU, vysílání pracovníků do EU, legislativa, cla, veřejné zakázky…)
Centrum mezinárodního obchodu Moravskoslezský kraj – průmyslový region Tržby z průmyslu v roce 2009 Česká Republika 94,2 mld. EUR 1. Středočeský kraj 17,1 2. Praha 13,0 3. Moravskoslezský kraj 12,1 (12,8 %) Počet průmyslových podniků s více než 100 zaměstnanci Česká Republika 2 544 1. Jihomoravský kraj 282 2. Moravskoslezský kraj 244 (9,6 %) 3. Středočeský kraj 243 Celkový počet zaměstnanců v prům. podnicích s více než 100 zaměstnanci Česká Republika 781 700 1. Moravskoslezský kraj 110 300 (14 %) 2. Středočeský kraj 93 900 3. Praha 76 400
Centrum mezinárodního obchodu Bilance mezinárodního obchodu v roce 2009 Česká republika Export: 83,6 mld. EUR Import: 77,6 mld. EUR Bilance: 6 mld. EUR (4,2 % HDP) HDP: 142,2 mld. EUR Export podle krajů (mld. EUR) Index 2009/2003 Česká Republika 83,6 Česká Republika 156 % 1. Středočeský kraj 16,5 (19,7 %) 1. Plzeňský kraj 171 % 2. Moravskoslezský kraj 8,7 (10,3 %) 2. Moravskoslezský kraj 166 % 3. Plzeňský kraj 7,2 (8,6 %) 3. Středočeský kraj 165 % Export z MSK podle komodit Export z MSK podle teritorií Stroje a dopravní prostředky 45 % EU (Něm. 22%, Slov. 11%, Pol. 10%) 85,0 % Polotovary a materiály 29 % Rozvojové ekonomiky 4,3 % Minerální paliva a pod. 9 % Další vyspělé trhy (USA, Izr.) 3,9 % Spotřební zboží 6 % Společenství nezávislých států 3,6 % Chemikálie 5 %
Centrum mezinárodního obchodu Export podle krajů v roce 2009 (%)
Centrum mezinárodního obchodu Export podle krajů přepočtený na hlavu 2009 (EUR) Česká Republika 8 000 1. Středočeský kraj 13 300 2. Pardubický kraj 13 000 3. Plzeňský kraj 12 600 4. Liberecký kraj 7 100 5. Moravskoslezský kr. 6 900 Aktuální údaj: V období leden - květen 2010 se český export zvýšil o 14 % meziročně. Například vývoz do Ruska vzrostl jen o 11 % ale do Číny 53 %.
Centrum mezinárodního obchodu Centrum mezinárodního obchodu při KHK v Moravskoslezském kraji Cíl – podpora rozvoje mezinárodního obchodu (exportu) a obchodní spolupráce s důrazem na MSP, zvýšení konkurenceschopnosti firem z MSK, nadstandardní pozornost zaměřena na inovativní firmy Zdůvodnění – zahraniční obchod a mezinárodní spolupráce jsou celkově u MSP málo rozvinuty, bez potřebného zázemí uvnitř těchto firem (finance, experti, znalosti, informace …) - z dotazníkového šetření mezi firmami v roce 2009 se pro vznik CMO vyjádřilo 74 % respondentů Zakladatelé – Krajská hospodářská komora a Sdružení pro rozvoj MS kraje Podpora – Centrum je podporováno Moravskoslezským krajem Spolupráce – CzechTrade, Enterprise Europe Network (EEN), Mezinárodní hospodářská komora (ICC), obchodně-ekonomické úseky na zastupitelstvích a další (2/3 firem, které někdy využily služeb CzechTrade nebo OEÚ byly +/- spokojeny, slabinou je nízká míra využívání těchto služeb: CzechTrade alespoň jednou využilo 38 % respondentů, OEÚ jen 14 %)
Centrum mezinárodního obchodu Hlavní aktivity CMO: Transfer existujících odborných seminářů především z Prahy do MS kraje s respektováním poptávky Teritoriální semináře Propagace a podpora účasti firemních zástupců na zahraničních veletrzích a výstavách Rozvoj partnerských vztahů se zahraničními regiony a organizování vzájemných podnikatelských setkání Vytváření vlastní databáze poradců (především právníků) specializovaných na oblast zahraničního obchodu Klub exportérů (expertní sekce KHK) Šíření informací o zahraničně-obchodních akcích a službách spolupracujících institucí (ICC, ČEB, EGAP, OEÚ…)
Centrum mezinárodního obchodu Databáze exportérů Stávající exportéři – cca 680 firem Začínající exportéři – cca 40 firem Distribuce firem podle počtu zaměstnanců: Počet zaměstnanců Počet firem v databázi 0 10 1 – 9 165 10 – 49 235 50 – 249 185 250 – 500 55 nad 500 30 Zastoupené obory: strojírenství, chemie, metalurgie, plastické hmoty, sklo, nábytek, textil, energetika, stavebnictví, potravinářství, ICT, software, radiokomunikace, obchod, služby, atd.
Centrum mezinárodního obchodu Distribuce společností podle počtu zaměstnanců
Centrum mezinárodního obchodu Některé výsledky dotazníkového šetření z podzimu 2009: * Jaký typ prezentace preferujete na zahraničním veletrhu? a) Katalogová 25% b) Osobní účast 75% c) Žádná 22% * Máte zájem o účast v zahraničních misích? a) Ano 40% b) Ne 35% c) Nevím 25% * Spolupracujete s nějakou universitou nebo výzkumnou institucí? a) Ano 64% b) Ne 36%
Přidaná hodnota z činnosti CMO - systémová podpora a propojení inovačního a exportního potenciálu - zejména pro MSP orientace v přemíře informací, zvýšení sebevědomí a znalostí o možnostech rozvoje vlastní firmy cestou inovací a exportu Shrnutí - předpokladem úspěchu je efektivní systém komunikace, spolupráce a koordinace mezi všemi subjekty: vytvoření sítě s definovanými kompetencemi a respektováním nejlepších služeb v dané oblasti Závěr - zřízení CMO je významná inovace podpory v regionálním rozvoji, faktor hospodářského růstu a zvýšení konkurenceschopnosti firem a celého Moravskoslezského kraje
Centrum mezinárodního obchodu Kontakt na KHK MSK Výstavní 2224/8 709 00 Ostrava-Mar. Hory tel.: 597 479 333 fax: 597 479 324 sekretariat@khkmsk.cz www.khkmsk.cz
Petr Czekaj, Jiří Tomčík Centrum mezinárodního obchodu Děkuji za pozornost Petr Czekaj, Jiří Tomčík Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Výstavní 2224/8, 709 00, Ostrava Tel: +420 595 693 884 E-mail: jtomcik@msunion.cz