Dětská psychiatrická léčebna Opařany

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

Dětský pacient v ordinaci praktického lékaře.
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
MUDr. Vladislava Šumberová
Zákon o sociálních službách
Cíle o.s. SANANIM Poskytování profesionální pomoci a léčby problémovým uživatelům návykových látek Poskytování pomoci a léčby ve všech fázích rozvoje.
Organizace psychiatrické péče o děti a dorost
Školní stravování (úvod) MUDr. Petr Tláskal, CSc. Ing. Eva Šulcová Bc
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Vznik  jeden z výstupů projektu „Vytvoření střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Prostějově“  realizace byla zahájena  v pěti.
Psychiatrie, její postavení a organizace psychiatrické péče (bakalářské a magisterské studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno definice.
Komunitní terénní centrum Psychiatrické nemocnice Bohnice
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Děti se specifickými potřebami Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. Marie Lukasová.
Prevalence obezity v dětském věku – nové výsledky
Rizikového chování v dospívání
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Aplikovaná psychologie
Prosinec 2007 MUDr. Jana Valjentová a kolektiv Cesty domů
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ZŠ Slavkov Komenského, ZŠ Drnovice, ZŠ Pustiměř, ZŠ Šaratice,
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví v Moravskoslezském kraji
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Kvalita života po protinádorové terapii Kateřina Kubáčková Odd. onkologie a radioterapie.
Je dnes dětství bezpečné. (Subjektivní zkušenost dět
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Klasifikace duševních poruch
Preventivní programy v ordinaci PLDD
Minimální preventivní program školy
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
PEDIATRIE Mgr. Petra Sedlářová.
SEBEVRAŽEDNÉ CHOVÁNÍ A ZÁMĚRNÉ SEBEPOŠKOZOVÁNÍ U DĚTÍ A MLÁDEŽE
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Lucie Bankovská Motlová
Rehabilitace v psychiatrii
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních 2007.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Ústavní péče o děti. pokud se rodiče neumí, nechtějí či nemohou postarat z důvodů na straně dítěte (postižení, chování) dnes je snaha nechat dítě v rodině,
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Jan Bodnár Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha Reforma psychiatrické péče v ČR.
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Odlišnosti lůžkové a primární péče o děti a dorost MUDr. Alena Šebková Předsedkyně OSPDL ČR.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 6.
Vývoj a současná spotřeba psychofarmak v České republice Doc. MUDr. Martin Anders, Ph.D. Komise pro lékovou politiku a kategorizaci léčiv ČLS JEP
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Reforma psychiatrické péče z pohledu Asociace krajů MUDr. Jan Tuček, Ph.D.
MUDr. František Schneiberg
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
VI. Podzimní adiktologická konference Brno
Paliativní péče v pobytových zařízeních sociálních služeb
Spolupráce zdravotníků a sociálních pracovníků; možnosti následné péče
Okruhy činnosti práce sestry v ordinaci PL
Reforma psychiatrické péče
Okruhy činnosti sestry v ordinaci praktického lékaře pro dospělé
Případová konference jako pracovní nástroj ve školství
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Psychiatrické vyšetření
Obor zdravotních služeb MZ
Snídaně s novináři, Účelná a bezpečná farmakoterapie v domovech pro seniory, výsledky tří let realizace projektu PhDr. Ivana Plechatá
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
KA 4: Ambulance s rozšířenou péčí
Podpora nových služeb v péči o duševně nemocné
Budoucnost domácí péče
Transkript prezentace:

Dětská psychiatrická léčebna Opařany Péče v oblasti dětské a dorostové psychiatrie Průvodce dětskou a dorostovou psychiatrií KONFERENCE „OHROŽENÉ DÍTĚ II“ Praha 12.5.2010 MUDr. Iva Hodková Dětská psychiatrická léčebna Opařany

Dětská a dorostová psychiatrie a ohrožené dítě široká definice Ohrožené dítě = dětská psychiatrie? Ohrožené dítě bez dětské psychiatriie Primární nedostane se včas nedostane se vůbec dostane se pozdě primární, sekundární, terciální prevence Nejoptimálnější multioborová spolupráce, s dif.dg., vyloučení aktuální duševní poruchy , choroby , riziková data- dispenzarizace, zjištění duševní poruchy či symptomů- zařazení do péče

Dětská a dorostová psychiatrie 1) Dětská a dorostová psychiatrie je medicínský obor. Jako klinická lékařská disciplína se zabývá péčí o duševní zdraví dětí a mládeže. Komplexní pedopsychiatrická péče je poskytována dětem a adolescentům do 18 let trpícím duševní poruchou nebo těm, kteří se ocitli v akutní krizové životní situaci a nebo se nacházejí v dlouhodobě nepříznivé životní situaci (konfliktní rodinné prostředí- rozvod rodičů,nezájem, alkoholismus, drogy ,duševní porucha, způsoby komunikace , zvládání stresu, psychické , fyzické týrání, zanedbávání, málo citu, lásky , životní styl, socioekonomické podmínky pro život v rodině, rodičovské dovednosti)

Dětská a dorostová psychiatrie 2) Úkolem je diagnostika, klasifikace, léčení, rehabilitace, reedukace a prevence duševních poruch. Dále činnost konsiliární, konzultativní, posudková a forensní. Symptomatika duševních poruch dětské psychiatrie vychází ze symptomatiky duševních poruch dospělých, ale má svá výrazná specifika dle vývojového období – vázaná na věk dětství a adolescenci.

Dětská a dorostová psychiatrie 3) Diagnostika se řídí podle MKN 10 se zvláštním zřetelem na časný začátek onemocnění a vývojové aspekty Léčba se řídí postupy : biologickými, psychoterapeutickými, socioterapeutickými a rehabilitačními moderní psychofarmaka- harmonizace funkce CNS- poruchy myšlení, vnímání, protektivní účinek na CNS změny léčebných přístupů s novými léky př. ADHD – dříve potlačení hyperaktivity, dnes vliv na kognitivní funkce- zlepšení exekutivních funkcí řízení pozornosti, řízení organizace aktivní činnosti, zlepšení využití pracovní paměti

Co , kde, komu, jak? Pedopsychiatrie poskytuje specializovanou zdravotní péči v ambulancích a v lůžkové péči dětem od narození, ale nejčastěji od 2-3 let věku až do adolescence základem je vyšetření s cílem stanovení diagnózy a návrh léčby dispenzarizace ev. onemocnění vyloučit

Statistická data Z dětské populace potřebuje přibližně v ČR 10 % pedopsychiatrickou péči Péče je zajištěna 1 pedopsychiatrem na 100 000 obyvatel, výhledově na 50 000 obyvatel/ větší dostupnost, menší spádovost, menší preference lůžkové péče 6 lůžky na 100 000 obyvatel

Projevy duševní poruchy bagatelizované- odsun odborné péče Často přehlédnuté a nebo bagatelizované ze strany laické veřejnosti, ale i odborné: vždyť jenom zlobí, je nevychovaný, je to spratek, rodiče nebyli jiní apod. je to citlivka je to špatná rodina – násilí v rodině/ dítě svědek násilí, dlouhodobého stresu aj. co s tím jde dělat, stejně nic 50-70 % zachycených pacientů by bylo možné léčit velmi účinně a kvalifikovaně

Ambulantní péče- orientační data DPA – kolem 140 odborníků s různou dostupností vázáno na nižší pracovní úvazek DPA v péči kolem 200 RČ, čekací doby v průměru 6- 8 týdnů akutní stavy– ihned / psychóza akutní exacerbace, suicidální jednání, akutní stressová reakce při nedostupnosti DPA u akutního stavu hospitalizace na pedopsychiatrickém lůžku- dg., th. a předání do ambulantní péče k dalšímu kontinuálnímu sledování

Dětská a dorostová psychiatrie lůžková péče akutní péče – 5 zařízení DPK Motol Praha, DEO PK Plzeň, DEO PK Brno, DEO Thomayerova fakultní nemocnice Praha, DEO Liberec následná péče 3 samostatné DPL Opařany, Louny , V. Bíteš 6 DEO v PL Bohnice Praha, Dobřany, Havl. Brod, Kroměříž, Šternberk, Opava

Hospitalizace průměrná doba hospitalizace 30 - 50 dnů Lůžková péče akutní průměrná doba hospitalizace 30 - 50 dnů Lůžková péče následná doléčovací od 40 -80 dnů průměrná doba hospitalizace. Široké rozmezí - zahrnuje i akutní péči, roli sehrává spádovost a závažnost stavu podle kapacity lůžkového fondu a profilu přijme na lůžko ve stovkách dětí 200...600....900

Původ psychiatrické poruchy Základ neurobiologický- jak vývoj CNS, neuronů Genetika – přenos ne přímo poruchy, ale vulnerability, zranitelnosti – náchylnost k určitému onemocnění Výchova a vliv prostředí

Výchova X psychiatrická porucha? V psychiatrii jde o mnohovrstevnost, neexistuje jedna podstatná podmínka a jí odpovídající psychiatrická choroba s výjimkou posttraumatické stresové poruchy Nelze nikdy jednoznačně předjímat, že pedant bude mít neurotika s tikovou porchou, úzkostná matka úzkostné dítě Tvrdý výchovný styl spustí poruchu chování, u jiných naopak zformuje spořádaného a dobrého jednice, stejně tak střídání výchovných vlivů v rodině- rozvod, partner

Co se mění a co ohrožuje? Zvýšil se tlak společnosti na výkon- časnější socializace dítěte Vychovatelé zaznamenávají daleko více ztrát v osobním životě – rozvody,rozchody, ztráta zaměstnání, stěhování hektický způsob života rodičů ztráty blízkých i vzdálenějších členů rodiny-výrazný rizikový faktor dětské deprese, úzkostné poruchy aj.

Orientační zastoupení jednotlivých dg. ADHD a hyperkinetická porucha chování vč.komorbidit úzkosti, deprese, spec.poruchy učení 7-15 % školních dětí časté jsou deprese, úzkostné poruchy, u malých dětí separační úzkostné poruchy , tikové poruchy přechodné a chronické u starších dětí různé školní a specifické fobie deprese- dříve nediagnostikována poruchy chování a emocí disharmonický vývoj osobnosti poruchy sociálních vztahů se vznikem v dětství a adolescenci – porucha – dezinhibovaná příchylnost v dětství psychotická onemocnění schizofrenie bipolární afektivní poruchy PPP pervazivní vývojové poruchy 15-25 případů na 10 000 dětí MR Abusus návykových látek

Specifické okruhy dětské psychiatrie Týrané, zanedbávané a sexuálně zneužívané dítě role pedopsychiatrie preventivní primární- vytipování osob a rizikových faktorů, edukační programy pro děti a rodiny, znalecké posuzování, terapeutické ovlivnění a sociální zásahy

Jak za dětským psychiatrem? bez doporučení na doporučení praktického lékaře pro děti a dorost jiných odborníků / neurolog, klinický psycholog dalších institucí /škola, doporučení laické – zkušenost

Proč ne k pedopsychiatrovi ? Ohrožení? Je nemocné nebo nevychované ? Nemáme dítě blázna Nemáte dítě blázna , je jenom neklidné, zlobí To by ještě chybělo ho dát do blázince Zhoršíme stav odloučením od rodiny / pediatři Manipulace s rodinou, okolím Neprofesionalita, neznalost etiologie nemoci podle posledních poznatků vědy Předsudky Společensky přijatelnější, a proto preferovanější je pediatr, neurolog, PPP, klinický psycholog, SPC, SVC, OSPOD Alternativní přístupy-kineziologie, homeopatika, astrologie, masáže, byliny, diety

Včasnost jako prevence Dítě se dostává opožděně do specializované péče S rozvinutou duševní poruchou, a to i několik let a velmi často s dalšími neléčenými komorbiditami - dg. Př. ADHD s poruchami chování, úzkostí, depresemi, OCD, MŠ až po selhávání ve škole v sociálních vztazích Depresivní či úzkostný pacient až po pokusu o suicidium či jinou formu destrukce Nerozpoznaná manio-depresivní psychóza Akutní reakce na stres, postraumatická porucha , porucha osobnosti Somatizační poruchy- opakované vyšetřování organického podkladu obtíží

Možnosti a hranice pedopsychiatrie Limitovaně můžeme ovlivnit Nepříznivě se rozvíjející poruchu osobnosti Delikventní chování, asociální projevy, kriminální činnost Nemotivovanost k léčbě, úniky Neschopnost léčbu přijmout – děti deprivované, opuštěné, bez výhledu do vlastní budoucnosti / ÚV Těžké MR s psychiatrickými symptomy Těžké formy pervazivních vývojových poruch s psychiatrickou symptomatikou Nespolupracující rodinu či zákonné zástupce Systém péče a přístupu k handicapovaným dětem v institucích a společnosti

Moderní pedopsychiatrie dnes nabízí Souhrn 1) Moderní pedopsychiatrie dnes nabízí Komplexní vyšetření vč. laboratorních a zobrazovacích metod Moderní psychofarmaka Psychoterapeutické přístupy Co nejkratší dobu hospitalizace dle klinického stavu Kontinuální sledování v ambulantní péči Postupně moderní a důstojné prostředí lůžkových zařízení / státní organizace, MZ, fondy EHM,NFM, sponzoři-projekty

Souhrn 2) Pedopsychiatrická péče je dostupnější, než je všeobecně proklamováno nedostupnost, dlouhé čekací doby, odloučení dítěte od rodiny atd., posměch Využití je menší pro zástupné faktory stigmatizace, nevědomost, nevzdělanost, odklady, mnoho neodborných či nekompletních intervencí k dítěti a rodině Neprovázanost do multidisciplinárních týmů, meziresortní problematiky Vliv mnoha institucí na dítě a každý tomu „ rozumí“ a vstupuje neadekvátně do kompetencí příslušných medicínskému oboru – diagnostika atd.

Cíle 1) Zlepšení podmínek pro výkon praxe- ohodnocení výkonů ze ZP, následně rozšíření úvazků- větší regionální a častější dostupnost ambulantní péče Zlepšení podmínek pro lůžkovou péči, restrukturalizovat lůžkový fond Provázanost odborností a institucí, pečující o dítě- neopomíjet pedopsychiatrii, nazaměňovat s psychiatrií pro dospělé, pediatrií, neurologií, psychologií, školstvím

Cíle 2) Edukovat veřejnost, zejména rodiče, školy, PPP, nestátní organizace o včasnosti, dostupnosti , možnostech, profitech, komfortu pro dítě, rodinu, společnost Působit na širokou veřejnost akcemi celospolečenského významu- Den duševního zdraví dětí a mládeže v ČR / Květinový den, Bílá pastelka, melanom, kolorektální karcinom, rakovina prsu...

Dostupnost ambulantní péče údaje se upřesňují bílá – 0, světle žlutá – necelý 1 ( např. jen 1 den v týdnu ) , sytě žlutá – 1, cihlová 2 – 3, červená 4 a více

22% 78% Lůžková kapacita pedopsychiatrie v ČR 2009 celkem 613 lůžek 137 100 200 300 400 500 600 700 počet akutní péče následná péče 476 Celková pedopsychiatrická lůžková kapacita v ČR: 653 lůžek na 10 381 130 obyvatel akutní + následná Celková pedopsychiatrická lůžková kapacita v ČR: 653 lůžek na 10 381 130 obyvatel Celková pedopsychiatrická lůžková kapacita v ČR: 653 lůžek na 10 381 130 obyvatel 26 % 22% 74% 78%

Celková pedopsychiatrická lůžková kapacita v ČR: 653 lůžek na 10 381 130 obyvatel 11% 89%

Celková pedopsychiatrická lůžková kapacita v ČR: 653 lůžek na 10 381 130 obyvatel 21% 21% 58%

Celková pedopsychiatrická lůžková kapacita v ČR: 653 lůžek na 10 381 130 obyvatel 42% 58%

Graf ÚV – pedopsychiatrická hospitalizace

Děkuji za pozornost prim.MUDr. Iva Hodková iva.hodkova@dploparany.cz www.dploparany.cz