Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F18

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F08
Advertisements

ATMOSFÉRA.
Zemská atmosféra - stavba - soustředné vrstvy - různé vlastnosti
POČASÍ = aktuální stav atmosféry Počasím se zabývá věda: meteorologie
Archimédův zákon (vztlaková síla)
III/2 Meteorologie Potřebné pomůcky Sešit, učebnice, pero
Základy meteorologie.
POČASÍ = STAV ATMOSFÉRY V URČITÉM OKAMŽIKU NA URČITÉM MÍSTĚ DO VÝŠKY 15 km Meteorologie = věda o počasí.
POČASÍ Meteorologie = věda o počasí
METEORILOGIE Počasí kolem nás
Future simple tense Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ10 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Mechanické vlastnosti plynů.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F11
Past tenses Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ07 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
Comparatives and superlatives Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ13 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani.
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F06
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F01
Hromadná korespondence
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F01
Elektronické formuláře v programu MS Word
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F13
Název úlohy: 5.16 Atmosférický tlak.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Polovodiče 1 Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F07 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro.
Ochlazování teploměru Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT03 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F06
Meteorologická stanice na Milešovce naměřila rychlost větru 25 m/s. Pan učitel vyvolal Pavla aby přepočítal tuto rychlost na km/ h Dokážete ji taky přepočítat?
Vrstvy atmosféry.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
POČASÍ.
Meteorologie - základní měření Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT15 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf08
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf17
MS Excel – tvorba křížovky
Hydrostatický tlak Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT01 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být.
Pronouns Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ18 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_180_Atmosféra AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 7.,
Šablony dokumentů v programu MS Word Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf04 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Počasí.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Atmosféra Opakování – znáte z P: vzdušný obal Země
Kreslení v programu MS Word
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F09
Styly v programu MS word Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf05 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Atmosféra Země, Atmosférický tlak
Šablony (vlastní) v programu MS Word Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf07 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F09
Osvětlení plochy Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT20 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být.
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf19 MS Excel - Funkce Průměr Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/ICT03
Výuková prezentace Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf15 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Automatické tvary Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf02 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Operační systémy Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf12 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Open Office Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf16 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
Zásady tvorba prezentace Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf13 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Animace v prezentaci Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf14 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Optika Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F20 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro.
Atmosféra autor: Mgr. Jana Mikešová
Počasí. obsah počasí sluneční záření, teplota vzduchu, vlhkost vzduchu, oblačnost, vodní srážky, tlak vzduchu, vítr předpověď počasí pozorování počasí.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK ŠKOLA: ZŠ A MŠ J. A. KOMENSKÉHO V NOVÉM STRAŠECÍ AUTOR:Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_ATMOSFÉRA ROČNÍK: 6. ročník.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Atmosféra tornádo bouřka led oblačnost.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_14 Mechanické.
Témata: Všeobecná cirkulace atmosféry Místní větry
Badatelské odpoledne 18. října Jaké bude počasí?.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Transkript prezentace:

Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F18 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Meteorologie Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F18 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro komerční účely

Identifikátor materiálu: EU OPVK ICT2-2/F18 Škola Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1217 Název projektu Máme šanci číst, zkoumat a tvořit Anotace Žáci si upevní a prohloubí znalosti při samostatné práci Autor Mgr. Miluše Hamplová Název Meteorologie Očekávaný výstup Procvičení a prohloubení znalostí s využitím digitální technologie Vzdělávací oblast - obor Člověk a příroda - fyzika Klíčová slova Meteorologie, atmosféra Druh učebního materiálu Prezentace Metodika Druhy interaktivity Motivace, procvičení a ověření znalostí Cílová skupina Žáci Stupeň a typ vzdělávání Základní škola II. stupeň Typická věková skupina 9. ročník ZŠ Datum / období vzniku VM Červen 2012

Metodika – informace pro učitele Tento digitální učební materiál je využitelný několika způsoby. Lze ho použit v klasické výuce pro výklad učiva doplněný obrazovou informací s mnoha dalšími rozšiřujícími informacemi pro žáky. Nutný je minimálně datový projektor a připojení do internetu. Na jednotlivých snímcích je minimum textu (základem je výklad učitele) obrazový materiál obohacuje výuku. Prakticky u každého takového materiálu je odkaz na URL adresu, kde jsou informace se vztahem k danému tématu. Tyto informace doplňují výuku, mají informativní a motivující charakter. Výhodou je, že jsou již předem vybrány a posouzeny co do vhodnosti, přiměřenosti, technické dostupnosti. Jsou vybrány stránky kde, pokud možno, je minimum reklam. Záměrně je minimálně využívána „Wikipedie“, kterou žáci využívají nejčastěji. Záměrem je přinést informace, které se někdy obtížněji vyhledávají. Internet je dynamické médium, je proto noto čas od času prověřit funkčnost odkazů. Další možností je použít tento materiál pro samostatnou práci žáků, kde mohou samostatně procházet jednotlivé snímky a seznamovat se s informacemi, které mají mnohdy charakter zajímavostí doplňující základní výuku. Hloubka informací přesahuje dalece základní učivo a má žáky spíše motivovat k samostatnému poznání. Aktivačním prvkem jsou otázky umístěné na konci prezentace, kde je i zpětná vazba. Otázky rozhodně nemají sloužit k testování a hodnocení, ale k aktivaci žáků a přimět je k vyhledávání informací. Třetí možností je poskytnout žákům tento materiál pro samostatnou práci doma, například jako podklad pro přípravu referátu, vlastní prezentace a podobně. K nejcennějším částem patří zdánlivě nevýrazná poslední stránka prezentace, kde je přehled URL adres které se vztahují k danému tématu. Část je použita přímo v prezentaci, jako odkaz z obrazového materiálu. Výběr adres byl časově náročný, bylo odfiltrováno množství balastu, který se na internetu při vyhledávání mnohdy nabízí. Tento materiál muže sloužit zájemcům pro samostatnou práci a rychlejší orientaci. Ovládání prezentace je standardní a intuitivní, pokud jsou někde animace je na ně upozorněno pokynem k jejich přehrání. Při ověřování neměli žáci žádné problémy s ovládáním prezentace.

Ovládání Doplnění učiva, zajímavosti - externí odkaz (nutné aktivní připojení) Opakování učiva – odpověď vybrat klepnutím myši! Správná odpověď se zbarví zeleně, špatná červeně. Verze 1.2 V tomto typu prezentace je velké množství odkazů na externí internetové stránky., je tedy nutno občas odkazy aktualizovat. Proto se stejné prezentace mohou vyskytovat v různých verzích. Je maximální snaha používat v prezentaci odkazy na stránky, které nejsou zamořeny protivnou reklamou, ale tato snaha není vždy úspěšná.

Meteorologie je věda, která zkoumá fyzikální děje především v atmosféře (příbuzná věda je hydrologie, která zkoumá děje v hydrosféře). Meteorologie je součásti fyziky a dnes se velmi silně opírá o matematiku. Meteorologie a její předpovědi jsou využívány například v dopravě (především letecké), zemědělství, lékařství, vojenství i ochraně obyvatel. K předpovědi počasí se využívají data z meteorologických stanic a také pozorování a měření z družic. Získané informace se zpracovávají na nejvýkonnějších počítačích. Evropské meteorologické služby Podívej se: Meteorologie - výukový program Amatérská meteorologie

Základní meteorologické prvky Teplota vzduchu Termograf Meteorologické teploměry Tlak vzduchu Barograf Barometr Vlhkost vzduchu Proudění vzduchu Vlhkoměr Anemometr Hydrologie (součást meteorologie) sleduje množství srážek a stav vodních toků a nádrží

Oblačnost a srážky Druhy mraků a jejich množství souvisí přímo s množstvím srážek Cirrus Cumulus Stratus

cirrus cirrocumulus cirrostratus altocumulus altostratus stratocumulus cumulonimbus nimbostratus stratus cumulus

Teplota vzduchu je jedna ze základních meteorologických informací Pravidelné měření meteorologických veličin začalo na klementinské hvězdárně již v roce 1752 Souvislá teplotní řada je měřena od roku 1784

Atmosféra se dělí do několika zón podle výšky nad zemským povrchem. Exosféra Atmosféra se dělí do několika zón podle výšky nad zemským povrchem. klikni 500 ~ 160 150 140 120 130 110 100 Teplota v atmosféře se liší podle výšky. klikni Meteorologické jevy, které nejvíce ovlivňují aktuální počasí se odehrávají převážně v troposféře a částečně i stratosféře. Termosféra 90 80 70 60 50 40 30 20 10 Mezosféra Stratosféra Troposféra °C -100 -50 0 50 100 200 300 500 ~ 1500

Tlak vzduchu a rychlost proudění

Rychlost proudění vzduchu Normální tlak vzduchu Velikost atmosférického tlaku ovlivňuje nadmořská výška, teplota, obsah vodních par ve vzduchu i zeměpisná šířka. Pro možnost vzájemného porovnání tlaků je tento přepočítáván na hladinu moře a je dohodou stanoven na hodnotu 1013,25 hPa. Tlakový kalkulátor Rychlost proudění vzduchu Stupeň Vítr Rychlost Charakteristika m/s km/h  bezvětří < 0,5 < 1 kouř stoupá kolmo vzhůru 1  vánek ~ 1,25 1 – 5 směr větru poznatelný podle pohybu kouře 2  větřík ~ 3 6 – 11 listí stromů šelestí 3  slabý vítr ~ 5 12 – 19 listy stromů a větvičky v trvalém pohybu 4  mírný vítr ~ 7 20 – 28 zdvihá prach a útržky papíru 5  čerstvý vítr ~ 9,5 29 – 39 listnaté keře se začínají hýbat 6  silný vítr ~ 12 40 – 49 telegrafní dráty sviští, používání deštníků je nesnadné 7  mírný vichr ~ 14.5 50 – 61 chůze proti větru je nesnadná, celé stromy se pohybují 8  čerstvý vichr ~ 17,5 62 – 74 ulamují se větve, chůze proti větru je normálně nemožná 9  silný vichr ~ 21 75 – 88 vítr strhává komíny, tašky a břidlice se střech 10  plný vichr ~ 24,5 89 – 102 vyvrací stromy, působí škody na obydlích 11  vichřice ~ 29 103 – 114 působí rozsáhlá pustošení 12-17  orkán > 30 > 117 ničivé účinky (odnáší střechy, hýbe těžkými hm Rychlost proudění vzduchu se udává standardně v m/s. Používá se také Beaufortova stupnice síly větru. Sir Francis Beaufort

Meteorologické družice První meteorologická družice TIROS 1 (1962) Družice pomohly výrazně zpřesnit a zrychlit předpovědi počasí. Umožňují varovat před hurikány, záplavami, ale bez pozemních meteorologických stanic se ani současná meteorologie neobejde.

Opakování učiva 1) Meteorologie je pokládána za součást a) Chemie Vyber pomocí myši správnou odpověď - správná nemusí být vždy pouze jedna odpověď 1) Meteorologie je pokládána za součást a) Chemie b) Matematiky c) Fyziky 2) Jak se nazývá část meteorologie, která se zabývá stavem vodních toků a) Hydrologie b) Hydrometeorologie c) Vodní meteorologie

3) Ve které části atmosféry se odehrává většina meteorologických jevů? a) Termosféra b) Troposféra c) Mezosféra 4) Která meteorologická stanice u nás má nejdelší souvislou řadu měření teploty? a) Praha Ruzyně b) Praha Klementinum c) Praha Strahov

5) Které veličiny nejvíce ovlivňují atmosférický tlak? a) Množství ozónu a prachových částic v atmosféře b) Proudění vzduchu a jeho složení c) Nadmořská výška a teplota vzduchu 6) Vyber přístroj, který neměří atmosférický tlak a) Termograf b) Barograf c) Barometr

7) Co je to izobara? a) Myšlená čára, která spojuje místa o stejném atmosférickém tlaku b) Myšlená čára, která spojuje místa o stejné teplotě atmosféry c) Myšlená čára, která spojuje místa o stejné rychlosti proudění vzduchu 8) Vyber správné tvrzení a) Teplota v atmosféře s nadmořskou výškou klesá b) Teplota v atmosféře s nadmořskou výškou stoupá c) Teplota v atmosféře s nadmořskou výškou opakovaně klesá a pak začne stoupat

9) Který přístroj měří rychlost proudění vzduchu? a) Aneroid b) Android c) Anemometr 10 Jaká je dohodou stanovená hodnota normálního tlaku vzduchu u hladiny moře? a) 1000 hPa (zaokrouhleno) b) 1013 hPa (zaokrouhleno) c) 101 kPa (zaokrouhleno)

Použité zdroje: http://www.chmi.cz/portal/dt?portal_lang=cs&menu=JSPTabContainer/P3_0_Informace_pro_Vas/P3_17_Vyuka_a_prezentace&last=false http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/ruzne/vystava/METEO/3.pdf http://www.chmi.cz/portal/dt?portal_lang=cs&menu=JSPTabContainer/P1_0_Home http://www.chmi.cz/portal/dt?portal_lang=cs&menu=JSPTabContainer/P6_0_Odkazy/P6_2_Nar_met_sluz/P6_2_1_Evropa&last=false http://radar.meteopress.cz/ použít http://www.slunecno.cz/meteoradar/ http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/meteo/rad/data_jsradview.html http://www.meteopress.cz/#sm=0-0 http://www.cts-kenwood.cz/forum/viewtopic.php?p=808 http://artemis.osu.cz/MMi/meteo1/diplomka/Ramec2_soubory/AAA/proudeni.html http://old.chmi.cz/meteo/olm/Let_met/beaufort/Beaufortova_stupnice.htm http://www.dalmacia.org/ucebnitext/meteorologie.htm http://www.yachting-potapeni.cz/PB-YACHT/Pocasi.html http://www.osobnosti.net/francis-beaufort.htm http://leccos.com/index.php/clanky/anemometr http://tensegritacz.blog.cz/1009/predpoved-pocasi-na-vlastni-pest http://docweather.com/2/show/120/ http://ed101.bu.edu/StudentDoc/current/ED101fa10/jenmks/stratus.html http://www.meteocentrum.cz/encyklopedie/ http://metmladez.wz.cz http://portal.chmi.cz/portal/dt?portal_lang=cs&menu=JSPTabContainer/P1_0_Home http://www.medard-online.cz/ http://www.fiedler-magr.cz/cs/produkty/snimace-meteorolog-velicin/pudni-vlhkost/virrib http://www.amet.cz/virribcz.html http://forum.amaterskameteorologie.cz/viewtopic.php?f=9&t=1321 http://maruska.ordoz.com/meteorologie/meteorologicke_stanice http://www.hvezdarna-fp.cz/astronomie/vynalez/vynalezy-barometr.htm http://sas.srs-vodnany.cz/srs/vos3_10/silerova/amosfericky_tlak.html http://mve.energetika.cz/klimaticke-zmeny/sledovani-stavu.htm http://ostrava_poruba.blogy.in-pocasi.eu/Vlhkost_vzduchu-1238932576.html http://ostrava_poruba.blogy.in-pocasi.eu/Anemometr-1239354073.html http://ostrava_poruba.blogy.in-pocasi.eu/Srazkomery_a_ombrografy-1239356697.html http://artemis.osu.cz/Gemet/meteo2/obl_9.htm http://artemis.osu.cz/Gemet/meteo2/vyzkouše.htm http://artemis.osu.cz/Gemet/meteo2/ http://artemis.osu.cz/Gemet/meteo2/obsaha.htm http://www.meteocentrum.cz/encyklopedie/slunecni-svit.php http://maruska.ordoz.com/meteorologie/meteorologicke_nazvoslovi http://fyzmatik.pise.cz/110367-nesmyslnost-dennich-teplotnich-rekordu.html http://old.chmi.cz/meteo/ok/klemintro.html http://old.chmi.cz/meteo/ok/extrklem.html http://circa.europa.eu/irc/opoce/fact_sheets/info/data/policies/environment/article_7297_cs.htm http://www.sci.muni.cz/~dobro/ozon_1.htm http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/grafroc/groc/gr08cz/kap2421.html í http://oiswww.eumetsat.org/IPPS/html/MSG/RGB/EVIEW/SEGMENT15/index.htm http://artemis.osu.cz/Gemet/meteo2/vrstvy.htm http://www.enviwiki.cz/wiki/Atmosf%C3%A9ra_Zem%C4%9B