Předmět a očekávaný výstup

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sudokopytníci (Artiodactyla)
Advertisements

Dravci a Sovy Přírodopis 6.třída
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Registrační číslo CZ.1.07/1.400/
Systém savců 6 Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př 5
Řád: SUDOKOPYTNÍCI.
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Smyslová soustava člověka
Člověk v živočišném systému VY_52_INOVACE_01 Sada 1
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Označení DUM Fi- DUM Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr.
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Označení DUM Fi- DUM Autor
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Označení DUM Fa - DUM Autor Příjmení a jméno: Fichna Josef, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Sudokopytníci.
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Předmět a očekávaný výstup
Označení DUM Fa - DUM Autor Příjmení a jméno: Fichna Josef, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Označení DUM 13 _ 16 _ Pl _ DUM Autor Příjmení a jméno: Pavelková Irena, Bc. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Trávící soustava - úvod
Původ a vývoj člověka II Autor: Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
SUDOKOPYTNÍCI asi 190 druhů opírají se o dva prsty, třetí a čtvrtý
VY_32_INOVACE_Př – ž 6., 7.20 Anotace: Prezentace charakterizuje rozdíly mezi sudokopytníky a lichokopytníky. Podle obrázků popisuje jednotlivé zástupce.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Registrační čísloCZ.1.07/1.4.00/
Autor: Mgr. Zdeňka Bartlová
Ochechule /Sirény/ Lichokopytníci Sudokopytníci
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Charakteristika řádu ŠELMY
Označení DUM Fa - DUM Autor Příjmení a jméno: Fichna Josef, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_sudokopytníci(nepřežvýkavci)  ROČNÍK: 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ.
SUDOKOPYTNÍCI 1. Hmotnost těla se opírá o prst (ostatní zakrněly) 2. Prsty ukončeny rohovitými kopýtky 3. Většina býložravých druhů.
SUDOKOPYTNÍCI. CHARAKTERISTIKA Hmotnost těla opírají o dva prsty - třetí a čtvrtý. Prsty zakončeny rohovitými kopýtky. Většinou býložravci. 2 skupiny:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Trávicí soustava I. (úvod a dutina ústní) Název sady:Přírodopis.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Silvie Šimečková NÁZEV:VY_52_INOVACE_34_Přírodopis 8. ročník TÉMA: Vejcorodí, vačnatí ČÍSLO.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
S AVCI 3 Placentálové – hlodavci, sudokopytníci, lichokopytníci.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_04-39 Ročník: Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_17_PŘÍRODOPIS
VY_32_INOVACE_04-39 Ročník: Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Sudokopytníci Michaela Pekařová; 3.B.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál VY_52_INOVACE_25_Opak_Sudo_a_lichokopytnIci
Transkript prezentace:

Předmět a očekávaný výstup Označení DUM 19 - 16 - Fa - DUM Autor Příjmení a jméno: Fichna Josef, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice, 747 28 Předmět a očekávaný výstup Ročník: 8. Datum: 24. 4. 2012 Předmět: Přírodopis Tematický celek: Savci – sudokopytníci - nepřežvýkavci Očekávaný výstup: Charakterizuje nepřežvýkavce. Urči vybrané zástupce nepřežvýkavců a zařadí je do hlavních taxonomických skupin. Porovnává základní vnější a vnitřní stavbu vybraných zástupců nepřežvýkavců. Odvodí základní projevy chování nepřežvýkavců v přírodě, objasní jejich způsob života a přizpůsobení se danému prostředí. Zhodnotí význam nepřežvýkavců v přírodě i pro člověka. Anotace: Prezentace pro žáky, ve které se dozví základní informace o nepřežvýkavcích. Vybraní žáci budou mít vlastní prezentace na vybrané zástupce nepřežvýkavců. Klíčová slova: Nepřežvýkavci, sudokopytníci, prase, hroch

SUDOKOPYTNÍCI Obr. 1

CHARAKTERISTIKA SUDOKOPYTNÍCI Společným znakem je sudý počet prstů – 4 Opírají se o 2 prsty, a to 3. a 4. prst 2. a 5. prst je zakrnělý, při chůzi na ně nenašlapují (kromě hrochů – chodí po 4 prstech) 1. prst vymizel Prsty jsou zakončeny rohovitými kopýtky Můžeme je rozdělit na 3 podřády – nepřežvýkavci - mozolnatci - přežvýkavci

SUDOKOPYTNÍCI - NEPŘEŽVÝKAVCI Obr. 2 Obr. 3

Zařazení do taxonomických skupin 1. říše – Živočichové 2. podříše – Mnohobuněční 3. kmen – Strunatci 4. podkmen – Obratlovci 5. nadtřída – Čelistnatci 6. třída – Savci 7. podtřída – Živorodí 8. nadřád – Placentálové 9. řád – Sudokopytníci 10. podřád – Nepřežvýkavci

CHARAKTERISTIKA SUDOKOPYTNÍCI - NEPŘEŽVÝKAVCI Mají sudý počet prstů – 4 Chodí po 2 prstech (prasata), nebo 4 prstech (hroši) Prsty jsou zakončeny rohovitými kopýtky Mají JEDNODUCHÝ žaludek, potravu nikdy nepřežvykují Mají úplný chrup – řezáky, špičáky, třenové zuby, stoličky Špičáky jsou mohutné, prohnuté a trojhranné – vypadají jako kly Zástupci – prase domácí a divoké, hroch obojživelný Prasata jsou všežravci, hroch je býložravec

ZÁSTUPCI (referáty na vybrané savce) Hroch obojživelný – přizpůsoben životu ve vodě (plovací blány, uzavíratelné ušní a nosní otvory), nejnebezpečnější zvíře Afriky Prase divoké – pruhovaná selata Prase domácí

HROCH OBOJŽIVELNÝ Obr. 4

HROCH OBOJŽIVELNÝ Obr. 5

HROCH OBOJŽIVELNÝ – špičáky (70 cm) Obr. 6 Obr. 7

HROCH – nejnebezpečnější zvíře Afriky Obr. 8

PRASE DIVOKÉ Obr. 9

PRASE DIVOKÉ – mohutné špičáky Obr. 10

PRASE DIVOKÉ - selata Obr. 11

PRASE DOMÁCÍ Obr. 12

PRASE DOMÁCÍ - selata Obr. 13

ZÁPIS Podřád - NEPŘEŽVÝKAVCI Řád – SUDOKOPYTNÍCI Společným znakem je sudý počet prstů – 4 Opírají se o 2 prsty, a to 3. a 4. prst 2. a 5. prst je zakrnělý, při chůzi na ně nenašlapují, 1. prst vymizel Prsty jsou zakončeny rohovitými kopýtky Můžeme je rozdělit na 3 podřády – nepřežvýkavci - mozolnatci - přežvýkavci Podřád - NEPŘEŽVÝKAVCI Mají JEDNODUCHÝ žaludek, potravu nikdy nepřežvykují Mají úplný chrup – řezáky, špičáky, třenové zuby, stoličky Špičáky jsou mohutné, prohnuté a trojhranné – vypadají jako kly Zástupci – prase domácí a divoké (pruhovaná selata) - hroch obojživelný - je přizpůsoben životu ve vodě (plovací blány, uzavíratelné ušní a nosní otvory), nejnebezpečnější zvíře Afriky Prasata jsou všežravci, hroch je býložravec

OPAKOVÁNÍ Doplňte text: Sudokopytníci mají ………. počet prstů, a to ………. . Našlapují na ……... prsty, a to ………. a ………. prst. ………. a ………. prst je zakrnělý, při chůzi na ně nenašlapují. ………. prst vymizel. Prsty jsou zakončeny ………. kopýtky. Sudokopytníky můžeme rozdělit na …………., …………. a …………. . Nepřežvýkavci mají ………. žaludek, potravu nikdy nepřežvykují. Mají ………. chrup. ……….. jsou mohutné, prohnuté a trojhranné, vypadají jako …….…. . Pro maso se chová ……….. ……….. . V přírodě můžeme potkat ….……. …….…., které má ……….. selata. V Africe žije ……….. ……….., který je dokonale přizpůsoben životu ve ……….. . Má ……….. prsty, mezi kterými je …….…. ………. . Také má ………… ušní a nosní otvory. Hroši jsou …………. africkými zvířaty. Co se týká potravy, tak prasata jsou ……….. a hroch je ………… .

SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ Sudokopytníci mají sudý počet prstů, a to 4. Našlapují na 2 prsty, a to třetí a čtvrtý prst. Druhý a pátý prst je zakrnělý, při chůzi na ně nenašlapují. První prst vymizel. Prsty jsou zakončeny rohovitými kopýtky. Sudokopytníky můžeme rozdělit na nepřežvýkavce, mozolnatce a přežvýkavce. Nepřežvýkavci mají jednoduchý žaludek, potravu nikdy nepřežvykují. Mají úplný chrup. Špičáky jsou mohutné, prohnuté a trojhranné, vypadají jako kly. Pro maso se chová prase domácí. V přírodě můžeme potkat prase divoké, které má pruhovaná selata. V Africe žije hroch obojživelný, který je dokonale přizpůsoben životu ve vodě. Má 4 prsty, mezi kterými je plovací blána. Také má uzavíratelné ušní a nosní otvory. Hroši jsou nejnebezpečnějšími africkými zvířaty. Co se týká potravy, tak prasata jsou všežravci a hroch je býložravec.

Autorizace Autorizace z použité literatury VANĚČKOVÁ,I., SKÝBOVÁ,J., MARKVARTOVÁ,D., HEJDA,T. Přírodopis 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Plzeň, Fraus 2006 KANTOREK,J., JURČÁK,J., FRONĚK,J. Přírodopis 8, Olomouc, Prodos 1999  SIGMUND,L., HANÁK,V., PRAVDA,O. Zoologie strunatců, Praha, Karolinum 1994 Autorizace z CMIS Obr. 1 Použitý zdroj: <http://informedfarmers.com/wp-content/uploads/2010/12/Heter-pigs_1.jpg>[cit. 2012-04-16] Obr. 2 Použitý zdroj: <http://us.123rf.com/400wm/400/400/isselee/isselee0902/isselee090200215/4343486-hippopotamus--hippopotamus-amphibius--30-years-in-front-of-a-white-background.jpg> [cit. 2012-04-16] Obr. 3 Použitý zdroj: <http://3.bp.blogspot.com/-yXI6f-xiHSU/TofJk_LQynI/AAAAAAAANW4/cVH3A7uhQtM/s1600/pig.jpg> [cit. 2012-04-16] Obr. 4 Použitý zdroj: <http://www.boldts.net/p3/TZ-Hippo.0.jpeg> [cit. 2012-04-16] Obr. 5 Použitý zdroj:<http://www.wallpaperbydesign.com/wp-content/gallery/chiang-mai-zoo/hippopotamus-chiang-mai-zoo.jpg > [cit. 2012-04-16] Obr. 6 Použitý zdroj: <http://imagesofpets.com/wp-content/uploads/2009/04/20-04-hippopotamus-1.jpg>[cit. 2012-04-16] Obr. 7 Použitý zdroj: <http://www.hippoworlds.com/images/3_hippo_300.jpg> [cit. 2012-04-16] Obr. 8 Použitý zdroj: <http://asset.ninemsn.com.au/img/000/000/132/447/hippo1_b.jpg> [cit. 2012-04-16] Obr. 9 Použitý zdroj: <http://www.animaldanger.com/images/wild%20boar.jp> [cit. 2012-04-16] Obr. 10 Použitý zdroj: <http://www.besteuropeanhunts.eu/wp-content/uploads/2011/10/boar1.jpg> [cit. 2012-04-16] Obr. 11 Použitý zdroj: <http://f.polska.pl/gal/63/216/244/med.jpg> [cit. 2012-04-16] Obr. 12 Použitý zdroj: <http://landhandelgoehl.landhandel-online.de/images/imagearchive/00001/schweine.jpg> [cit. 2012-04-16] Obr. 13 Použitý zdroj: <http://upstatenydoc.files.wordpress.com/2010/01/piglets_wcf_091.jpg> [cit. 2012-04-16]