Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Středověké násobení Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Středověká násobilka devíti Ve středověku byla znalost násobilky považována za něco zcela mimořádného. Lidé, kteří ovládali zpaměti celou malou násobilku, byli považováni za opravdové znalce. Není proto divu, že lidé ve středověku používali při násobení prsty svých rukou.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Jak na to? Obě ruce položíme dlaněmi na stůl a pomyslně si očíslujeme prsty zleva doprava čísly 1 –
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní už můžeme počítat Máme-li spočítat například 4. 9, skrčíme čtvrtý prst. Prsty vlevo od něho udávají počet desítek a vpravo od něho počet jednotek. počet desítek počet jednotek 3 desítky + 6 jednotek 4. 9 = 36
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Vyzkoušej si násobení devíti A teď nezbývá, než si to vyzkoušet s vlastními prsty. Počítej spolu s námi následující příklady: Kontrola Kontrola
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze Skrčíme druhý prst. počet desítek 2. 9 = 18 1 desítka + 8 jednotek počet jednotek
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze Skrčíme pátý prst. počet desítek počet jednotek 4 desítky + 5 jednotek 5. 9 = 45
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze Skrčíme první prst. 0 desítek + 9 jednotek počet desítek počet jednotek 1. 9 = 9
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze Skrčíme sedmý prst = 63 počet desítek počet jednotek 6 desítek + 3 jednotky
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze Skrčíme devátý prst. 8 desítek + 1 jednotka počet desítek počet jednotek 9. 9 = 81
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze Skrčíme osmý prst. počet desítek počet jednotek 7 desítek + 2 jednotky 8. 9 = 72
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze Skrčíme třetí prst. počet desítek počet jednotek 2 desítky + 7 jednotek 3. 9 = 27
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze Skrčíme šestý prst. počet desítek počet jednotek 5 desítek + 4 jednotky 6. 9 = 54
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze Skrčíme čtvrtý prst. počet desítek počet jednotek 3 desítky + 6 jednotek 4. 9 = 36
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze Skrčíme desátý prst. počet desítek počet jednotek 9 desítek + 0 jednotek = 90