Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Autor: Vít Lazecký Datum vytvoření: Téma: Stavba srdce.
Smyslová ústrojí chuť, čich, hmat
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Druhy smyslového vnímání
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Zdraví a nemoc Kód VM:VY_52_INOVACE_01 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Název školy: Autor: Název: Téma: Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_134_Vodík AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 8.,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_284_SLUNCE _A_ ZEMĚ Téma:
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Svět kolem nás.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Čití Fyziologický pochod, při kterém vznikají počitky, vyvolané působením podnětů na smyslové orgány, receptory.
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
Autor: Mgr. Helena Koždoňová
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhKapaliny TémaVlastnosti.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_97_Chuťové ústrojí AUTOR: Naděžda Čmelová ROČNÍK, DATUM: 8.,
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník. Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Smysly člověka (všeobecně) Pří_234_Savci_Smysly člověka (všeobecně) Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
Název školy: Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny Autor:Mgr. Dana Zischková Název:VY_32_INOVACE_41_PODZIM Téma: Výklad na téma PODZIM Číslo.
Smysly člověka (všeobecně)
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. MONIKA RICHTÁRECHOVÁ Název: VY_INOVACE_223_SMYSLY Téma: SMYSLY Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._34.CHUŤOVÉ, ČICHOVÉ A HMATOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: CHUŤOVÉ,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_INOVACE_15_28_Smysly
ČICH, CHUŤ, HMAT smysly.
Prezentace – výklad učiva
Psychické procesy - vnímání
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_18_CHUŤ
NAŠE SMYSLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Smyslové orgány.
VY_52_INOVACE_27_ Vlastnosti živočichů
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
LIDSKÉ TĚLO VY_32_INOVACE_5A_09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miroslava Kubicová Název materiálu: Čití a vnímání Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PSY.S1.803 Datum vytvoření: 15. 10. 2013 Vzdělávací oblast: Psychologie Ročník: první – Sociální činnost Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

Anotace Kognitivní procesy – čití a vnímání

Metodické pokyny Materiál slouží k výuce nové látky a zopakování učiva na konci hodiny. K využití materiálu je nutný počítač s  programem MS PowerPoint a projektor.

Zdroje - obrázky Obrázek č. 1 Čerpáno z otevřené galerie Microsoft Office - klipart www.microsoft office.com Obrázek č. 2 Grid_illusion.svg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-11-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Grid_illusion.svg Obrázek č. 3 Revolving_circles.svg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-11-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Revolving_circles.svg

Zdroje - obrázky Obrázek č. 4 Gradient-optical-illusion.svg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-11-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gradient-optical-illusion.svg Obrázek č. 5 Nymphaea_alba.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-11-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Nymphaea_alba.jpg

Zdroje - literatura ŘÍČAN, Pavel a Jiří BURIÁNEK. Psychologie: základy společenských věd pro střední školy. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 300 s. Základy společenských věd, I. ISBN 978-807-3675-608. ZACHAROVÁ, Eva a Jitka ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ. Základy psychologie pro zdravotnické obory: základy společenských věd pro střední školy. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 278 s. Sestra (Grada), I. ISBN 978-802-4740-621.

Psychické procesy Čití a vnímání

Čití Obraz jednoho znaku zpracovaný jedním smyslem se nazývá počitek. Probíhá pomocí analyzátorů. Rozlišujeme analyzátory – dálkové – dotykové

Zrak Obrázek č.1 Zrak umožňuje člověku vnímat světlo, tmu, barvy, tvary. Tímto smyslem získává asi 80 % všech informací o okolním světě. Významně se podílí na orientaci člověka v prostoru.

Zrakové klamy Obrázek č. 2 Obrázek č. 3 Obrázek č. 4

Sluch Sluch umožňuje vnímat zvuky a tóny, je to schopnost společná vyšším živočichům, kteří jsou vybaveni  smyslovým orgánem, uchem. Každý živočich má jiný horní a dolní podnětový práh – některý slyší zvuk, jiný ještě tak nízkou intenzitu nevnímá.

Čich Čich je to schopnost postřehnout látky rozpuštěné ve vzduchu, v tekutině, nebo v pevném skupenství. Tento vjem se označuje jako vůně.

Hmat Hmat se uskutečňuje pomocí receptorů v kůži. Umožňuje vnímání tlaku, bolesti, chladu, tepla, vpichu,vibrací. Hmatové receptory jsou v kůži rozprostřeny s různou hustotou - nejcitlivější místo hmatu je na konečcích prstů a na špičce jazyka, naopak nejméně je jich na zádech.

Chuť Chuť dovoluje rozeznávat chemické látky rozpuštěné v potravinách nebo ve vodě. Člověka vnímá hořké, sladké, slané a kyselé chutě. Tyto receptory jsou rozmístěny v chuťových pohárcích, které se nacházejí na jazyku.

Jaké počitky na tebe působí při pozorování této květiny? Obrázek č. 5

Vnímání Soubor počitků tvoří vjem Probíhá pomocí receptorů Vnímání je obraz předmětu nebo jevu, který v daný okamžik působí na naše smyslové orgány. Oranžová barva + teplo + tvar válce + poloha v prostoru +  pomerančová vůně = svíčka

Adaptace (přizpůsobení) analyzátorů Zraková adaptace – při přechodu ze světla do tmy Adaptace na teplo – při pobytu v bazénu Adaptace na čichové podněty – zápach přestaneme vnímat Adaptace na dotykové podněty – přizpůsobení novým botám Malá je adaptace na bolest a na hluk Při ztrátě nebo onemocnění jednoho analyzátoru se cvikem může zlepšit jiný analyzátor

Vlastnosti vnímání Pregnantnost – schopnost dotváření celku Konstantnost – předmět nebo jev vnímáme stejně z různých vzdáleností, úhlů pohledu, při různém světle Výběrovost – z množství podnětů si vybíráme jen některé, obrana před přetížením Synestézie – vjemy z oblasti jednoho analyzátoru vyvolají vjem z oblasti jiného. Vůně parfému vyvolá zrakový vjem flakonu, poslouchání muziky vyvolá zrakovou představu zpěváka.

Poruchy vnímání Iluze – zkreslené vnímání předmětu nebo jevu (ve tmě působí na náš zrak keř jako obraz člověka nebo zvířete, je to způsobeno strachem či únavou). Halucinace – vjemy bez reálného podnětu. Nemocný je přesvědčen o jejich pravdivosti. Nejčastěji se jedná o halucinace sluchové a zrakové. Vyskytují se při horečkách, pod vlivem drog nebo při schizofrenii.

Úkol - rozdělte vjemy a počitky Oběd v jídelně Kyselost Zima Psí srst Modrá barva Koncert kapely Dřevo Světlo Vanilka Kulatý tvar

Řešení Vjemy Oběd v jídelně Psí srst Koncert kapely Dřevo Vanilka Počitky Kyselost Zima Světlo Kulatý tvar Modrá barva