8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková Odborné vedení: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012
První fáze průmyslové revoluce ve světě první polovina 18. století – polovina 19. století zavádění strojů do výroby James Watt 1785 – parní stroj James Watt parní stroj znázornění J. Watta při zlepšování parního stroje
James Watt - parní stroj Wattův parní stroj Dvojčinný parní stroj Jamesa Watta. vlevo verze z roku 1774–samočinným ovládání uzávěrů odvodu páry, kondenzátor a vývěva; vpravo verze z roku 1781–Watt přidává samočinný regulátor (odstředivý regulátor) otáček. Wattův odstředivý regulátor
Velká Británie – „dílna světa“: zde započala průmyslová revoluce nejprůmyslovější stát na světě nejvyspělejší loďstvo měla mnoho kolonií spřádací stroj 1764 uhelné doly v Anglii 1792 industrializace Iron bridge 1779
Revoluce v dopravě: železniční doprava: s rozvojem průmysl rostly požadavky na dopravu surovin a výrobků železniční doprava: parní lokomotiva: George Stephenson – lokomotiva Raketa – 1814 první železnice Liverpool, Manchester – 1825 železnice se budovaly i v jiných zemích George Stephenson lokomotiva Rocket z roku 1829 Trevithickova lokomotiva z roku 1804
Konstrukce parní lokomotivy
Části lokomotivy s taženým tendrem, uspořádání 1'C1' 1 – Tendr se zásobou vody a uhlí 2 - Budka strojvedoucího 3 - Parní píšťala 4 - Táhlo rozvodu 5 - Pojistný ventil 6 - Turbogenerátor 7 - Písečník s potrubním rozvodem písku ke kolům 8 - Táhlo regulátoru 9 - Parní dóm 10 - Kompresor 11 - Dýmnice 12 - Přívod páry do parního stroje 13 - Dýmniční vrata 14 - Zábradlí 15 - Zadní běhoun 16 - Ochoz 17 - Rám lokomotivy 18 - Zdrž 19 - Pískovací trubka 20 - Spojnice 21 - Kulisa 22 - Ojnice 23 - Pístní tyč 24 - Válec a píst parního stroje 25 - Šoupátko 26 - Šoupátková komora 27 - Skříňový kotel, topeniště 28 - Žárové a kouřové trubky 29 - Válcový kotel 30 - Přehřívačové trubky 31 - Parní regulátor 32 - Přehřívač 33 - Komín 34 - Reflektor 35 - Brzdová hadice 36 - Vodojem 37 - Uhlák 38 - Rošt 39 - Popelník 40 - Nápravové ložisko spřaženého dvojkolí 41 - Vahadlo 42 - Listová pružnice 43 - Hnací dvojkolí 44 - Vzpěra nápravového ložiska 45 - Dyšna 46 - Přední běhoun 47 - Samočinné spřáhlo
První železnice Liverpool - Manchester plánek trati Stockton - Darlington první osobní vlak na železnici Liverpool - Manchester typické (dřevěné) koleje důlní dráhy - Anglie v 18.století nejstarší železnice
lodní doprava: Robert Fulton parníky mohly přeplout i oceán kolesový parník parníky mohly přeplout i oceán později se rozšířil lodní šroub Robert Fulton replika Fultonova Nautila v muzeu v Cherbourgu
ponorka objednaná Napoleonem Bonaparte Robert Fulton ponorka objednaná Napoleonem Bonaparte kolesový parník
silniční doprava: první automobily – parovozy neuspěly dostavník první parovůz Božkův parovůz 1815
Joseph-Michel Montgolfier letectví: první lety balonem bratří Montgolfierové - 1783 Joseph-Michel Montgolfier Jacques-Étienne Montgolfier
Zápis: První fáze průmyslové revoluce ve světě první polovina 18. století – polovina 19. století zavádění strojů do výroby James Watt 1785 – parní stroj Velká Británie – „dílna světa“: zde započala průmyslová revoluce nejprůmyslovější stát na světě nejvyspělejší loďstvo měla mnoho kolonií Revoluce v dopravě: s rozvojem průmysl rostly požadavky na dopravu surovin a výrobků železniční doprava: parní lokomotiva: George Stiephenson – lokomotiva Raketa – 1814 první železnice Liverpool, Manchester – 1825 železnice se budovaly i v jiných zemích lodní doprava: Robert Fulton kolesový parník parníky mohly přeplout i oceán později se rozšířil lodní šroub
silniční doprava: první automobily – parovozy neuspěly letectví: první lety balonem bratří Montgolfierové - 1783
Test – kdo nebo co je na obrázku? Robert Fulton George Stephenson James Watt Kolesový parník Lokomotiva Raketa Wattpv parní stroj
Otázky pro mladé historiky: Opakování: Kdy započala první průmyslová revoluce? Který objev umožnil první průmyslovou revoluci? Proč je Velká Británie označována jako „dílna světa“? Které vynálezy z dopravy tohoto období znáš? Otázky pro mladé historiky: Jaký je rozdíl mezi parníkem poháněným kolesem a lodním šroubem? Proč průmyslové vyspělé země potřebovaly vlastnit kolonie?
Odkazy: http://cs.wikipedia.org/wiki/James_Watt http://21stoleti.cz/blog/2006/12/19/vynalezci-a-objevitele-v-oblaku-pary/ http://www.profimedia.cz/fotografie/rytina-znazorneni-james-watt-studium-zlepseni-newcomen/0014720630/ http://www.transformacni-technologie.cz/clovek-a-energie-vybrane-pojmy-z-energetiky.html http://www.starestroje.cz/historie/historie.parniho.stroje.php http://www.blazre.estranky.cz/clanky/evropa-v-18_-st_---prumyslova-revoluce_-velka-britanie-a-vznik-usa.html http://www.malinovysvet.cz/slova/romantismus.htm http://cs.wikipedia.org/wiki/Parn%C3%AD_lokomotiva http://referaty-testy.webnode.cz/referaty/fyzika/robert-fulton/ http://www.palba.cz/printview.php?t=3729&start=0 http://www.wired.com/thisdayintech/2011/08/0817robert-fulton-steamship-fultons-folly-hudson/ http://veteran.auto.cz/auta/benz-patent-motorwagen-1885-1886-automobilu-je-125-let/ http://www.auta5p.eu/clanky/bozek/bozek.php
http://www.doplnek.com/content/kdo-predbehl-bratry-montgolfiery http://cs.wikipedia.org/wiki/Joseph-Michel_Montgolfier http://www.britannica.com/EBchecked/media/13063/Jacques-Etienne-Montgolfier-miniature-on-ivory-late-18th-century-in http://referaty-testy.webnode.cz/referaty/fyzika/george-stephenson/ http://www.profimedia.cz/fotografie/liverpool-manchestr-zeleznicni/0021193056/ http://www.railian.com/historie/britanie.html