Lukáš Kryl, Zděněk Pernica.  Barevné schéma  Rozlišení  Framerate  Specifika streamovaného videa  Výhled do budoucnosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Téma č.2 Datové formáty grafiky, jejich specifika a možnost využití
Advertisements

Multimédia Video a zvuk.
Počítačová grafika.
HW – Kabely a konektory Název školy
ZÁKLADY GRAFIKY Ing. Tomáš Kostka UNIV 2 – KRAJE; TWS_02.
Periferní zařízení počítače
Počítačová grafika.
Úvod do tématu.  Odvětví informatiky -> používáme PC k tvorbě uměleckých grafických materiálů  Vytváříme ji buď zcela digitálně, nebo s využitím nasnímaných.
Multimediální soubory
Webové formáty Bohumil Bareš. -1- Rozdělení grafických formátů  firemní (PSD, AI, FLA……)  univerzální (GIF, JPEG, TIFF, PNG…)  bitmapové (rastrové,
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
Soustava zařízení, kterými se obraz přeměňuje na elektrický obrazový signál.
MONITOR.
Rychlý přehled o nejběžnějších typech monitorů
Multimédia ve vzdělávání VIDEO Litomyšl.
počítačová grafika III – barevná hloubka
Základy počítačové grafiky
III/2 XVII ABC
Konektory graf. karet.
Počítačová grafika Základní pojmy.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
Miloslav Mazanec © 2013 Počítačová grafika.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Periferní zařízení počítače
Základní pojmy počítačové grafiky
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Základní pojmy grafiky
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
Ondřej Kostka 3IT.  Je technologie pro zachycování, zaznamenávání, přehrávání, přenos a obnovu pohyblivých obrázků používající elektronické signály nebo.
Co jsou to multimédia Bohumil Bareš.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Počítačová grafika rozlišení
Počítačová grafika.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_128_IT5 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
C HARAKTERISTIKY VIDEOMATERIÁLU Jan Mrázek Jan Pavera.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Počítačová grafika.
Základní pojmy Grafiky
Monitor CRT Monitor LCD Monitor
Charakteristiky videomateriálu
Aplikovaná počítačová grafika. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Základní pojmy a principy
Multimédia.
Univerzita třetího věku kurz Pokročilý Multimedia – Obrázky, Video a Hudba.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Multimédia Žlutířová Eva.
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Počítačová grafika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Monitor Číslo DUM: III/2/VT/2/1/11 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martin Jiřiště NÁZEV:VY_32_INOVACE_08C_15_televize TEMA:Multimédia a grafika.
VIDEO. Co je video… Video je sekvence po sobě jdoucích obrázků Lidské oko (z důvodu setrvačnosti) nevnímá jednotlivé obrázky, ale plynulý pohyb Počet.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
1 Televizní obraz Digitální záznam Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Počítačová grafika VY_32_INOVACE _GRAF_18.  přidáním barevného odstínu vznikne tmavší barva, tento způsob používají například tiskárny.
Periferní zařízení počítače - opakování
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Charakteristika videomateriálů
MULTIMEDIÁLNÍ FORMÁTY
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Kódování obrazu Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Monitor
Rastrová grafika Základní termíny – prezentace barev, barevné modely.
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Barevné modely Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Základní pojmy z počítačové grafiky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
LCD monitor Nikola Kodetová\1.L.
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Transkript prezentace:

Lukáš Kryl, Zděněk Pernica

 Barevné schéma  Rozlišení  Framerate  Specifika streamovaného videa  Výhled do budoucnosti

 pojem používaný v teorii barev pro výběr a použití konkrétních barev a jejich kombinací popisovány v tzv. color wheel  video jako elektronické médium  video je definováno barevnou hloubkou a barevným prostorem

 popisuje počet bitů použitých k popisu určité barvy nebo pixelu v bitmapovém obrázku nebo rámečku videa  3 způsoby vyjádření:  jako číslo – např. 16,7 mil. barev  jako počet bitů na pixel – např. 24bitová hloubka  jako počet bitů na kanál – ekvivalent k předchozímu  větší barevná hloubka zvětšuje škálu různých barev a paměťovou náročnost obrázku či videa.

Barevná hloubka Počet barevOznačení 1 bit 2 na 1 = 2Mono Color 4 bitová 2 na 4 = 16 8 bitová 2 na 8 = bitová 2 na 15 = Low Color 16 bitová 2 na 16 = High Color 24 bitová 2 na 24 = True Color 32 bitová 2 na 32 = Super True Color 48 bitová 2 na 48 = Deep Color 8bitová barva je využívaná například pro rozlišení VGA pro HDTV je využívána až 48bitová barva Deep Color

 využíván pro ukládání a zpracování obrazových dat  popisuje základní barvy a model mísení těchto základních barev do výsledné barvy  různé barevné modely se snaží co nejvěrněji napodobit přírodní barvu  barva je v přírodě dána směsí světla různých vlnových délek

 RGB  barevné složky: R - červená, G - zelená, B - modrá  nejčastěji použití pro video v elektronické podobě  podporován většinou typů zobrazovacích zařízení: CRT a LCD monitory, plazmové displeje nebo LED displeje.  RGBA  barevné složky: R - červená, G - zelená, B - modrá, A- alfa kanál pro průhlednost  je využit u obrázků ve formátu PNG  sRGB  standardní RGB (zjednodušený model RGB)  barevný prostor navržený a určený pro internet

 CMYK  barevné složky: C - azurová, M - purpurovou, Y - žlutá, K - černá  používán především u reprodukčních zařízení - tiskárny  HSV, HSL, HSB  parametry: HSV – Hue, Saturation, Value; HSL - Hue, Saturation, Lightness; HSB - Hue, Saturation, Brightness  tyto barevné modely nejvíce odpovídají lidskému vnímání barev  používájí se pro grafické aplikace  YUV  složky: Y – jasová, UV - barevné  používaný v televizním vysílání ve formátu PAL i HDTV

 uvádí se:  v řádcích pro analogové formáty  v pixelech pro digitální formáty  ve voxelech pro 3D video  počet sloupců (horizontálně) a počet řádků (vertikálně)

 poměr vodorovné a svislé strany  TV přijímače 4:3, HDTV přijímače 16:9

HD Ready nativní rozlišení obrazovky 720 fyzických řádků v širokoúhlém zobrazení, tedy rozlišení 1280x720 Full HD znamená velice kvalitní, detailní a ostrý obraz, který vyžaduje stejně kvalitní LCD nebo plazma TV při rozlišení 1920x1080.

Prokládaný – i (interlaced) obrazovka zaplněna ve dvou fázích, nejprve lichými řádky a potom sudými řádky pohyb tak rychlý, že jej lidské oko nerozpozná, můžete vnímat „blikání“. Progresivní – p (progressive) pokročilejší, zapisuje obsah obrazu najednou, což znamená, že můžete vidět všechny detaily na obrazovce najednou Nejběžnější formáty 720p, 1080i a 1080p to označuje, jak detailní je rozlišení a také jaký formát zápisu obrazu používá

 Analogové vysílání  Digitální vysílání Analogový TV StandardRozlišení PAL768 sloupců, 576 řádků NTSC720 sloupců, 480 řádků Digitální TV Standard RozlišeníPoměr D-1 PAL720×5764:3 D-1 NTSC720×4864:3 HDTV 720p1280×72016:9 HDTV 1080p,i1920×108016:9

počet snímků na jednotku času obvykle udává v jednotkách fps (z anglického frames per second ) nebo prostě v hertzích pro dosáhnutí iluze plynulého pohybu je třeba zobrazit alespoň snímků za sekundu využívá se zejména v počítačové grafice, při zpracování videa, filmovém průmyslu či televizním vysílání

o Analogové vysílání o Digitální vysílání Televizní standardFPS PAL25 NTSC29,97 HDTVFPS Prokládané - interlaced Progresivní - progressive23,

o slowmotion kamery jsou schopny zachytit 300 až 1 milion snímků za sekundu, záleží na výkonnosti kamery o můžeme tak lépe sledovat zpomaleně děje, které někdy nejsme schopni zachytit vlastním zrakem

o streaming - technologie kontinuálního přenosu audiovizuálního materiálu mezi koncovým uživatelem a zdrojem o v internetu je streaming zprostředkován pomocí síťové architektury Klient-server o tento přenos se nazývá WEBCASTING

o probíhá v reálném čase (internetová televize nebo rádio) o systémem video on demand (Youtube, Stream.cz) o výhody v efektivní dostupnosti videomateriál uloženého na webovém serveru

o využití MPEG-4, Windows Media, Real Time, Quick Time nebo flashových kodeků o kvalita závislá na datovém toku a rozlišení videa o pro rozlišení 320×240 bodů je využíván datový tok Kbps o v dnešní době jsou využívány formáty 360p, 480p, 720p HD, 1080p HD

o využití kodeků WMA, MP3, OGG, AAC+ o kvalita audia závislá na datovém toku od Kbps o single bitrate - konstantní datový tok o multibitrate - více konstantních datových toků přenášených dohromady v jednom o multibitrate automaticky mění kvalitu zvuku v závislosti rychlosti internetového připojení klienta

o zvýšení a zrychlení přenosu videa pomocí mobilních datových přenosů o zobrazení videa například v HD a Full HD datových projektorech o 3D obraz bez nutnosti použití brýlí nebo ve vysokých rozlišeních videa