Jak by mohl vypadat ideální pracovní list pro nadaného žáka PhDr. Jana Jurášková, PhD.
Ideální pracovní list by měl pokrývat vzdělávací potřeby nadaného žáka: 1. silné, výrazné podněty zajímavé, netradiční informace provokativní otázky, nastolení lákavého problému pestrost úloh (např. uplatnění humoru) grafická úprava (různé směřování textu, rámečkování, ilustrace)
2. Uplatňování vyšších úrovní myšlení problémové a tvořivé úlohy (úlohy, kde musí uplatnit nový přístup, sám vytvořit cestu k řešení, při tvořivých úlohách existuje vícero možných řešení) redukce mechanických úloh (je-li potřebné procvičit mechanické algoritmy, poskytnout je v zaujímavém kontextu, (např. spojování, vytvoření složitejší úlohy z jednoduchých kroků, zadání úlohy v symbolech, prostřednictvím obrázků)
3. Podpora vnitřní motivace (možnost něco nové zajímavé se dozvědět) vyluštění hesla, informáce na základě řešení, doplňovačka možnost po vyřešení věnovat sa vlastnímu zájmu možnost stručné odpovědi (nevyžadovat formální zápisy, odpovědi, soustřediť se na procvičovaný mechanizmus, ne na formální stránku) samoopravitelnost pracovního listu (k dalšímu kroku ho pustí jen správné vyřešení předchozího kroku, možnost samoopravy, jestliže řešení není správné, vyluštění hesla na základě správných odpovědí)
4. Podpora vytváření reálného sebeobrazu (eliminace perfekcionizmu, podceňování vlastních výkonů, úprava sebevědomí, sebapoznávání) sebehodnocení (otázky na výkon, snahu, spokojenost, vytrvalost – ve formě grafické, obrázkové, slovní) nabídka různých úrovní úloh (např. bonusové, hvězdičkové úlohy) odhadování, hádaní (na podporu ochoty riskovat)