Životní podmínky organizmů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život v zimní přírodě Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.26
Advertisements

PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI
Příprava rostlin a živočichů na zimu
Voda ve všech skupenstvích
Přizpůsobení živočichů k prostředí
Význam malých vodních ploch pro krajinu
Horniny Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.08
Půdy:.
Ptáci v okolí lidských sídel
Živočichové lesů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.24
Organizace ochrany přírody v ČR
Sluneční soustava Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.12
Sladkovodní ryby ČR Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.36
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Potravní vazby rostlin a živočichů
LESY MÍRNÉHO PÁSU – VÝZNAM ZELENĚ PRO ČLOVĚKA
LIDSKÁ POPULACE – RŮST, NATALITA, MORTALITA
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
Plevele polí a luk Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.18
Význam hub a mechů v ekosystému
Výživa rostlin - fotosyntéza
Nerosty Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.07
Třídění živočichů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.16
Jehličnaté lesy Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.22
Domácí zvířata – druhy, chov
Třídění rostlin - stonek
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
Pedosféra.
Slunce Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.11
Měření teploty a času Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.10
Oběh vody v přírodě Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.05
Měření délky a hmotnosti
Hmyz na jaře, v létě Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.33
Plody stromů a keřů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.34
Složky krajiny a životní prostředí
Kulturní rostliny – zelenina, ovoce, krmivo
Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.04 Vzdělávací oblast: Přírodověda – přírodní rovnováha, vztah mezi predátorem a kořistí Autor: Mgr. Aleš Hruzík.
Pes a kočka Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.32
Znaky života Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.14
Stavba těla hub, rozmnožování
PEDOSFÉRA.
BIOSFÉRA – TYPY EKOSYSTÉMŮ
Listnaté lesy Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.23
Květy a plody rostlin Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.20
Jedovaté rostliny kolem nás
Podmínky života na Zemi 5.ročník
Krajina a životní prostředí
Výškové stupně rostlinstva
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – pedosféra autor VM:Ondřej Vojáček.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
PŮDA Půda zabírá jen malé množství na povrchu Země.
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
Pedosféra.
Význam ovzduší, vodstva, půd, rostlinstva a živočišstva na Zemi
Součásti neživé přírody
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI
Biosféra = živý obal Země.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Stavba Země Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s pojmem krajinná sféra a se stavbou zemského tělesa.
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
Planety sluneční soustavy. Sluneční soustava Sluneční soustava je planetární systém hvězdy známé jako Slunce. Tvoří jej především 8 planet, 5 trpasličích.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Transkript prezentace:

Životní podmínky organizmů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.01 Vzdělávací oblast: Přírodověda - životní podmínky organizmů Autor: Mgr. Aleš Hruzík Jazyk: český Očekávaný výstup: žák správně definuje základní probírané pojmy a jejich vzájemné vztahy Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: první stupeň, základní škola Datum (období), ve kterém byl vzdělávací materiál vytvořen: školní rok 2011-2012 Ročník, pro který je vzdělávací materiál určen: 4. ročník základní školy

Životní podmínky organismů Životní podmínky jsou podmínky, které umožnily vznik a vývoj organismů na Zemi. Země je zatím jediná nám známá planeta, na které existuje život, zatímco zbytek Sluneční soustavy podle současných poznatků není osídlen organizmy. Uvedeme si ty hlavní podmínky. Co vše by jste do souboru těchto podmínek zařadili a proč?

VODA VZDUCH SLUNCE PŮDA

na vyprahlých pouštích život téměř neexistuje. Má 3 skupenství. VODA Voda je nezbytná pro funkci organismu. Bez pití bychom vydrželi pouze 3 dny. Voda je životním prostředím pro mnohé organizmy a dobrým rozpouštědlem (mořská voda obsahuje mnoho rozpuštěných látek, proto je slaná). Hmotnost lidského těla je tvořena z 2/3 vodou! Zásoby pitné vody se zmenšují a v budoucnosti může dojít k jejímu nedostatku.Voda je předpokladem pro výskyt rozmanitých druhů organizmů, na vyprahlých pouštích život téměř neexistuje. Má 3 skupenství. [cit. 2011-15-07]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Water_droplet_blue_bg05.jpg>

VZDUCH Vzduch je plynný obal Země - vytváří tzv. atmosféru. Umožňuje organismům dýchat, protože obsahuje volný kyslík. Se vzrůstající nadmořskou výškou rychle řídne, ve vysoké výšce už člověk ztěžka dýchá. Také izoluje škodlivé sluneční záření přicházející z vesmíru, chrání zemi před menšími asteroidy a zajišťuje stálou teplotu. Měsíc atmosféru nemá, proto se krátery na jeho povrchu nerozpadají a povrch má nestálou teplotu. Místa osvětlená Sluncem dosahují teploty 100°C, zatímco místa ve stínu mají až - 200°C. Vzduch se skládá z různých plynů, převážně z dusíku a dýchatelného kyslíku. Obsahuje také oxid uhličitý, prachové částice a vzácné plyny.

SLUNCE Sluneční záření ohřívá Zemi - vytváří vhodné teplotní podmínky pro život. Bez Slunce by rostliny nemohly vytvářet nezbytné sloučeniny pro svou výživu. Rostliny jsou základním článkem potravního řetězce, proto je téměř vše živé na planetě na slunečním svitu závislé. Atmosféra a magnetosféra Země chrání organizmy na povrchu planety před škodlivým kosmickým zářením. Sami porovnejte rozdíly mezi létem a zimou v teplotách a délky dne (slunečního svitu). [cit. 2011-15-07]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sun_in_X-Ray.png>

PŮDA Půda vzniká zvětráváním hornin vlivem větru, vody, mrazu a horka. Horniny jsou rozrušovány také aktivitou organizmů. Rozkladem odumřelých rostlin a živočichů vzniká úrodná složka půdy ( humus). Humus obohacuje půdu o potřebné látky, zvyšuje kvalitu půdy pro rostliny. Písčité půdy téměř neobsahují humus, proto jsou neúrodné. Opakem je černozem, vysoce úrodný půdní typ s silnou vrstvou humusu - poskytuje cenný zdroj živin pro růst náročných rostlin. Pod půdou se nachází nezvětralá hornina. Uveď příklad půdních živočichů!

ROZMANITOST Budete-li cestovat od vyprahlých pouští až k polárním oblastem, poznáte vzácnou měnící se podobu krajiny a ekosystémů. Změna vlhkosti, nadmořské výšky, teploty a intenzity slunečního svitu způsobila vznik odlišných přírodních celků (stepi, lesy mírného pásu, tajga, tundra a dalších), a také nových druhů rostlin a živočichů obývajících tato prostředí. Jaké je tvé oblíbené zvíře a kde žije? Vyber si libovolné místo a popiš jej (např. poušť, deštný prales, lesy v ČR…)