Konflikty a způsoby jejich řešení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Náročné komunikační situace v práci s lidmi s duševním onemocněním
Advertisements

Konflikty mezi lidmi.
Konflikty.
Vyjednávání Jaroslav Bartoň.
Mediace Radka Janebová.
Střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.
Elementární prosociálnost Etika viva. Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje.
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
a jeho využití u klientů po CMP
Konflikt vzniká v důsledku rozporů v oblasti Představ Názorů Postojů
Asociace mediátorů České republiky,o.s. Liga otevřených mužů
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
ZAVEDENÍ MEDIACE DO OBLASTI PÉČE O RODINU volební období 2010 – 2014 Jiří JANEČEK poslanec.
Způsob řešení mezilidských konfliktů
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Mediace Specifické metody SP LS 14. Pojem, cíle, legislativa Metoda rychlého, kultivovaného mimosoudního řešení konfliktů a sporů (co je konflikt ?proč.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Vůle.
KONFLIKT ŘEŠENÍ KONFLIKTŮ.
Zdravotnický asistent, první ročník Konflikt Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Řešení konfliktů Proč si nerozumíme ? rozdílné zastoupení hodnot rozdílné hodnocení problému různá schopnost komunikace.
Zvládnu i náročné životní situace II.
Náročné životní situace, konflikty
KONFLIKT Božena Genrtová.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Náročné životní situace
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Jak efektivně komunikovat s klientem?
MEDIACE PRO PEDAGOGICKÉ PRACOVNÍKY garant vzdělávací akce Mgr. David Karel, Ph.D. Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání CZ.1.07/1.3.00/
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
Psychologie II Sociální psychologie
Interpersonální přitažlivost
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Komunikace s rodiči.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů Martin Říman, ministr průmyslu a obchodu © 2008 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Konflikty mezi lidmi.
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Chyby při vnímání druhých lidí
MEDIACE ČESKÁ ZKUŠENOST III. KONZULTACE. OSNOVA 1. ZÁKONNÉ PODMÍNKY PRO REALIZACE MEDIACE V ČESKÉ REPUBLICE 2. K PROCESU MEDIACE POJETÍ MEDIACE VZTAHY.
Mediace Specifické metody SP LS 14. Pojem, cíle, legislativa Metoda rychlého, kultivovaného mimosoudního řešení konfliktů a sporů (co je konflikt ?proč.
Andrea Brožová Doubková
Vyjednávaní a Mediace.
Kupní chování a EU.
Pedagogická psychologie
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Středisko křesťanské pomoci v Praze Představení SOS centra Diakonie ČCE – SKP v Praze Mgr. Helena Šašková KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Konflikt Vypracovala : Monika Arsenjevová Datum: 5.října 2012.
Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
MOTIVACE Zora Syslová.
Týmová spolupráce v zájmu dítěte pohledem pracovníka OSPOD Mgr
Náročné životní situace
Konflikt Sociální psychologie.
Sociální práce s rodinou 10
Specifické metody SP LS 16
Andrea Brožová Doubková
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Metodika podpory sociálního a emočního vývoje dětí předškolního věku
Transkript prezentace:

Konflikty a způsoby jejich řešení Způsob řešení konfliktů MEDIACE Mgr. Ivana Mikušková

Obecná charakteristika Conflictus – srážka Střetnutí dvou nebo více protichůdných tendencí, snah a sil (spor, srážka, soupeření) Pozitivní či negativní role konfliktu

Druhy konfliktů Intrapersonální – vnitřní , osobní konflikty. Související s motivací(pozitivní a negativní volba) Interpersonální – mezi dvěma lidmi. Skupinové konflikty - uvnitř dané skupiny lidí Meziskupinové konflikty – mezi dvěma skupinami lidí Dělíme podle zdoje: Informační konflikty Vztahové konflikty Hodnotové konflikty Strukturální konflikty Zájmové konflikty

Interpersonální konflikty Konflikty představ – vliv očekávání, fantazie, motivace, předsudků Jak předcházet: zřetelně říci, co si představuji, když říkám… nebo zeptat se druhého, když něco říká, co tím myslí…(parafrázování) Konflikt názorů – spojím určitou představu s hodnotícím soudem Jak řešit: expert, normy, hlasování Konflikty postojů – názor zabarvený citovým vztahem Konflikty zájmů

Vývoj konfliktů 1. fáze: odlišné signály – uvědomění si odlišností, vzniká napětí, strach, úzkost. 2.fáze: podstatné odlišnosti – hromadí se negativní emoce, nahlas kritizujeme, 3. fáze: vnímání polarity – strany trvají na svých protikladech, nechtějí ustoupit 4. fáze: Izolace – nestýkáme se s konfliktním partnerem, trestáme ho (psychicky). Tady je nezbytný vstup třetí neutrální osoby 5. fáze: destrukce – strany se snaží zničit navzájem nebo zničit sebe, vyhrožování, ukončování vztahu, 6. fáze: vyčerpání únava – vede k rezignaci, zde opět možný vstup prostředníka

Konflikt a role Podle věku: Ochoty spolupráce u děti klesá tím, čím se blíží pubertálnímu věku Podle pohlaví: Jednoznačně vyšší úroveň spolupráce u mužu než u žen Muži jsou více naklonění k tomu nejprve se s druhým poprat a pak s ním spolupracovat. Ženu nekooperativní projev v 1. kroku vyvede více z míry, na druhou stranu kooperativní přístup v 1. kroku má na ženu kladnější vliv než na muže. U žen je velké nebezpečí, že upadnou do oboustranné pasti vzájemné nekooperace,u mužů naopak vzájemné kooperace Důvěra ženy zřejmě nedozrála tak rychle jako důvěra muže Žena, která nabízí druhé ženě spolupráce vydrží s touto nabídkou podstatně déle než je to u mužů. Tomu dojde daleko rychleji trpělivost.

Styly řešení konfliktu (podle spokojenosti s výsledkem) Přizpůsobení se – adaptace Prosazení se – autoritativní řešení Únik Kompromis – „nejlepší možné řešení“ Dohoda – nejefektivnější, časově náročná

Modely řešení konfliktů Soukromé modely rozhodování Model bez prostředníka(1.model) Model s prostředníkem Konciliátor (usmiřovatel)(2.model) Mediátor (3.model) Modely s autoritou Arbitr (4.model) Soudce (5.model)

Mediace Mediace: proces mimosoudního řešení konfliktu Mediátor: nezaujatá a nezávislá osoba, která pomáhá stranámpochopit svá stanoviska a najít přijatelné řešení, které bude uspokojivé pro všechny zůčastněné strany. Cíle mediace: dohoda, která vznikne společnou prací zúčastněných stran Principy Mediace: -

Zásady mediace Nestrannost Vyváženost Neutralita Nezávislost Dobrovolnost

Specifika mediace Mediace je spojena s přítomností a nastavuje pravidla pro budoucnost Mediace vyžaduje určitý čas Komplexní přístup k případu Mediace řeší zájmy ne postoje Mediace vede k pochopení stran Mediace podporuje osobní angažovanost klientů