TVORBA PROGRAMŮ DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ PODLE NSK Mgr. Miroslav BARABÁŠ Otrokovice 7. říjen 2011 Krajská konference UNIV 2 KRAJE – Zlínský kraj STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní soustava povolání
Advertisements

Mgr. Petr Adamec. 1)UNIV 2 kraje na ISŠ Cheb 2)Zkušenosti a možnosti dalšího vzdělávání na ISŠ Cheb.
Průmyslová střední škola Letohrad
NAŠE ZKUŠENOSTI S DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍM V OBLASTI GASTRONOMIE.
Národní soustava kvalifikací Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Setkání se členy Svazu obchodu a.
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
LEDNICE 28. – 29. BŘEZEN 2012 ŘEŠENÍ PROJEKTU UNIV 2 KRAJE V JIHOMORAVSKÉM KRAJI 9. KRAJSKÁ KONFERENCE PROJEKTU Jana Bydžovská.
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
PaedDr. Vladimíra Štrynclová Ing. Petr Klíma Martina Cílková
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Národní soustava kvalifikací Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Konference projektu KRUH
PODPORA NABÍDKY DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ V LIBERECKÉM KRAJI globální grant OP VK Ing. Monika Čermáková Bc. Michal Hnízdo Porada ředitelů škol a školských zařízení.
Střední škola stavební Jihlava Sociální partnerství zpracoval : PhDr. Pavel Toman únor 2011.
DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ NA ŠKOLE. ANO, NE?
Neformální vzdělávání jako součást Strategie celoživotního učení ČR Martin Sycha
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
1 Školy jako centra celoživotního učení a uznávání Jana Bydžovská KONFERENCE MŠMT K VYUŽÍVÁNÍ ESF VE VZDĚLÁVÁNÍ
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji reg.č.: CZ.1.07/3.2.13/ Představení projektu - rekapitulace dosavadní činnosti a úkoly.
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji reg.č.: CZ.1.07/3.2.13/ Představení projektu Ing. Petra Semeráková, manažerka projektu.
Další vzdělávání v technických oborech Krajská konference projektu UNIV 2.
Národní soustava kvalifikací a její přínosy pro zaměstnavatele
Jezerka 22. – 23. listopad 2012 ŘEŠENÍ PROJEKTU UNIV 2 KRAJE V PARDUBICKÉM KRAJI 13. KRAJSKÁ KONFERENCE PROJEKTU Jana Bydžovská.
S POLUPRÁCE SE SOCIÁLNÍMI PARTNERY OTROKOVICE,
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Další vzdělávání v ČR.
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji - Klíčové aktivity projektu a jeho úloha v rámci současného vzdělávacího systému ČR přednáší.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji reg.č.: CZ.1.07/3.2.13/ Představení projektu - rekapitulace dosavadní činnosti aktivity.
CÍLE A PŘÍNOS MISTROVSKÉ ZKOUŠKY
Národní soustava kvalifikací Praktický nástroj pro zaměstnavatele Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pomozme lidem učit se a uplatnit se PLUUS (OP RLZ 3.2) ( RNDr. Vladimír Krajčík, Ph.D. PaedDr. Jiří Mezuláník, CSc. Vysoká.
Národní soustava kvalifikací. N á rodn í soustava kvalifikac í –  Hlavní cíl: umožnit občanům,
Organizační struktura
PREZENTACE PRO ITP Ing. Miloslav ILEČEK, ITP pracoviště Jihlava , Velké Karlovice Institut Trhu Práce.
OSTRAVA 26. – 27. DUBNA 2012 ŘEŠENÍ PROJEKTU UNIV 2 KRAJE V MORAVSKOSLEZSKÉM KRAJI 10. KRAJSKÁ KONFERENCE PROJEKTU Jana Bydžovská.
Víme jak na to! Jiná cesta k výučnímu listu SOŠ a SOU řemesel Kutná Hora Další vzdělávání Dílčí kvalifikace UNIV 2 Kraje Budoucnost.
Konference projektu UNIV 2 KRAJE ve Zlínském kraji PhDr. Helena Marinková, Ph.D.
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc
Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace
UNIV 2 KRAJE středních škol Karlovarský kraj Střední odborná škola logistická a SOU Karlovy Vary - Dalovice PaedDr. Vladimíra Štrynclová - ředitelka.
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc
PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ V ÚSTECKÉM KRAJI CZ.1.07/3.2.06/ Možnosti dalšího vzdělávání Zdroj: MŠMT, NSK, CUCU ÚK o.p.s.
Národní soustava kvalifikací: Zaměstnanci dle představ a potřeb zaměstnavatelů Konference k 20 letům výročí A.T.I.C. ČR Ostrava, 7. března 2014.
NEZAMĚSTNANOST ABSOLVENTŮ A POTŘEBY ZAMĚSTNAVATELŮ NA PRACOVNÍM TRHU Mgr. Martin Úlovec.
NÁRODNÍ SOUSTAVA KVALIFIKACÍ (NSK) Hlavní cíl Umožnit občanům, aby jim mohly být uznávány skutečné znalosti a dovednosti, bez ohledu na to, jakou cestou.
Zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání (179/2006 Sb.) Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání.
ROZVOJ A IMPLEMENTACE NÁRODNÍ SOUSTAVY KVALIFIKACÍ N S K II.
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
PaedDr. Věra Kolmerová vedoucí oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT konference projektu UNIV 3 Nesuchyně, Aktuální situace.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1 Název projektu: Tvorba modulárního systému udělování zápočtů v bakalářském studiu za účelem motivace studenta formou.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
ŘEŠENÍ PROJEKTU UNIV 3 Seminář Seč 6. října 2015.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Informace pro členy oborových skupin Analýzy a informace vytvářené v NÚV k přechodu a uplatnění absolventů škol na trhu práce Ing. Jiří Vojtěch vedoucí.
UPLATNITELNOST A PODPORA TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ INOVATIVNÍMI METODAMI Projekty Národního ústavu pro vzdělávání Jana Bydžovská KONFERENCE SOŠ TŘINECKÝCH.
1 PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ v Ústeckém kraji Most Role a zapojení sociálních partnerů do tvorby programů DV.
Cesta k uplatnění na trhu práce Fond dalšího vzdělávání, 2017
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP
ŘEŠENÍ PROJEKTU UNIV 2 KRAJE 7. KRAJSKÁ KONFERENCE PROJEKTU
Úvodní konference projektu UNIV 2 KRAJE, PRAHA
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Krajský metodický kabinet ELEKTROTECHNIKY
Organizační struktura
Modernizace odborného vzdělávání OLOMOUC - pondělí 14. května 2018
Setkání kariérových poradců
Podpora procesů uznávání
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Transkript prezentace:

TVORBA PROGRAMŮ DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ PODLE NSK Mgr. Miroslav BARABÁŠ Otrokovice 7. říjen 2011 Krajská konference UNIV 2 KRAJE – Zlínský kraj STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA STAVEBNÍ VALAŠSKÉ MEZIŘÍČÍ TEL.: , FAX: , w w w. s p s s t a v v m. c z

STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA STAVEBNÍ VALAŠSKÉ MEZIŘÍČÍ TEL.: , FAX: , Krajská konference UNIV 2 KRAJE – Zlínský kraj, Otrokovice 7. říjen 2011 STUDIJNÍ OBORY NÁSTAVBOVÉ STUDIUM UČEBNÍ OBORY DISTANČNÍ STUDIUM VZDĚLÁVACÍ NABÍDKA: VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY DV PODLE NSK +

STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA STAVEBNÍ VALAŠSKÉ MEZIŘÍČÍ TEL.: , FAX: , Krajská konference UNIV 2 KRAJE – Zlínský kraj, Otrokovice 7. říjen 2011 PROČ UNIV 2 KRAJE A VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY DV PODLE NSK ? ▲ ▲ na počátku všeho byl zájem o vzdělávací programy při zaměstnání ze strany široké veřejnosti a aplikační podnikatelské sféry. Uchazeči s ohledem na finanční krizi poptávali stále častěji možnost získat úplné středoškolské vzdělání ukončené výučním listem v oblasti stavebnictví a dřevařství. ▲ ▲ tento zájem nás vedl k zamyšlení, jakým způsobem vyjít zájemcům o studium a firmám vstříc. Měli jsme dřívější zkušenosti v oblasti distančního vzdělávání a svářečských kurzů. Nicméně přímou zkušenost jsme v této oblasti neměli. S ohledem na potřeby praxe jsme nejprve zvažovali možnost realizovat čisté rekvalifikační kurzy nebo připravovat programy DV podle NSK. ▲ ▲ v okamžiku plánování a rozhodování, jakým směrem se budeme upírat, se nám otevřela možnost zapojit se do projektu UNIV 2 KRAJE, který byl zaštiťován NOUV, což byl pro nás rozhodující impuls se do projektu zapojit.

STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA STAVEBNÍ VALAŠSKÉ MEZIŘÍČÍ TEL.: , FAX: , Krajská konference UNIV 2 KRAJE – Zlínský kraj, Otrokovice 7. říjen 2011 PŘÍPRAVA TVORBY PROGRAMŮ DV PODLE NSK ▲ ▲ věděli jsme kde jsme nyní, kam směřujeme, ale nevěděli jsme ještě přesně, co zájemcům a firmám přesně nabídneme a jakým způsobem? ▲ ▲ rozhodli jsme se nejprve zmapovat potřeby trhu práce, a to formou dopisu s návratným dotazníkem. Oslovili jsme 50 dřevařských a stavebních firem s kterými jsme nějakou formou již spolupracovali. Vrátilo se nám 42 dotazníků, tj. 84% dotázaných respondentů nám zaslalo vyplněný návratný dotazník. ▲ ▲ šetření nám umožnilo lépe se zorientovat v trendech a požadavcích v oblasti výchovy a vzdělávaní pracovníků ve stavebnictví a dřevařství. Při vyhodnocení dotazníků jsme zjistili, že většina dotázaných firem má akutní nedostatek plně kvalifikovaných pracovníků ve staveních a dřevařských profesích. ▲ ▲ nyní jsme předběžně věděli, co zaměstnavatelé požadují a v tomto okamžiku jsme se již věcně zabývali, jakým způsobem programy DV budeme připravovat.

STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA STAVEBNÍ VALAŠSKÉ MEZIŘÍČÍ TEL.: , FAX: , Krajská konference UNIV 2 KRAJE – Zlínský kraj, Otrokovice 7. říjen 2011 VLASTNÍ TVORBA PROGRAMŮ DV PODLE NSK ▲ ▲ s ohledem na to, že jsme od počátku věděli o co usilujeme a na základě zjištění požadavků místních firem z dotazníkového šetření - začali jsme připravovat programy DV podle Národní soustavy kvalifikací (NSK). ▲ ▲ pracovní tým jsme sestavili tak, aby zohledňoval zjištěné požadavky na programy od firem a aby v týmu bylo, co nejvíce vyučujících napříč jednotlivým oborům. Od počátku zahájení projektu bylo naším záměrem seznámit, co nejvíce pedagogických pracovníků s NSK a s tvorbou jednotlivých programů DV pomocí vzdělávacích modulů. Tím tak zabezpečit budoucí snadnější přípravu, tvorbu a vlastní výuku v těchto programech. ▲ ▲ v této chvíli se ukázalo rozhodnutí se zapojit do projektu UNIV 2 KRAJE jako velmi užitečné, neboť jsme se mohli při zpracovávání programů opřít o připravenou metodiku v projektu a využít možností konzultací s metodikem kraje a hodnotitele programů DV. ▲ ▲ volba na úvodní dva programy DV v rámci projektu UNIV 2 KRAJE padla na jeden dřevařský a druhý stavební program v návaznosti na NSK.

STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA STAVEBNÍ VALAŠSKÉ MEZIŘÍČÍ TEL.: , FAX: , Krajská konference UNIV 2 KRAJE – Zlínský kraj, Otrokovice 7. říjen 2011 Sociální partneři, mentoři evaluace programu DV: STAVEBNÍ TRUHLÁŘ ( H) ▲ ▲ v první vlně jsme připravili program DV z oblasti zpracování dřeva, který je přípravou na získání dílčí kvalifikace dle zákona č.179/2006 Sb. (o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání). ▲ ▲ úplná kvalifikace TRUHLÁŘ je tvořena dvěma dílčími kvalifikacemi - DK, některé kompetence jsou pro obě DK společné. Zde se ukázala výhodnost modulového uspořádání programu DV, neboť jsme mohli vytvořit nejdříve zmíněné moduly společné pro obě DK a následně moduly obsahující specializační kompetence. ▲ ▲ cenné podněty pro nás byly i ze strany hodnotitele z NUOV, tak opět ze strany zaměstnavatelů, některé jsme zapracovali i do ŠVP.

STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA STAVEBNÍ VALAŠSKÉ MEZIŘÍČÍ TEL.: , FAX: , Krajská konference UNIV 2 KRAJE – Zlínský kraj, Otrokovice 7. říjen 2011 Sociální partneři, mentoři evaluace programu DV: ZHOTOVITEL ZATEPLOVACÍCH SYSTÉMŮ ( H) ▲ ▲ v druhé vlně jsme připravili program DV z oblasti stavebnictví, který je rovněž přípravou na získání dílčí kvalifikace dle zákona č.179/2006 Sb. (o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání). ▲ ▲ úplná kvalifikace oboru ZEDNÍK je tvořena opět dvěma dílčími kvalifikacemi – DK. V tomto případě jsou však jednotlivé kompetence značně odlišné. Přesto jsme ocenili přehledný modulový systém uspořádání programu DV, který je požíván v rámci UNIV 2 KRAJE. ▲ ▲ při vytváření obou programů jsme volili na sebe navazující optimální trajektorii výuky jednotlivých modulů. Počet modulů jsme pro přehlednost volili mezi 6 a 8.

STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA STAVEBNÍ VALAŠSKÉ MEZIŘÍČÍ TEL.: , FAX: , Krajská konference UNIV 2 KRAJE – Zlínský kraj, Otrokovice 7. říjen 2011 ZKUŠENOSTI Z TVORBY PROGRAMŮ DV ▲ ▲ v průběhu tvorby programů DV jsme se opět vrátili k úvodnímu dotazníkovému šetření a zapracovali jsme tak některé poznatky od firem přímo do programu DV. Příkladně nám firmy zodpověděly, jaké očekávají výstupní kompetence - znalosti od našich budoucích absolventů. Velké firmy s větším počtem zaměstnanců požadovaly převážně základní odborné kompetence, které si dále ve firmě rozvinou. Menší firmy očekávají od absolventů školy zejména více samostatnosti. Nicméně obecně firmy poptávají zaměstnance, kteří jsou ochotni pracovat, jsou komunikativní, adaptabilní - flexibilní, ochotní se dále vzdělávat a pracovat v týmu. ▲ ▲ v průběhu vytváření programu DV se nám osvědčily pravidelné schůzky, které se obvykle konaly jednou týdně, kde se vyjasňovaly a slaďovaly různé nejasnosti. Dále jsme v rámci vnitřní počítačové sítě vytvořili veřejně přístupnou složku k projektu UNIV 2 KRAJE se všemi užitečnými dokumenty, do které mohli nahlížet nejen členové pracovního týmu. Plusem využití vnitřní sítě byla rychlá aktualizace informací, přehlednost, ucelenost podkladů k projektu a možnost kdykoli nahlédnout do rozpracovaných modulů jednotlivých členů týmu.

STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA STAVEBNÍ VALAŠSKÉ MEZIŘÍČÍ TEL.: , FAX: , Krajská konference UNIV 2 KRAJE – Zlínský kraj, Otrokovice 7. říjen 2011 ▲ ▲ dosavadním výsledkem přípravy a tvorby programů je, že se pracovní tým naučil pracovat s pojmy, moduly a je schopen vytvářet programy DV ve vybraných oborech zpracování dřeva i stavebnictví. TVORBA PROGRAMŮ DV PODLE NSK ▲ ▲ přínos očekáváme i od pilotního ověření námi vytvořeného prvního programu DV. Pilotní vzdělávání by se mělo uskutečnit v tomto školním roce. ▲ ▲ našim konečným cílem je být autorizovanou osobou podle zákona č.179/2006 Sb. o ověřování a uznávání výsledku dalšího vzdělávání (§17 až §19) a vytvořit ucelenou vzdělávací nabídku programů DV vedoucí k dílčím kvalifikacím dle NSK v oborech, které vyučujeme v počátečním vzdělávání a nabídnout tak možnost zájemcům získat i úplnou kvalifikaci – výuční list. ▲ ▲ v závěru věřím, že se současná malá informovanost ze strany veřejnosti i zaměstnavatelů týkající se NSK změní k lepšímu a že se nalezne i cesta financování programů DV z veřejných rozpočtů, tak aby na tuto formu vzdělávací nabídky dosáhlo, co nejvíce zájemců.

STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA STAVEBNÍ VALAŠSKÉ MEZIŘÍČÍ TEL.: , FAX: , Krajská konference UNIV 2 KRAJE – Zlínský kraj, Otrokovice 7. říjen 2011 Děkuji Vám za pozornost Mgr. Miroslav BARABÁŠ metodik školy, projekt UNIV 2 KRAJE Tel.: : w w w. s p s s t a v v m. c z