Karoserie a rámy automobilů a motocyklů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Účtování materiálových zásob, způsob A
Advertisements

Snímače polohy I Střední odborná škola Otrokovice
Základní výpočty mzdy Střední odborná škola Otrokovice
Ocelové zárubně Střední odborná škola Otrokovice
Výměna schodišťových stupňů
Rámy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Radek Hladný Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Oceňování zásob Střední odborná škola Otrokovice
Základní koncepce vozidel
Náklady – členění Střední odborná škola Otrokovice
První – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel“
Rámy vozidel Střední odborná škola Otrokovice
Rozdělení motorových vozidel
Kola, disky, pneumatiky Střední odborná škola Otrokovice
Propojení dat mezi MS-Word a MS-Excel
Chlazení motorů Střední průmyslová škola Otrokovice
Čtyřdobý zážehový motor – konstrukce, popis činnosti
Výnosy – členění Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka Klimánková.
Rozvody dvoudobých a čtyřdobých motorů
Klikový mechanizmus, demontáže a montáže
Dodatečné provádění svislých izolací
Dilatace potrubí Střední odborná škola Otrokovice
Faktury a jejich zpracování Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie.
Finanční matematika – úvod Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iva.
Vlastnosti posloupností
Word – Hypertextový odkaz
Excel – základní početní operace
Třecí kotoučové spojky a hydrodynamické měniče
Exponenciální rovnice řešené pomocí logaritmů
Kovové výrobky z oceli Střední odborná škola Otrokovice
Servisní prohlídky – druhy, úkony
Výměna poškozených prvků střech
Rozvodovky, diferenciály, pohony 4 x 4
Dvojitá okna deštěná Střední odborná škola Otrokovice
Střední odborná škola Otrokovice
Dvoutrubkový rozvod Střední odborná škola Otrokovice
Jednotrubkový rozvod Střední odborná škola Otrokovice
Brzdy – účel, rozdělení, hlavní části
Spojka třecí kotoučová – diagnostika
Přídavné převodovky a kloubové spoje
Nápravy Střední odborná škola Otrokovice
Posloupnosti – základní pojmy Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Výměna a oprava pilířů Střední odborná škola Otrokovice
Automobily – koncepce, karoserie
Chlazení motorů Střední odborná škola Otrokovice
Nápravy – druhy, diagnostika závad
Kontrola tlumičů pérování
Montáž otopných těles Střední odborná škola Otrokovice
Rozvaha – řešení bilanční rovnosti
Otevřený systém Střední odborná škola Otrokovice
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
Konstrukce otočných a posuvných vrat
Realizace logických obvodů
Kola a pneumatiky – montáž a kontrola
Uzavřený systém Střední odborná škola Otrokovice
Okna zdvojená Střední odborná škola Otrokovice
Aritmetická posloupnost – základní pojmy
Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Palubová křídla Střední odborná škola Otrokovice
Wankelův motor Střední odborná škola Otrokovice
Sčítání a odčítání výrazů Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana.
Vstřikovače vznětových a zážehových motorů
Automatické převodovky
Řízení – diagnostika závad, opravy
Mechanické převodovky
Objekty na tepelných sítích
Vodorovné rozepření budov
Brzdy se vzduchotlakým ovládáním
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_05.
Rámy automobilů VY_32_INOVACE_13_254
VY_32_INOVACE_AUT1_17 Rámy.
Transkript prezentace:

Karoserie a rámy automobilů a motocyklů Střední průmyslová škola Otrokovice Karoserie a rámy automobilů a motocyklů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Vítů. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz

Charakteristika 1 DUM Název školy a adresa Střední průmyslová škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /4 Autor ing. Vladimír Vítů Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Am-Aut/1-ST-2/2 Název DUM Karosérie a rámy automobilů a motocyklů Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-68_H/01 Obor vzdělávání Automechanik Vyučovací předmět Automobily Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 15 – 16 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem. Náplň: motorová vozidla, karoserie a rámy Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Podvozková, polonosná a samonosná karosérie, rámy automobilů a motocyklů Datum 3. 11. 2013

Karoserie a rámy automobilů a motocyklů Náplň výuky Druhy karosérií, účel, umístění na vozidle Druhy rámů, účel, požadavky na rám

Karosérie a rámy osobních a nákladních automobilů a motocyklů   Druhy karosérií: Podvozková – je upevněna na podvozku nebo na strojovém spodku, jehož tuhost umožňuje i jízdu bez karosérie (nákladní automobily) Polonosná – částečně přebírá nosnou funkci rámu, který proto může mít lehčí konstrukci Samonosná – zcela přebírá nosnou funkci rámu

Základní rozdělení motorových vozidel

Rámy automobilů Obdélníkový (žebřinový) – rám je tvořen dvěma podélníky (1), které jsou spojeny několika příčkami (2). Spojení je provedeno nýtováním nebo svařováním. Podélníky bývají v oblasti náprav ve svislém směru prohnuty, aby bylo umožněno pérování. Rám je poměrně pružný což je výhodné pro jízdu v terénu, ovšem nevýhodné pro části které jsou na něm umístěny. Obr. 1: Rám obdélníkový

Rám křížový – Tento rám má podélníky (2) prohnuty tak, že se ve střední části k sobě přibližují a vytváří písmeno X. Podélníky jsou uprostřed spojeny nejčastěji svařováním. Ve srovnání s obdélníkovým rámem má vetší tuhost, ale jeho použití není příliš časté. Obr. 2: Rám křížový

Rám páteřový nástavný – Na páteřový nosník (1) je vpředu pomocí příruby uchycen motor, vzadu skříň rozvodovky. Páteřovým nosníkem obvykle prochází spojovací hřídel. Rám se vyznačuje značnou pevností, zejména v krutu, a je tedy vhodný obzvláště pro vozidla, u nichž se předpokládá, že budou zajíždět do terénu. Nevýhodou je, že rám neumožňuje pružné uložení motoru, a to zesiluje hluk působený jeho vibracemi. Obr. 3: Rám páteřový nástavný

Rám páteřový rozvidlený – Tato úprava do jisté míry odstraňuje nevýhodu předchozí konstrukce, protože umožňuje pružné uložení motoru. Obr. 4: Rám páteřový rozvidlený

Rám plošinový – v tomto případě tvoří ocelová podlaha (2) karosérie nedílný celek s rámem. Rám může být tvořen zahnutými okraji plošiny a je tedy s plošinou z jednoho kusu, nebo je plošina vyrobena samostatně a spojena (nejčastěji svařena) s podélníky rámu (1). Konstrukce vlastně představuje přechod mezi samonosným rámem a samonosnou karosérií. Obr. 5: Rám plošinový Rám smíšený – Tento rám je tvořen kombinací konstrukčních prvků předchozích provedení. Rám pomocný – Pomocný rám slouží k uchycení větších skupin (např. přídavná převodovka) a je upevněn k nosnému rámu. Rám příhradový – Tento rám je tvořen příhradovou konstrukcí plechových výlisků. Uplatňuje se zejména u autobusů.

Rám obvodový (perimetrický) – U tohoto rámu jsou podélníky (1) ve střední části rozšířeny až na šířku karosérie, v místě přední a zadní nápravy se zužují. Karosérie je tak ve své střední části podepřena, a proto může mít lehčí nosnou konstrukci. Obr. 6: Rám obvodový

Rámy motocyklů Rám otevřený – Spodní nosník (1) otevřeného rámu je spojen pouze s horním nosníkem (2). Teprve motor doplňuje a uzavírá konstrukci celého rámu. Nejčastěji se otevřené rámy používají pro malé a střední motocykly. Jejich výhodou je jednoduchá konstrukce, malá hmotnost a dobrý přístup k jednotlivým částem motocyklu. Obr. 7: Rám otevřený

Rám uzavřený – Rám je sestaven z nosných prvků (trubky, plechové výlisky), které spojují hlavu řízení (3) a zadní vidlici (4). Spodní nosník (1) umístěný před motorem a horní nosník (2) umístěný nad motorem tvoří uzavřenou rámovou konstrukci. Poháněcí ústrojí je v tomto případě v rámu pouze zavěšeno a nepřenáší žádné síly. Vidlice může být přímo součástí rámu nebo může být výkyvná. Konstrukce je vhodná pro terénní motocykly a lehčí a střední silniční stroje. Výhody jsou prakticky stejné jako v předchozím případě, navíc je rám pevnější. Pro velké motocykly se používá dvojitý uzavřený rám. Rám má konstrukci podobnou jako předchozí, má však zdvojený spodní a horní nosník, čímž se dosahuje zvýšení tuhosti při namáhání v kroucení a ohybu. U některých konstrukcí je jeden spodní nosník ke konstrukci přišroubován a je vyjímatelný. Tím se usnadní případná manipulace s motorem. Obr. 8: Rám uzavřený

Rámy z lehkých slitin – ve srovnání s ocelovými mají menší hmotnost Rámy z lehkých slitin – ve srovnání s ocelovými mají menší hmotnost. Nosníky mají většinou čtvercový nebo obdélníkový průřez, což zaručuje další zvýšenou odolnost proti namáhání, zejména v krutu a ohybu. Rámy traktorů Monoblokové uspořádání – jednotlivé skříně hnací soustavy jsou vzájemně spojeny šrouby a tvoří tak nosnou část vozidla. V předu může být doplněno pomocným žebřinovým rámem, čímž se zvětší rozvor. Rám se může rovněž použít pro zavěšení nářadí. Polorámový traktor – rám tvoří vidlice určená pro uložení motoru a napojená na převodovku. V případě potřeby je možno vyjmout motor bez nutnosti demontáže ostatních částí pohonu.   Možnosti a způsoby oprav: Podélníky se neopravují, ale vyměňují. Je-li poškozený jeden, musí se vyměnit oba dva Příčky se neopravují, ale jednotlivě vyměňují, při výměně se příčky spojují: šroubováním nýtováním svařováním

Kontrolní otázky: 1. Vyjmenuj druhy karoserií. 2. Popiš druhy automobilových rámů. 3. Popiš druhy motocyklových rámů. 4. Popiš rámy traktorů.

Seznam obrázků: Obr. 1: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.27 Obr. 2: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.27 Obr. 3: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.27 Obr. 4: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.28 Obr. 5: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.28 Obr. 6: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.28 Obr. 7: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.29 Obr. 8: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.29

Seznam použité literatury: [1] ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav. Podvozky. 6. vydání. Avid, Brno, 2010. ISBN 978-80-87143-15-5.