věkové zvláštnosti v tréninku – sportovní hry v tréninku -

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní pohybový systém
Advertisements

Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Základy sportovního tréninku mládeže
Organizace táborů a soustředění pro žactvo
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Senzitivní období Mgr. Václav Kain.
Vývoj člověka - postnatální
ZMĚNY V SOUTĚŽÍCH PŘÍPRAVEK. Motto:,,Neberme dětem radost ze hry, oni nám to vrátí“ Proč změny v soutěžích přípravek?  zapojení všech hráčů do hry 
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
C licence FAČR Biomedicínské aspekty pohybových aktivit.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
MŠ Sedlčanská. MŠ Sedlčanská MŠ Plamínkové MŠ Kotorská.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Herní systémy Zásadní způsoby vedení hry celého družstva v útoku a v obraně, s předem vymezenými úkoly jednotlivcům, skupinám hráčů i celému družstvu po.
Herní princip ve sportovní přípravě dětí Licence B
Taktická příprava Michal Lehnert.
Těhotenství, dětství a dospívání
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
Digitalizace výuky Příjemce
Kopaná – průběh hry hry se účastní dva týmy po 11 hráčích na hřišti obdélníkového tvaru na jehož kratších stranách jsou branky hru řídí hlavní rozhodčí,
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Ultimate Frisbee „létat je tak snadné“.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Rozdíly v trénování dorostu a žactva. Školení trenérů 3.třídy Hradec Králové
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
Prezentace pro borce Trenéři: Kulatka, Kain FK Brandýs-Boleslav roč FK Brandýs-Boleslav roč Březen 2010.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
VOLEJBAL 1.
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
Řízení sportovního tréninku
TALENT ..
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Basketbalová pravidla
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Teorie a didaktika karate III Didaktika a trénink.
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Výchova ke zdraví Projekt POHYB.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Motorické učení a jeho fáze Marie Blahutková. Motorické učení Proces získávání pohybových dovedností pomocí opakování Docilita – schopnost motorického.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
1. Vzdělávací obor: Tělesná výchova Tematický okruh: Sportovní hry Téma: Drobné hry na rozehřátí Jméno autora: Mgr. Renata Kynzlová Vytvořeno dne: 27.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Ontogeneze motorických schopností Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Interpretace basketbalového učiva pro jednotlivé lekce Druhá lekce – základy součinnosti v útoku a v obraně (90 minut – interpretace učiva, praxe) Tento.
Ročník: 3. Vzdělávací obor: Tělesná výchova Tematický okruh: Sportovní hry Téma: Házená – průpravné hry Jméno autora: Mgr. Renata Kynzlová Vytvořeno dne:
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Ročník:  1. Vzdělávací obor:  Tělesná výchova Tematický okruh:
Organizační formy ve školní TV vyučovací jednotka
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Pohybové schopnosti a dovednosti
Charakteristika jednotlivých věkových období
LETNÍ PŘÍPRAVA KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
„Zdravý životní styl + obezita“
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

věkové zvláštnosti v tréninku – sportovní hry v tréninku - Školení trenérů věkové zvláštnosti v tréninku – sportovní hry v tréninku -

CÍLE SPORTOVNÍ PŘÍPRAVY DĚTÍ Nepoškodit děti ( fyzicky, psychicky) Vytvořit u dětí vztah ke sportu jako k celoživotní aktivitě Vytvořit základy pro pozdější trénink

Pedagogické zásady uvědomělosti a aktivity názornosti soustavnosti přiměřenosti trvalosti

Rozdíl mezi dětmi a dospělými - intenzivní růst – vývoj a dozrávání různých orgánů těla - psychický a sociální vývoj - - pohybový rozvoj -

Věková období 6 – 11 let – MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK TĚLESNÝ VÝVOJ - rovnoměrný růst výšky a váhy - osifikace kostí pokračuje rychle - kloubní spojení měkká a pružná - NS zralý i pro složitější koordinačně náročné pohyby - příznivé podmínky pro rozvoj koordinačních a rychlostních schopností

PSYCHICKÝ VÝVOJ - myšlení se soustřeďuje spíše na jednotlivosti, souvislosti mu unikají - zvýšená vnímavost okolí – nesoustředěnost krátká doba plné koncentrace 4 – 5 minut - schopnost chápat abstraktní pojmy malá OBDOBÍ REÁLNÉHO NAZÍRÁNÍ - vůle slabě vyvinuta ( ne dlouhodobé cíle ) - děti jsou impulzivní - odaha nechybí

- vysoká a spontánní pohybová aktivita POHYBOVÝ VÝVOJ - vysoká a spontánní pohybová aktivita - rychle se učí nové pohybové dovednosti ( při méně častém opakování jsou opět rychle zapomenuty) - postrádá úspornost pohybu ( mnoho přídavných pohybů) - období „ZLATÉHO VĚKU MOTORIKY“ ( začíná kolem 10 roku, chrakteristické rychlé učení pohybu)

- 1. fáze – vstup do školy, trénink. družstva SOCIÁLNÍ VÝVOJ - 1. fáze – vstup do školy, trénink. družstva kolektiv + podřízení se normám, hru nahrazuje vážná činnost, formální autority ( učitel, trenér) - 2. fáze – kritičnosti ( konec období) projevuje se tendence k negativnímu hodnocení, autorita dospělých se snižuje přebírá stále větší odpovědnost za svou činnost

PŘÍSTUP TRENÉRA V tréninku musí převládat HERNÍ PRINCIP Porážky by neměly být podnětem k výraznému negativnímu hodnocení Činnost musí být pestrá a často obměňovaná Trenér by měl působit vlastním příkladem Potřebné neustále rozvíjet koncentraci posilovat vůli formovat vlastnosti jedince rozvíjet kolektivní cítění Zdůrazňovat správnou životosprávu, denní režim

12 – 15 LET – STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK TĚLESNÝ VÝVOJ Stále rychlejší růst ( po 13. roce mohou růstové změny negativně působit na kvalitu pohybu) Nerovnoměrný růst ( končetiny, výška rychleji) POZOR na náchylnost některých poruch hybného ústrojí – správné držení těla plasticita NS vhodná pro rozvoj rychlost. schopností

PSYCHICKÝ VÝVOJJ Emotivní vztahy Začíná rozumět racionálnímu zdůvodnění a abstrakci Větší doba soustředění Zvyšuje se rychlost učení, snižuje se počet potřebných opakování Prohloubení citového života – nevyrovnanost, náladovost Důležité období, kdy se formuje vztah ke sportu

POHYBOVÝ VÝVOJ Nerovnoměrnost růstu ovlivňuje pohyb, možnosti Tělesná výkonnost není na maximu - dobré pro trénink Mezi 11 – 12 lety vrchol ve všeobecném vývoji Výraznější účelnost, ekonomičnost, přesnost pohybu Schopnost předvídání ( anticipace)vlastních pohybů, pohybů spoluhráčů, sport. předmětů ( míče ) Rychlé chápání a schopnost se učit novým pohybovým dovednostem (pohyby naučené v tomto věku jsou většinou pevnější než ty, které se člověk učí v dospělosti )

SOCIÁLNÍ VÝVOJ Ovlivněn změnami v organismu Z extrovertních projevů se přesouvá k introvertním projevům – více si všímá sám sebe Jsou vnímavější, citlivější ( urážlivější) Vznikají pevnější struktury skupiny s vůdci Dochází k napodobování vzorů ( !!!! mohou být i záporné !!!!)

PŘÍSTUP TRENÉRA Vyžaduje značné vědomosti a zkušenosti Přístup by měl být taktní , diskrétní Řešit přestupky až po určité odmlce Chyby : - přehlížení, nevšímavost - vytýkání nedostatků na veřejnosti Trenér by měl být otevřeným a chápajícím Trenér musí jít příkladem

LAKROSOVÁ PŘÍPRAVKA 5 – 7let PROČ TAK BRZY ? Zájem o pohyb ( děti i rodiče) Účast rodičů ( musí dítě na trénink přivézt – zůstávají) Talenti – nepřebráno Snadná motivace Snaha rodičů, aby dítě někam náleželo (parta klub, rodiče vidí kam až „může růst“)

Trenér přípravky Profesionalita !!!!!!! 100% nasazení po celou dobu tréninku Asistenti Komentování výkonu dítěte Zhodnocení na konci tréninku Rozhovory s rodiči Znát věk. zvláštnosti dětí tohoto věku Připravenost na nečekané situace

Trénink Docházka ( zklidnění ) Doporučení: V hlavní části pracovat v menších skupinkách Varianty : A – skupiny dělají stejnou činnost B – trenér ( asistent) si vede skupinu po celou dobu sám C – skupinky přecházejí mezi stanovišti – různá činnost

Cíl pro trenéra Navodit pozitivně dítě i rodiče pro lakros Naučit děti základní dovednosti s lakroskou ( házení, sbírání) Seznámit děti s pojmy OBRANA a ÚTOK Vracet děti rodičům uběhané a spokojené

Malí lakrosáci 7 – 11let Přechod z přípravky individuální okolo 6ti let Rozdělení holky – kluci Práce s „ velkou lakroskou“ – individuální dovednosti ( každý míč) Začátek spolupráce a kooperace mezi hráči Rozvoj dovedností s lakroskou – začínají chytat nahrávají si mezi sebou Herní dovednosti – nacvičovat s míčem, pohyb po hřišti

Cíl pro trenéra Nadále rozvíjet individuální dovednosti svěřenců Prohlubovat týmovou sounáležitost Rozvíjet herní dovednosti Vést svěřence k týmové hře Podporovat a využívat zájem rodičů

Lakrosáci 12 – 15let Hráči a hráčky již s určitou dovedností s lakroskou ( různé úrovně – mohou přijít i začátečníci) Stále velký důraz na rozvoj individuálních dovedností ( každý trénink cca 15min) Jsou schopni větší spolupráce na hřišti Kondiční cvičení, atletická a gymnastická průprava Hry

Cíl pro trenéra Začít formovat tým Vést k hráče odpovědnosti k týmu Seznamovat se základy životosprávy sportovce Zapojovat rodiče do dění klubu, týmu Motivovat k individuální přípravě

POHYBOVÉ HRY HRY PRO ORIENTACI V PROSTORU HONIČKY Na Mrazíka - po doteku „baby“ je zmražen, může být rozmražen, když ho kamarád podleze Kontakt - hráči utvoří dvojice, každý běhá svou cestičkou, po písknutí se musí co nejdříve najít a spojit např. dlaně, záda….. Chobotnice – jeden honí, z hráče, kterého se dotkne se stává „chobotnice“ – stojí na místě a pohybuje rukama, pokud se někoho dotkne, je z něj také „chobotnice“ Honička 1,2,3 - hráči se rozdělí do trojic a dají si čísla, trenér hlásí jaké číslo honí, musí honit pouze ty dva hráče z dvojice, pokud se dotkne jednoho musí začít honit druhého, počítá si body ( doteky) Křížená – „ baba“ si vybere jednoho hráče a toho se pokouší chytit, pokud mezi nimi proběhne jiný hráč, musí začít „ baba“ honit toho, který jim zkřížil cestu

Vybíjená ( její variace) . HRY S MÍČEM Vybíjená ( její variace) Osobní – každý bije každého Trenéři a asistenti – u malých dětí, mohou bít pouze trenéři a asistenti, nahrávají si mezi sebou, děti vidí spolupráci a její efekt Vybíjená s více míči ( 2 až 3), děti musí sledovat pohyb obou míčů Vybíjená družstva 2 míče – dochází ke spolupráci a kooperaci mezi dětmi, musí zvolit taktiku Vybíjená družstev v prostoru – jedno družstvo se rozestaví v prostoru – vybíjí, druhé družstvo probíhá mezi stojícími hráči a uhýbá míči, trenér stopuje čas, za jak dlouho vybijí všechny hráče Házená – s pravidly interkrosu omezená doba držení míče musí proběhnout alespoň 2 nahrávky

HRY NA ROZVOJ RYCHLOSTI A RYCHLOSTNĚ REAKČNÍCH SCHOPNOSTÍ Vyvolávaná - trenér uprostřed mezi družstvy ( 2 – 4) drží šátek, hráči v každém družstvu mají rozdaná čísla, T vyvolá číslo, z každého družstva vybíhá hráč, pokusí se ukořistit šátek,ale musí ho donést do svého družstva aniž by se ho jiný hráč dotkl ( taktika) Plácaná - dvě družstva proti sobě, družstvo vyšle hráče, ten doběhne k soupeři, ti mají nastavenou jednu ruku, koho plácne potřetí ten se ho snaží chytit, pokud se to nepodaří stává se zajatcem nebo naopak Střihačka Přeběhy z různých pozic

HRY NA ZKLIDNĚNÍ – na závěr tréninku Z lesa do lesa – hráči stojí na čáře, T říká „ z lesa“, „do lesa“, hráči skáčou snožmo před čáru – „z lesa“ a za čáru – „do lesa“, pokud to pokazí vypadávají Teď a včil – s lakroskama v kruhu