Pythagorova věta užití v prostoru

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pythagorova věta a její odvození
Advertisements

POZNÁMKY ve formátu PDF
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená.
Pythagorova věta Mgr. Dalibor Kudela
VÝPOČTY POVRCHŮ A OBJEMŮ TĚLES. UŽITÍ GON. FUNKCÍ
Kolmé hranoly – rozdělení, vlastnosti, síť
Goniometrické funkce Řešení pravoúhlého trojúhelníku
Trojúhelník – II.část Mgr. Dalibor Kudela
EUKLIDOVY VĚTY A PYTHAGOROVA VĚTA
Matematika – 8.ročník Pythagorova věta
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
Povrch hranolu S = 2.Sp + Spl Spl = op.v
Vytvořila: Pavla Monsportová 2.B
PYTHAGOROVA VĚTA příklady
Kužel Objem a povrch.
VY_42_INOVACE_112_Pythagorova věta v prostoru
Pythagorova věta v prostoru
14_Řešení pravoúhlého trojúhelníka – Euklidovy věty
PRAVOÚHLÝ TROJÚHELNÍK
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
VY_42_INOVACE_109_PYTHAGOROVA VĚTA Jméno autora VMM. Lačná Datum vytvoření VMříjen 2011 Ročník použití VM8. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika Anotace.
PYTHAGOROVA VĚTA Výuková prezentace.
Opakování na písemnou práci
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:8. ročník – Matematika a její aplikace – Matematika – Pythagorova věta autor.
* Pythagorova věta Matematika – 8. ročník *
Pythagorova věta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
* Pythagorova věta Matematika – 8. ročník *
Pythagorova věta v prostoru
* Objem válce Matematika – 8. ročník *
Pythagorova věta.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
* Thaletova věta Matematika – 8. ročník *
Tělesa Užití goniometrických funkcí
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Obvod a obsah trojúhelníku
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Neznámá ze vzorce. Vypočtěte výšku c kvádru o objemu V = 300 cm 3, když a = 3 cm, b = 2 cm a = 5 cm, b = 10 cm a = 4 cm, b = 5 cm a = 6 cm, b = 2 cm délky.
PRAVOÚHLÝ TROJÚHELNÍK V ROVINNÝCH GEOMETRICKÝCH OBRAZCÍCH
Pythagorova věta Pythagoras 570 př.n.l. – 510 př.n.l.
PLOCHY OBSAHY. S = a. b ROVNOBĚŽNÍK 10 m 3 m 4,6 m.
Povrch hranolu – příklady – 1
Pravoúhlý trojúhelník (procvičování)
Tělesa – trojboký hranol
Matematika pro 9. ročník Jehlany – příklady – 1. Jehlan Vypočítejte objem pravidelného čtyřbokého jehlanu na obrázku (vyjádřete pomocí odmocnin).
JEHLAN Popis, povrch, objem. JEHLAN Popis, povrch, objem.
Matematika pro 9. ročník Jehlany – příklady – 2. Jehlan Vypočítejte objem pravidelného trojbokého jehlanu vysokého 5 cm, s podstavnou hranou 6 cm (vyjádřete.
Vytvořil Aleš Veselý 9.A 7.Zš Kladno
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
Matematika pro 8. ročník Hranoly – příklady – 1.
těleso, skládající se ze dvou shodných, rovnoběžných podstav a pláště
Tělesa –čtyřboký hranol
Název: VY_32_INOVACE_MA_8A_12I Škola:
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
Pythagorova věta – popisuje vztahy stran v pravoúhlém trojúhelníku
Pravoúhlý trojúhelník, Pythagorova věta, přepona, odvěsna
Matematika pro 9. ročník Povrch jehlanu.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
PYTHAGOROVA VĚTA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
POVRCH A OBJEM KRYCHLE A KVÁDRU
Pythagorova věta v prostoru – tělesová úhlopříčka krychle a kvádru
Povrch krychle.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
EUKLIDOVA VĚTA O VÝŠCE:
Pythagorova věta.
Transkript prezentace:

Pythagorova věta užití v prostoru * 16. 7. 1996 Pythagorova věta užití v prostoru Matematika – 8. ročník *

Pravoúhlý trojúhelník * 16. 7. 1996 Pythagorova věta Pravoúhlý trojúhelník B přepona pravý úhel c a . . C b A odvěsny *

𝐜 𝟐 = 𝐚 𝟐 + 𝐛 𝟐 Pythagorova věta * 16. 7. 1996 Pythagorova věta Obsah čtverce sestrojeného nad přeponou pravoúhlého trojúhelníku se rovná součtu obsahů čtverců sestrojených nad jeho odvěsnami. tj. platí: Pro pravoúhlý trojúhelník ABC s přeponou o délce c a s odvěsnami o délkách a, b platí: 1 2 3 4 . 𝐜 𝟐 = 𝐚 𝟐 + 𝐛 𝟐 2 1 3 4 *

Pythagorova věta Užití * 16. 7. 1996 Pythagorova věta Užití 1. Vypočítejte délky stěnové a tělesové úhlopříčky krychle ABCDEFGH, která má délku hrany 45 cm. a = 45 cm H G 𝐮 𝐬 = … cm 𝐮 𝐭 𝐮 𝐭 = … cm E F 𝒖 𝒔 𝟐 = 𝐚 𝟐 + 𝐚 𝟐 𝒖 𝒕 𝟐 = 𝒖 𝒔 𝟐 + 𝐚 𝟐 𝒖 𝒔 𝟐 = 𝟒𝟓 𝟐 + 𝟒𝟓 𝟐 𝒖 𝒕 𝟐 =𝟒 𝟎𝟓𝟎+ 𝟒𝟓 𝟐 . D 𝒖 𝒔 𝟐 =𝟐 𝟎𝟐𝟓+𝟐 𝟎𝟐𝟓 𝒖 𝒕 𝟐 =𝟒 𝟎𝟓𝟎+𝟐 𝟎𝟐𝟓 C 𝒖 𝒔 𝟐 =𝟒 𝟎𝟓𝟎 𝒖 𝒕 𝟐 =𝟔 𝟎𝟕𝟓 𝐮 𝐬 . 𝒖 𝒔 = 𝟒 𝟎𝟓𝟎 𝒖 𝒕 = 𝟔 𝟎𝟕𝟓 A B 𝒖 𝒔 =𝟔𝟑,𝟔 𝒖 𝒕 =𝟕𝟕,𝟗 𝒖 𝒔 =𝟔𝟑,𝟔 𝐜𝐦 𝒖 𝒕 =𝟕𝟕,𝟗 𝐜𝐦 Stěnová úhlopříčka krychle má délku 63,6 cm, tělesová úhlopříčka 77,9 cm. *

Pythagorova věta Užití * 16. 7. 1996 Pythagorova věta Užití 1. Vypočítejte délky stěnové a tělesové úhlopříčky krychle ABCDEFGH, který má délku hrany 45 cm. H G Je-li 𝒖 𝒕 𝟐 = 𝒖 𝒔 𝟐 + 𝐚 𝟐 𝐮 𝐭 E F a zároveň 𝒖 𝒔 𝟐 = 𝐚 𝟐 + 𝐚 𝟐 . D C pak platí, že 𝒖 𝒕 𝟐 = 𝐚 𝟐 + 𝐚 𝟐 + 𝐚 𝟐 𝐮 𝐬 . => 𝒖 𝒕 𝟐 = 𝟑𝐚 𝟐 A B => 𝒖 𝒕 = 𝟑 𝒂 𝟐 => 𝒖 𝒕 = 𝟑 ∙ 𝒂 𝟐 => 𝒖 𝒕 = 𝟑 ∙𝒂 *

Pythagorova věta Užití * 16. 7. 1996 Pythagorova věta Užití 2. Vypočítejte délky stěnových a tělesové úhlopříčky kvádru ABCDEFGH, který má délky hran 30 cm, 4 dm a 1,2 m. H G a = 30 cm = 3 dm b = 4 dm 𝒖 𝟏 𝟐 = 𝐚 𝟐 + 𝐛 𝟐 E c = 1,2 m = 12 dm F 𝒖 𝟏 𝟐 = 𝟑 𝟐 + 𝟒 𝟐 𝐮 𝟏 = … cm c 𝒖 𝟏 𝟐 =𝟗+𝟏𝟔 𝐮 𝟐 = … dm 𝒖 𝟏 𝟐 =𝟐𝟓 𝐮 𝟑 = … dm 𝒖 𝟏 = 𝟐𝟓 D 𝐮 𝐭 = … cm C 𝒖 𝟏 =𝟓 𝒖 𝟏 =𝟓 𝐝𝐦 𝐮 𝟏 b . A a B *

Pythagorova věta Užití * 16. 7. 1996 Pythagorova věta Užití 2. Vypočítejte délky stěnových a tělesové úhlopříčky kvádru ABCDEFGH, který má délky hran 30 cm, 4 dm a 1,2 m. H G a = 30 cm = 3 dm b = 4 dm 𝒖 𝟐 𝟐 = 𝐛 𝟐 + 𝐜 𝟐 E c = 1,2 m = 12 dm F 𝒖 𝟐 𝟐 = 𝟒 𝟐 + 𝟏𝟐 𝟐 𝐮 𝟏 = … cm c 𝒖 𝟐 𝟐 =𝟏𝟔+𝟏𝟒𝟒 𝐮 𝟐 = … dm 𝒖 𝟐 𝟐 =𝟏𝟔𝟎 𝐮 𝟐 𝐮 𝟑 = … dm 𝒖 𝟐 = 𝟏𝟔𝟎 D . 𝐮 𝐭 = … cm C 𝒖 𝟐 =𝟏𝟐,𝟔𝟓 𝒖 𝟐 =𝟏𝟐,𝟔𝟓 𝐝𝐦 𝐮 𝟏 b . A a B *

Pythagorova věta Užití * 16. 7. 1996 Pythagorova věta Užití 2. Vypočítejte délky stěnových a tělesové úhlopříčky kvádru ABCDEFGH, který má délky hran 30 cm, 4 dm a 1,2 m. H G a = 30 cm = 3 dm b = 4 dm 𝒖 𝟑 𝟐 = 𝐚 𝟐 + 𝐜 𝟐 E c = 1,2 m = 12 dm F 𝒖 𝟑 𝟐 = 𝟑 𝟐 + 𝟏𝟐 𝟐 𝐮 𝟏 = … cm 𝐮 𝟑 c 𝒖 𝟑 𝟐 =𝟗+𝟏𝟒𝟒 𝐮 𝟐 = … dm 𝒖 𝟑 𝟐 =𝟏𝟓𝟑 𝐮 𝟐 𝐮 𝟑 = … dm 𝒖 𝟑 = 𝟏𝟓𝟑 D . 𝐮 𝐭 = … cm C 𝒖 𝟑 =𝟏𝟐,𝟑𝟕 𝒖 𝟑 =𝟏𝟐,𝟑𝟕 𝐝𝐦 𝐮 𝟏 b . . A a B *

Pythagorova věta Užití * 16. 7. 1996 Pythagorova věta Užití 2. Vypočítejte délky stěnových a tělesové úhlopříčky kvádru ABCDEFGH, který má délky hran 30 cm, 4 dm a 1,2 m. H G a = 30 cm = 3 dm b = 4 dm 𝐮 𝐭 𝒖 𝒕 𝟐 = 𝒖 𝟏 𝟐 + 𝐜 𝟐 E c = 1,2 m = 12 dm F 𝒖 𝒕 𝟐 = 𝟓 𝟐 + 𝟏𝟐 𝟐 𝐮 𝟏 = … cm 𝐮 𝟑 c 𝒖 𝒕 𝟐 =𝟐𝟓+𝟏𝟒𝟒 𝐮 𝟐 = … dm 𝒖 𝒕 𝟐 =𝟏𝟔𝟗 𝐮 𝟐 𝐮 𝟑 = … dm 𝒖 𝒕 = 𝟏𝟔𝟗 D . . 𝐮 𝐭 = … cm C 𝒖 𝒕 =𝟏𝟑 𝒖 𝒕 =𝟏𝟑 𝐝𝐦 𝐮 𝟏 b . . A a B Délky stěnových úhlopříček jsou 5 dm, 12,65 dm a 12,37 dm. Délka tělesové úhlopříčky je 13 dm. *

Pythagorova věta Užití * 16. 7. 1996 Pythagorova věta Užití 2. Vypočítejte délky stěnových a tělesové úhlopříčky kvádru ABCDEFGH, který má délky hran 30 cm, 4 dm a 1,2 m. H G Je-li 𝒖 𝒕 𝟐 = 𝒖 𝟏 𝟐 + 𝐜 𝟐 𝐮 𝐭 E F a zároveň 𝒖 𝟏 𝟐 = 𝐚 𝟐 + 𝐛 𝟐 𝐮 𝟑 c 𝐮 𝟐 pak platí, že 𝒖 𝒕 𝟐 = 𝐚 𝟐 + 𝐛 𝟐 + 𝐜 𝟐 D . . C 𝒖 𝒕 = 𝒂 𝟐 + 𝒃 𝟐 + 𝒄 𝟐 => 𝐮 𝟏 b . . A a B *

Pythagorova věta Užití * 16. 7. 1996 Pythagorova věta Užití 3. Vypočítejte objem a povrch krychle ABCDEFGH, která má délku stěnové úhlopříčky 11,3 cm. H G E F D C 𝐮 𝐬 . A 𝐚 B a = 8 cm; S = 384 cm2; V = 512 cm3 *

𝒖 𝒔 = 15 cm; 𝒖 𝒕 = 16,2 cm S = 45 cm2; o = 37,2 cm * 16. 7. 1996 Pythagorova věta Užití 4. Vypočítejte obvod a obsah trojúhelníku ABG v kvádru ABCDEFGH, který má délky hran a = 6 cm, b = 9 cm a c = 12 cm. H G F E c 𝒖 𝒕 𝒖 𝒔 D C b . A a B 𝒖 𝒔 = 15 cm; 𝒖 𝒕 = 16,2 cm S = 45 cm2; o = 37,2 cm *

𝒖 𝒔 𝟐 = 17 cm; 𝒖 𝒕 = 41,6 cm; b = 29,4 cm S = 204 cm2; o = 88 cm * 16. 7. 1996 Pythagorova věta Užití 5. Vypočítejte obvod a obsah trojúhelníku BSH vepsaného krychli ABCDEFGH, která má délku hrany 24 cm. H G E F 𝐮 𝐭 𝐛 D C S 𝐮 𝐬 𝟐 A 𝐚 B 𝒖 𝒔 𝟐 = 17 cm; 𝒖 𝒕 = 41,6 cm; b = 29,4 cm S = 204 cm2; o = 88 cm *

𝒗 𝒑 = 4,3 cm; 𝑺 𝒑 = 10,8 cm; 𝒐 𝒑 = 15 cm S = 171,6 cm2; V = 108 cm3 * 16. 7. 1996 Pythagorova věta Užití 6. Vypočtěte objem a povrch pravidelného trojbokého hranolu o délce hrany podstavy 5 cm s výškou 10 cm. v a a a 𝒗 𝒑 = 4,3 cm; 𝑺 𝒑 = 10,8 cm; 𝒐 𝒑 = 15 cm S = 171,6 cm2; V = 108 cm3 *