Předmět a očekávaný výstup

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dominik Švarc Tomáš Bouchala
Advertisements

Dravci a Sovy Přírodopis 6.třída
Smyslová soustava člověka
Člověk v živočišném systému VY_52_INOVACE_01 Sada 1
Lesní obratlovci – savci
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_539_Př8     Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu                      
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Stavba kostry člověka II
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Systém savců 3 Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př 5
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Primáti = nehetnatci (Primates)
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Primáti.
Označení DUM Fa - DUM Autor Příjmení a jméno: Fichna Josef, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Předmět a očekávaný výstup
Metodický list ZŠ a MŠ TGM Bílovec Pořadové číslo:
Předmět a očekávaný výstup
SAVCI Mammalia.
Primáti Martin Man Jan Dresler.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Předmět a očekávaný výstup
Původ a vývoj člověka II Autor: Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: září 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Primáti Kristýna Semecká 8.B
Jsou opice skutečně našimi předky?
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Registrační čísloCZ.1.07/1.4.00/
Systém savců 2 Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př 5
Řád: PRIMÁTI.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem, zástupci a typickými.
PRIMÁTI OPICE.
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Podříše: Prvoci - KMENY: Nálevníci Výtrusovci Mnohobuněční – KMENY:
Poloopice Karolína Moravcová.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Označení DUM Fa - DUM Autor Příjmení a jméno: Fichna Josef, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
PRIMÁTI OD ČEHO JE ODVOZEN NÁZEV SKUPINY PRIMÁTI? od slova primates = první mají nejdokonaleji vyvinutý mozek ze všech skupin živočichů jsou vývojově nejpokročilejší.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Přehled hlavních skupin savců 1.část Brainstorming -napiš vše, co tě.
SAVCI 4 PRIMÁTI.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Silvie Šimečková NÁZEV:VY_52_INOVACE_34_Přírodopis 8. ročník TÉMA: Vejcorodí, vačnatí ČÍSLO.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Irena Kotalíková Název:VY_32_INOVACE_239_Primáti Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Číslo.
Řád: Primáti. Dělíme je na: 1.) poloopice 2.) opice.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_26_Opakování primáti
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
PRIMÁTI od slova primates = první mají nejdokonaleji vyvinutý mozek
zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Vyšší živočichové.
Transkript prezentace:

Předmět a očekávaný výstup Označení DUM 19 - 19 - Fa - DUM Autor Příjmení a jméno: Fichna Josef, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice, 747 28 Předmět a očekávaný výstup Ročník: 8. Datum: 22. 5. 2012 Předmět: Přírodopis Tematický celek: Savci – primáti – poloopice Očekávaný výstup: Charakterizuje poloopice. Urči vybrané zástupce poloopic, zařadí je do hlavních taxonomických skupin. Porovnává základní vnější a vnitřní stavbu vybraných zástupců poloopic. Odvodí základní projevy chování poloopic v přírodě, objasní jejich způsob života a přizpůsobení se danému prostředí. Zhodnotí význam poloopic v přírodě i pro člověka. Anotace: Prezentace pro žáky, ve které se dozví základní informace o poloopicích. Vybraní žáci budou mít vlastní prezentace na vybrané zástupce poloopic. Klíčová slova: Primáti, poloopice, lemur, komba

PRIMÁTI Obr. 1

CHARAKTERISTIKA PRIMÁTI (nehetnatci) Vývoj – z hmyzožravců Končetiny jsou velmi pohyblivé a palec se může postavit proti ostatním prstům OPOZICE PALCE Drápy jsou přeměněné v ploché NEHTY - nehetnatci Ze všech savců mají nejvyvinutější mozek Oči mají vpředu – prostorové vidění Samice rodí většinou 1 mládě, mají 2 prsní bradavky Žijí v organizovaných tlupách v korunách stromů Můžeme je rozdělit na 2 podřády – poloopice - opice

DĚLENÍ A VÝVOJ PRIMÁTŮ Obr. 2

RUKA – opozice palce Obr. 3

Zařazení do taxonomických skupin 1. říše – Živočichové 2. podříše – Mnohobuněční 3. kmen – Strunatci 4. podkmen – Obratlovci 5. nadtřída – Čelistnatci 6. třída – Savci 7. podtřída – Živorodí 8. nadřád – Placentálové 9. řád – Primáti 10. podřád – Poloopice

POLOOPICE POLOOPICE = NIŽŠÍ PRIMÁTI Mají protažený čenich, velké oči (noční aktivita), menší mozek a místo nehtů ještě drápky Žijí nočním způsobem života Potravu tvoří hmyz, který hledají pomocí dobře vyvinutého čichu Žijí pouze v pralesích Afriky, na Madagaskaru a v jižní Asii Mezi poloopice patří – lemuři, komby, ksukol, outloň, nártoun, indri

ZÁSTUPCI (referáty na vybrané savce) Lemur kata Komba ušatá Outloň váhavý Ksukol ocasatý

LEMUR KATA Obr. 4

KOMBA UŠATÁ Obr. 5

OUTLOŇ VÁHAVÝ Obr. 6

KSUKOL OCASATÝ Obr. 7

ZÁPIS Řád - PRIMÁTI Podřád - POLOOPICE = NIŽŠÍ PRIMÁTI Vývoj – z hmyzožravců Palec se může postavit proti ostatním prstům OPOZICE PALCE Drápy jsou přeměněné v ploché NEHTY - nehetnatci Ze všech savců mají nejvyvinutější mozek Oči mají vpředu – prostorové vidění Samice rodí většinou 1 mládě, mají 2 prsní bradavky Můžeme je rozdělit na 2 podřády – poloopice - opice Podřád - POLOOPICE = NIŽŠÍ PRIMÁTI Mají protažený čenich, menší mozek a místo nehtů ještě drápky Také mají velké oči, protože žijí nočním způsobem života Potravu tvoří hmyz, který hledají pomocí dobře vyvinutého čichu Žijí pouze v pralesích Afriky, na Madagaskaru a v jižní Asii Mezi poloopice patří – lemuři, komby, ksukol, outloň, nártoun, indri, …

OPAKOVÁNÍ Doplňte text: Primáti se pravděpodobně vyvinuli z ………… . Palec se může postavit proti ostatním prstům, takzvaná ………… palce. Nemají drápy, ty jsou přeměněné v ploché ………… . Ze všech savců mají ………… mozek. Žijí v korunách stromů, oči mají vpředu, což jim umožňuje ……….... vidění. Samice rodí většinou ……….. mládě a mají ………… prsní bradavky. Můžeme je rozdělit na 2 podřády, ……….... a …………. . Poloopice mají ………… čenich, menší …………. a místo nehtů ještě ……….. . Také mají ………... oči, protože žijí …………. způsobem života. Potravu tvoří hmyz, který hledají pomocí dobře vyvinutého ………… . Žijí pouze v pralesích ……….., na …………. a v jižní …………. . Mezi poloopice patří …….….., ………..., …….….., ………… a další.

SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ Primáti se pravděpodobně vyvinuli z hmyzožravců. Palec se může postavit proti ostatním prstům, takzvaná opozice palce. Nemají drápy, ty jsou přeměněné v ploché nehty. Ze všech savců mají nejvyvinutější mozek. Žijí v korunách stromů, oči mají vpředu, což jim umožňuje prostorové vidění. Samice rodí většinou 1 mládě a mají 2 prsní bradavky. Můžeme je rozdělit na 2 podřády, poloopice a opice. Poloopice mají protažený čenich, menší mozek a místo nehtů ještě drápky. Také mají velké oči, protože žijí nočním způsobem života. Potravu tvoří hmyz, který hledají pomocí dobře vyvinutého čichu. Žijí pouze v pralesích Afriky, na Madagaskaru a v jižní Asii. Mezi poloopice patří lemur, komba, ksukol, outloň a další.

Autorizace Autorizace z použité literatury VANĚČKOVÁ,I., SKÝBOVÁ,J., MARKVARTOVÁ,D., HEJDA,T. Přírodopis 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Plzeň, Fraus 2006 KANTOREK,J., JURČÁK,J., FRONĚK,J. Přírodopis 8, Olomouc, Prodos 1999  SIGMUND,L., HANÁK,V., PRAVDA,O. Zoologie strunatců, Praha, Karolinum 1994 Autorizace z CMIS Obr. 1 Použitý zdroj: <http://www.conservation.org/SiteCollectionImages/primates_tree.jpg>[cit. 2012-04-30] Obr. 2 Použitý zdroj: <http://www.biologycorner.com/resources/primate%20evolution.gif> [cit. 2012-04-30] Obr. 3 Použitý zdroj: <http://imgc.allpostersimages.com/images/P-473-488-90/13/1346/E3ES000Z/posters/hands-of-a-primate-and-a-human.jpg> [cit. 2012-04-30] Obr. 4 Použitý zdroj: <http://s0.geograph.org.uk/geophotos/01/98/71/1987134_dee822fe.jpg> [cit. 2012-04-30] Obr. 5 Použitý zdroj:<http://www.zoopraha.cz/upload/zvirata/lex000000129_p.jpg> [cit. 2012-04-30] Obr. 6 Použitý zdroj: <http://gallery.thaipetonline.com/board/1_01_04_09_1_26_50.jpg>[cit. 2012-04-30] Obr. 7 Použitý zdroj: <http://3.bp.blogspot.com/_qpl67AMTazs/TPv6AeO1f_I/AAAAAAAAAAM/lAvOwTvFNRQ/s1600/AyeAye-1.jpg> [cit. 2012-04-30]