Taxonomie Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P14/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu:Botanika –věda o rostlinách.
Advertisements

Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
SYSTEMATICKÁ BIOLOGIE
Fyziologie buňky Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Příklady vztahů mezi populacemi
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Člověk v živočišném systému VY_52_INOVACE_01 Sada 1
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Historický vývoj organismů
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Systém organismů.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
ZOOLOGIE Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 1 1.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
TŘÍDĚNÍ PŘÍRODNIN 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Charakteristika skupiny
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Ostatní mikroorganismy
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Třídění organismů.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Obecné biologické principy
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Úvod do systému rostlin
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Taxonomie a binomická nomenklatura
DÝCHÁNÍ, FOTOSYNTÉZA TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ Autor: Zuzana Veselíková
Transkript prezentace:

Taxonomie Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím ICT Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0940 Autor: Iva Kubištová Tematická oblast: Obecná biologie a genetika Kód: VY_32_INOVACE_BI.1.08 Datum: 1. 8. 2012 Cílová skupina: Žáci středních škol Klíčová slova: taxonomie, taxon, binomická nomenklatura, definice druhu  Anotace: Prezentace, která interaktivním způsobem uvádí do problematiky taxonomie nebo slouží k zopakování tématu

Znáte synonymum ke slovu taxonomie? Co je to taxonomie? Znáte synonymum ke slovu taxonomie? Zabývá se klasifikací (rozdělením organismů do příbuzných skupin) Systematická biologie, systematika.

Příbuznost organismů, je dána fylogenezí (evoluční historií) Taxonomie Která kritéria používají vědci k zařazení organismů do systému? Příbuznost organismů, je dána fylogenezí (evoluční historií)

Taxonomie K mapování fylogeneze jsou využívány: vývojová příbuznost podobné anatomické uspořádání podobná struktura DNA, RNA nebo některých významných bílkovin podobný embryonální vývoj (u živočichů) podobné metabolické dráhy

Carl von Linné 1707 -1778 Stěžejní dílo Systema naturae Pojmenoval a roztřídil jedenáct tisíc druhů rostlin a živočichů Vytvořil sedm základních taxonomických kategorií Vytvořil binomickou nomenklaturu ORIGINAL PAINTING BY ALEXANDER ROSLIN. DIGITALLY IMPROVED BY GREG L.. wikipedia.cz [online]. [cit. 21.4.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Linn%C3%A9

TAXONY Animalia - živočichové Chordata - strunatci Mammalia - savci ŘÍŠE KMEN TŘÍDA ŘÁD ČELEĎ ROD DRUH Animalia - živočichové Chordata - strunatci Mammalia - savci Carnivora - šelmy Felidae – kočkovité Felis - kočka Felis catus – kočka domácí

Binomická nomenklatura DRUH –SPECIES ROD - GENUS Felis catus kočka domácí

ROD DRUH Felis - kočka Felis catus – kočka domácí Felis silvestris – kočka divoká

Definice druhu Druh je skupina jedinců podobných vlastností (anatomických, morfologických, fyziologických, ekologických…), kteří jsou schopni se mezi sebou křížit a dávat plně plodné potomstvo. Druh je skutečně objektivní taxonomická jednotka.

HISTORIE TŘÍDĚNÍ ŽIVÉ PŘÍRODY ŽIVOČICHOVÉ ROSTLINY COPY OF LYSIPPUS. Wikimedia Commons [online]. [cit. 21.4.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aristotle_Altemps_Inv8575.jpg

HISTORIE TŘÍDĚNÍ ŽIVÉ PŘÍRODY Monera jednobuněční (Protista) rostliny houby živočichové DOMÉNY Archebacteria Eukarya Eubacteria Budoucnost:

Systém živé přírody Eukarya Doména Eubacteria nebuněčné organismy Rostliny Houby Chromista Jednobuněční Živočichové Archea

Pět eukaryotických říší Charakteristika Rostliny (Plantae) Houby (Fungi) Chromista (Chromista) Jednobuněční (Protista) Živočichové (Animalia)

Pět eukaryotických říší Charakteristika Rostliny (Plantae) Jednobuněčné i mnohobuněčné organismy, zpravidla autotrofní, výjimečně saprofytické, parazitické nebo mixotrofní. Buněčnou stěnu mají z celulózy, jako zásobní látka jim slouží škrob. Houby (Fungi) Jednobuněčné i mnohobuněčné organismy, mají zpravidla buněčnou stěnu z chitinu. Jsou heterotrofní, parazitické nebo saprofytické, jako zásobní látka jim slouží tuky a glykogen. Chromista (Chromista) Jednobuněčné i mnohobuněčné organismy, heterotrofní (parazitické i saprofytické) i autotrofní. Fotosyntetizující druhy získaly chloroplasty sekundární endosymbiózou. Jednobuněční (Protista) Zpravidla jednobuněčné organismy, autotrofní i heterotrofní. Obvykle nemají buněčnou stěnu, chránit je může pelikula nebo schránka. Živočichové (Animalia) Mnohobuněčné, heterotrofní organismy, které jsou primárně pohyblivé. Zpravidla nemají buněčnou stěnu, výjimečně z chitinu. Zásobní látky jsou tuky a glykogen.

VY_32_INOVACE_ BI.1.08 DOSTAL, Vojtech. wikipedia.cz [online]. [cit. 21.4.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Eukaryota_tree.svg

Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Pokud není uvedeno jinak, V prezentaci byla použita schémata a obrázky autorky, vypracované a upravené podle různých zdrojů. Děkuji za pozornost!