Daňové a sociální změny 2008 Tomáš Sedláček 3. května 2007 Hlavní makroekonomický stratég, ČSOB
2 Shody obou stran: Snižování daně fyzickým osobám Snižování podnikové daně – Vláda: snížením sazby daně, navýšení základu – Opozice: snížení základu, ponechání či mírné snížení sazby Proklamovaný důraz na snižování deficitu Přesun daní z přímých (DPFO a PO) na nepřímé (DPH, spotřební daně, ekologická reforma) Ani jedné straně se nepodařilo sjednotit a zjednodušit systém daní a pojistného popřípadě jej spojit s sociálním systémem. Parametrické změny důchodového systému, hlubinnou reformu zatím nenavrhla ani jedna strana. Zavedení stropu na pojistné
3 Srovnání reforem DPFO 2006 vs 2008 Největší zlepšení přináší nižší a střední příjmové skupině Náklady reformy nesl státní rozpočet (cca 12 mld. Kč) Podobné rysy jako současná změna jako nynější návrh MF 2008, ale dnes hlavní výhody berou lidé s příjmy pod a nad hrubé měsíční mzdy. 2006: 2008:
4 Srovnání reforem DPPO Historie sazby firemní daně % % % % % % % % % % % % % % % % % % Historický vývoj sazby firemních daně
5 Snížení firemní daně … základ je základ Neznáme změny základu daně u DPPO Pokud by se však nic neměnilo, statický dopad je následující: Propad veřejných 81 mld. Kč financí za 3 roky oproti autonomnímu vývoji: „Dynamický“ dopad je následující: Propad veřejných financí 67 mld. Kč za 3 roky oproti autonomnímu vývoji Vše ale bude záležet (stejně jako jsme viděli u fyzických osob) na změně základu daně.
6 Změny základu daně: Jde proti duchu reformy: Zdanění úroků nad 6% – Zdražení podnikání - znevýhodnění malých a středních podniků a to zejména v počátcích podnikání – Obtížnější administrace daně Zrušit zvýhodnění hypotečních zástavních listů – Zdraží hypotéky (spolu se změnou daní budou hypotéky výrazně méně výhodné než dnes) – Zbrzdí rozmach bytové výstavby
7 Obecné poznámky oběma změnám: Největší zátěží veřejných rozpočtů je pojistné a zejména důchodový systém – ten hlubinně neřeší ani jedna strana – Daně: 12-32%, pojistné: 47,5% hrubého příjmu: – Daně FO tvoří 12% příjmů veřejných rozpočtů! Daně nejsou v tuto chvíli prioritní, prioritní je výdajová strana. Pozitiva obou změn daní: – Snížení vedlejších nákladů práce – Snížení firemní daně – Snižování poměru přímých daní a zvyšování nepřímých Deficit 3% ročně neznamená vyrovnaný rozpočet
8 Zdroje růstu aneb co nám může pomoci: Otevírání se zahraničí – hlubší integrace do EU – zavedení eura – Růst silně tažený exportem FDI – příliv tolik potřebného kapitálu – pobídky modernizovat, ale nerušit! – Druhý silný tahoun růstu Vzdělanost – Jediná dlouhodobě udržitelná konkurenční výhoda – Reforma školství Reformy – Důchodu, školství, zdravotnictví, soudnictví, boj s korupcí – Zvyšují náklady (vedlejší náklady práce, neefektivita atd.) Drobní podnikatelé – Zjednodušení – Snížení administrativy – Přístup na trhy (nebo trhy sem = FDI)
9 Co mohla vláda udělat více Výdajová strana: Hlubší ne-populární reformy: školství, důchody, zdravotnictví, soudnictví, korupce Razantnější výdajové opatření (zrušit celý předvolební sociální balíček) Příjmová strana: Zvýšení zdanění „hříchů“ spotřební daně na tabák a alkohol, ekologické daně Zjednodušení výběru daní, konsolidace různých daní, propojení daňového systému se sociálními dávkami Zastropovat sociální a zdravotní pojištění, ale nestropovat daňový základ na 4x průměrné mzdy, jinak budou platby státu silně regresivní
10 Tomáš Sedláček ČSOB Chief Macroeconomic Strategist gsm: tel: Děkuji Vám za pozornost