Na Poříčí 12, Praha 1,110 00 tel.: 224 872 075-7, fax: 224 872 076 Úvod do supervize Mgr. Klára Aronová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Martina Pastuchová klinický psycholog a terapeut, supervizor
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
SUPERVIZE Bc. Pavel VÍTEK SUPERVIZE Co víte o supervizích?? Máte o ně zájem a proč??
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Poradenský proces v programech všeobecné primární prevence rizikového chování Markéta Exnerová Vedoucí Centra primární prevence Semiramis o.s. PPRCH 2009.
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Pomáháme dětem vkročit do života PROJEKT KÁMOŠ. Nejpřirozenější prostředí pro dítě je rodina.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Úvod do supervize Mgr. Klára Aronová
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
Dobrovolnictví jako sociální služba, nebo příspěvek ke zdravotní péči?
Vymezení pojmu kvality a její vnímání Projekt OP LZZ CZ 1.04/ / PRAHA 17. – Ing. Zuzana Freibergová Tento.
Seminář o supervizi Cheb, 31. října 2014
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
PAS MLÁDEŽE Akce 1.1 – Výměny mládeže (organizátorům)
Lucie Rohlíková Jana Vejvodová ZČU v Plzni
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
Bc. Jan Milota, IQ Roma Servis Moravská zemská knihovna
(Katedra psychologie FF UK Praha)
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
MODERNÍ TRENDY V ŘÍZENÍ ŠKOL interaktivní program rozvoje pokročilých manažerských a personálních dovedností pro ředitele škol a školských zařízení a jejich.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Multidisciplinární spolupráce ve zdravotnictví (MS)
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
ROZVOJEM OSOBNOSTNÍCH A PROFESNÍCH KOMPETENCÍ UČITELŮ MŠ A ZŠ K VYŠŠÍ KVALITĚ VZDĚLÁVÁNÍ (CZ.1.07/1.3.00/ ) LUCIE CHALOUPKOVÁ PEDAGOGICKÁ FAKULTA.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
Úvod do supervize Jitka Navrátilová
Profesní etické kodexy
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Mentoring v učitelské praxi. koučování supervize mentoring tutoring Co mají společného? Mentoring je způsob poskytování kolegiální podpory (pojem mentor.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Supervize Dr. Martina Richterová Těmínová. Supervize je: Intensivní, mezilidsky zaměřený individuální vztah, v němž je úkolem jedné z osob usnadňovat.
Ředitel Název operačního programu: OP VK Název prioritní osy: Počáteční vzdělávání Název oblasti podpory: Další vzdělávání pracovníků škol a školských.
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Vzdělávání ředitelů středních škol kraje Vysočina Zkrácený název „Ředitel“ „Život je jako bonboniéra, nikdy nevíš co ochutnáš....“ Forest Gump.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Supervize v primární prevenci Mgr. Pavel Dosoudil PhDr. Lucie Myšková PhD.
Praxe Úvod do supervize Jitka Navrátilová
SUPERVIZE z Jak se učit ze zkušenosti svého týmu? Mgr. et Mgr. Veronika Víchová CACIO 8.září 2016
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Úvod do supervize Jitka Navrátilová
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Výstupy pracovních skupin
Co říkají sociální pracovníci o sociální práci. PhDr
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Mgr. Monika Havlíčková Olomouc
Transkript prezentace:

Na Poříčí 12, Praha 1, tel.: , fax: Úvod do supervize Mgr. Klára Aronová

Co vše patří do supervize? Podpora, vztah, prevence, interakce, proces, vzdělávání, usnadňování, dovednosti, rozvoj, osobnost, kompetence, kontrola, zpětná vazba, nastavení zrcadla, předcházení vyhoření, posilování sebejistoty, zkušenosti, reflexe, sebereflexe, obavy, nepohoda, nezájem, pocity, sdílení, zážitky, tým, klient….

Co je to supervize? Hess: „čistá mezilidská interakce, jejímž obecným cílem je, aby se jedna osoba, supervizor, setkávala s druhou, supervidovaným, ve snaze zlepšit schopnost supervidovaného účinně pomáhat lidem“ Loganbill a kol.: „intenzivní, mezilidsky zaměřený individuální vztah, v němž je úkolem jedné z osob usnadňovat rozvoj terapeutické kompetence druhé osoby“ Havrdová: „forma podpory profesionálního růstu – příležitost k reflexi možností, jak jinak rozumět, jaké zaujímat postoje a jak jednat v situacích s klientem a kolegy, s cílem zvyšovat svou profesionální kompetenci“ Hawkins, P., Shohet, R.: Supervize v pomáhajících profesích Havrdová, Z.: Kompetence v praxi sociální práce

Obecný cíl supervize v pomáhajících profesích Zvyšovat kvalitu a profesionalitu v péči o klienty. „Hlavním úkolem supervizora v sociální práci je pomáhat sociálním pracovníkům s jejich problémy s klienty.“ Kopřiva, K. : Lidský vztah jako součást profese „Přístup v supervizi se odvíjí od přístupu dané psychoterapeutické školy, ale obecně platí, že hlavní cíl je: Jak nejlépe pomoci člověku v nouzi, který pomoc vyhledal a který ji potřebuje.“ Rollová, J.: Supervize, Závěrečná práce k ukončení 3. ročníku PPF, 2001, Hestia (Brainstorming, diskuze)

Dílčí cíle SPV: Rozvoj profesionality Rozvoj dovedností a porozumění v práci Rozpoznávání a efektivnější využívání vlastních osobních zdrojů Vzdělávání se Posilování své autonomie a nezávislosti, a tím zvyšování sebejistoty v práci Rollová, J.: Supervize, Závěrečná práce k ukončení 3. ročníku PPF, 2001, Hestia

Dílčí cíle SPV: Reflexe práce s klientem Reflexe a zpracování emocí vznikajících při práci s klientem Získávání jiné perspektivy v pohledu na svou práci Získávání zpětné vazby Získávání zkušeností od ostatních pracovníků i od supervizora

Dílčí cíle SPV: Rozvoj osobnosti pracovníka Mít na koho se obrátit s těžkostmi, učit se sdílet pozitivní i negativní pocity ze své práce Bránit se vyhoření Učit se přijímat uznání a podporu jako člověk i jako pracovník Sdílet obtíže a problémy Moci vyjádřit své obavy, nepohodu, nezájem

Dílčí cíle SPV: Rozvoj organizace a jejích služeb Přispět k naplnění základních etických pravidel své profese Splňovat očekávání své organizace a odevzdávat kvalitní práci Reflexe týmové práce (týmová supervize)

Účel supervize: práce s klientem (případová SPV, průběh, problém, vztah) profesně - osobní rozvoj pracovníka (rozvoj dovedností, získávání nových kompetencí) práci týmu (rozvoj spolupráce, role v týmu, vztahy v týmu) organizace (př.projekt) (poslání, cíle organizace) Supervize pomáhá ověřovat, zda služby, které klientovi poskytujeme, odpovídají jeho potřebám a zakázce, ale také našim schopnostem a možnostem daného pracoviště.

Funkce supervize Vzdělávací - rozvoj dovedností a porozumění u pracovníků Podpůrná - pomáhá zvládat stres vyvolávaný setkáváním s negativními emocemi klientů, předchází vyhoření pracovníků Kontrolní - zajišťuje kvalitu poskytovaných služeb Supervize je metoda, která umožňuje pracovníkovi pochopit, co brzdí jeho porozumění s klientem (vzdělávací) co ho může účinně chránit před syndromem vyhoření (podpůrná). Supervize má také chránit před nebezpečím zásahů pracovníků, které neodpovídají cílům instituce (kontrolní).

Modely supervize Formální – plánovaná 1.Skupinová či individuální 2.Plánovaná setkání 3.Často je určena doba trvání (0,5 roku -1rok) 4.Dohodnutý účel supervize 5.Vedená supervizorem Formální – ad hoc 1.Skupinová či individuální 2.Neplánované konzultace, diskuze 3.Při vzniklém problémy či v krizi 4.Účel se dohodne na místě, případně vyplyne ze situace 5.Vedená supervizorem Neformální – plánovaná (intervize) 1.Skupinová či individuální 2.Plánovaná setkání 3.Dohodnutý účel supervize 4.Dohoda mezi spolupracovníky, že si budou poskytovat intervizi Neformální – ad hoc (intervize) 1.Individuální či skupinová 2.Neplánovaná, vychází z potřeb situace či pracovníků 3.Účel vyplyne ze situace 4.Supervize je poskytována spolupracovníkem, zatímco pracovník-ci pracují s klienty. Má podobu pozorování, rady, pomoci formou zásahu do situace

Modely supervize Individuální supervize – supervizor superviduje pracovníka při práci nebo modelují pracovní situace Skupinová supervize – skupina pracovníků (nemusí být kolegové) se stejnými potřebami (náplní práce) pracuje společně na vymezeném programu – tématu Týmové supervize – zaměřena na práci celého týmu, případně celé organizace Tandem – dva pracovníci se supervidují navzájem (intervize či konzultace) Stínování, náslech, přívěsek – pracovník se učí pozorováním zkušeného pracovníka (průvodce dobrou praxí) Havrdová, Z.: Kompetence v praxi sociální práce

Modely supervize dělení SPV podle její funkce: Výuková SPV – supervizor má spíše roli učitele, pomáhá účastníkům rozebírat jejich práci s klienty a učit se ze zkušeností Výcviková SPV – supervidovaní jsou ve výcvikové roli (např. studenti sociální práce, psychoterapeuti ve výcviku). Supervizor má narozdíl od výukové supervize odpovědnost za práci s klienty Manažerská SPV – supervizor je rovněž nadřízený supervidovaných. Poradenská SPV – supervidovaní nesou odpovědnost za svou práci s klienty, se supervizorem probírají otázky, které si přejí rozebrat. Tento druh supervize je určen kvalifikovaným pracovníkům. Hawkins, P. Shohet R.: Supervize v pomáhajících profesích

Formy a metody supervize Různé metody supervizní práce: Přímá účast supervizora při práci pracovníka (např. náslech rozhovoru s klienty) Používání video nahrávek nebo audio záznamů z práce supervidovaného Přehrávání reálných situací v supervizní skupině (tzv. hraní rolí, modelování situací) Neverbální techniky (např. sousoší) Kreslení, modelování, aj. kreativní techniky Využívání skupinové dynamiky v týmové a skupinové spv Balintovská skupina

Formy a metody supervize Balintovská skupina Vhodná jako úvodní metoda pro pracovníky bez zkušeností se spv. Skupinová forma supervize, na které se scházejí pracovníci z podobných pomáhajících profesí. Na sezeních, která se konají v pravidelných intervalech se řeší případy jednotlivých účastníků, s jejichž průběhem či řešením nebyli pracovníci spokojeni. Průběh Balintovské skupiny – 5 fází: Expozice případu – přednesení problému Otázky – doptávání se na okolnosti případu Fantazie – představy účastníků spojené s případem, s pocity, vztahy Praktické náměty na řešení – návrh postupů, řešení Vyjádření protagonisty – zpětná vazba protagonisty případu Kopřiva K.: Lidský vztah jako součást profese

Role účastníků supervize supervizor: odpovědnost za FORMU SPV – její průběh, srozumitelnost, proces supervidovaný: odpovědnost za OBSAH SPV – za vlastní rozhodnutí o míře otevřenosti, za mlčenlivost manažer (objednavatel spv): odpovědnost za sladění cílů organizace a supervizních zakázek Vymezení rolí a odpovědností účastníků je základ pro sepsání dobrého kontraktu mezi supervizorem a organizací. Při formulaci supervizní zakázky se může objevit více druhů supervize, které je možné kombinovat.

Plánování supervize – formulace supervizní zakázky Proč chceme supervizi? (co převažuje: potřeby organizace – práce s klienty, potřeby týmu, individuální potřeby pracovníků?) Na co se má supervize zaměřit? Jde o prevenci vyhoření pracovníků, zlepšení spolupráce na případech? O vztahy v týmu a budování týmu? O vzdělávání a hlubší vhled do odborné práce? Jaký model SPV nám bude vyhovovat? Individuální, skupinová, ad hoc, plánovaná, výuková, jiná…? Kdo bude supervizi, resp. intervizi poskytovat? Nadřízený, externí supervizor, spolupracovník? Nebude se křížit role supervizora s rolí nadřízeného? Jaký styl bude vyhovovat naší organizaci? Manažerský, podpůrný, vzdělávací? Jaký přístup supervizora - rogerianský, systemický, analytický…? Kdy zařadíme supervizi do naší práce a jaká bude priorita supervize, jakou hodnotu jí přikládáme? Smlouva – obsah supervize, formát supervize, hranice.

Děkuji za pozornost Zdroje pro vytvoření přednášky: Havrdová, Z.: Kompetence v praxi sociální práce, Osmium,Praha 1999 Hawkins, P., Shohet, R.: Supervize v pomáhajících profesích, Portál,Praha 2004 Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese, Portál, Praha 1997 Rollová, J.: Supervize, Závěrečná práce k ukončení 3. ročníku PPF, 2001, Hestia