Počítačová grafika Základní pojmy
Co už známe: Co rozumíte pod pojmem počítačová grafika? Co je rastrová a vektorová grafika? Popište jejich výhody a nevýhody. Jaké znáte rastrové a vektorové grafické editory?
Barevné modely RGB CMYK Různé barvy, které se používají při vytváření obrazu, jsou tvořeny kombinací několika základních barev. RGB CMYK
Barevný model RGB Výsledná barva vznikne smícháním tří základních barev v různých intenzitách R G B - red, green, blue Aditivní model= součtové skládání barev Intenzita každé barvy nabývá hodnot v celočíselném rozsahu 0-255. Použití: monitory, projektory… 255, 255, 255= bílá (maximální intenzita všech tří základních barev) 0, 0, 0= černá (není zastoupena ani jedna ze základních barev)
Barevný model CMYK Subtraktivní model= mícháním od sebe barvy odčítáme. C M Y K- cyan, magenta, yellow, key Key- černá barva, nelze ji namíchat, proto jí přidáváme. Bílá barva- papír Použití: tiskárny
Barevná hloubka Bitová hloubka = počet barev, které může nabývat 1 pixel 1bit- 21…pouze černá a bílá 8bitů- 28… 256 odstínů 24bitů- 224… více než 16 miliónů barev
1bitová barva (21 = 2 barvy) - Mono Color 4bitová barva (24 = 16 barev) 8bitová barva (28 = 256 barev) 15bitová barva (215 = 32 768 barev) - Low Color 16bitová barva (216 = 65 536 barev) - High Color 24bitová barva (224 = 16 777 216 barev) - True Color 32bitová barva (232 = 4 294 967 296 barev) - Super True Color 48bitová barva (248 = 281 474 976 710 656 = 281,5 biliónů barev) - Deep Color
Rozlišení = udává míru detailů obrázku, které je schopné zařízení zobrazit, zachytit či reprodukovat. Jednotkou je DPI (Dot Per Inch)- množství bodů na jeden palec. 1 palec= 2,54 cm Malé rozlišení = zrnitý obrázek Velké rozlišení = obrovský soubor
Trocha matematiky Kolik MB paměti počítače zabere fotografie 20×10 cm nasnímaná s barevnou hloubkou 16,7 mil. barev v rozlišení 300 DPI? Převod cm na palce Počet bodů obrázku Výpočet velikosti obrázku Výsledek: 8,64 MB
Zdroje: ŽÁRA, J. Moderní počítačová grafika. Brno, 1998, 448 s. ISBN 80-722-6049-9. ROUBAL, Pavel. Počítačová grafika pro úplné začátečníky. 2. vyd. Brno: Computer Press, 2004, 171 s. ISBN 80-722-6896-1.