STAROVĚKÝ EGYPT MGR. LENKA VENCLOVÁ 2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

Opakování Mezopotámie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Egypt.
Egyptští bohové Najdi si dvojici, která má jiného boha než ty.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál slouží k interaktivnímu shrnutí a zopakování učiva.
Starověký EGYPT.
EGYPT.
UMĚNÍ A VĚDA STAROVĚKÉHO EGYPTA
EGYPT KLÁRA KOŘÍNKOVÁ 2010.
UMĚNÍ EGYPTA Stará říše – př. n. l.
Starověký Egypt Náboženství
UMĚNÍ A VĚDA STAROVĚKÉHO EGYPTA
III/2 XV A
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Starověký Egypt.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO A OBCHOD
Kultura starého Egypta
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Starověký Egypt Materiál byl vytvořen v rámci projektu
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
POZDNÍ DOBA KAMENNÁ Mgr. Lenka Venclová 2009.
VÍTEJTE V „MUZEU KNIHY“.
STAROVĚKÁ INDIE Mgr. Lenka Venclová 2010.
Starověk (poznatky čerpáme nejen z hmotných pramenů, ale i s …..
EGYPT země faraonů a pyramid Zpracovala: Helena CYPRIANOVÁ.
Starověký EGYPT.
IVZ- starověk Mgr. Jana Doleželová.
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Dějepis Starověký Egypt 1.
MUMIE.  Kultura v dějinách  Egypt – Mumie  Šablona : III/2  Pořadové číslo:1.19  Autor: Mgr. Soňa Blažková  Škola: ZŠ Choltice  Klíčová slova :
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.5 Opakování starověkého Egypta Název sady: Staroorientální.
 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Komenského 589- příspěvková organizace  Autor: Mgr. Ludmila Šimonová  Datum:  Název:
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_213_Egypt Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
ZŠ Gabry a Málinky Štítná nad Vláří
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_05 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Starověk.
Tematický okruh: NEJSTARŠÍ CIVILIZACE - STAROVĚK Název učiva: EGYPT
Nefertiti.
UMĚNÍ STARÉHO EGYPTU.
Starověký Egypt - život
STAROVĚKÝ EGYPT Jan Jakub Šipka.
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_04 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
VY_32_INOVACE_D6. 11 Autor: Mgr
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
OP VK Využívání ICT Sada č
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
DĚJINY KULTURY - STAROVĚK
UMĚNÍ STAROVĚKU MEZOPOTÁMIE A EGYPT. UMĚNÍ STAROVĚKU MEZOPOTÁMIE A EGYPT.
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_10
Dějepis 6. ročník Marek Kryška
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_21DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Visuté zahrady Semiramidiny
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_19_STAROVĚK - EGYPT
Kateřina Maznová egypt Pohřbívání.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_15-13_ Úvod do Starověkého Egypta Číslo projektu:
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Transkript prezentace:

STAROVĚKÝ EGYPT MGR. LENKA VENCLOVÁ 2010

SROVNÁNÍ PŘÍRODNÍCH PODMÍNEK S MEZOPOTÁMIÍ MEZOPOTÁMIE meziříčí – Tygris, Eufrat táním – velké záplavy odnos úrodné půdy doba záplav a sucha zavodňovací kanály hráze, přehrady pro období sucha EGYPT 1000km ÚDOLÍ NILU šíře 15 - 25 km ÚRODNÉ BAHNO záplavy prospěšné 3 období: záplav (6 - 10) vegetace práce, zrání (11- 2) sklizeň (3-6) 2. úroda odvodňovací kanály úrodné bahno

vývoj v obou zemích včele panovník spory mezi městskými státy syn boha – FARAON jeho neomezená moc posiluje jednotný stát PYRAMIDY – hrobky králů – kamenné vezír – soudce, strážce pokladu dozorce staveb spory mezi městskými státy kočovné nájezdy snaha o nadvládu demokracie v despocii krále chrám – zikkurat posiluje rozvrstvení obyvatel

tok NILU DOLNÍ EGYPT HORNÍ EGYPT JEDNOTNÝ STÁT střední tok Nilu ústí Nilu do moře řadu ramen – řek - BAŽIN hnízda ptáků bohatství ryb hospodářsky závislý na Horním Egyptě HORNÍ EGYPT střední tok Nilu úrodná pole nánosem bahna měď, zlato, kámen rychlejší rozvoj podmanil si pomaleji se rozvíjející Dolní Egypt JEDNOTNÝ STÁT

OBYVATELSTVO Včele FARAON – panovník uctívaný jako bůh neomezená moc 2. KNĚŽÍ - upevňovali tuto víru v lidu 3. ÚŘEDNÍCI – správci krajů – vezírové / soudní moc, dozorci zavlažovacích zařízení, staveb výběr daní – měli své písaře, dozorce / 4. VOJÁCI - ochrana vůči vnějším nepřátelům výbojné války

II. Třída a/ ZEMĚDĚLCI - hák- orba, dobytek / osel, vůl / setí – žena – zašlapává rýhu srp / otýpky / zrno – sýpky len – plátenictví / Mezopotámie – vlnařství / druhá úroda – teplým počasím, zavlažováním, dřevěnými motykami rozbíjí ztvrdlé hroudy nádrže – pákou čerpají vodu

b/ ŘEMESLNÍCI - malé dílny – hrnčíři truhláři kovotepci skláři živil a šatil je majitel SMĚNNÉ HOSPODÁŘSTVÍ výrobky za potraviny III. OTROCI – váleční zajatci nejnižší postavení vlastníkem výlučně STÁT sluhové u pánů kamenné lomy, doly – nejtěžší a nejnebezpečnější práce

Kultura PÍSMO HIEROGLIFY /posvátné písmo/ pláč PÍSMO především hospodářský účel literatura – Kniha moudrých rad do života HIEROGLIFY /posvátné písmo/ z obrázkového – tesalo se do kamene písmo rozluštil 1822 Jean Francois CHAMPOLLION HIERATICKÉ - pro běžnou potřebu 700 značek PAPYRUS – SVITKY z proužků rákosu / na podélné se lepily příčné / INKOUST z dozrávajících ořechů - červený ze sazí – černý + rozžvýkaný rákos vládnout město, Egypt

ČÍSLICE MEZOPOTAMIE – šedesátková soustava / hodiny, kopa, tucet / Champollion přišel na to, že kartuše (ovály) označují jména panovníků. Hieroglyfy v nich tedy nezastupují celá slova, ale pouze jednotlivé hlásky. Jako první rozluštil jména faraonů Ptolemaia a Kleopatry. ČÍSLICE MEZOPOTAMIE – šedesátková soustava / hodiny, kopa, tucet / DESÍTKOVÁ SOUSTAVA – každá vyšší číslice je desetinásobkem předcházející lze jí vyjádřit vše nelze násobit, dělit speciální tabulky s výsledky

LÉKAŘSTVÍ - léčili vnitřní choroby zranění ošetření zubů VĚDY: ASTRONOMIE MATEMATIKA GEOMETRIE LÉKAŘSTVÍ - léčili vnitřní choroby zranění ošetření zubů souvisí s NÁBOŽENSKÝMI PŘEDSTAVAMI duše zemřelého bude moci na onom světě žít POKUD SE ZACHOVÁ TĚLO už za života mysleli na SMRT – HROB ŽIVOT EGYPŤANA: přípravou na smrt 1. bezúhonnost života 2. zajištění mumifikace 3. vybavení hrobky

mumie v Britském muzeu

BALZAMOVÁNÍ = uchování těla VYJMOUT VNITŘNOSTI – znalost jejich uložení a funkce pomoc v lékařství VYSUŠIT KONZERVOVAT SOLÍ, SODOU OVINOUT PRUHY PLÁTNA namočenými v pryskyřici MUMIE RAKEV – dřevěná – chudí stříbrná, zlatá ŽULOVÝ SARKOFÁG – kamenná rakev – SOCHA „sochař“ – ten, který udržuje při životě

Tutanchamon zemřel 18ti letý nebyl nijak významný ale objev jeho nevyloupené hrobky r. 1922 byl událostí století /Brit Cartrer/ unikla rabování neb byla zavalena sutí při stavbě jiné hrobky

STAVITELSTVÍ Mezopotámie – z hliněných cihel – stupňovité zikkuraty – nedochovaly se podporují povědomí o nadřazenosti panovníka, kněze nesdílejí víru v zachování těl EGYPT PYRAMIDY – HROBKY KRÁLE TVARU JEHLANU z kvádrů cca 1t - svědčí o moci a bohatství – /doprava z lomu, množství dělníků/ o řádu v zemi Praktický význam – posílení krále coby syna Boha po smrti se opět vrací na onen svět – tvar jehlanu k tomu pomáhá SFINGY – lvice s lidskou hlavou – hlídají vstup uvnitř výzdoba – neměla být viděna – reliéfy, malby jde o „zachování při životě“ – účel – ne výzdoba

Cheopsova pyramida - plná zvláštní energie nejstarší a nejvyšší /138m – dříve 147m – rozkraden mramorový obklad/ v Gíze

MALBY DŮRAZ ne na krásu, ale na ÚPLNOST Vždy zobrazení z NEJTYPIČTĚJŠÍHO ÚHLU NEJOBVYKLEJŠÍHO POHLEDU nejbližší je DOLE nejvzdálenější NAHOŘE postava z boku oko zpředu muži – tmavší pleť panovník – větší než ostatní neznali PERSPEKTIVU vše PLOCHÉ, STRNULÉ

nevlastní matka Tutanchamona manželka Achnatona – dala mu 6 dcer vyznávali jednoho boha slunce Atona nastolili monoteismus v Egyptě královna Nefertiti KLEOPATRA královna řecko-římské doby manželka Ptolemaia poslední egyptská královna milenka Julia Ceasara