Název Rozklad mnohočlenů na součin – vytýkání Předmět, ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Advertisements

Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Lomené výrazy – sčítání a odčítání lomených výrazů
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Mnohočleny a algebraické výrazy
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám Školní rok: 2011/2012 Ročník: Předmět: Téma: Anotace: Autor : Vzdělávací materiál je určen pro bezplatné.
Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_98.
Lomené výrazy – krácení lomených výrazů
Název Číselné výrazy Předmět, ročník
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Rozklad na součin Vzorce usnadňující úpravu
Název Převody jednotek času Předmět, ročník
Počítáme s celými čísly
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
NázevPřevody jednotek objemu Předmět, ročník Matematika, prima (1. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Cílem.
Název Převody jednotek délky Předmět, ročník
Název Řešení soustavy rovnic dosazovací metodou Předmět, ročník
NázevZlomky – úvod Předmět, ročník Matematika, sekunda (2. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Cílem prezentace.
Název Rovnice s neznámou ve jmenovateli Předmět, ročník
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Mnohočleny a rovnice Číslo materiálu: EU Název: Mnohočleny Autor: Mgr. Ludmila Lorencová Třída:
NázevNásobení mnohočlenů Předmět, ročník Matematika, tercie (3. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Výkladová.
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám Školní rok: 2011/2012 Ročník: Předmět: Téma: Anotace: Autor : Vzdělávací materiál je určen pro bezplatné.
Rozklad na součin vytýkání
Úpravy mnohočlenů - vzorce
Název Slovní úlohy řešené soustavou rovnic 1 Předmět, ročník
NázevSoustava 2 rovnic o 2 neznámých Předmět, ročník Matematika, kvarta (4. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace.
* Násobení mnohočlenů Matematika – 8. ročník *
Název Zlomky – porovnávání Předmět, ročník
41.1 Rozkládání mnohočlenů pomocí vytýkání a vzorců
Název Slovní úlohy řešené soustavou rovnic 2 Předmět, ročník
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
* Mnohočleny Matematika – 8. ročník *.
Postup při úpravě výrazu na součin vytýkáním před závorku.
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám Školní rok: 2011/2012 Ročník: Předmět: Téma: Anotace: Autor : Vzdělávací materiál je určen pro bezplatné.
Rozklad mnohočlenů na součin - vytýkání
Matematika pro 8. ročník Postup při úpravě výrazu na součin vytýkáním „mínus jedničky“ před závorku.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Název Řešení soustavy rovnic sčítací metodou Předmět, ročník
Úprava výrazu na součin vytýkáním před závorku.
Podíl (dělení) mnohočlenů
Název Převody jednotek obsahu Předmět, ročník
Mnohočleny – sčítání a odčítání
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 10 Algebraické vzorce II
Rozklad mnohočlenů na součin vzorce
Rozklad mnohočlenů na součin
3.4 ROZKLAD MNOHOČLENŮ Mgr. Petra Toboříková. Rozklad mnohočlenů = místo jednoho mnohočlenu zapíšeme výraz jako součin několika mnohočlenů Vytýkání (před.
ČÍSELNÉ OBORY, VÝRAZY - OPAKOVÁNÍ Cyrilometodějská církevní základní škola Lerchova 65, Brno Tento výukový materiál vznikl v rámci projektu EU–peníze do.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 18 – Výrazy a operace s mnohočleny – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Mocniny Mocniny záporných čísel (se záporným základem)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Lomené algebraické výrazy
Rozklad mnohočlenů na součin
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 08 Vytýkání II
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
VY_32_INOVACE_Pel_I_06 Výrazy – postupné vytýkání
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Rozklad mnohočlenů na součin
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Mocniny záporných čísel (se záporným základem)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ MNOHOČLENŮ
Jednočleny a mnohočleny Sčítání a odčítání
NÁSOBENÍ A DĚLENÍ CELÝCH ČÍSEL
Transkript prezentace:

Název Rozklad mnohočlenů na součin – vytýkání Předmět, ročník Matematika, tercie (3. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Výkladová prezentace seznamující žáky s rozkladem mnohočlenu na součin pomocí vytýkání. Klíčová slova Společný činitel, vytýkání – 1, vytýkání závorky, postupné vytýkání. Autor Radomír Dědek Datum Vytvořeno – únor 2014, ověřeno 27. 3. 2014 Škola Gymnázium Jana Opletala, Litovel, Opletalova 189 Projekt EU peníze středním školám, reg. č.: CZ.1.07/1.5.00/34.0221

Rozklad mnohočlenu na součin Vytýkání jednočlenu, vytýkání –1 Vytýkání závorky (dvojčlenu) Postupné vytýkání

Vytýkání jednočlenu Rozlož na součin: 6 𝑥 2 𝑦 3 +9 𝑥 4 𝑦 2 = 6 𝑥 2 𝑦 3 +9 𝑥 4 𝑦 2 = 2.3.𝑥.𝑥.𝑦.𝑦.𝑦+3.3.𝑥.𝑥.𝑥.𝑥.𝑦.𝑦= =2.3.𝑥.𝑥.𝑦.𝑦.𝑦+3.3.𝑥.𝑥.𝑥.𝑥.𝑦.𝑦= 3.𝑥.𝑥.𝑦.𝑦. 2.𝑦+3.𝑥.𝑥 = =3 𝑥 2 𝑦 2 .(2𝑦+3 𝑥 2 ) Každý člen dvojčlenu zapíšeme jako součin činitelů. Vybereme činitele společné pro oba členy. Společné činitele vytkneme tzn. zapíšeme před závorku, do závorky zapíšeme zbývající činitele. Výsledek zapíšeme co nejúsporněji – pomocí mocnin. Závěr: Vytýkáme největšího společného dělitele koeficientů, proměnné v nejmenší mocnině.

Rozlož na součin: Pamatuj si: 𝑎) 5𝑥−10= 𝑏) 𝑦 2 +𝑦= 𝑐) 4 𝑎 3 −2 𝑎 2 = 𝑑) 18 𝑥 4 𝑦 3 −3 𝑥 3 𝑦 2 +21 𝑥 2 𝑦= 𝑒) 6 𝑎 2 𝑏−4𝑎 𝑏 2 +2𝑎𝑏= 5.(𝑥−2) 𝑦. 𝑦+1 2 𝑎 2 . 2𝑎−1 3 𝑥 2 𝑦. 6 𝑥 2 𝑦−𝑥𝑦+7 2𝑎𝑏.(3𝑎−2𝑏+1) Pamatuj si: Pokud vytkneme celý člen, v závorce zůstane 1!!! Viz př. b, c, e. Oblíbená odpověď žáků – po vytknutí celého členu „nezbylo nic“.

Vytýkání -1 Někdy je třeba z daného mnohočlenu vytknout –1. V závorce dostaneme mnohočlen opačný k původnímu mnohočlenu. Vytkni –1: 𝑎) 𝑥 2 −2𝑥𝑦+ 𝑦 2 = 𝑏) 2 𝑎 2 +10= 𝑐) 𝑥 2 − 𝑦 2 = Řešení: −1 . − 𝑥 2 +2𝑥𝑦− 𝑦 2 −1 . −2 𝑎 2 −10 − − 𝑥 2 + 𝑦 2 =−( 𝑦 2 − 𝑥 2 ) Místo vytknutí –1, před závorku vytkneme znaménko mínus a v případě potřeby změníme pořadí členů v závorce, viz př. c).

Vytýkání závorky (dvojčlenu) Rozlož na součin: 𝑎) 𝑥 𝑎+𝑏 +𝑦 𝑎+𝑏 = 𝑏) 𝑝 2 𝑞−1 +𝑞−1= 𝑐) 𝑎 3−𝑏 +𝑏−3= 𝑑) 𝑥 𝑦−5 −𝑦+5= Řešení: 𝑎+𝑏 𝑥+𝑦 𝑝 2 𝑞−1 + 𝑞−1 = 𝑞−1 𝑝 2 +1 𝑎 3−𝑏 + 𝑏−3 =𝑎 3−𝑏 − 3−𝑏 = 3−𝑏 𝑎−1 𝑥 𝑦−5 + −𝑦+5 =𝑥 𝑦−5 − 𝑦−5 =(𝑦−5)(𝑥−1) Společným činitelem všech členů může být dvojčlen, trojčlen – závorka. Závorku vytkneme, do druhé závorky zapíšeme to, co nám po vytknutí zbylo. V případě potřeby závorky do zadání doplníme. Pozor dáváme na správné uzávorkování, pokud jsou v závorce opačné mnohočleny, nejprve vytkneme mínus.

Postupné vytýkání Rozlož na součin: Řešení: 𝑎) 𝑎 3 + 𝑎 2 +𝑎𝑏+𝑏= 𝑏) 3𝑥+15+𝑥𝑦+5𝑦= 𝑐) 𝑧 3 − 𝑧 2 +𝑧−1= Řešení: 𝑎 3 + 𝑎 2 + 𝑎𝑏+𝑏 = 𝑎 2 𝑎+1 +𝑏 𝑎+1 = 𝑎+1 𝑎 2 +𝑏 3𝑥+15 + 𝑥𝑦+5𝑦 =3 𝑥+5 +𝑦 𝑥+5 =(𝑥+5)(3+𝑦) 𝑧 2 𝑧−1 + 𝑧−1 =(𝑧−1)(( 𝑧 2 +1) Postupné vytýkání použijeme při rozkladu mnohočlenu se sudým počtem členů, z nichž nejde vytknout společný jednočlen. Členy vhodně uzávorkujeme tak, aby z každé závorky šlo vytknout a po vytknutí v závorce zůstal stejný dvojčlen, trojčlen atd., který následně také vytkneme.

Zdroje: Vlastní tvorba autora