Autor: Mgr. Vladimír Drápal

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Advertisements

TÉMA Fyzikální vyšetření
Základní kardiopulmonální resuscitace
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ
© 2004 UTEE FEKT VUT v Brně První pomoc Postup záchranných prací  Zhodnocení příčin úrazu a vyproštění postiženého  Určení rozsahu poranění a poskytnutí.
Kardiopulmonální resuscitace I.
Soustava opěrná – lebka
Záchranář a zásady pomoci
Autor: Mgr. Hana Krajčová
První pomoc při poranění elektrickým proudem
Autor: Mgr. Helena Nováková
Algoritmus použití AED
Pří_093_Člověk a jeho zdraví_Kostra Autor: Mgr. Marie Boučková
Dýchací soustava.
ZÁSTAVA DECHU A OBĚHU Definice
Bezvědomí Autor: Mgr. Vladimír Drápal Př_188_Biologiečlověka_Prvnípomocpřibezvědomízástavědechuadušení Škola: Základní a mateřská škola Kašava, okres Zlín,
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Základy první pomoci 7. ročník.
Školení bezpečnosti práce (BOZP)
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
bezvědomí a resuscitace Guidelines 2005
Laická první pomoc.
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Tepelná poranění Autor: Mgr. Vladimír Drápal Př_190_Biologiečlověka_Prvnípomocpřitepelnýchporaněních Škola: Základní a mateřská škola Kašava, okres Zlín,
Opakování – vesmír, sluneční soustava
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Pří_227_Savci_Vývoj lidského plodu Autor: Mgr. Martina Vaculová
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.2 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka První pomoc při poruchách dýchání DUM – výkladový Předmět:
Opakování – vesmír, sluneční soustava
Základy resuscitace Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je.
TÉMA Fyzikální vyšetření
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Vnitřní ústrojí psa domácího
Smysly člověka (všeobecně) Pří_234_Savci_Smysly člověka (všeobecně) Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
Neodkladná resuscitace
Autor: Mgr. Helena Nováková
Smysly člověka (všeobecně)
První pomoc při šoku Autor: Mgr. Vladimír Drápal Př_189_Biologiečlověka_Prvnípomocpřišoku Škola: Základní a mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
První pomoc při šoku Autor: Mgr. Vladimír Drápal Př_189_Biologiečlověka_Prvnípomocpřišoku Škola: Základní a mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
Zlomeniny a poranění kloubů
Školení první pomoci
PRVNÍ POMOC neodkladná resuscitace – DOSPĚLÝ 17
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
BEZVĚDOMÍ Definice Neschopnost postiženého jakýmkoli způsobem reagovat na vnější i vnitřní podněty.
2. První pomoc – bezvědomí
Tato studijní opora je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. číslo projektu: CZ.1.07/1.1.07/ Učíme se.
KRVÁCENÍ Patří mezi stavy ohrožující život. Náhlá ztráta 2l krve při silném krvácení může vyvolat šok, který ohrožuje život.
První pomoc nejen při úrazech v TV VY_32_INOVACE_03_36.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
* Název školy: Svobodná základní škola, o.p.s. Autor: Radka Nývltová Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_PŘÍRODOVĚDA_5.TŘ. Název: První pomoc_ ŠOK_BEZVĚDOMÍ_RESUSCITACE.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Co se stalo? Výuková prezentace s využitím dotykového zařízení ročník ZŠ Vypracovala: Lucie Kováčová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_bio_evo12 Označení materiálu evo12_resuscitace.pptx Název školy Gymnázium Kladno.
VYSVĚTLIT ŽÁKŮM, CO JE NEODKLADNÁ PRVNÍ POMOC, POPSAT A VYZKOUŠET SI, JAK POSTIŽENÉHO ULOŽIT DO STABILIZOVANÉ POLOHY, JAK PROVÁDĚT NEPŘÍMOU MASÁŽ SRDCE.
OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ IX 1.POMOC Resuscitace Nepřímá masáž srdce Umělé dýchání Šok Záchrana tonoucího.
RESUSCITACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.29_Prvni_pomoc_zastava_dechu.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví ročník III
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví 6 - 9
VY_52_INOVACE_02_01_ první pomoc
Resuscitace = oživování, kříšení
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Vyšetření v PP.
Zdravotnická první pomoc
Kurz základní resuscitace
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_24_Stabilizovaná poloha
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Vladimír Drápal Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. Bezvědomí Autor: Mgr. Vladimír Drápal Př_188_Biologiečlověka_Prvnípomocpřibezvědomízástavědechuadušení Škola: Základní a mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace

Anotace: Tento digitální učební materiál je určen pro seznámení žáků s poskytováním první pomoci při bezvědomí,zástavě dechu a dušení Materiál vysvětluje pojmy bezvědomí, dušení, zástava dechu, umělé dýchání, nepřímá a přímá masáž srdce Je určen pro předmět přírodopis, 8.ročník. Tento materiál vznikl ze zápisů autora, který vycházel z učebnice: Černík,V., Bičík,V, Martinec,Z., Přírodopis 3: Biologie člověka se základy etologie a genetiky pro žáky základní školy (8. ročník) a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1.vyd. Praha:SPN, 1998, ISBN 80-85937-97-2

Bezvědomí Bezvědomí Dušení,uvolnění dýchacích cest Zástava dechu

Bezvědomí Bezvědomí - stav, kdy si postižený není vědom okolního dění a na rozdíl od spánku jej není možné z tohoto stavu snadno probrat. bezprostředně ohrožuje život zraněného udušením často bývá způsobeno zapadnutím kořene jazyka Příznaky – zhroucená poloha na zemi - chybí reakce na bolestivé podněty (štípnutí do ušního lalůčku nebo hřbetu dlaně)

Fyzikální vyšetření - deformace kostry Vyšetření pohledem (inspekcí) - celkový stav pacienta a prostředí- zhodnocení stavu vědomí, prostředí ve kterém se nachází, zda-li viditelně nekrvácí, zda je zaklíněn, potřísněn není-li ohrožen (např. zasypáním). - stav dýchání- sledujeme zvedání a klesání hrudníku a zapojení pomocných dýchacích svalů. - stav a barva kůže- sledujeme a zjišťujeme rány, vpichy, zda-li není nápadné zabarvení, cyanóza (namodralé zabarvení kůţe a sliznic při nedostatku kyslíku), bledá (při větších krevních ztrátách), zpocená (při horečnatých stavech, hypoglykémii) - stav sliznic- sledujeme zda-li nejsou povleklé, suché či nápadně zbarvené. Vyšetření pohmatem (palpací) - dýchání pacienta- pokládáme hřbet ruky k ústům a pociťujeme proud vzduchu. - hmat pulsu- - stav břicha- lze zjistit náhlou příhodu břišní. - deformace kostry http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ape_skeletons.png

Vyšetření poklepem, poslechem Vyšetření poklepem (perkusí) Poklep se provádí nad dutými orgány a vypovídá o jejich vzdušnosti,a velikosti, zejména při vyšetření plic a břicha. Vyšetření poslechem (auskultací) Provádí se fonendoskopem a mnohdy si vystačíme bez fonendoskopu z dálky slyšitelné (tzv. distanční) dýchací fenomény. Zejména sípaní při cizím tělese, bublání při otoku plic (plicní edém) pomocí fonendoskopu se vyšetřuje srdce a plíce, kde jsou slyšitelné srdeční ozvy a šelesty. Slyšitelná je střevní peristaltika (posun střev) http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ape_skeletons.png

Vyšetření čichem Vyšetření čichem čichem lze zjistit charakteristické zápachy. Zejména alkohol, aceton, plyny, ředidla a fekálie. při prvním základním vyšetření pacienta je nejdůleţitější zjistit a správně posoudit selhání či ohrožení základních životních funkcí, zejména: posoudit časový faktor působení vyvolávající příčiny (délka zástavy krevního oběhu a dýchání, délka křečí) posoudit neodkladnost jednotlivých opatření určit základní rámcovou diagnózu zajistit polohu a určit způsob transportu včetně směřování k definitivnímu ošetření Vyšetření stavu vědomí Při poruše vědomí hodnotíme hloubku bezvědomí a dobu bezvědomí. K probuzení pacienta začínáme oslovením, nereaguje-li pacient na oslovení pokusíme se o bolestivý podnět, například lehké štípnutí na ušní boltec nebo tlak za úhel dolní čelisti.

První pomoc Zkontrolujeme základní životní funkce (dech, tep) Zkontrolujeme ústní dutinu a vyčistíme ji Zraněného položíme do stabilizované polohy na bok se zakloněnou hlavou (poloha je určena pro všechny osoby v bezvědomí, které dostatečně dýchají) Tím, že je zraněný na boku tak nedojde k jeho udušení v případě, že začne zvracet V případě, že nevíme, jak postiženého do stabilizované polohy přetočit, otočíme ho na bok a zakloníme mu hlavu http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ape_skeletons.png

Dušení, uvolnění dýchacích cest Dušení vzniká nejčastěji v případě, kdy vdechneme cizí předmět, který uvízne v dýchacích cestách První pomoc – pokud je postižený při vědomí, řekneme mu ať kašle (nic jiného se nedá dělat) Pokud ne neprůchodnost dýchacích cest úplná (nemůže se nadechnout), předkloníme ho a provedeme až 5 úderů hranou dlaně mezi lopatky Pokud je v bezvědomí, otočíme ho na bok a provedeme až 5 úderů hranou ruky mezi lopatky a zkontrolujeme dutinu ústní zda-li nedošlo k uvolnění cizího předmětu. Pokud ne provádíme oživování D http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ape_skeletons.png

Zástava dechu Zdravý člověk dýchá v klidu frekvencí 12 – 16 dechů za minutu Příčina zástavy dechu – neprůchodnost dýchacích cest - ucpání kořenem jazyka - vdechnutí cizího tělesa - tonutí Za 3 – 4 minuty dochází k nenávratnému poškození mozku Příznaky – nepřirozená barva kůže (promodrávání rtů, uší, nosu, brady, tváře, konečků prstů - není patrný dech Musíme začít oživovat co nejdříve http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ape_skeletons.png

Zástava dechu První pomoc zkontrolujeme základní životní funkce (dech, tep) zkontrolujeme ústní dutinu, vyčistíme ji co nejvíce zakloníme hlavu (uvolníme tím dýchací cesty) pokud je podezření na poranění krční páteře,předsuneme pouze dolní čelist otevřeme ústa a stiskneme nos dýcháme 1 vdech za 5 sekund v případě, že je postižený stále v bezvědomí , uložíme ho do stabilizované polohy na boku Umělé dýchání provádíme vždy do příjezdu záchranné služby http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ape_skeletons.png

Použité zdroje Stabilizovana poloha, In: Jihomoravsky sachovy svaz [online],[cit. 2013 – 08-29]. Dostupné z: http://www.chess.cz/kraje/jmss/view_artefact.php?type=jmss_article&id=553 První pomoc, in:Prvni pomoc, Hradec Kralove [online], [cit. 2013-08-29]. Dostupné z: http://www.hradeckralove.org/urad/prvni-pomoc Check breathing Step 3.jpg, In:Wikihow [online], [cit 2013 – 08-29]. Dostupné z: http://www.wikihow.com/Image:Check-breathing-Step-3.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gelenke_Zeichnung01.jpg 12