Doprava Ropy
Doprava ropy obecně Vytěžená ropa se zbavuje mechanických nečistot, vody a rozpuštěných plynů. Na zpracování se dříve dopravovala v sudech (barel), dnes se používají ropovody - potrubí o průměru 50 - 70 cm (příp. větší průměr). Jejich délka je až několik tisíc metrů. U nás najdeme ropovod Družba (doprava ropy z Ruska) a nový ropovod IKL (Ingolstadt-Kralupy-Litvínov), který nás napojuje na evropskou síť ropovodu. Přes území Chorvatska a Maďarska k nám také vede ropovod Adria, poškozený za války v Bosně. Značná část vytěžené ropy se dopravuje přes moře pomocí tzv. tankerů (lodí upravených pro převoz ropy). Největší tankery přepravují až 550 000 t ropy. Doprava ale přispívá ke znečišťování oceánů – např. havárie, únik do vody atd.
Ropovody Ropovody jsou systémy na potrubní přepravu ropy - A to buď přímo z nalezišť ropy, nebo z přístavů do oblastí spotřeby. Střední Evropa nemá až na výjimky významnější vlastní zdroje ropy.
Alternativní způsoby dopravy ropy Před vznikem ropovodu Družba (z Ruska) se ropa do tehdejšího Československa dopravovala po železnici cisternovými vagóny. Ještě dnes se v některých zemích takto ropa přepravuje. Přeprava v cisternách je velmi nákladná. Roční výkon současných ropovodů v ČR by šlo jen obtížně nahradit. Cisternový vagón