Bezpečně přes přechod
Náš tým je z Olomouce Náš tým je z Olomouce V Olomouci je ZŠ Nedvědova V Olomouci je ZŠ Nedvědova V této škole jsou třídy 8.B a 9.C V této škole jsou třídy 8.B a 9.C V těchto třídách jsou kamarádi, kteří..….. vytvořili legotým V těchto třídách jsou kamarádi, kteří..….. vytvořili legotým Členy našeho týmu jsou: Členy našeho týmu jsou: Eva, Hanka, Linda, Jarek, Martin, Patrik, Tonda,Tomáš,Vašek a Vojta Eva, Hanka, Linda, Jarek, Martin, Patrik, Tonda,Tomáš,Vašek a Vojta
Náš výzkum Náš výzkum se zabývá bezpečností na přechodech pro chodce. Kromě varovných čísel, která jsme zjistili, jsme se hledali řešení, která se v České republice zavádějí. Náš výzkum se zabývá bezpečností na přechodech pro chodce. Kromě varovných čísel, která jsme zjistili, jsme se hledali řešení, která se v České republice zavádějí. Kontaktovali jsme ministerstva dopravy našich sousedních států (Polska a Slovenska). Kontaktovali jsme ministerstva dopravy našich sousedních států (Polska a Slovenska). Bohužel nám sdělili, že ze strategických důvodů nemohou námi požadované informace sdělovat. Bohužel nám sdělili, že ze strategických důvodů nemohou námi požadované informace sdělovat. Zaměřili jsme se tedy na ČR. Kontaktovali jsme policejní mluvčí, která nám poskytla některé informace. Údaje jsme porovnali z našimi poznatky. Zaměřili jsme se tedy na ČR. Kontaktovali jsme policejní mluvčí, která nám poskytla některé informace. Údaje jsme porovnali z našimi poznatky.
Problém Stálým problémem větších českých měst jsou dopravní nehody na přechodech pro chodce. Stálým problémem větších českých měst jsou dopravní nehody na přechodech pro chodce.
Černá čísla Čísla nehod s následkem smrti: Čísla nehod s následkem smrti: a) téměř stabilní a) téměř stabilní b) docela vysoká. b) docela vysoká. PROČ? PROČ? a) nezájem veřejnosti o bezpečnost a) nezájem veřejnosti o bezpečnost b) stres b) stres c) nepozornost c) nepozornost Počet nehod Usmrceno Těžce zraněno Lehce zraněno
Dopravní nehody zaviněné chodci v Olomouckém kraji (informace poskytla tisková mluvčí policie ČR) počty / Celkem nehod26194 Počet nehod s usmrcením000 Počet nehod s těžkým zraněním150 Počet nehod s lehkým zraněním18134 Počet nehod s hmotnou škodou710 Usmrceno000 Těžce zraněno150 Lehce zraněno19134 Škoda (*100)
Děti na přechodu Děti = druhá nejčastější příčina nebo oběť dopravní nehody na přechodu. Děti = druhá nejčastější příčina nebo oběť dopravní nehody na přechodu. PROČ? PROČ? a) nesoustředěnost a) nesoustředěnost b) nepozornost b) nepozornost c) hra c) hra
Naše anketa Zaměřena na děti prvního stupně Zaměřena na děti prvního stupně Zjišťovali jsme: Zjišťovali jsme: a) místo bydliště a) místo bydliště b) způsob dopravy do školy b) způsob dopravy do školy c) počet přecházení přechodů denně c) počet přecházení přechodů denně Děkujeme za spolupráci spolužákům z 9.C Děkujeme za spolupráci spolužákům z 9.C
Výsledky ankety - poprvé
Výsledky ankety - podruhé
Výsledky ankety - potřetí
Přechody v okolí naší školy bezpečnánebezpečná naše škola
Řešení bezpečnosti na přechodech Zvýrazňující světla typu mc2 zebra (výkon 150W) Zvýrazňující světla typu mc2 zebra (výkon 150W) Zvýrazňující světla typu op3 zebra (výkon 150W) Zvýrazňující světla typu op3 zebra (výkon 150W)
Zvýšení bezpečnosti Zapuštěná led návěstidla PDsystems (dražší) Zapuštěná led návěstidla PDsystems (dražší) Systém měření rychlosti (zastaví řidiče při překročení rychlosti 50 km/h) Systém měření rychlosti (zastaví řidiče při překročení rychlosti 50 km/h) Zvýraznění přechodu v 3D (využívá optických klam ) Zvýraznění přechodu v 3D (využívá optických klam ) Elektronické tabule s chodcem Elektronické tabule s chodcem (rozsvítí se při příjezdu vozidla) (rozsvítí se při příjezdu vozidla)
Náš návrh Zvýšení bezpečnosti přechodu pro chodce 3D Zvýšení bezpečnosti přechodu pro chodce 3D Blikající označení přechodu pro chodce Blikající označení přechodu pro chodce Dohled městské policie Dohled městské policie Besedy ve škole Besedy ve škole s odborníky s odborníky
V sobotu se uskutečnil v areálu výstaviště Flora Olomouc III. ročník akce pod názvem „ Bezpečná cesta do školy “. V sobotu se uskutečnil v areálu výstaviště Flora Olomouc III. ročník akce pod názvem „ Bezpečná cesta do školy “. Preventivně informační skupina MPO připravila pro děti jízdu zručnosti, střelbu z laserové pistole, mobilní preventivní radar, semafor pro chodce. Preventivně informační skupina MPO připravila pro děti jízdu zručnosti, střelbu z laserové pistole, mobilní preventivní radar, semafor pro chodce. Dále děti poznávaly dopravní značení a řešily modelové situace na téma "jak se bezpečně chovat v silničním provozu". Pro dospělé pak byly připraveny testy z oblasti znalostí zákona o silničním provozu. Dále děti poznávaly dopravní značení a řešily modelové situace na téma "jak se bezpečně chovat v silničním provozu". Pro dospělé pak byly připraveny testy z oblasti znalostí zákona o silničním provozu. Tyto možnosti nemáme…………… ALE ….. Tyto možnosti nemáme…………… ALE ….. Akce pro veřejnost v Olomouci
Bezpečná cesta do školy - NAŠE Určeno pro žáky prvních tříd Určeno pro žáky prvních tříd Hodina tělesné výchovy jinak Hodina tělesné výchovy jinak Na rozcvičce – závodničky Na rozcvičce – závodničky První část – stanoviště s úkoly První část – stanoviště s úkoly (znalosti dopravních předpisů a bezpečnosti po cestě do školy) (znalosti dopravních předpisů a bezpečnosti po cestě do školy) Druhá část – závodní dráha Druhá část – závodní dráha (postřeh, rychlost a šikovnost) (postřeh, rychlost a šikovnost) Třetí část – malování dopravního prostředku (zklidnění) Třetí část – malování dopravního prostředku (zklidnění)
Někteří mladší žáci se s tímto tématem ještě podrobněji nesetkali Někteří mladší žáci se s tímto tématem ještě podrobněji nesetkali Podařila se nám udělat netradiční hodina TV, která děti bavila a učila současně Podařila se nám udělat netradiční hodina TV, která děti bavila a učila současně Líbila se nám spolupráce s mladšími spolužáky Líbila se nám spolupráce s mladšími spolužáky Chceme této aktivity využít i pro předškoláky a školní družinu Chceme této aktivity využít i pro předškoláky a školní družinu Zjistili jsme, že i my můžeme přispět ke zvýšení bezpečnosti při cestě do naší (nebo i jiné) školy Zjistili jsme, že i my můžeme přispět ke zvýšení bezpečnosti při cestě do naší (nebo i jiné) školy Informovali jsme o této možné aktivitě i veřejnost (Článek vyšel v týdeníku Naše adresa i na webových stránkách tohoto deníku) Informovali jsme o této možné aktivitě i veřejnost (Článek vyšel v týdeníku Naše adresa i na webových stránkách tohoto deníku) Vyhodnocení této akce
Informovat veřejnost o rizikovosti některých přechodů pro chodce Informovat veřejnost o rizikovosti některých přechodů pro chodce Vyhledat krizová místa v okolí školy Vyhledat krizová místa v okolí školy Zjistit a navrhnout možnosti zvýšení bezpečnosti (nejen) spolužáků (nejen) při cestě do školy – předat magistrátu Zjistit a navrhnout možnosti zvýšení bezpečnosti (nejen) spolužáků (nejen) při cestě do školy – předat magistrátu Seznámit s touto možností a aktivitou spolužáky, mateřské školy a jiné základní školy Seznámit s touto možností a aktivitou spolužáky, mateřské školy a jiné základní školy Vyzkoušet, zda pro zlepšení situace můžeme sami něco udělat Vyzkoušet, zda pro zlepšení situace můžeme sami něco udělat Cíl výzkumu
Děkujeme Mluvčí policie ČR Mgr. Martě Vlachové za pochopení a spolupráci Mluvčí policie ČR Mgr. Martě Vlachové za pochopení a spolupráci Spolužákům za pomoc s anketou Spolužákům za pomoc s anketou Vyučujícím v prvních třídách za umožnění realizace našeho nápadu Vyučujícím v prvních třídách za umožnění realizace našeho nápadu Za lego-tým zpracovali: Linda Coufalová Za lego-tým zpracovali: Linda Coufalová Vašek Kostkan Vašek Kostkan Vojta Linhart Vojta Linhart
Obsah Náš výzkum Náš výzkum Problematika nehod na přechodech v ČR Problematika nehod na přechodech v ČR Dítě na přechodu Dítě na přechodu Řešení bezpečnosti na přechodech Řešení bezpečnosti na přechodech Přechody pro chodce v okolí naší školy Přechody pro chodce v okolí naší školy Akce k výzkumu Akce k výzkumu Náš návrh na řešení problému Náš návrh na řešení problému Poděkování Poděkování
A to je …..