Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0996 Šablona/číslo materiálu: III/2 VY_32_INOVACE_DEJ292 Jméno autora: Mgr. Karel Šonka Třída/ročník 1. ročník Datum vytvoření: 25. února 2013 Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Tematická oblast: Novověk – Reformace a Protireformace Předmět: Dějepis Způsob využití: Formou prezentace seznámit studenty s významem Reformace a Protireformace na vývoj společnosti. Dále pak seznámit studenty s významnými představiteli a jejich myšlenkami. Klíčová slova: Martin Luther; Jan Kalvín; Jezuitský řád; Tridentský koncil; Ignác z Loyoly Druh učebního materiálu: Prezentace
Reformace a protirefomace
REFORMACE KRIZE CÍRKVE – SNAHA O JEJÍ NÁPRAVU HUMANISMUS REFORMACE dovolává se středověké tradice hluboké zbožnosti vlna náboženského probuzení, dotýká se lidových mas - posun od středověkého náboženského pohledu k hodnotě lidské osobnosti. - víra v lidský rozum
Za základ víry prohlásil Bibli – co z Bible nevychází je neplatné. 1517 – uveřejňuje 95 wittemberských tezí – vysvětlení, jak si představuje správný křesťanský život. Snaží se vyvolat akademickou diskusi s úmyslem zpochybnit prodávání odpustků Za základ víry prohlásil Bibli – co z Bible nevychází je neplatné. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Martin_Luther_by_Lucas_Cranach_der_Ältere.jpeg MARTIN LUTHER /1483 – 1546/
Německá selská válka /1524 – 1526/ Tomáš Muntzer Augsburský mír /1555/ Ukončení vleklých válek mezi protestanty a katolíky v německých oblastech. Zrovnoprávnění reformního protestantského vyznání s katolickým – „čí země, toho náboženství“
Humanista, teolog, první představitel švýcarské reformace. Nechce již pouze reformovat církev, ale chce církev novou – začíná odstraněním křížů, obrazů a liturgických rouch a vede až ke zrušení mše, varhan, církevního zpěvu a oltářů, zároveň však i procesí a relikvií, biřmování a posledního pomazání http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ulrich_Zwingli.jpg HULDRYCH ZWINGLI /1484 - 1531/
Za hlavní úkol života považoval práci a podnikání. Je radikálnější než Luther, stál na počátku nejrozšířenější větve protestantismu. Podle něho je o člověku předem rozhodnuto, kdo dojde spásy a kdo bude zatracen. Člověk se o tom však dozvídá podle toho, jak se mu daří vést poctivý a mravný život. Za hlavní úkol života považoval práci a podnikání. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Johannes_calvin.jpg JAN KALVÍN /1509 – 1564/
PROTIREFORMACE Snaha o reformu uvnitř katolické církve – snaha zastavit šíření reformace Tridentský koncil 1545 - 1563 Jezuitský řád 1540
Zdobení kostelů i kněžských ornátů Evangelíci Katolíci Přijímání pod obojí Zdobení kostelů i kněžských ornátů Důraz na Bibli Udělování svátostí – např. zpověď Oslabení významu kněžích Katolická procesí a poutě Bohoslužba v národních jazycích
Mezi evangelíky a katolíky nezavládla ani po tridentském koncilu tolerance. Rozdílnost vyznání vyhrocovala i vztahy mezi jednotlivými státy. Mezinárodní poměry v Evropě se stávají vypjatými. Spory vyvrcholí Třicetiletou válkou
Pedagogika v období reformace a protireformace http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ignatius_Loyola.jpg Ignác z Loyoly 1491 - 1556
Jezuitský řád 1534 Základní úkoly Jezuitského řádu Boj proti reformačním snahám Misionářská činnost v nově objevených zemích
Kázání ovlivňující masy Zpověď, zaměřená hlavně na vládnoucí třídy Bojové zbraně řádu Kázání ovlivňující masy Zpověď, zaměřená hlavně na vládnoucí třídy Výchova, upevňující učení a moc římské církve
bezplatné veřejné řádové školy Jezuitské koleje - bezplatné veřejné řádové školy http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kolej_jezuitská_(Kutná_Hora).jpg
http://prochazkyprahou.cz/uploads/images/info_klementinum.jpg
Jezuité se zaměřují na střední a vysoké školství Důvodem byla snaha působit na vlivné vyšší kruhy Zastávají názor, že pro obecný lid je nevědomost nejlepší ochranou před hříchem
Cíl vyučování v Jezuitské koleji Ovládnutí latinského jazyka Tělesná výchova, jízda na koni a hry Příprava na budoucí misionářskou činnost
Co nabízí Jezuité ve škole ? Velmi dobře vybavené školy pomůckami Pestrá nabídka programů Mírná kázeň Individuální práce učitele s žáky Příjemné vyučování Dostačující přestávky Důraz kladen na dobré chování studentů