Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0052Číslo sady 13Číslo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 28Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 20Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 20Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 36Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Klinická propedeutika
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 36Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p. o
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Registrační číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 06Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 14Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 20Číslo.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Bc. Zdeňka Soprová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zdeňka Soprová, Bc. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Bc. Zdeňka Soprová,. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 05Číslo.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zdeňka Soprová, Bc. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p. o Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 26 Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p. o
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 16Číslo.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  16
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o., Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 16Číslo.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. B ENEŠE 456 OKRES K ARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 28Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 28Číslo.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Definice, základní pojmy
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Transkript prezentace:

Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 13Číslo DUM3.2_13_ 2 PředmětSpolečenské vědy, Tělesná výchova Tematický okruhZdravý životní styl Název materiáluZdraví a prevence nemocí AutorMgr. Hana Topičová Datum tvorby 30. březen 2013Ročník 1. – 3. ročník Anotace Materiál slouží k všeobecnému seznámení žáků s problematikou péče o zdraví a jejich prevencí. Materiál je možné použít jak ve výkladové tak opakovací části hodiny. Součástí materiálu jsou otázky podchycující všeobecné povědomí žáků o problematice péče o zdraví a jejich prevenci. Metodický pokyn Prezentace, výklad s otázkami a úkoly pro žáky v oblasti problematiky péče o zdraví a prevenci nemocí. Cílová skupina žáků: 15 – 19 let Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Topičová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Zdraví Ústava světové zdravotnické organizace (WHO) definuje zdraví jako „stav úplné tělesné, duševní a sociální pohody, a ne jen pouhou nepřítomnost nemoci či slabosti.“ [1]. Obr. 1: Vlajka WHO [2]. Zdraví vyžaduje fyzickou, psychickou i sociální rovnováhu. „Zdraví je schopnost vést sociální a ekonomicky produktivní život.“ [1]. Zdraví je ovlivněno životním stylem a podmíněno sociálními vztahy.

Zdraví Být zdravý je prvním předpokladem ke štěstí a k úspěchu. Fyzické, duševní a sociální zdraví je největší hodnotou našeho života. Zdravý člověk má větší šanci uskutečňovat to, po čem v životě touží. Roste individuální zodpovědnost člověka za své zdraví. S dobrým vztahem ke svému zdraví se člověk nerodí – postoj ke zdraví nezískává zcela automaticky.

Zdraví Čím dříve je schopen tuto souvislost pochopit: Vztah ke zdraví si člověk vytváří postupně v průběhu života tím, jak si je schopen uvědomit rozdíly mezi zdravím a nemocí, a posoudit výhody zdraví oproti nevýhodám nemoci.  tím je šance na prožitý život ve zdraví vyšší  tím se zvyšuje význam pocitu osobní spokojenosti a životní pohody  tím si člověk vytváří daleko větší prostor jak po profesní, tak osobní stránce

Rizika pro zdraví  závislosti – kouření, alkohol, drogy  obezita - (BMI – hmotnost vyjádřená v kilogramech dělená druhou mocninou výšky udané v metrech = u žen by měla být nižší než 23, u mužů než 25; vyšší než 18)  vysoký krevní tlak - (normální 140/90)  vysoký stav cholesterolu a cukru v krvi  stres Pro své zdraví je potřeba znát vlastní zdravotní stav a nevystavovat se rizikům, které zdraví ohrožují:

Zodpovědný postoj ke zdraví Řadě zdravotních rizik se nedá zcela spolehlivě vyhnout (genetické dispozice, nepříznivé sociální podmínky apod.) Některá rizika vedoucí k onemocnění můžeme omezit, snížit, potlačit; některá rizika naopak zvýšit. Nejúčinější, nejsnazší a nejlevnější způsob jak předcházet rizikům je: z d r a v ý ž i v o t n í s t y l

Životní styl a zdraví Životní styl určuje a ovlivňuje naše zdraví až z 80%. Zbylých 20% je dáno dědičností, zdravotnickou péčí, případně jinými vlivy. Zdravý životní styl představuje péči o naše tělo:  po stránce tělesné (dostatek vhodných pohybových aktivit)  po stránce příjmu vyvážené stravy (aby tělo dostávalo dostatek vitamínů, bílkovin a vláknin)  po stránce psychické (psychika s onemocněním úzce souvisí)  po stránce sociální

Péče o zdraví Nejdůležitější pro zdraví je správná životospráva, a to nejen fyzická, ale i psychická. Aktivní zájem o vlastní zdraví umožní člověku si uchovat co nejlepší zdravotní stav co nejdéle Člověk, který se příliš nerozčiluje, žije bez strachu, věří sám sobě, nepropadá pocitům beznaděje má lepší zdravotní stav a i případné zdravotní komplikace zvládá snáze. Psychika s onemocněním úzce souvisí.

Péče o zdraví Kvalitu zdraví ovlivňuje: Neexistuje jednotný návod pro všechny lidi jak pečovat o své zdraví  psychický stav  fyzický stav  zdravotní stav  věk

Prevence Proti nemocem se dá bojovat dvojím způsobem: a) jejich léčbou b) jejich předcházením – prevencí. = předcházení nemocem a jejich následkům Prevence

Prevence 1) primární D r u h y p r e v e n c e: 2) sekundární 3) terciální = opatření, která vedou k odvrácení nemoci (poruch). Je založena na aktivitách samotného jedince - na jeho životním stylu, tedy jeho chování a jeho volbách, rozhodnutích. = opatření, kterými se předchází komplikacím nemoci a zhoršením projevů nemoci = předcházení následkům nemoci

Otázky a úkoly 1. Co je pro vás zdraví? 2. Můžete ovlivnit své zdraví - jak? 3. Jaká existují rizika pro zdraví? 5. Co je to prevence? 6. Jak dělíme prevenci? 4. Lze rizikům ovlivňujících zdraví předcházet – jak?

Použité zdroje [1] Světová zdravotnická oraganizace. Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Světová zdravotnická organizace [online]. c2013 [citováno ]. Dostupný z WWW: [2] Vlajka WHO. Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Světová zdravotnická organizace [online]. c2013 [citováno ]. Dostupný z WWW: