zpracovaný v rámci projektu Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1825 Šablona klíčové aktivity III/2 Sada Matematika 6 Název Desetinná čísla_1 Klíčová slova desetinná čísla, číselná osa, porovnávání Pomůcky dataprojektor Druh interaktivity výklad, cvičení Stupeň a typ vzdělání II. stupeň základní školy Potřebný čas 1 vyučovací hodina Velikost 549 kB Zdroje viz použitá literatura a elektronické zdroje, archiv autora
DESETINNÁ ČÍSLA 1 Zápis a porovnávání Matematika 6 Základní škola s rozšířenou výukou výtvarné výchovy, Teplice, Koperníkova 2592 Mgr. Bc. Hana Amlerová, 2011
OBSAH Čtení desetinných čísel Psaní desetinných čísel Zobrazení na číselné ose Porovnávání
ČTENÍ A PSANÍ DESETINNÝCH ČÍSEL Zapamatujte si: x x x x x , x x x x x desetitisíce stotisíciny tisíce desetitisíciny sta tisíciny desítky setiny jednotky desetiny
Například: Proč píšeme po třech číslicích mezery ? jedna celá tři sta padesát osm tisícin 1,358 tři tisíce pět set sedmdesát celých dva tisíce šedesát desetitisícin 3 570,206 0 Proč píšeme po třech číslicích mezery ?
1. CVIČENÍ Přečtěte: 5,6 24,8 162,1 2,24 56,95 861,07 0,216 80,048 347,567 7,654 2 60,002 5 601,504 2 5 158,3 158,0 6 200,9 224,30 9 005,361 320,900 8 614,206 7 601,601 0 7 404, 030 3
2. CVIČENÍ Přečtěte a zapište: tisíc šest set osmdesát dvě celé devět desetin devět set tři celé tři setiny pět tisíc dvacet pět celých osm set osm tisícin třináct tisíc patnáct celých tisíc jedenáct desetitisícin b) 1 682,9 903,03 5 025,808 13 015,001 1
Na konec zápisu desetinného čísla můžeme za desetinnou čárku napsat libovolný počet nul aniž změníme jeho velikost. Například: 0,1 = 0,10 = 0,100 = 0,100 0 …
ČÍSELNÁ OSA 0 1 2 3 4 A E F B H C I G J D 0 1 2 3 4 A E F B H C I G J D 0 ‹ A ‹ 1 A = 0,1 1 ‹ B ‹ 2 B = 1,2 2 ‹ C ‹ 3 C = 2,1 3 ‹ D ‹ 4 D = 3,9 Jaká čísla zobrazují body E až J? Zakreslete na číselnou osu čísla 3,6 a 1,4. E = 0,6 F = 0,8 G = 2,7 H = 1,7 I = 2,3 J = 3,3
POROVNÁVÁNÍ Seřaďte čísla od nejmenšího po největší: 1,88 1,883 1,9 1,380 1,853 2 1,490 Porovnejte pomocí znaků ‹ , = , › : 0,5 □ 0,6 2,03 □ 2,30 8,25 □ 8,255 0,3 □ 0,30 5,13 □ 5,23 7,05 □ 6,05 1,01 □ 1,02 3,99 □ 4,0 19,9 □ 19,91 0,0 □ 0,1 16,3 □ 16,32 15,08 □ 15,09 1,380 1,490 1,853 2 1,88 1,883 1,9 1sl ‹ , = , ‹ , ‹ 2sl ‹ , ‹ , ‹ , ‹ 3sl ‹ , › , ‹ , ‹
METODICKÉ POZNÁMKY str. 1 – 3 Úvodní strany, povinné údaje, obsah. Výklad, řízený rozhovor s žáky. Slide možno použít pro zápis do sešitu, diskusi s žáky, opakování. str. 6 – 7 Cvičení: Správné čtení desetinných čísel (soutěž, ústní cvičení), zápis desetinného čísla pomocí číslic a desetinné čárky (samostatná práce, skupinová práce, dvojice) – společná kontrola, práce s chybou. str. 8 – 9 Výklad, společná práce, samostatná práce žáků. str. 10 Samostatná práce žáků, soutěž. str. 11 – 12 Metodické poznámky, zdroje. Slide 4 – 10 může učitel využít pro výše uvedené činnosti dle vlastního uvážení.
POUŽITÁ LITERATURA CIHLÁŘ, J.; ZELENKA, M. Matematika 6. Praha: Pythagoras Publishing, 1997. 191 s. ISBN 80-902382-0-3. ODVÁRKO, O.; KADLEČEK, J. Matematika pro 6. ročník základní školy, 2. díl. Praha: Prométheus, 1997. 88 s. ISBN 978-80-7196-143-7. PůLPÁN, Z.; ČIHÁK, M.; MüLLEROVÁ, Š. Matematika 6 pro základní školy - aritmetika. Praha: SPN, 2007. 135 s. ISBN 978-80-7235-364-4.