Život podniku.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Insolvenční zákon jako řešení problému osobního předlužení občanů z pohledu insolvenčního správce Senát Parlamentu ČR
Advertisements

Jak vyzrát na „krizi“? aneb krizové řízení malých a středních firem v době recese.
Tvorba cen v maloobchodě
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
Opakování k maturitě.
Úvod do podnikových financí
„Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázků a textů je
Financování podniku.
PRÁVNÍ RÁMEC KORPORÁTNÍCH ZMĚN A M&A TRANSAKCÍ
Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_KRIZOVÝ.
FINANČNÍ ŘÍZENÍ DOPRAVNÍHO PODNIKU
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Pojem likvidace, její zahájení a ukončení
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
3. přednáška Analýza rizika z provozní činnosti (operating risk)
Marketing Návrh výrobku Vývoj, konstrukce Příprava výroby Zásobování Výroba Montáž, kompletace Prodej Poprodejní služby měření, zkoušky, testy konkurenčních.
Mezinárodní vědecká konference Transakční náklady českých ekonomických subjektů v insolvenčním řízení, možnosti jejich snižování a zlepšení statistiky.
Osobní bankrot - Insolvence -
 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám  Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_167.
Finanční analýza.
24. září 2008 DŮVĚRNÉ benson oak Projekt BROOK: Rekapitalizace Diskusní materiál pro setkání s Komerční bankou.
1.Obsah marketingového řízení
Podnikatelský plán VEBER, Jaromír a kol. Management – základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 2002, ISBN , str. 464 –
Ekonomika podniku 2. část Školní rok 2005/2006 Vyučující: Ing. Simona Rosová.
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Podnikatelský plán struktura plánu.
BEST PRACTICES IN TREASURY CORPORATE FUNDING COUNTERPARTY RISK MANAGEMENT WORKING CAPITAL MANAGEMENT.
Život na dluh…aneb zadluženost českých domácností
TVORBA HODNOTY VNÍMANÁ ZÁKAZNÍKEM
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
Cenové strategie. Cenové cíle Cíle orientované na zákazníka Cíle orientované na finanční potřeby firmy Cíle orientované na okamžité požadavky trhu.
Úvod do podnikových financí
Náklady, výnosy, hospodářský výsledek
Insolvenční zákon Insolvenční zákon Od 1. července 2007 začala v České republice platit nová právní úprava řešící problémy.
Petráčková Jozová Cézová
VZNIK A ZÁNIK PODNIKU (obchodní společnosti)
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PRA_313 Ročník: 1. Vzdělávací obor:
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ o.p.s. CONTROLLING Ing. Jan Cedl AŘ KONTAKT s.r.o.
Podnikové finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
NAUKA O PODNIKU I Sanace a zánik podniku.
Model strategie marketingového mixu
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obchodní společnosti. veřejná obchodní společnost veřejná obchodní společnost komanditní společnost komanditní společnost společnost s ručením omezeným.
PRÁVNÍ LIMITY NEFORMÁLNÍ RESTRUKTURALIZACE JUDr. Michal Žižlavský © JUDr. Michal Žižlavský, advokát
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
I NSOLVENCE - ODDLUŽENÍ. P OJEM ODDLUŽENÍ Oddlužení (tzv. osobní bankrot) je způsob řešení úpadku, kdy jsou dlužníkovy dluhy sjednoceny, zajištění věřitelé.
Management v krizi Krizové řízení, analýza rizik.
Financování podniku. náklady přímé – stanoví se na jednotky (materiál, úkolová mzda, pojištění z úkol. mezd) přímé – stanoví se na jednotky (materiál,
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti:Insolvence, konkurz, exekuce Ročník / obor studia:II.
Téma 14: Spojování podniků. Zánik podniků 1. Formy spojení podniku 2. Motivy fúzí a akvizic 3. Strategie podniku a akviziční strategie 4. Ocenění podniku.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti:Zánik a zrušení podniku Ročník / obor studia:II. –
Ekonomika – Podnik CZ.1.07/1.5.00/ Ing. Eva Zmeškalová
Eva Tomášková Výkaznictví 2 EZP.
Řízení pohledávek Ing. Gabriela Dlasková.
Společnost s ručením omezeným charakteristika
Cíle sdružování podniků
Životní cyklus organizace
Funkce organizace Formulace funkcí organizace
Výrobkové strategie dle investičních cílů
Poradenství pro řízení marketingu a odbytu
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Cenové strategie.
Insolvence - oddlužení
Insolvence - oddlužení
Insolvence - oddlužení
Transkript prezentace:

Život podniku

Život podniku Kulminace Zóna přebytku 1. Příjmy, Výdaje 2. Revize Práh zisku Příjmy Hladová trasa 3. Růst Stabilizace Krize Zánik 1. Strategie prosperity 2. Strategie sanace 3. Strategie znovuzrození

Růst podniku Symptomy růstu: Jak financovat další růst: - růst zisku, tržeb - potřeba dalšího kapitálu pro expanzi - dostatečná likvidita Jak financovat další růst: - z interních zdrojů (zisk) - z externích zdrojů (úvěry, akcie, dluhopisy) ! Ale: nárůst rizika! Další alternativy pro růst: - fůze - rozštěpení Obecně platí: Nutnost stálé a rychlé reakce na podněty z podniku i okolí (trh, zákazníci, konkurence, …) tj. management řízení změn (reengineering)

Sanace a zánik podniku I. Tournaround (krizový management, sanace) Výkonnost podniku (Tr., Z, CF, …) Kritické období kvazisanace pokles Pokles: likvidity efektivnosti likvidace t (čas)

Sanace a zánik podniku II. Příčiny poklesu: a) vnitřní (endogenní) - chybné kalk., fin. a odp. politika, neúspěch nových výr., kvalita, organizace řízení, ... b) vnější (exogenní) - změny trhu, polit. situace, úroků, technologie, nájmů, kursů, hosp. politiky, ...

Nutnost signálních impulsů Povaha krize Strategická krize – velikost kapacit, umístění, šíře nomenklatury Výsledková krize – vysoké kapacity a ceny, značné režie, chyby ve financování … Krize likvidity – nesladění výdajů a nákladů, vysoké pohledávky a zásoby 60 % krizí začíná jako strategické a končí jako krize likvidity Nutnost signálních impulsů

Fáze turnroundu a) Crash program: Obnova likvidity, odklad plateb. b) Restrukturalizace: Nové prodejní cesty, partneři, ... c) Změna strategie: U výrobků, cen, marketingu,... Při neúspěchu: - Konkurz - Přeměna (fůze) - Vyrovnání - Likvidace.

Sanační opatření 1 Personální oblast – zkrácená pracovní doba – propouštění – přeškolení – předčasný důchod – redukce pohyblivých složek mzdy Finance – snížení (navýšení) základního kapitálu – prověření kalkulací, fixních a variabilních nákladů – pojištění rizik – porovnání nákladů s konkurencí – dohoda s věřiteli o kapitalizaci jejich pohledávek (banky, stát, dodavatelé) – restrukturalizace dluhů – znovu zvážit rozhodnutí o investicích Výroba – likvidace (odprodej) nepotřebných kapacit – ověřit jakost – snižovat výrobní časy – přejít na vlastní výrobu – zvýšit flexibilitu výroby – snížit (rozšířit) výrobní nomenklaturu – uskutečnit hodnotovou analýzu

Sanační opatření 2 Zásobování - minimalizovat zásoby - zlepšit dodací podmínky - odprodat nepotřebné zásoby - optimalizovat dodávky - minimalizovat náklady na balení Prodej - analyzovat odbytové trhy a prodejní cesty - přezkoušet ceny - realizovat výprodeje - ověřit možnosti exportu - prověřit úroveň prodejních a poprodejních služeb - snažit se o výhodnější platební podmínky - nabízený sortiment rozšířit event. redukovat - ověřit rozsah a účinnost public relations a reklamy Obecný management - motivovat zaměstnance - ověřit správnost stylu řízení - zřídit zisková střediska - prověřit vypovídací schopnost informací a jejich rozsah - zvážit možnost zavedení projektového řízení - stanovit priority pro jednotlivé činnosti a realizovat je - mechanizovat rutinní operace - zlepšit týmovou spolupráci - podpora realizace racionalizačních projektů - stanovit (věřit) podnikatelskou strategii - zlepšit plánovací systém podniku - posoudit vhodnost umístění podniku

Podstata reengineeringu Komunikace se zákazníky Trh Zákazník Koncepce Vývoj Výroba Tvorba strategie Vývoj produktu Konstrukční modifikace podle požadavků zákazníků Plnění objednávky Rozvoje výrobních možností

Zrušení a zánik podniku Zrušení podniku a) bez likvidace (sloučení, splynutí, rozdělení) b) s likvidací - cíl: prodej podniku a plně uhradit závazky Když nelze, konkurz nebo vyrovnání - podnik je v úpadku, tzn. že: 1) má více věřitelů a není schopen po delší dobu plnit své splatné závazky 2) je předlužen, tzn. má více věřitelů a splatné závazky jsou vyšší než majetek, včetně očekávaného výnosu tj. většina českých podniků

Konkurz Cíl: Poměrné uspokojení věřitelů prodejem aktiv dlužníka Důvody pro konkurz: - předlužení - insolventnost (min. 3 věřitelům) Dopady konkurzu: - management nahrazen správcem konkurzní podstaty - veškeré nároky a pohledávky vůči úpadci jsou splatné - přednostní právo na disponování s aktivy mají věřitele (věřitelský výbor) Počty (1992/2000): - předloženo 353 / 4650 - prohlášeno 1 / 2491 Nedostatky: - značně likvidační charakter - neřiditelnost správce konkurzní podstaty - chápání dlouhodobosti předlužení, resp. platební neschopnosti (PE strana 101 - 104)

Počet prohlášených konkurzů Vývoj počtu konkurzů v České republice v období od 1. 1. 1993 do 31. 12. 2007 Rok Počet podaných návrhů Počet prohlášených konkurzů 1993 1105 66 1994 1826 294 1995 2400 727 1996 2996 808 1997 3311 1251 1998 4306 2022 1999 4339 2000 4650 2491 2001 4036 2473 2002 4002 2155 2003 3918 1728 2004 3643 1441 2005 3882 1236 2006 4227 1245 2007 5015 1115 Pozn.: Podané návrhy na jeden subjekt se mohou opakovat Zdroj dat: Creditreform; www.creditreform.cz

Vývoj počtu konkurzů v České republice v období od 1. 1. 1993 do 31. 12. 2007

Vývoj počtu insolvencí od roku 2008 (nová zákonná úprava*) I) Právnické osoby a fyzické osoby - podnikatelé Rok Počet podaných návrhů Počet prohlášených konkurzů 2008 3418 1141 2009 5255 1553 2010 5559 1601 2011 6753 1778 2012 8398 1899 Zdroj dat: Creditreform www.creditreform.cz Pozn.: Podané návrhy na jeden subjekt se mohou opakovat. * dne 1. ledna 2008 nabyl účinnosti zákon č. 182/2006 Sb. ze dne 30. března 2006 o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), v platném znění. www.insolvencni-zakon.cz

Počet prohlášených bankrotů Počet návrhů na oddlužení u fyzických osob – nepodnikatelů a počet prohlášených osobních bankrotů od roku 2008* Rok Počet podaných návrhů Počet prohlášených bankrotů 2008 1936 724 2009 4237 2438 2010 10559 6211 2011 17600 10620 2012 23830 16956 Zdroj dat: Creditreform www.creditreform.cz Pozn.: Podané návrhy na jeden subjekt se mohou opakovat. * Ve smyslu zákona č. 182/2006 Sb. ze dne 30. března 2006, o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), v platném znění.

Vyrovnání Cíl: Dohoda s věřiteli o vyrovnání závazků při pokračujícím omezeném výkonu vlastnických práv Důvody: Jako u konkurzu Druhy vyrovnání: - Vyrovnání mimo konkurz (když soud ještě neprohlásil konkurz) - Nucené vyrovnání (v průběhu konkurzu) Dopady: - Omezení vlastnických práv - Stanoveny limity vyrovnání (100 % mzdy, stát, ručení majetkem, ostatní dle dohody) - Při nesplnění podmínek následuje konkurz - Příznivější dojem na zákazníky než u konkurzu