Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola: Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona: III/2 Sada: VY_32_INOVACE_PEK.2.01 Úvod do obchodní korespondence – písemnosti, jejich dělení Vytvořeno: 02. 10. 2013 Ověřeno: 03. 10. 2013 Třída: NS 2
Úvod do obchodní korespondence – písemnosti, jejich dělení Vzdělávací oblast: Odborné předměty Předmět: Písemná a elektronická komunikace Ročník: 2. Autor: Ing. Petra Litošová Časový rozsah: 1 vyučovací hodina Pomůcky: notebook, projektor Klíčová slova: korespondence, obchodní korespondence, písemný styk, písemnost Anotace: Materiál je určen k seznámení s úvodem do obchodní korespondence. Vysvětluje pojem korespondence a obchodní korespondence. Podrobněji se věnuje písemnostem a jejich dělení.
korespondence soubor písemností, které tvoří právnické a fyzické osoby při svých profesních aktivitách obchodní korespondence => vzniká v souvislosti s činnostmi podnikatelských subjektů
písemný styk forma, jak získat nebo předat informace např. dopis, pohled, telegram, vzkaz, fax, elektronická pošta (e-mail) některé právní úkony musí být provedeny písemně, jinak nejsou platné (obchodní smlouva, výpověď …)
výhody písemného styku zpřesňuje, zkvalitňuje a dokumentuje výměnu informací ("co je psáno, to je dáno") obsah dopisu lze dobře promyslet, před odesláním lze ještě upravovat
nevýhody písemného styku neosobnost časová náročnost zvýšené náklady oproti osobnímu jednání (např. obálky, služby pošty)
písemnost textová informace je psána rukou nebo na počítači, následně vytištěna na k tomu účelu upravený papír má nějakým předpisem nebo osvědčenou praxí ustálenou formální úpravu
rozdělení písemností 1.) podle způsobu vyhotovení: individuální písemnosti (písemnosti psané na čistý papír) formuláře (údaje se vyplňují do předtištěných dokumentů) rozmnoženiny (jsou písemnosti vyhotovované na rozmnožovacích strojích)
2.) Z hlediska určení na: externí (vnější): posílají se mimo organizaci, kde byly vyhotoveny, např. objednávky, faktury, příkazy k úhradě interní (vnitřní): používají se uvnitř organizace, kde byly vytvořeny, např. školní řád, příkazy ředitele
3.) Z hlediska tvůrce na: osobní: píší je soukromé osoby, např. milostný dopis nebo žádost psaná na úřad úřední: písemnosti, které jsou vyhotovované úřady, školami, nemocnicemi…, např. vysvědčení, rozhodnutí úřadů, atd. obchodní: písemnosti vyhotovované obchodními firmami, např. objednávky, dodací listy, reklamace…
4.) Z hlediska obsahu: písemnosti při nákupu a prodeji: poptávka, nabídka, objednávka písemnosti při placení: poštovní poukázky, příkazy k úhradě písemnosti při přepravě zásilek: nákladní list, přihláška nakládky
opakování Jak vzniká obchodní korespondence? Co je písemnost? vzniká v souvislosti s činnostmi podnikatelských subjektů Co je písemnost? textová informace psaná rukou nebo na počítači, následně je vytištěna, má ustálenou formální úpravu
Jak se dělí písemnosti z hlediska jejich obsahu? písemnosti při nákupu a prodeji, písemnosti při placení, písemnosti při přepravě zásilek
Použité zdroje FLEISCHMANNOVÁ, Emílie a spol. Písemná a elektronická komunikace pro střední školy a veřejnost – 2. díl. 1. vyd. Praha: nakladatelství FORTUNA, 2005, ISBN 80-7168-924-6. Organizace písemného styku, rozdělení písemností. Vojtěch Sivák [online]. [cit. 2013-10-02]. Dostupné z: http://www.auto-veteran.cz/studium/html/ops.htm OBK Písemný styk. SOŠP Trutnov, s. r. o. [online]. [cit. 2013-10-02]. Dostupné z: http://projekty.sosptu.cz/obk/pisemny_s.html Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.