Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hra riskuj pro opakování znalostí.
Advertisements

Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 3. dubna 2012
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Obecný princip funkce dýchacího ústrojí – zevní a vnitřní dýchání, transport dýchacích plynů. Stavba stěny dýchacích cest. Dutina nosní, vedlejší dutiny.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Algoritmy a struktury neuropočítačů ASN – P7
Fonetika Fonologie Japonský fonologický systém
Opakování – dýchací soustava
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.12
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 1. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.2.1.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Autor: Ing. Vlasta Švachová Datum: Název: VY_32_INOVACE_9.3.1
LIDSKÝ HLAS Hlasová hygiena.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.07 Název pro školu:
Kostra.
Mgr. Michal Oblouk HLÁSKOSLOVÍ.
Akustika lidského těla
Zvuková stránka jazyka
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: MIROSLAV MAJCHER Název materiálu: VY_32_INOVACE_16_.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.2.6.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Samohlásky a souhlásky
Dýchací soustava 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_69_DÝCHACÍ SOUSTAVA Téma:ČÁSTI DÝCHACÍ SOUSTAVY,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Dagmar Strejčková Jazykový rozbor 1 Dagmar Strejčková
Zvuková stránka jazyka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Poruchy rezonance hlasu a řeči
Zpěvní hlasy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
SOUSTAVA DÝCHACÍ Dýchací soustava sdružuje orgány, které obstarávají výměnu plynů mezi vnějším prostředím a krví. Vdechováním přivádějí do těla kyslík.
Dýchací soustava.
Ezofageální – jícnový hlas
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Zvuk a hudba.
DÝCHACÍ SOUSTAVA Životodárný kyslík. Dýchání = respirace Hlavní funkce DS RESPIRACE Význam dýchání PŘÍSUN KYSLÍKU DO KRVE ODVÁDĚNÍ OXIDU UHLIČITÉHO Z.
Konzervativní léčba hlasových poruch 69. kongres ORL Plzeň Radan Havlík AUDIO-Fon centr Brno.
Vznik hlasu Radan Havlík AUDIO-Fon centr Brno. Základní podmínka vzniku hlasu Anatomické a funkční propojení 3 systémů: Anatomické a funkční propojení.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvuková stránka jazyka: souhlásky Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Fyziologie hlasového ústrojí Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými.
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka Marek Lollok.
Lidské tělo - kostra.
LJP - Mluvidla 1. část - dechové ústrojí
Seznámení se s hláskami a jejich dělení
Mgr. Zbyněk Zeman, ZŠ a MŠ Staré Hobzí
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Zvuk a hudba.
LJP Mluvidla 3.část - artikulační ústrojí
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
anatomie a fyziologie mluvních orgánů
Dýchací systém Petr Šifta
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_DELENI_HLASEK Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
Rozvoj řeči u dítěte z hlediska foneticko-fonologické roviny
VY 32 INOVACE 361.
Anotace: prezentace slouží k procvičování učiva z 2. ročníku
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_52_INOVACE_32_01_čich, chuť
SAMOHLÁSKY A SOUHLÁSKY
Dýchací soustava Stavba soustavy Funkce a činnost Obranné reflexy Onemocnění Co škodí a prospívá.
Zvuková stránka jazyka
Transkript prezentace:

Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 14. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.2.14 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0125 Téma: Tvoření hlásek - prezentace Anotace: Prezentace slouží vyučujícímu jako vizualizace výkladu o tvoření hlásek. Obsahuje popis i schéma hlasového ústrojí, popis tvoření jednotlivých hlásek a úkoly pro samostatnou práci žáků.

Dikce – technika mluveného slova Tvoření hlásek Dikce – technika mluveného slova

Tři základní složky řeči Dýchání (respirace) Tvoření hlasu (fonace) Tvoření hlásek (artikulace) ORTOFONIE – stanovuje správnou zvukovou podobu jednotlivých hlásek

Hlasové (fonační) ústrojí Je uloženo v hrtanu, jeho nejdůležitější částí jsou hlasivky (2 pružné a pohyblivé záhyby sliznice), mezi nimiž se při řeči vytváří hlasivková štěrbina glottis. V procesu fonace se oddalují a přibližují, a mění tak výdechový proud vzduchu a základní tón lidské řeči. Výdechový proud prochází rezonančními dutinami – dutina ústní, nosní, hrdelní, hlavová (čelní), prsní – tím získává sílu a barvu. Samotné tvoření hlásek – artikulace – se odehrává v mluvidlech: rty, zuby, čelisti, měkké a tvrdé patro, jazyk.

Schéma hlasivek 1. hlasivky 2. hlasivkové chrupavky 3. chrupavka štítná 4. hlasivková štěrbina Klidové postavení – nevzniká tón http://is.muni.cz/elportal/estud/ff/js07/fonetika/materialy/ch05s01.html Fonační postavení -vzniká tón

Vlastnosti hlasu délka hlasivek u žen pro soprán 14-19 mm, u mužů pro bas 24-25 mm čím jsou hlasivky kratší, tím rychleji kmitají a běžný mluvní hlas je vyšší intenzita práce hlasivek u velmi hlubokého hlasu 50 Hz (kmitů za sekundu) ženské vysoké hlasy až 480 Hz pro kojenecký věk se uvádí 400 Hz

Aktivní mluvní orgány mandibula (dolní čelist) labia (rty) lingva (jazyk) velum (měkké patro) chordae vocales (hlasivky)

Artikulace – tvoření hlásek Pokud v mluvidlech nevznikne překážka, vznikají samohlásky – tóny – vokály. Pokud v mluvidlech vznikne překážka (závěr nebo úžina), vznikají souhlásky – šumy – konsonanty. Hláska h vzniká přímo v hlasivkové štěrbině.

Tvoření samohlásek Důležitá je poloha a pohyb jazyka i u s.vysoké Samohlásky tvoří vokalický trojúhelník. i u s.vysoké e o s.středové a s.nízká s. přední s. zadní

Tvoření souhlásek V češtině máme 25 souhlásek Podle způsobu tvoření je dělíme na závěrové: p,b,d,t,ď,ť,g,k,m,n,ň úžinové: v,f,z,s,ž,š,h,ch,j,l,r,ř polozávěrové (polosykavky): c,č,dz,dž. Závěr – překážka v ústech úplně uzavře cestu výdechovému proudu a uvolní se najednou. Úžina – cesta výdechovému proudu vzduchu se neuzavře úplně

Podle místa tvoření Retné: p,b,m, Retozubné:f,v Zubodásňové: t,d,n,s,z,c,l,r,ř, š,ž,č Předopatrové: ď,ť,ň,j Zadopatrové: g,k,ch Hrtanové: h Nosní (nosové - výd. proud prochází dutinou ústní i nosní): m,n,ň Ústní (orální): všechny ostatní

Úkoly 1. Popiš, jak se tvoří hláska n. 2. Popiš, jak se tvoří hláska a. 3. Popiš, jak se tvoří hláska h. 4. Popiš, jak se tvoří hláska u. 5. Popiš, jak se tvoří hláska t.

Děkuji za pozornost Vypracovala: Mgr. Vanda Malurová 14. dubna 2012 Zdroje: Langer, A.: Úspěch veřejné promluvy. Fortuna, 1993. http://is.muni.cz/elportal/estud/ff/js07/fonetika/materialy/ch05s01.html