Erich Maria Remarque Na západní frontě klid

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SHRNUTÍ 2
Advertisements

Erich Maria REMARQUE (Im Westen nichts Neues)
7. SKLÁDÁNÍ RYCHLOSTÍ VE STR
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Světová literatura po 1. svět. válce
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Erich Maria Remarque
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1760_ZEM
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _15_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_724_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Tento digitální u č ební materiál (DUM) vznikl na základ ě ř ešení projektu OPVK, registra č ní č íslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU NEWTONOVY POHYBOVÉ ZÁKONY - příklady
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Vzdálenost přímky od roviny, vzdálenost rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Světová próza v 1. polovině 20. století
Tento digitální u č ební materiál (DUM) vznikl na základ ě ř ešení projektu OPVK, registra č ní č íslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Dopis od Boha.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_03_CJL_L Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/12/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Christian Morgenstern Šibeniční písně
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Odchylka přímky a roviny Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU HYBNOST - příklady
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
ERICH MARIA REMARQUE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Opakování Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
I. světová válka ve světové literatuře PaedDr. Hana Vítová
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
ANALYTICKÁ GEOMETRIE VZÁJEMNÁ POLOHA KUŽELOSEČKY A PŘÍMKY Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Odchylka rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Vzdálenost bodů od přímky a od roviny Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Polohové konstrukční úlohy I – průnik rovin konstrukce průsečnice Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační.
Odchylka přímek Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka.
Meziválečná literatura
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Literatura 1. světové války Název sady: Český jazyk 9. ročník.
Mgr. Marie Havránková ODRAZ 1. SVĚT. VÁLKY VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Odraz 1. světové války v literatuře Materiál je součástí projektu „Odraz 1. světové války v moderní výuce“ a je prostřednictvím „Programu na podporu činnosti.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
TÉMA: ERICH MARIA REMARQUE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Erich Maria Remarque VY_12_INOVACE_Rů_I_36
ERICH MARIA REMARQUE NA ZÁPADNÍ FRONTĚ KLID
Erich Maria Remarque Eva Švančarová
1.Svetová vojna v dielach autorov európskej literatúry
Německá próza mezi válkami
Transkript prezentace:

Erich Maria Remarque Na západní frontě klid Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

E. M. Remarque - život vlastním jménem Erich Paul Remark (1898- 1970) německý spisovatel v 18 letech odešel do 1. světové války, kde byl vážně zraněn v roce 1939 byl zbaven německého občanství (nacistická propaganda tvrdila, že Remarque byl Paul Kramer – Žid) žil v emigraci ve Švýcarsku, USA ve svých dílech se věnuje tzv. ztracené generaci, ale sám do ní nepatřil, jelikož nebyl Američan

E. M. Remarque – dílo Na západní frontě klid (1929) Tři kamarádi Miluj bližního svého Jiskra života Vítězný oblouk Čas žít, čas umírat Černý obelisk Nebe nezná vyvolených Noc v Lisabonu

Na západní frontě klid – ukázka č. 1 Táboříme devět kilometrů za frontou. Včera jsme měli směnu; žaludek máme plný bílých fazolí s hovězím a jsme sytí a spokojení. Ba i pro večer mohl každý vyfasovat ještě plný esšálek; mimo to jsou dvojité porce salámu a chleba - to už něco vydá. Takového něco tu už dávno nebylo: špekoun s hlavou rudou jako rajské jablíčko jídlo přímo nabízí; na každého, kdo jde kolem, kývá lžící a pořádně mu nandá. Je načisto zoufalý, poněvadž neví, jak vyprázdní své kotly. Tjaden a Műller sehnali pár umyvadel a dali si je nandat až po okraj do zásoby. Tjaden to dělá ze žravosti, Műller z opatrnosti. Kam to Tjaden dává, to je u Boha. Je pořád hubený jako herynek.

Otázky Ze které části knihy ukázka pochází? Dokážete vysvětlit, proč mají vojáci přebytek jídla? Bývala tato situace na frontě běžná? Vybavíte si podmínky, v jakých vojáci žili v zákopech, stravovali se? Víte, co znamenají tato slova: esšálek, herynek?

Ukázka č. 2 Bylo už poledne, když ti první z nás lezli z baráku. Za půl hodiny popadli už každý esšálek a shromáždili jsme se před kuchyní, která voněla mastně a žírně. Na špici přirozeně ti nejhladovější: malý Albert Kropp, který myslí z nás nejjasněji a proto je teprve frajtrem; Műller, který tahá s sebou ještě učebnice a sní o válečné maturitě; při bubnové palbě dře formulky z fysiky; Leer, který nosí plnovous a má zalíbení v děvčatech z oficírských bordelů; přísahá, že dostaly armádní rozkaz nosit hedvábné košile a u hostí od hejtmana nahoru se předem vykoupat; jako čtvrtý já, Pavel _______. Všichni čtyři ve věku _________ let, všichni čtyři jsme šli z jedné třídy do války.

Doplňte místa, která jsou v textu vynechaná. Kdo je vypravěčem příběhu? Vzpomenete si na jména některých dalších postav? Zažili vojáci i nějaké veselé momenty na frontě? Popište, jak se proměňují ideály mladých vojáků.

Doplňující otázky: 1. Charakterizujte styl, jazyk díla. 2. Kterým prostředkem autor dosahuje většího napětí v knize? 3. Vzpomenete si, který z Pavlových spolužáků umírá jako první? 4. Kdo byl Stanislav Katzinsky? 5. V díle kterých autorů se také odráží válka?

Test 1. Jak se jmenuje učitel, který v mladých chlapcích vzbudil vlastenecké cítění? a) Müller b) Kropp c) Kantorek 2. Jméno jejich velitele ve výcvikovém táboře je: a) Kemmerich b) Himmelstoss c) Leer 3. Vrací se Pavel na nějaký čas domů? ANO – NE 4. Co udělal Detering? a) pokusil se o útěk do Německa b) spáchal sebevraždu c) okradl Pavla 5. Pavel Bäumer na konci knihy umře? ANO - NE

Ukázka č. 1 (odpovědi) Ukázka pochází z úvodu knihy. Vojáci mají přebytky, jelikož předešlý den proběhl silný útok a mnoho mužů při něm padlo. Ne, tato situace byla spíše výjimkou. Vojáci často v zákopech hladověli měli velmi malý denní příjem potravy. Vojáci spali přímo v zákopech nebo v barácích (dřevěné boudy), používali polní latríny, měli velmi špatné hygienické podmínky; když byli raněni, byli převezeni do polních lazaretů nebo do nemocnice. esšálek – ešus, nádoba, rendlík, ve kterém měli jídlo herynek – nasolen sleď, druh ryby s protáhlým štíhlým tělem

Ukázka č. 2 (odpovědi) Bäumer, devatenáct Vypravěčem příběhu je mladý devatenáctiletý student Pavel Bäumer, který je svým třídním profesorem donucen nastoupit na frontu. Další postavy: Kropp, Leer, Müller, Kemmerich, Katzinsky Veselé momenty na frontě: když chytili husu, zážitek s francouzskými děvčaty, vypráskání nenáviděného Himmelstosse, hlídání skladiště… Zpočátku jdou mladí studenti do války s nadšením, mají velké ideály a silné vlastenecké cítění, což se však v průběhu knihy mění. Na konci se cítí unaveni válkou, nic jiného než to neznají, nejsou schopni se vrátit do svých domovů a fungovat jako před válkou – tímto se Remarque řadí ke ztracené generaci.

Doplňující otázky (odpovědi) Vypravěč o válce mluví dokumentárním až reportážním způsobem, jako by se ho ani válka netýkala. Tyto popisné pasáže se střádají s reflexivními částmi, které vyjadřují hluboké niterní prožitky spojené s válečnou hrůzou. Většího napětí autor dosahuje právě vypravěčovým odstupem od války, střídáním naturalisticky popisných pasáží s těmi reflexivními. Jako první umírá Kemmerich. Stanislav Katzinsky – asi čtyřicetiletý Polák,k který Pavla doprovází od začátku války, stane se jeho nejlepším přítelem, na konci války je raněn, Pavel jej nese na zádech do ošetřovny, až tam zjistí, že Stanislav byl mezitím střelen do zátylku, a tedy že nemá šanci na přežití. Např. Henri Barbusse (Oheň), Romain Rolland (Petr a Lucie)

Test (řešení) 1. c) 2. b) 3. ANO 4. a) 5. ANO

Citace REMARQUE, Erich Maria. Na západní frontě klid [online]. 1929 [cit. 2013-06-11].

Tento digitální učební materiál (DUM) zpracovala Mgr. Pavlína Štěrbová 4. 6. 2013 v Havířově.